Vi dejtar vidare del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet med mig att jag tänker väldigt mycket, hela tiden i allmänhet. Eftersom jag gör det så kommer alltid olika scenarion komma fram i huvudet, på gott och ont. Jag tycker det bästa är att vara medveten om att man funkar så då, så man kan sålla lite över vad man sen ska grubbla på eller ej och ta ett aktivt val för det.

Låter som vi funkar rätt likt! Kloka ord!

Kan bara bidra med att som kille känner jag liksom ett ansvar att göra det jag kan för att tjejen i fråga skall känna sig säker med att komma över. Ja, så säker man nu kan känna sig. Vet dock inte riktigt hur detta alltid sker praktiskt, det varierar väl lite beroende på situation... men så tänker jag iaf. Det är ju inte som att vi inte fattar att tjejer kan ha en viss oro för det.

Varför känner du ett ansvar för det ?
Vad kan man göra praktiskt ?

Om tjejen inte känner sig säker är det väl bättre att träffas på en neutral plats.

Om tjejen inte känner sig säker är det väl bättre att träffas på en neutral plats.

Varför? Eftersom jag vet att det finns en riskfaktor som nog de flesta tjejer tänker på iaf nångång, som jag själv inte just har. Det vore som om jag gick in i någon slags situation med en främmande person som var mycket starkare än mig och helt enkelt fick lita på att de inte vill mig illa. Jag tänker faktiskt lite lika om det tex är sent på kvällen och tomt på folk ute, och jag råkar hamna gåendes åt samma håll som en ensam tjej tex, då försöker jag att inte tex gå för nära bakom eller närma mig, stirra eller så. Jag har själv stor koll på omgivningen tex ute i stan på natten, och det tänker jag att många tjejer har också. Det går absolut att bete sig både så man uppfattas som ett potentiellt hot, och som man inte gör det, är det jag menar..

Och jag menar inte att man springer och gömmer sig. Missförstå mig inte här :)

Vad man kan göra? Tja, det är ju inte det lättaste. Det skiljer från gång till gång, person till person tycker jag. Att göra det man kan för att visa att man är schysst och inge någon slags förtroende är väl en sak. Kanske inte föreslå att tjejen bara ska komma hem till en rakt av innan man träffats. Träffas utanför hemmet först tex, som du säger. Annars tycker jag det är allt från hur man uttrycker sig till kroppspråk och annat. En tjej som kom hem till mig på dejt för ett antal år sen berättade lite senare att hon hade sagt till nån kompis att hon skulle hem till mig och messat lite med kompisen på kvällen där, tyckte det var helt rimligt.

Man kan börja med att lyssna på vad som förs fram om hur vissa karlar betett sig och fundera på om det är befogat att det finns en osälerhet för om man kan uppfattas tillhöra en sådan kategori som ev kan förknippas med detta.
Det är liksom inte första hundmöte det är frågan om och att inte vara på någons resursbevakade revir.

Själv skulle jag aldrig kunna träffa en man som inte har förståelse för den skillnad det är för män och kvinnor gällande säkerhet vid dejt. Jag vill träffa någon som hänger med lite i samhällsdebatten och har lite allmänbildning. Gör man det så förstår man ovanstående skillnad.

Själv skulle jag aldrig kunna träffa en man som inte har förståelse för den skillnad det är för män och kvinnor gällande säkerhet vid dejt. Jag vill träffa någon som hänger med lite i samhällsdebatten och har lite allmänbildning. Gör man det så förstår man ovanstående skillnad.
Jag håller med. Jag tror inte att män behöver göra så mycket konkret i själva situationen, mer än att inte tjata om träffar som inte är på neutral plats. Gör de det har de ju hål i huvudet.

Vad de däremot kan göra är att inte tjafsa emot om metoo-relaterade funderingar kring dejting - som du säger, det är skillnad mellan könen när det gäller säkerhet.

(Själva säkerheten tror jag dock att tjejerna löser själva. När jag träffade min dåvarande sambo IRL första gången var det hemma hos honom, jag hade gjort upp med en kompis om vissa tidpunkter då jag skulle sms-a. Hörde hon inget då så skulle hon dra igång en aktion.)

Varför? Eftersom jag vet att det finns en riskfaktor som nog de flesta tjejer tänker på iaf nångång, som jag själv inte just har. Det vore som om jag gick in i någon slags situation med en främmande person som var mycket starkare än mig och helt enkelt fick lita på att de inte vill mig illa. Jag tänker faktiskt lite lika om det tex är sent på kvällen och tomt på folk ute, och jag råkar hamna gåendes åt samma håll som en ensam tjej tex, då försöker jag att inte tex gå för nära bakom eller närma mig, stirra eller så. Jag har själv stor koll på omgivningen tex ute i stan på natten, och det tänker jag att många tjejer har också. Det går absolut att bete sig både så man uppfattas som ett potentiellt hot, och som man inte gör det, är det jag menar..

Och jag menar inte att man springer och gömmer sig. Missförstå mig inte här :)

Vad man kan göra? Tja, det är ju inte det lättaste. Det skiljer från gång till gång, person till person tycker jag. Att göra det man kan för att visa att man är schysst och inge någon slags förtroende är väl en sak. Kanske inte föreslå att tjejen bara ska komma hem till en rakt av innan man träffats. Träffas utanför hemmet först tex, som du säger. Annars tycker jag det är allt från hur man uttrycker sig till kroppspråk och annat. En tjej som kom hem till mig på dejt för ett antal år sen berättade lite senare att hon hade sagt till nån kompis att hon skulle hem till mig och messat lite med kompisen på kvällen där, tyckte det var helt rimligt.

Jo, jag förstår riskfaktorerna för en tjej.
Men det är väl upp till tjejen om hon vill ta dom riskerna eller inte ?

Jag har haft en tjej från Stockholm och en från Gävle som har kommit ensam och övernattat innan vi har träffats innan.

Jo, jag förstår riskfaktorerna för en tjej.
Men det är väl upp till tjejen om hon vill ta dom riskerna eller inte ?

Jag har haft en tjej från Stockholm och en från Gävle som har kommit ensam och övernattat innan vi har träffats innan.
Ja men det finns många män som ska ifrågasätta varför man inte vill gå hem ensam med honom första gången och liknande.

Ja men det finns många män som ska ifrågasätta varför man inte vill gå hem ensam med honom första gången och liknande.

Det skulle jag aldrig göra. Vill hon träffas på neutralplats tills hon känner sig trygg så har jag inga problem med det.
Som kille handlar det väl mer om att va lyhörd och förståelse för att hon vill känna sig trygg först i mitt sällskap. Mer än så kan man väl inte göra?

Vilken effektiv sorteringsmekanism. Inte för att man skulle känna sig rädd, utan för att han är dum/inte hänger med.
Ja precis.
Men jag vet att när jag var yngre så kände jag mig fånig och dum i såna lägen.
Jag har prioriterat bort mig själv väldigt mkt i relationen till män.
Men det har jag jobbat med och jobbar fortfarande med.
Ska aldrig mer känna sig dum för att man säger nej.
Not anymore!

Det skulle jag aldrig göra. Vill hon träffas på neutralplats tills hon känner sig trygg så har jag inga problem med det.
Som kille handlar det väl mer om att va lyhörd och förståelse för att hon vill känna sig trygg först i mitt sällskap. Mer än så kan man väl inte göra?
Men precis och det är ju något du gör. Du är lyhörd och du försöker ha förståelse, det finns ju sätt att visa på att man är lyhörd och förstående eller det motsatta kör sitt eget rejs och är helt oförstående.

Har en fundering som relaterar sig lite till temat "bli med killar hem" osv.

Hur svarar man på frågan "vad söker du efter" (när det ärliga svaret är att man söker en KK) - UTAN att killen får för sig att man vill komma hem till dom och ligga direkt?

Nästan så jag känner att jag borde skriva att jag söker en pojkvän, bara för att dom ska bemöda sig träffas en gång eller två innan sex kommer på tal.... Men känns samtidigt oschysst mot de killar som faktiskt letar ett seriöst förhållande.

Ja precis.
Men jag vet att när jag var yngre så kände jag mig fånig och dum i såna lägen.
Jag har prioriterat bort mig själv väldigt mkt i relationen till män.
Men det har jag jobbat med och jobbar fortfarande med.
Ska aldrig mer känna sig dum för att man säger nej.
Not anymore!
Där tror jag att metoo har gjort nytta. Det har blivit mer okej att säga nej.

Men precis och det är ju något du gör. Du är lyhörd och du försöker ha förståelse, det finns ju sätt att visa på att man är lyhörd och förstående eller det motsatta kör sitt eget rejs och är helt oförstående.

Mmm, jag antar att jag visar det på något sett eftersom så många inte haft problem med det. Men dom som har kommit hem till mig direkt har jag oftast pratat med under en längre tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 562
Senast: Whoever
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 661
Senast: LovingLife
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V