Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blev måttligt deprimerad. Går på kbt, men jag är usel på att göra läxor och sådant, egenuppgifter i egenälskande etc. Spelar nästan glad även där
Jag såg att denna tråd låg på ungdom, och det tillhör jag inte. Om det finns någon annan tråd så får ni jättegärna tipsa om den.
Jag har fått diagnos depression idag och ska börja på antidepressiva. Allt känns som ett stort mörker just nu och jag vet inte nånting om nånting. Ni andra som varit/är deprimerade: har ni blivit hjälpta av medicinen? Minns inte vad min heter, något på c. Jag är rädd för biverkningarna, är det så att man inte känner några känslor alls sen typ? Jag är jätterädd för att inte komma ur det här. All min energi får just nu åt till att vara ledsen. Har jättesvårt att se att något ska bli bättre.
Jag såg att denna tråd låg på ungdom, och det tillhör jag inte. Om det finns någon annan tråd så får ni jättegärna tipsa om den.
Jag har fått diagnos depression idag och ska börja på antidepressiva. Allt känns som ett stort mörker just nu och jag vet inte nånting om nånting. Ni andra som varit/är deprimerade: har ni blivit hjälpta av medicinen? Minns inte vad min heter, något på c. Jag är rädd för biverkningarna, är det så att man inte känner några känslor alls sen typ? Jag är jätterädd för att inte komma ur det här. All min energi får just nu åt till att vara ledsen. Har jättesvårt att se att något ska bli bättre.
Tack @_Charlotte_ och @Linda8142. Det är Cipralex jag fått utskrivet. Jag skulle gärna vilja komplettera med samtal. Får ta upp det med läkaren nästa gång. Ska bara försöka ta mig ur det allra jobbigaste så jag kommer lite på fötter. Är inte alls speciellt konstruktiv just nu.
Tack. Jag försöker hitta rutiner. Äta minst en gång om dan och springa fast jag inte känner för något av det. Jag är en stark anhängare av placeboeffekten, så det känns bättre av att bara få en diagnos också. Låter kanske löjligt, men det var ganska befriande att någon sa att jag inte behöver lösa allting själv. Att det är ok att få hjälp.Jag är inte heller ungdom..men hänger här ibland ändå.
Jag har varit deprimerad och valde (många hade åsikter om det...) att inte ta några piller. Min väg var att vara i stallet, få bassängträning hos sjukgymnasten och kbt-terapi. Sedan skrev jag en hel del och ritade/målade - var så kreativ jag bara orkade.
Även om det kanske inte känns så idag, försök ge dig beröm att faktiskt ha gått till vården och sökt hjälp. Det är ett jättesteg och första steget mot att bli frisk. Att du har svårt att se något positivt i allt som händer är en normal känsla.
Det är helt ok att inte vara konstruktiv. Att inte ta sig för något. Försök dock att skapa o ha någon form av rutin. På något sätt A och O. Gå upp på morgonen, äta frukost, lunch o middag, sov om du känner att du behöver det, sätt på dig kläder, kör hela racet i badrummet med att borsta tänder, etc. Hitta på något utanför hemmet, en liten stund varje dag om du orkar.
O framför allt, beröm dig själv för ALLT du gör! Minsta lilla grej.
Ta hand om dig!
Tack. Jag försöker hitta rutiner. Äta minst en gång om dan och springa fast jag inte känner för något av det. Jag är en stark anhängare av placeboeffekten, så det känns bättre av att bara få en diagnos också. Låter kanske löjligt, men det var ganska befriande att någon sa att jag inte behöver lösa allting själv. Att det är ok att få hjälp.
Det är en myt att låg serotoninnivå orsakar depression. Jag vet att alla läkare skriver ut serotoninhöjande läkemedel för att man har en teori om att serotoninbrist är orsaken till depression men det finns inga vetenskapliga belägg för det...Skulle tro att jag har en kroniskt låg serotinnivå eftersom jag de senaste tio åren varit mer deprimerad än "intedeprimerad".
Jag käner ingen lust eller så till det. Orkar inte, finns roligare att saker att göra (innan jag blev såhär deppig då), har så låg självkänsla att jag garvar åt det. Spelar gladare än jag är för vill visa mig positiv utåt
Det är en myt att låg serotoninnivå orsakar depression. Jag vet att alla läkare skriver ut serotoninhöjande läkemedel för att man har en teori om att serotoninbrist är orsaken till depression men det finns inga vetenskapliga belägg för det...
Det kan ju även förklara varför inte alla blir hjälpta av antidep.
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/16969/_1839_1840.pdf
Då blir min fundering. Vad är syftet med terapin för dig? Vad är det du vill ha ut av terapin?
Jag fick en remiss till terapin av min läkare då jag först länge gick hos honom i tron om att trycket i bröstet var något annat då jag haft problem med andning och grejer (pga händelser) men han fastslog ångest och hade ju rätt. Nu vill ha och min familj att jag går, så ja :/
Jag läste nånstans att SSRI/SNRI hjälper mot depression i drygt 50% av fallen, det är inte så mycket. Andra påstår att SSRI har samma effekt som placebo.Brist på vetenskapliga bevis om verkningsmekanismer gäller i princip för samtliga psykofarmaka (och en hel del vanliga läkemedel också om jag förstått det rätt). Medicinerna funkar, men varför vet vi inte riktigt.
Så om jag förstår det hela rätt så går du i terapi för att din läkare och familj vill, inte för att du själv vill?
Typ, eller jag vill ju bli bra men det var inte jag som kom på det. Att gå dit.