Vi med Depression,Ångest,Panikångest,OCD,Fobier etc.

Jag har tänkt på det också :( Det är bara det att jag är livrädd för Försäkringskassan. Jag har äntligen, efter massa strul lyckats pussla ihop studier med jobb så att jag kan betala hyran och leva ganska bra. Kunna betala hunden, mat, göra saker o.s.v. Jag fick ett nytt jobb i maj så det har precis löst sig. Jag tar examen i januari och vill så hemskt gärna kunna göra det då. Men jag väger hela tiden mellan att det är så kort tid kvar till examen och att jag ska orka fram tills dess, tills att jag faktiskt känner att jag inte alls orkar. Inte ens just nu.

Vad händer med min ekonomi om jag sjukskriver mig? Kommer jag ens klara mina kostnader då?
Vad händer med nya jobbet om jag sjukskriver mig? Hur kommer min roll där påverkas?
Vad händer om jag inte kan ta min examen i januari, kommer jag inte må ännu sämre om allt skjuts upp?
Är det värt att "riva upp" den stabila situation som jag äntligen lyckats skapa? Eller har jag helt enkelt inget val?

Sånna frågor får mig alltid att tänka att jag "nog orkar ett tag till".

Man kan vara deprimerad i år, jag har varit deprimerad större delen av mitt vuxna liv. Jag tror att man skriver om veckor för att man måste vara nedstämd under ett visst antal veckor för att få diagnosen. Tröttheten är klassisk depressionssymtom. Min psykolog säger att det är väldigt vanligt och att det inte är en trötthet som man kan vila bort. Jag var precis likadan när jag sökte hjälp (sökte pga av tröttheten) och kunde sova 10-12 timmar per natt och ändå vilja/behöva sova på dagen. Så fort jag gjort ngt så blev jag trött. Detta har släppt nu efter 3 månader på Sertralin.

Jag har det som du med jobb och plugg, måste få ihop allt och har inte råd att vara sjukskriven. För mig har det dock aldrig varit aktuellt. Ofta vill de att man är aktiv och social för att man ska må bättre så om inte jobb eller skola har en negativ inverkan på depressionen så tror jag inte att du blir sjukskriven om du inte själv ber om det. Jag har fått det att funka ändå, om du bli insatt på antidepp så kommer du troligen att må sämre ett tag men det går över och sedan bör du långsamt må lite bättre och bättre och då kanske du orkar med att allt bättre.

Man kan vara deprimerad i år, jag har varit deprimerad större delen av mitt vuxna liv. Jag tror att man skriver om veckor för att man måste vara nedstämd under ett visst antal veckor för att få diagnosen. Tröttheten är klassisk depressionssymtom. Min psykolog säger att det är väldigt vanligt och att det inte är en trötthet som man kan vila bort. Jag var precis likadan när jag sökte hjälp (sökte pga av tröttheten) och kunde sova 10-12 timmar per natt och ändå vilja/behöva sova på dagen. Så fort jag gjort ngt så blev jag trött. Detta har släppt nu efter 3 månader på Sertralin.

Jag har det som du med jobb och plugg, måste få ihop allt och har inte råd att vara sjukskriven. För mig har det dock aldrig varit aktuellt. Ofta vill de att man är aktiv och social för att man ska må bättre så om inte jobb eller skola har en negativ inverkan på depressionen så tror jag inte att du blir sjukskriven om du inte själv ber om det. Jag har fått det att funka ändå, om du bli insatt på antidepp så kommer du troligen att må sämre ett tag men det går över och sedan bör du långsamt må lite bättre och bättre och då kanske du orkar med att allt bättre.

Tack för ditt svar! Jag känner vissa dagar att jag inte orkar en minut till, och funderar på sjukskrivning. Men jag klarar av de flesta dagar. Det är mest tröttheten som hindrar mig från jobb och plugg, annars tror jag faktiskt att vara aktiv är bra för mig. När jag får jobba och plugga känner jag att jag gör nytta och har ett syfte. Men det är den där satans tröttheten. Jag ska prata om det på mitt första möte hos psykiatrin, och se om de kan hjälpa mig på något sätt. Jag fick Lergigan när jag var inne på akutpsyk i maj men jag kan inte ta dom tabletterna, om jag var trött innan så blir jag som en levande död. Tänkte fråga dem om det finns någon antidepp som kan hjälpa mig. Hur upplever du Sertralin? Har det funkat bra utöver att du inte känner dig lika trött längre?

Urrgh, det här är helt nytt för mig. Jag har haft låga perioder innan i mitt liv, har alltid varit ganska känslig och grubblat mycket. Jag har haft hypomani lite senaste åren, och vid två tillfället hamnat i ett psykosliknande tillstånd. Men överlag känt mig som en ganska stabil och lycklig människa. Men det här.. vad hände liksom? :crazy: Känns som himlen föll ner för ett halvår sedan och sen dess har det varit nattsvart. Har känt mig som en helt annan människa och när jag ser bilder på mig själv från förra året så kan jag knappt känna någon koppling till den tjejen.

Man kan vara deprimerad i år, jag har varit deprimerad större delen av mitt vuxna liv.

Förresten, vet man varför du är deprimerad? Om man får fråga :o Har inte läst hela tråden så jag kanske har missat om du skrivit något om det. Har förstått att man ibland vet orsak och ibland inte. Mitt ex som led av OCD, BDD och svår depression visste de inte varför han utvecklat sjukdomarna. Han blev sjuk som ung tonåring/barn.

Jag har blivit mkt hjälpt av sertralin, det var som sagt drygt i början då allt blev värre men det lättar sakta men säkert. Jag är piggare, mer klartänkt (förstår inte att min hjärna fungerade innan) är mer stabil i humöret, istället för att allt är segt och grått med rejäla dippar där allt är skit så är jag glad ibland och ledsen ibland och däremellan rätt neutral. Så som man normalt sett funkar. Terapin har hjälpt mig att kunna känna glädje igen men utan tabletterna hade jag inte tagit till psykologen alls. Jag har ingen direkt yttre orsak eller annan diagnos som förklarar depressionen utan det är inarbetade tankemönster om mig själv som nog gjort att jag har blivit deprimerad. Jag har sen jag var barn alltid varit hård mot mig själv och inte klarat av misslyckanden. Jag har värderat mig själv efter hur väl jag presterar. Presterar jag dåligt är jag dålig.

Jag hoppas att du får hjälp av psykiatrin. Jag är väldigt glad att jag till Slut fick sertralin, medicinering är inte hela lösningen men utan den hade jag inte kommit nånstans.

Höjde dosen på strattera och fick andningssvårigheter, extrem klåda, blodtrycket gick upp igen, migrän bakom ena ögat varje morgon vid sju som slutade vid 14.. tog en vecka innnan jag fick en teltid med läkare.
Kamel-doktor visade det sig vara, hon fatta inte vad mitt problem var, inte läst min journal för fem öre och sa att det går över och att jag måste höja ännu mer för att få någon effekt. Jag frågade hur länge jag skulle behöva ha det såhär och får till svar "jag har ingen spåkula". helt oacceptabelt så jag fick tag på min sjuksköterska och var flyförbannad, hon förstod mig, fick en ny tid till en läkare. Det som förvånade mig var att jag sa till min sjuksköterska att "du får gärna skriva att jag vill ha en ny tid pga att läkaren jag pratade med skött sitt jobb dåligt och inte ens förstått problematiken" och jag får svaret "nej, för din skull så kommer det stanna mellan oss".

Hur kan man få ett dåligt rykte på sjukan!? Det är jag som är kunden, jag som ber om hjälp, jag som får lida för att de inte kan läsa min journal. Jag är så förbannad på hela deras system, jag får dessutom alltid vänta, de är alltid 30 min försenade..

Min sjuksköterska löste det bra, sa åt mig att sänka dosen och träffade en ny läkare idag, ska absolut inte höja dosen. Ev. sluta helt då det kan vara fel för min kropp.. jag har redan hamnat på isolering en gång för mina vita blodkroppar "dog" av en medecin och det tog ett halvår att bli återställd från det. Tänker inte hamna i något sånt igen.

Har ätit medicin nu i 2 1/2 vecka och känner väl viss ljusning stundtals, men har konstant huvudvärk numera vilket jag är säker på beror på tabletterna. Ska till läkaren nästa vecka och utvärdera medicinen.

Idag blev jag utredd för social fobi, men det hade jag inte, så det var ju skönt att kunna stryka en sak, men dock så är min depression värre än vad jag har inbillat mig, så jag hoppas verkligen att tabletterna kickar in snart och jag tar mig ovan ytan.

Tog ingen promenad idag och nu kom hjärtklappningen . :( Behöver tydligen den där promenaden varje dag. Nåja, för sent att gå nu tycker jag.

Har PTSD, ångest, depression, sömnsvårigheter, självskadebeteende och någon gång om året suicidala tankar..
Jag tror jag har någon form av mano-/bipolär depression då jag är en riktig periodare. Det kan dessutom svänga från glad till att det känns som att jag likväl kan dö på någon minut.

Ska nu på torsdag påbörja en samtalsbehandling för min PTSD. Håller tummarna för att den funkar :up:

Känns knas att skriva det såhär öppet. Har funderat på det länge. Knappt någon i min närhet vet hur jag mår "egentligen" mer än att jag mår dåligt. Hur bemöter ni folk som inte verkar förstå och tror att man fungerar ungefär som vanligt förutom att man "mår lite dåligt" ibland?

Just nu känns det bara som att mitt liv står stilla och varken det jag vill plugga till, jobba med eller att ha en relation någonsin kommer funka vilket inte direkt hjälper till att må bättre..

Jag var hos psykologen i fredags väldigt uppgiven över att ingenting blir bättre och inget hjälper med måendet och vi har ett långt samtal och när jag står i dörren och ska gå så släpper hon bomben!

Hon sätter inte en ny diagnos på mig:

Enligt mig så förklarar den hela mitt liv, men jag vill inte ha den i mina papper!! för har en vän med diagnosen och vet flera med bara FÖRDOMAR NEGATIVA sådana om diagnosen..

Hon sätter Borderline i mina papper..
Jag uppfyller alla kriterier enligt henne..

Jag var hos psykologen i fredags väldigt uppgiven över att ingenting blir bättre och inget hjälper med måendet och vi har ett långt samtal och när jag står i dörren och ska gå så släpper hon bomben!

Hon sätter inte en ny diagnos på mig:

Enligt mig så förklarar den hela mitt liv, men jag vill inte ha den i mina papper!! för har en vän med diagnosen och vet flera med bara FÖRDOMAR NEGATIVA sådana om diagnosen..

Hon sätter Borderline i mina papper..
Jag uppfyller alla kriterier enligt henne..
Har du blivit utredd för personlighetsstörningar då? Jag vet inte om de kan sätta en sån diagnos bara så där utan utredning.

jag har blivit utredd grundligt då jag inte fick en ordentlig utredning fran början när de satte npf diagnoserna. Så har hon kompletterat och gjort allat som går att tänkas göra + träffat mig i över 1,5 år..

Update

Har haft en förbannat strulig kontakt med min mottagning och känt mig ena stunden hotad med inläggning o sjukskrivning och som försökskanin av olika mediciner.. Plus psykologen har inte hjälpt mig alls..

Så hade äntligen en läkartid idag men det var inte förän jag flippade och blev asförbannad som läkaren lyssnade och kunde argumenteras med men till slut så blev vi någorlunda överens om medicinerna..

Så ska börja med ny ADD medicin och hon vill att jag ska äta sertralin mot min känslomässiga labilitet,ångestproblematik och grova humörsvängningar..

Så någon här med erfarenhet här av sertralin då jag total vägrat antideppressiva men hon vill att jag ska ta det i kombination med concerta.. fast när concertan väl är insatt ..

Jag har testat mirtazapin och fluoxetin tidigare tror jag det var plus jag har bara hört NEGATIVA erfarenheter av antidepp..

Mitt största problem är ADD
Att kontrollera mitt humör
Snabba pendlingar mellan överlycklig/svårt depressiv/asförbannad och det vändrr som en bergodalbana..

Update

Har haft en förbannat strulig kontakt med min mottagning och känt mig ena stunden hotad med inläggning o sjukskrivning och som försökskanin av olika mediciner.. Plus psykologen har inte hjälpt mig alls..

Så hade äntligen en läkartid idag men det var inte förän jag flippade och blev asförbannad som läkaren lyssnade och kunde argumenteras med men till slut så blev vi någorlunda överens om medicinerna..

Så ska börja med ny ADD medicin och hon vill att jag ska äta sertralin mot min känslomässiga labilitet,ångestproblematik och grova humörsvängningar..

Så någon här med erfarenhet här av sertralin då jag total vägrat antideppressiva men hon vill att jag ska ta det i kombination med concerta.. fast när concertan väl är insatt ..

Jag har testat mirtazapin och fluoxetin tidigare tror jag det var plus jag har bara hört NEGATIVA erfarenheter av antidepp..

Snabba pendlingar mellan överlycklig/svårt depressiv/asförbannad och det vändrr som en bergodalbana..

Jag har inga erfarenheter av antidepressiva i kombination med concerta eller liknande mediciner, men jag åt sertralin under några år och det var faktiskt inga problem alls, lite biverkningar under insättningsperioden men efter det så var det så att säga smärtfritt. Om du nu har erfarenheter av antidepressiva tidigare, som mirtazapin och fluoxetin, som inte är negativa, så tycker jag att du ska försöka ta dessa i åtanke istället för alla negativa erfarenheter du hört andra ha. Det är högst individuellt hur en medicin kommer att fungera, så haka inte upp dig på det, något som är negativt för någon annan kanske fungerar toppen för dig!

Update

Jag har ätit concerta och setralin. Gjorde de i tre år, åt väldigt låg dos av setralin, blev lite jämnare i humöret men också lite avtrubbad.

Slutat med concerta pga blodtryck. Och setralin för jag bara slutade.
Började med strattera innan sommaren. Hjälper inte min koncentration men jag är inte öika trött, får ingen dipp i humöret som när concertan gick ur kroppen på kvällarna, är mer levande och inte lika nerrvös. Allt känns enklare. Dock har jag mkt biverkningar av den men jag får nog leva med det.

Hoppar in i tråden för att här säkerligen finns folk som känner igen sig och förstår.
Har återkommande depressioner sen flertalet år tillbaka. Även ångest förekommer.
Har i flera år ätit citalopram. Efter senaste dippen i augusti /september där jag även haft svårt ångest har jag för 3 veckor sen fått byta till mirtazapin (och herregud så sugen jag är på nåt att äta, hela tiden) och lergigan vid behov.
Är också väldigt trött, bättre nu sen medicinbytet men inte bra än. Heltid har jag inte kunnat jobba på flertalet år men sjukersättning vill försäkringskassan inte bevilja, de verkar tycka det är bättre jag går in i väggen då och då :banghead:

Har nu varit sjukskriven på heltid två månader och ska börja jobba på 50% från nästa vecka och tre veckor framöver . Grymt nervös att jag inte ska orka.

Update

Jag äter Sertralin och har gjort det sen i mars. Jag har haft depression. Det jag upplever med Sertralin är ffa att jag blir mer stabil i mitt humör, förut kunde jag gråta i timmar får smågrejor. Nu är jag mer stabil och slipper alla djupa dippar. En del upplever att den tar bort dalarna och topparna vilket kan vara skönt men det är så klart tråkigt att inte kunna känna lika mkt glädje. Men för mig har det bara kapat dalarna och kan se mer objektivt på saker och ting. Jag går på en rätt låg dos, 50 mg.

Sist jag skrev här åt jag en medicin som jag fick hemska biverkningar av. Fick byta till voxra IOM att jag har koncentrationssvårigheter även när jag inte är deprimerad. Mådde superbra de första två veckorna. Kändes som jag gick på uppåttjack typ. Sen planade det ut, men kändes ändå bra. Ett par veckor senare tog mitt jobb slut(säsong) och jag blev sämre vid tanken av att inte gå till jobbet och att liksom stå utanför samhället trots att min plan varit att vara ledig ett tag, resa lite och hinna göra det där man inte hinner annars. Men blev då sjukskriven och fick höjning av medicin. Gick på mina samtal och går på en mindfulnesskurs, men på nya dosen mår jag sämre och sämre. Svårt att sova, svårt att äta och blir mer nere och mer apatisk. Jag får bara höra att jag ska vänta ut det, precis som med förra medicinen, men jag kan inte se något ljus i tunneln. Just nu känns det totalt omöjligt att söka jobb och börja jobba med allt vad ett nytt jobb innebär... Och samtalen fick mig liksom ovan ytan, men jag tar mig inte vidare. De blir mer som åtgärder på ett symptom snarare än att bli ett verktyg att bota det egentliga problemet.

Jag håller på att sätta ut mirtazapin, för 14 dagar sedan delade jag tabletten i hälften (15 mg) och gjorde så i 7 dagar. Dom första 2 dagarna kände jag ingenting och tänkte "oj vad skönt inga utsättningssymptom" men sen 3dje dagen började jag känna mig konstig. Mådde illa, olust, magsymtpom ökad ångest, detta höll i sig. Och på den 7e dagen tog jag bort medicinen helt, 3 dagar efter jag gjort det började jag må ännu sämre sjuk ångest, illamående, aptitförlust, grym huvudvärk osv.

Nu har det som sagt gått 7 dagar sedan jag tog bort den helt, och jag mår inte bra alltså! Kan jag ha utsättningssymptom fortfarande, eller är detta helt enkelt besvär som nu kommit tillbaka efter att ha slutat med medicinen?

Jag har ätit den i 8 år, och kände mest att anledningen att jag ville testa att sluta, är för att jag har värk i fingrar (står med som ovanlig biverkan) och om det finns minsta chans att jag blir bättre så tänker jag ta den.
Sen är man ju också lite som i en dimma på dagarna... vill mest se hur jag är utan medicinen.

Vet dock inte hur länge jag pallar med att må så här uselt, vet inte om det är utsättningssymptom eller om det är mina ursprungliga problem som märks mer nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama