Vi med Depression,Ångest,Panikångest,OCD,Fobier etc.

De kunde ta EKG på vårdcentralen! Så nu är det gjort och det var normalt så nu slipper jag oroa mig för hjärtat iallafall (om man nu kan lita på att en allmänläkare kan läsa EKG-kurvor rätt... :crazy: ). Drömde om mina föräldrar och vaknade med ångestsurr i kroppen. :( Känner mig inte så glad idag. Hoppas på en bättre dag i morgon.

Hur är det med er andra? :heart

Jag har diagnos ADD men funderar på om den är fel och att jag egentligen har PTSD. :(
Hur går det för dig?
Jag hade ju en del add-tecken men var inte ett klart fall så när psykologen frågade om jag hade varit med om något traumatiskt och fick ett positivt svar sa han direkt att det var ptsd.
Jag mådde väldigt dåligt första veckan, fick stickningar i hela ansiktet nästan dygnet runt. Skulle egt varit tillbaka förra veckan men jag ställde in men nu blir det på fredag. Är inte direkt sugen på att gå för nu mår jag "bra" igen men måste ta mig igenom detta för att kunna ha ett bra liv och vara en riktigt bra mamma och sambo

Jag hade ju en del add-tecken men var inte ett klart fall så när psykologen frågade om jag hade varit med om något traumatiskt och fick ett positivt svar sa han direkt att det var ptsd.
Jag mådde väldigt dåligt första veckan, fick stickningar i hela ansiktet nästan dygnet runt. Skulle egt varit tillbaka förra veckan men jag ställde in men nu blir det på fredag. Är inte direkt sugen på att gå för nu mår jag "bra" igen men måste ta mig igenom detta för att kunna ha ett bra liv och vara en riktigt bra mamma och sambo
En läkare jag hade förut sa att man får ta det när det kommer. Att man inte kan forcera fram läkning.
Jag har också varit med om trauma (fysiskt och psykiskt våld under lång tid) men fick ADD-diagnos ändå...fast man kan ju ha ADD även om man varit med om trauma iofs.

En läkare jag hade förut sa att man får ta det när det kommer. Att man inte kan forcera fram läkning.
Jag har också varit med om trauma (fysiskt och psykiskt våld under lång tid) men fick ADD-diagnos ändå...fast man kan ju ha ADD även om man varit med om trauma iofs.
Jo det kan man ha, men ptsd kan verkligen sätta sig på hjärnan med. Min ptsdär inte så grov utan snarare kronisk, antagligen eftersom traumat var mitt dagliga liv i typ tio år. Han förklarade det som så att min hjärna inte kan koppla av riktigt utan väntar hela tiden på att något hemskt ska hända.
Inte konstigt att man är mörkrädd direkt :p

Det låter som vi har haft liknande upplevelser. Har du fått någon hjälp med bearbetning av det? Blev du tillfrågad om du hade varit med om något traumatiskt under utredningen?

Jo det kan man ha, men ptsd kan verkligen sätta sig på hjärnan med. Min ptsdär inte så grov utan snarare kronisk, antagligen eftersom traumat var mitt dagliga liv i typ tio år. Han förklarade det som så att min hjärna inte kan koppla av riktigt utan väntar hela tiden på att något hemskt ska hända.
Inte konstigt att man är mörkrädd direkt :p
:( Trauman är skit. :turd: Min hjärna brukar bli stressad men det har minskat sen jag började ta mirtazapin så nu kan jag sova lite bättre. Har tidigare drogat hjärnan med olika neuroleptika (mediciner som egentligen bara ska användas vid psykos eller bipolär mani) för att kunna sova.
Hoppas du får bra hjälp med din PTSD!

Det låter som vi har haft liknande upplevelser. Har du fått någon hjälp med bearbetning av det? Blev du tillfrågad om du hade varit med om något traumatiskt under utredningen?
Jag har gått i psykoterapi innan utredningen och innan + efter terapin haft lång kontakt med en kurator. Minns inte om de frågade något om trauma under NPF-utredningen men de hade ju mina journaler och där står antagligen att jag varit utsatt för våld. I utredningsresultatet som jag fick står det iallafall om det.

Usch! Ångest idag. Varit vaken länge, snart ett dygn så beror säkert på det. Tagit en Stesolid för två timmar sen ungefär men fortfarande ångest... :( Behöver nog sova men om jag lägger mig redan så vaknar jag väl kl 2 i natt...
Funderar på att ringa psykjouren och prata lite men vet ju vad de kommer säga, att det inte är farligt och det går över.
:(

Usch! Ångest idag. Varit vaken länge, snart ett dygn så beror säkert på det. Tagit en Stesolid för två timmar sen ungefär men fortfarande ångest... :( Behöver nog sova men om jag lägger mig redan så vaknar jag väl kl 2 i natt...
Funderar på att ringa psykjouren och prata lite men vet ju vad de kommer säga, att det inte är farligt och det går över.
:(

Kan du göra något kreativt som hjälp att ev. bearbeta ångesten, att ta fram hur ångesten ser ut?
Går det att precisera vad du har ångest över?

Kan du göra något kreativt som hjälp att ev. bearbeta ångesten, att ta fram hur ångesten ser ut?
Går det att precisera vad du har ångest över?
Den minskar ju om jag gör något fysiskt, t.ex. för en stund sen när jag bäddade rent i sängen.
Hur menar du med hur den ser ut?
Vad jag har ångest över vet jag inte men har ju varit utsatt för långvarigt psykiskt och fysiskt våld när jag var barn så det är väl därifrån det kommer. Kan vara PTSD men har ingen diagnos på det.
Är lite rädd över att jag ska må sämre i framtiden och då får jag ångest över det också. :(

Den minskar ju om jag gör något fysiskt, t.ex. för en stund sen när jag bäddade rent i sängen.
Hur menar du med hur den ser ut?
Vad jag har ångest över vet jag inte men har ju varit utsatt för långvarigt psykiskt och fysiskt våld när jag var barn så det är väl därifrån det kommer. Kan vara PTSD men har ingen diagnos på det.
Är lite rädd över att jag ska må sämre i framtiden och då får jag ångest över det också. :(

När jag hade ångest från hell så kunde jag gestalta den i en bild. Jag ritade vad jag kände. Blev det bara kladd...så blev det bara kladd, kom det en massa ord och meningar till mig så skrev jag ned dem på pappret. Kände jag för att rita med blyerts så ritade jag hela teckningen i blyerts o gällde tusch, färgpennor, kritor etc så var det, det som jag ritade med.

Gillar du att rita o måla? Har du hört talas om bildterapi?

Din oro där över att du ska må sämre i framtiden. Vilket är ditt drömscenario? Vad har du får mål när det gäller det? Du behöver inte svara, bara fundera själv. Sedan ställer du dig frågan, vad kan jag göra idag för att nå det målet?

Hej. Tänkte vända mig till er med en fråga, kanske är det någon här som kan ge tips.
Jag har problem med en fobi som jag ibland utsätts för inom jobbet och som jag tyvärr inte kan kontrollera när eller hur utsatt jag blir. Detta har resulterat i ordentliga panikångestattacker. Har även haft lättare ångest däremellan när rädslan för att jag kan bli utsatt för fobin tränger på.
Har svårt att sluta tänka på det och vill ju såklart inte känna ångest över att gå till jobbet som jag i övrigt trivs med.

Frågan är om det går att få någon hjälp med detta, jag har tidigare fått stesolid inför större tandläkaringrepp pga panikångest och det hjälpte väldigt bra. Finns det möjlighet att få utskrivet nån enstaka tablett för att kunna hantera paniken när jag utsätts för fobin på jobbet (har hänt 3 gånger på 6 år så det är ju inget som inträffar särskilt ofta)?
Fobin har jag inga förhoppningar om att bli av med, men jag önskar att jag kunde få kontroll över panikångesten.

Några tips på vart jag kan vända mig om det finns hjälp att få?

Hej. Tänkte vända mig till er med en fråga, kanske är det någon här som kan ge tips.
Jag har problem med en fobi som jag ibland utsätts för inom jobbet och som jag tyvärr inte kan kontrollera när eller hur utsatt jag blir. Detta har resulterat i ordentliga panikångestattacker. Har även haft lättare ångest däremellan när rädslan för att jag kan bli utsatt för fobin tränger på.
Har svårt att sluta tänka på det och vill ju såklart inte känna ångest över att gå till jobbet som jag i övrigt trivs med.

Frågan är om det går att få någon hjälp med detta, jag har tidigare fått stesolid inför större tandläkaringrepp pga panikångest och det hjälpte väldigt bra. Finns det möjlighet att få utskrivet nån enstaka tablett för att kunna hantera paniken när jag utsätts för fobin på jobbet (har hänt 3 gånger på 6 år så det är ju inget som inträffar särskilt ofta)?
Fobin har jag inga förhoppningar om att bli av med, men jag önskar att jag kunde få kontroll över panikångesten.

Några tips på vart jag kan vända mig om det finns hjälp att få?

KBT (kognitiv beteendeterapi) är mitt tips. Vänd dig till VC.

För att bli fri från en fobi krävs exponering, att utsätta sig för det otäcka. Att utmana sig själv i det svåra.

När jag hade ångest från hell så kunde jag gestalta den i en bild. Jag ritade vad jag kände. Blev det bara kladd...så blev det bara kladd, kom det en massa ord och meningar till mig så skrev jag ned dem på pappret. Kände jag för att rita med blyerts så ritade jag hela teckningen i blyerts o gällde tusch, färgpennor, kritor etc så var det, det som jag ritade med.

Gillar du att rita o måla? Har du hört talas om bildterapi?

Din oro där över att du ska må sämre i framtiden. Vilket är ditt drömscenario? Vad har du får mål när det gäller det? Du behöver inte svara, bara fundera själv. Sedan ställer du dig frågan, vad kan jag göra idag för att nå det målet?
Hmm...nä det är sällan jag ritar eller målar, det blir i perioder med några år mellanrum. Jag har lite canvasdukar och färger här hemma men de kanske har torkat... Har svårt för att uttrycka mig på det sättet men jag är bra på att tänka i bilder (kan bero på att jag har Aspergers, då brukar man ha svårt för att uttrycka känslor). Jo, jag har hört talas om bildterapi. :)

Tack för tips!

kl

La mig kl 21 igår, vaknade 23:30 och några gånger till, konstigt att jag vaknar fastän jag varit vaken +24 timmar och tagit sömnmedicin. :confused: Har legat och vilat hela dagen, bäddade rent igår så var mysigt att gosa med rena lakan. :up:Känns lugnare idag. :)

KBT (kognitiv beteendeterapi) är mitt tips. Vänd dig till VC.

För att bli fri från en fobi krävs exponering, att utsätta sig för det otäcka. Att utmana sig själv i det svåra.

Fobin har blivit bättre med exponering, men jag kommer nog inte komma längre med kbt eftersom det är svårt att utsätta sig för just detta under kontrollerade former. Så jag tror inte det kommer att fungera tyvärr.

Fobin har blivit bättre med exponering, men jag kommer nog inte komma längre med kbt eftersom det är svårt att utsätta sig för just detta under kontrollerade former. Så jag tror inte det kommer att fungera tyvärr.

Jag har gått i KBT för en fobi men det har inte handlat om att exponera sig för det jag är rädd för, snarare att utsätta mig för "risker", alltså risken för att utsättas för det.

Jag har gått i KBT för en fobi men det har inte handlat om att exponera sig för det jag är rädd för, snarare att utsätta mig för "risker", alltså risken för att utsättas för det.

Den risken finns överallt och hela tiden, det är inget problem förrän det väl händer för min del. Förutom nu det sista när jag haft lite problem även i "risksituationer" dvs när jag är på jobbet.

Diagnostiserad med add. Ätit concert i sex år och mådde bättre med har senaste året fått oroväckande högt blodtryck och puls och dessutom blivit mer oaktiv, muskelsvag, inte orkar träna på sex år, ungefär som att jag gått in i väggen fast inte deprimerad riktigt.
Fick en annan medecin, elvanse. Tvingat i mig den i två veckor, fortfarande högt blodtryck, jätte depimerad, mörka tankar, panikångestattacker, mm.
Fick en ny nu igen - strattera. Har vart utan medecin i tre dagar nu och mår bättre, kroppen är lugn(ingen galen puls) men min koncentration är åt helvete. Glömt o låsa när jag gick hemifrån, mm.

Strattera har en massa biverkningar, jag är otroligt känslig för medecin..

Ska börja i terapi men är flera månaders väntetid. Skulle behöva hjälp nu.

Är det någon som äter strattera?

Jag äter Strattera, har testat andra mediciner innan och stratteran har verkligen hjälpt mig specifikt med koncentration och måendet

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama