Jag har tänkt på det också Det är bara det att jag är livrädd för Försäkringskassan. Jag har äntligen, efter massa strul lyckats pussla ihop studier med jobb så att jag kan betala hyran och leva ganska bra. Kunna betala hunden, mat, göra saker o.s.v. Jag fick ett nytt jobb i maj så det har precis löst sig. Jag tar examen i januari och vill så hemskt gärna kunna göra det då. Men jag väger hela tiden mellan att det är så kort tid kvar till examen och att jag ska orka fram tills dess, tills att jag faktiskt känner att jag inte alls orkar. Inte ens just nu.
Vad händer med min ekonomi om jag sjukskriver mig? Kommer jag ens klara mina kostnader då?
Vad händer med nya jobbet om jag sjukskriver mig? Hur kommer min roll där påverkas?
Vad händer om jag inte kan ta min examen i januari, kommer jag inte må ännu sämre om allt skjuts upp?
Är det värt att "riva upp" den stabila situation som jag äntligen lyckats skapa? Eller har jag helt enkelt inget val?
Sånna frågor får mig alltid att tänka att jag "nog orkar ett tag till".
Man kan vara deprimerad i år, jag har varit deprimerad större delen av mitt vuxna liv. Jag tror att man skriver om veckor för att man måste vara nedstämd under ett visst antal veckor för att få diagnosen. Tröttheten är klassisk depressionssymtom. Min psykolog säger att det är väldigt vanligt och att det inte är en trötthet som man kan vila bort. Jag var precis likadan när jag sökte hjälp (sökte pga av tröttheten) och kunde sova 10-12 timmar per natt och ändå vilja/behöva sova på dagen. Så fort jag gjort ngt så blev jag trött. Detta har släppt nu efter 3 månader på Sertralin.
Jag har det som du med jobb och plugg, måste få ihop allt och har inte råd att vara sjukskriven. För mig har det dock aldrig varit aktuellt. Ofta vill de att man är aktiv och social för att man ska må bättre så om inte jobb eller skola har en negativ inverkan på depressionen så tror jag inte att du blir sjukskriven om du inte själv ber om det. Jag har fått det att funka ändå, om du bli insatt på antidepp så kommer du troligen att må sämre ett tag men det går över och sedan bör du långsamt må lite bättre och bättre och då kanske du orkar med att allt bättre.