Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dock blev inte min koncentration bättre förän jag var uppe i 40 mg, började med 10 mg/vecka höjning
Hej. Tänkte vända mig till er med en fråga, kanske är det någon här som kan ge tips.
Jag har problem med en fobi som jag ibland utsätts för inom jobbet och som jag tyvärr inte kan kontrollera när eller hur utsatt jag blir. Detta har resulterat i ordentliga panikångestattacker. Har även haft lättare ångest däremellan när rädslan för att jag kan bli utsatt för fobin tränger på.
Har svårt att sluta tänka på det och vill ju såklart inte känna ångest över att gå till jobbet som jag i övrigt trivs med.
Frågan är om det går att få någon hjälp med detta, jag har tidigare fått stesolid inför större tandläkaringrepp pga panikångest och det hjälpte väldigt bra. Finns det möjlighet att få utskrivet nån enstaka tablett för att kunna hantera paniken när jag utsätts för fobin på jobbet (har hänt 3 gånger på 6 år så det är ju inget som inträffar särskilt ofta)?
Fobin har jag inga förhoppningar om att bli av med, men jag önskar att jag kunde få kontroll över panikångesten.
Några tips på vart jag kan vända mig om det finns hjälp att få?
Stratteran har inte tagit bort det kreativa hos mig utan snarare fått fram den sidan ..
och jag är superkänslig för mediciner därav jag inte kunde äta ritalin 40 mg utan biverkningar..
så ge den en chans
Om jag får såna kommentarer så brukar jag fråga "Hur menar du nu?" eller "Hur tänker du nu?" Man kan också säga "Om jag hade diabetes/hjärtsjukdom/stroke etc., hade du undrat om jag verkligen vill ta medicin då?"Hur upplever ni att er omgivning reagerar på era problem? Jag tycker att det är oerhört svårt att hantera oförståelsen just nu. Jag har fantastiska människor runtom mig som bryr sig om mig, men har man inte varit deprimerad själv så är det givetvis väldigt svårt att relatera till. Alla utgår från sig själva såklart. Just nu får jag höra mycket "Du borde försöka hitta på något roligt! Det brukar alltid liva upp sinnet!" eller "Är du säker på att du vill äta medicin? Är det inte bättre om du kan klara dig utan det?" och "Kom igen, bara du kommer utanför dörren så kommer det bli jättekul!" Det är av välvilja, men varje gång jag hör en sådan kommentar vill jag dra för alla drapperier, släcka alla lampor och dra täcket över huvudet flera dagar i sträck.
Hur upplever ni att er omgivning reagerar på era problem? Jag tycker att det är oerhört svårt att hantera oförståelsen just nu. Jag har fantastiska människor runtom mig som bryr sig om mig, men har man inte varit deprimerad själv så är det givetvis väldigt svårt att relatera till. Alla utgår från sig själva såklart. Just nu får jag höra mycket "Du borde försöka hitta på något roligt! Det brukar alltid liva upp sinnet!" eller "Är du säker på att du vill äta medicin? Är det inte bättre om du kan klara dig utan det?" och "Kom igen, bara du kommer utanför dörren så kommer det bli jättekul!" Det är av välvilja, men varje gång jag hör en sådan kommentar vill jag dra för alla drapperier, släcka alla lampor och dra täcket över huvudet flera dagar i sträck.
Om man är riktigt deprimerad så finns det inget roligt. När jag kröp till toaletten för att jag inte kunde gå så tänkte jag verkligen inte på att "hitta på något roligt". Jag ville bara kunna gå på toa och kanske dricka vatten också men eftersom jag inte kunde stå upp så fick jag stå på knä och ta vatten.I grunden är kommentaren "Du borde försöka hitta på något roligt!" helt rätt. Enda sättet att fylla på energi är att göra roliga saker, allt enligt den läkare jag hade. Men...det hänger på hur det framförs.
Hur upplever ni att er omgivning reagerar på era problem? Jag tycker att det är oerhört svårt att hantera oförståelsen just nu. Jag har fantastiska människor runtom mig som bryr sig om mig, men har man inte varit deprimerad själv så är det givetvis väldigt svårt att relatera till. Alla utgår från sig själva såklart. Just nu får jag höra mycket "Du borde försöka hitta på något roligt! Det brukar alltid liva upp sinnet!" eller "Är du säker på att du vill äta medicin? Är det inte bättre om du kan klara dig utan det?" och "Kom igen, bara du kommer utanför dörren så kommer det bli jättekul!" Det är av välvilja, men varje gång jag hör en sådan kommentar vill jag dra för alla drapperier, släcka alla lampor och dra täcket över huvudet flera dagar i sträck.
Hur upplever ni att er omgivning reagerar på era problem? Jag tycker att det är oerhört svårt att hantera oförståelsen just nu.
Om man är riktigt deprimerad så finns det inget roligt. När jag kröp till toaletten för att jag inte kunde gå så tänkte jag verkligen inte på att "hitta på något roligt". Jag ville bara kunna gå på toa och kanske dricka vatten också men eftersom jag inte kunde stå upp så fick jag stå på knä och ta vatten.
Hur lär man sig att acceptera sin diagnos? Har försökt googla för att hitta info, men tycker inte att jag hittar något.
Men en neuropsykiatrisk diagnos blir man ju inte "fri" från, det är ju något man måste leva med. Just nu känns det som att den hindrar mig för mycket i mitt vardagliga liv,Oj, vilken bra fråga.
För mig handlade acceptansen om att förstå o ta in orden "just nu". I de orden ligger också en hel del hopp om att det blir bättre. "Just nu" mår jag så här..men det betyder inte att jag alltid kommer att göra det. Och i acceptansen ligger också första steget mot att bli bra eller iaf bättre. Jag har frågat många människor i olika professioner som jag mött och alla säger samma sak, innan en acceptans är gjort kan du aldrig bli bättre.