Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag visiterar hovarna - alltid innan och efter ridtur - efter om jag ridit ut. Väljer att kratsa beroende på vilket underlag jag ridit på, eller om jag har anledning att tro att ngt kan sitta fast i hoven - inte annars.
Väldigt ofta så ser man ju att strålfårorna faktiskt är rena från grus och stenar - även om det finns jord kvar.

Har jag ridit omkring i ridhuset finns ingen anledning att kratsa hovar efteråt - där finns inget grus och inga stenar och inget som kan fastna annat än vanligt ridhusunderlag.

rent allmänt har jag mkt svårt att se hur ngra partiklar skulle "trycka" mot sulan vid ridning? Om vi inte pratar en sten eller stort föremål som sitter fast i strålfårorna, så finns det inget tryck att tala om, hoven är ju skålformad och det är inte sulan som stöter mot underlaget.

vissa hästar har mkt känsliga sulor, däribland många fullblod - varav jag råkar ha en sån : )

Senast ändrad:

Ledsen att jag avbryter er i debatten angående hovkratsning och permanentbädd ;)

Hästvård är ju helt klart ett inflammerat högaktuellt ämne inte minst med tanke på den senaste tidens händelser!!

Genom att bedriva denna avvart till "hästvård" kan man numera med FEI´s fulla tillåtelse tävla hästar som står på Fenylbutazon.

Räcker inte det med "butta" kan man ju även helt utan risk komplettera med lite ledinjektioner ett par dagar innan start.

FEI kan därmed även stryka den obligatoriska veterinärbesiktningen innan start då den helt förlorat sin funktion :devil:

Detta är det allvarligaste hotet gentemot hästars hälsa och ridsporten jag sett på länge!

Jag tror att detta i förlängningen kan leda till ett ordentligt ifrågasättande huruvida det är ok att överhuvudtaget tävla med hästar från bla djurrättsorganisationer!

Sponsorerna lär väl dra öronen åt sig.

Men det jag undrar är om det inte är en risk att det kommer in småstenar i hoven som sedan trycks mot sulan så hästen blir öm, framför allt vid ridning?
När jag kratsar ser jag ganska ofta en och annan småsten som sitter under leran och fastkilad i hoven.

Man kanske inte ska ha stenar som på något sätt är fastkilade i hoven.Men småsten som ligger ihop med "det andra" ligger ju still och stör inte.Jag har uppfattat det mer som mina hästar blir mer störda av tomma hovar;) och då trampa på stenar.

Det är redan ett ordentligt ifrågasättande.

De har fått ordentligt med kött på benen kan man säga istället då!

Hur som helst lär det påverka hästarnas hälsa och skydd negativt.

Går det inte att påverka FEI i detta hoppas jag att Europa startar ett eget förbund med ett mer genomtänkt regelverk!

Prinsessan Haya skulle må bra av att besöka "Hästvård" för att få lite insikt!

Prinsessan Haya skulle må bra av att besöka "Hästvård" för att få lite insikt!

Hon kanske redan finns här bland oss!? :D

Och ja, jag håller med dig. Detta gör liksom att många andra skötselfadäser bleknar i jämförelse.

KL

Jag är väl en sån som har friska hästar men jag svarar på sådant jag kan ändå. Men jag svarar ju bara på sådant jag har erfarenhet av och aldrig på sådant jag bara kan spekulera om.

Anledningen till att mina hästar är friska är kanske att jag har tillräckligt med erfarenhet för att kunna förebygga skador och förutse situationer där skador kan uppstå.
Man måste nog också kunna läsa av sin häst på ett bra sätt för att kunna anpassa miljön för varje individ.
Jag tror tyvärr att skador uppkommer pga av hästägarens okunskap eller oförmåga att stå för de kostnader en skada medför.
Många hoppas nog att skador som uppkommer läks ut av sig själva och man tänker inte på följdeffekterna av den uppkomna skadan.
Jag åker till exempel alltid till veterinär så fort något händer där jag tror att följdeffekterna kan bli svåra.
Vidare anpassar jag hagar och stall efter individen så att olyckor relaterade till hästens speciella behov undviks i möjligaste mån.

Jag sköter alltid avmaskning, vaccinering etc enligt SVA:s och veterinärs rekommendationer. Jag gör även besiktning av mina hästar varje eller vartannat år där hela hästen gås igenom. Dyrt?? Nej, därför att jag tar de pengar jag skulle lagt på en fullförsäkring en månad om året och lägger den på en veterinärbesiktning istället.
Minsta tecken på en förändring hos någon häst bokar jag alltid tid hos veterinären för undersökning.
Med en tidig diagnostik kan man upptäcka små skador som är lättare att behandla än de följdskador dessa orsakar.
Jag har räknat ut att jag sparar pengar på att göra på det här viset och hör och häpna men jag har ingen försäkring på någon av mina hästar. Jag har istället sparat undan motsvarande summa varje månad genom att inte ha någon försäkring och har vid det här laget med råge passerat gränsen för vad försäkringsbolagen ens ersätter vid skada eller sjukdom.

Jag tror inte att folk förstår att man kan spara mycket pengar på att se till att ens häst är frisk från start samt försäkra sig om att den fortsätter att vara det hela tiden.

Mitt råd till alla med sjuka hästar är att göra en ordentlig genomgång av hästen minst en gång om året, naturligtvis förvissa sig om att hästen är fullständigt frisk vid köp, följa avmasknings- och vaccinationsrutinerna samt alltid se till att ha ekonomisk möjlighet att åka till veterinär direkt när något inträffar som påverkar hästens hälsa.
Jag använder mig även av kiropraktorer 2 ggr om året, före och efter tävlingssäsong från det att hästen fyller fyra år.

Detta inlägg blev långt men kanske det hjälper någon trots att det egentligen är ganska självklara saker det handlar om. :)

Intressant måste jag säga.
Om man håller hästarna som du, är lika erfaren, har förmågan att upptäcka i tid, anpassa efter individ osv och ffa gör det jag fetmarkerat i ditt inlägg och ändå har sjuka hästar. Vad göra?

Allmänt: Generellt av de inlägg som skrivits om hur någon håller sina hästar friska så är det inget revolutionerande alls i något utan ganska precis så som den största andelen hästägare i Sverige just håller sina hästar.

Jag tror huvudfrågan har fler variabler som egentligen inte har med att hästvården blivit sämre i sig att göra utan dels har hästägarna blivit fler, fler söker hjälp på klinik, fler har försäkrat och kan därmed söka hjälp istället för att kanske välja den enkla vägen ut som inte heller var lika kontrollerad tidigare innan hästpassen infördes osv. Jag tror helt enkelt att bilden av att hästarna är sjukare idag och att vissa har sjukare hästar än andra också beror på att det är ett "öppnare" hästägande idag än tidigare.

Vi menar nog samma sak i slutändan ja.:D

spinner vidare lite...

Skulle en orsak till skador på dagens hästar kunna vara att
1. de ges inte tid att läkas ut. (katastrof om hästen inte går rida på en vecka. vi triangelmärker) Lite överdrivet,men ni förstår kanske vad jag menar.

2. Hästägare har inte eget kunnande att avgöra när en skada inte är akut och när man ska ha lite is i magen, och när det verkligen ÄR akut och inte tillkallar veterinär av den orsaken.

3. aveln. Där kommer det alltid finnas sekunda hästar tror jag, trots upplysning. Avel är alltid ett lite vågspel så även om avelsmaterialet är förstklassigt så KAN avkomman bli katastof, även om risken minskar med bra avelsmaterial.

Ffa nummer ett tror jag har ökat. Nummer två har alltid funnits där och är nog inte procentuellt av hästägarklientelet större idag än förr. Nummer tre är som sagt ett vågspel och nog försöker väl de allra flesta att tänka framåt, av de som håller på med avel.

Nummer ett dock är intressant, där jag talar av egen erfarenhet. Där måste vets och även försäkringsbolag sätta ner foten. Jag stod själv för 3.5 år sen med en häst som utretts högt och lågt med återfall. Vet säger då själv att hen i det här läget normalt skulle erbjudit att dömma ut :eek: något som inte var ett alternativ för mig, av flera orsaker. Visst ville jag hitta orsaken bakom men hade gjort vad jag bedömde rimligt i utredningsväg så det fick bli vila och lugn. Idag har jag en fräsch häst som gör mer än jag varit nöjd med om jag fick, mycket mer. När jag pratat med vet såhär i efterhand, eller efter att jag själv beslutade om lång vila, så var det något hen själv trodde på ihop med låååång igångsättning och uppbyggnad igen (för mig var det ett år ungefär), självklart med översyn av sin ridning. Något gör ju dock att vets inte vill/vågar lägga fram detta och det är nog det som skrämmer mest. Otursskadorna, de kommer hur noga man än är.

Minsta konvalescenstid innan livförsäkring löser ut på belastningsskador kanske?

Intressant måste jag säga.
Om man håller hästarna som du, är lika erfaren, har förmågan att upptäcka i tid, anpassa efter individ osv och ffa gör det jag fetmarkerat i ditt inlägg och ändå har sjuka hästar. Vad göra?

Allmänt: Generellt av de inlägg som skrivits om hur någon håller sina hästar friska så är det inget revolutionerande alls i något utan ganska precis så som den största andelen hästägare i Sverige just håller sina hästar.

Jag tror huvudfrågan har fler variabler som egentligen inte har med att hästvården blivit sämre i sig att göra utan dels har hästägarna blivit fler, fler söker hjälp på klinik, fler har försäkrat och kan därmed söka hjälp istället för att kanske välja den enkla vägen ut som inte heller var lika kontrollerad tidigare innan hästpassen infördes osv. Jag tror helt enkelt att bilden av att hästarna är sjukare idag och att vissa har sjukare hästar än andra också beror på att det är ett "öppnare" hästägande idag än tidigare.

Jag tror att du har en viktig poäng där. Om man tittar på statistiken så lägger vi mer och mer pengar på våra husdjur generellt. För hundar och katter t ex har ju veterinär- och klinikbesöken ökat markant, tydligen mer och mer för varje år. Inte farao är varken hundar eller katter sjukare överlag, utan folk söker veterinärens hjälp oftare och för fler saker. Att avliva hunden/katten för vissa saker är inte lika självklart som för ett antal år sedan.

Ffa nummer ett tror jag har ökat. Nummer två har alltid funnits där och är nog inte procentuellt av hästägarklientelet större idag än förr. Nummer tre är som sagt ett vågspel och nog försöker väl de allra flesta att tänka framåt, av de som håller på med avel.

Nummer ett dock är intressant, där jag talar av egen erfarenhet. Där måste vets och även försäkringsbolag sätta ner foten. Jag stod själv för 3.5 år sen med en häst som utretts högt och lågt med återfall. Vet säger då själv att hen i det här läget normalt skulle erbjudit att dömma ut :eek: något som inte var ett alternativ för mig, av flera orsaker. Visst ville jag hitta orsaken bakom men hade gjort vad jag bedömde rimligt i utredningsväg så det fick bli vila och lugn. Idag har jag en fräsch häst som gör mer än jag varit nöjd med om jag fick, mycket mer. När jag pratat med vet såhär i efterhand, eller efter att jag själv beslutade om lång vila, så var det något hen själv trodde på ihop med låååång igångsättning och uppbyggnad igen (för mig var det ett år ungefär), självklart med översyn av sin ridning. Något gör ju dock att vets inte vill/vågar lägga fram detta och det är nog det som skrämmer mest. Otursskadorna, de kommer hur noga man än är.

Minsta konvalescenstid innan livförsäkring löser ut på belastningsskador kanske?

Exakt det jag försökte säga för ett antal sidor sedan. Häst som vet först föreslog triangelmärkning och sedan utdömning är idag 3år senare i full gång och gick i september i år igenom böjprov ua. Tid, tålamod. långsam uppbyggnad och reviderad ridning.:)

Jag håller med. Ibland känns det som att folk VILL ha hästarna utdömda så fort som möjligt:crazy: Dom vill tävla och har inte råd och lust att ha en häst som bara kostar. Kanske kan man förstå det på ett sätt, med eget stall är det så mycket lättare att ha en konvalesent gående länge, inackorderad innebär det kanske att inte kunna rida på ett år eller mer t o m:(

Men det är många gånger man reagerat på att hästarna inte får tiden. Jag har en gång köpt en häst (har skrivit om det flera gånger tror jag..) som jag var en sån häst som överlevde och mot alla odds (i den första bedömningen) blev HELT återställd och klarade att t o m starta galopp igen, men hade tappat lusten att springa och såldes som ridhäst. (korta versionen;))

Efter att ha upplevt den hästen som var en underbar individ som var i stort sett helt utan problem i alla år (och öht inget relaterat till skadan, det enda nånsin var hovarna som var rätt risiga första åren) så har jag tänkt på hur lätt denna fantastiska häst kunnat tas bort redan vid 3 års ålder:crazy: För att det inte bedömdes lönsamt att låta skadan läka ut, då det inte fanns någon garanti alls för prognosen på det stadiet. Efersom hans tränare "räddade" honom undan ägaren... så blev det till slut en otroligt älskad häst i hela vår familj som var med oss under många år och aldrig nånsin utnyttjade ens en liten del av alla premier vi betalade för honom...

är såklart en avvägning när det gäller att hästar inte ska utsättas för försök efter försök med längre lidande som följd. Men överlag tror jag många är alldeles för snabba att "ge upp" och jag sympatiserar mycket med Lidbecks inställning:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid tagit det som en självklarhet att kratsa hovarna, främst innan man ska rida men blir nu förvånad över att en del inte gör det och att det t.o.m kan vara bra för hoven.
Men det jag undrar är om det inte är en risk att det kommer in småstenar i hoven som sedan trycks mot sulan så hästen blir öm, framför allt vid ridning?
När jag kratsar ser jag ganska ofta en och annan småsten som sitter under leran och fastkilad i hoven.
Kan inte sådant uppväga fördelarna med att ha okratsade hovar? Eller inbillar jag mig att hästar har känsligare sula än vad de har?

hejja dig :bow: Tänka är aldrig fel :love:

KL
inte för att förminska detta med fenylbuttazonet - som verkligen är en katastrof

Känns det ändå som jag fått vatten på min kvarn att många hästägare är mest intresserad av den info som bekräftar det de redan gör, den andra kan vara...

Syntes rätt tydligt i diskussionen ang p2 i en annan tråd

Har för mig att Coari efterfrågade friskvård - även om man inte anser sig ha några problem så leder ändå bristande hov och stallhygien till att strålen förtvinar - och vem vet hur den skulle ha sett ut och fungerat under optimala förhållanden. För - är det ändå inte det som friskvård är? Att skapa optimala förhållanden. Inte vänta till problemen kommer

Ang Ammoniak och mockning

i de flesta seriösa stall så släpper man ut hästarna och mockar långt före lunch - stallet luftar ur långt innan hästarna kommer in igen. Den sammanlagda mängen ammoniak torde då ändå blir lägre

Ang försöket
The measuring instruments were set up in the middle of one side of the stable.
det som är intressant är väl ändå hur det ser ut nere vid bädden där hästen har sin näsa när den ligger ned. Ingen häst bor i stallgången

Vidare
Man kan också använda kalk för att neutralisera även om man har vanlig bädd

Att få för sig att det är okey för något djur att sova i sin egen avföring anser jag helt befängt. Skall katten sova i kattbaljan?

ja det luktar när man tömmer kattbaljan - men man kanske skall ha permanent kattbalja också - så det inte luktar

Att låta leran sitta kvar för att man vill ha spån, blir ju också bara ett sätt att anpassa hästvården efter den typ man själv vill ha - det är långt ifrån friskvård - Utan handlar om att göra det bästa av en befintlig situation

Det finns fler friskvårdsaspekter på att låta hästen sova i sin avföring - men jag tror det passar bättre i en friskvårdstråd - tyckte jag såg en sådan igår

Jag håller med dig VAT det med buttan är värre - men det kanske vore värt en egen tråd det ämnet?

Senast ändrad:

Jag tror att du har en viktig poäng där. Om man tittar på statistiken så lägger vi mer och mer pengar på våra husdjur generellt. För hundar och katter t ex har ju veterinär- och klinikbesöken ökat markant, tydligen mer och mer för varje år. Inte farao är varken hundar eller katter sjukare överlag, utan folk söker veterinärens hjälp oftare och för fler saker. Att avliva hunden/katten för vissa saker är inte lika självklart som för ett antal år sedan.

Jag tror nog att djuren är sjukare överlag om du frågar en veterinär. Husdjur mycket beroende på aveln

och Hästeriet på förändrad inställning till häst hästhållning sport

jag tror nog ingen veterinär eller ett försäkrningsbolag anser att vi blivit mer duktiga på att ta djuren till "doktorn"

Kan inte sådant uppväga fördelarna med att ha okratsade hovar? Eller inbillar jag mig att hästar har känsligare sula än vad de har?

Här håller jag med. Dessutom på riktigt känslig sula kan t o m strö som klumpar ihop med jord och annat bilda ett tryck som inte är bra, det är vad hovslagaren menar med att han är skeptisk till torv vid känsliga sulor. Vet inte om jag håller med om just de, men jag tycker det ligger mycket i det och jag tror definitivt inte det är bra att gå med lera, jord och annat som blir ganska fast som trycker mot sulan. Jag vet att veterinär har rek täcksulor för att avlasta t o m tillfälligt på belastade sulor, annars har man ju det när hoven är skadad, men även alltså för att avlasta tryck.

Så jag kratsar och dessutom tror jag lera drar ut fukt även underifrån, så jag tar def bort all lera. I vissa periooder har jag fodertran även under hoven för att skydda.

Dessutom har jag varit med om att när jag hade slarvat visade sig ha fastnat en liten metallbit inbäddad i skiten som sen trycktes in mot strålfåran fastnade och skapade hälta och t o m hovböld, för ett par år sen:crazy::crazy: Hade jag kratsat innan jag släppte ut hästen hade jag fått bort den direkt och ingen skada skedd.........:cool:

KL

Dessutom gillar jag inte permanentbäddar heller:o. Visserligen har mina varit välskötta tycker jag själv och har inte luktat och varit fräscha på ytan, men det är ändå alltid äckligt därnere till slut. :cool: Och jag kan hålla med om att det finns stall där stinker, men det är naturligtvis beroende ¨på dålig skötsel och sån finns det, utan tvekan. Man vet inte hur man ska göra helt enkelt. Det finns massor av ombyggda hönshus i landet (typ) med såna bäddar. Som sagt idag skaffar kreti o pleti häst bara dom har ett skjul och en hage...

Jag tycker däremot INTE att det luktar mer i boxar som mockas ordentligt varje dag. :confused: Men visst finns fördelar med bädd, men jag gillar det inte. Måste medge det, trots att många vettiga här säger annorlunda! Men så tycker jag.

Att få för sig att det är okey för något djur att sova i sin egen avföring anser jag helt befängt. Skall katten sova i kattbaljan?

Men en permanentbädd innebär inte att man låter skiten wara kwar? Wet inte riktigt hur du tänker eller wilken erfarenhet aw du har aw olika warianter aw stallskötsel, men när du börjar jämföra andras hästskötsel med att twinga en katt att sowa i sin egen awföring är du swår att ta på allwar.

Hovarna kan bli övermättade av fukt- som nu.
Jag brukar kratsa innan jag rider o sen bara kolla.

Det är stor skillnad på att ha jord eller lera i/ på hoven.

Jag gillar inte heller bädd. Hur ofta gör inte hästen hål i lagret eller att det blir övermättat av kiss? Har därför boxmattor så de kan ligga skönt ändå.

Har sett hästar som har stått på en halvmeter hög bädd o inte har det varit frächt precis.:eek:
Det är säkert fräscht i ett kallstall/ utebox med konstant vinddrag.

Jag tycker nog att ridbaneunderlaget och ridhusbottnar har blivit bättre numera.
Inte så djupa och sega.
Och att folk i allmänhet rider bättre och mera på hästens villkor.
Men jag kanske bara har bytt umgänge?

Visst har underlagen på många ställen förbättrats. Åtminstonde kunskapen om dem.
Men en då negativ faktor ( i mina ögon) är att det rids för mycket på bana/ridhus.
Missförstå mig rätt. Skulle gärna ha eget ridhus osv, men tror att hästarna behöver komma ut i skpg och mark också. Inte harva på bana 5-6 dagar i veckan och ut och skritta lite en dag i veckan. Vilket jag ser många göra.

För hästens fysik och hållbarhet skulel det nog vara bättre att göra tvärtom. Trimma på bana/ridhus 1-2ggr i veckan och sedan ut i skog och mark för resten av slanten.
Mycket skogsridning stärker ju även hästen mentalt. Vilket ger glada hästar som i sin tur står emot påfrestningar bättre. Själavård helt enkelt.

dressyr/markarbete går ju dessutom ypperligt att träna utomhus i skogen elelr på ett gärde osv.Underlaget varieras ju också när man går off-road.

Men en permanentbädd innebär inte att man låter skiten wara kwar? Wet inte riktigt hur du tänker eller wilken erfarenhet aw du har aw olika warianter aw stallskötsel, men när du börjar jämföra andras hästskötsel med att twinga en katt att sowa i sin egen awföring är du swår att ta på allwar.

Fast sin egen urin blir det ju, det kan du inte komma ifrån? Den bildar också ammoniak.

KL
Vad forskning säger bryr jag mej ärligt talat inte mycket om, såvida det inte handlar om femton forskningsprojekt som alla visar samma sak över tid. Jag har levt tillräckligt länge för att ha upplevt hur "forskningsrön" ändras för att man ändrar förutsättningarna, upptäcker nya faktorer man inte tänkte på, lägger ut det hela på ett annat sätt, byter hypotes:angel: osv osv.

Ärligt talat finns det nån som gör annat än rycker på axlarna åt alla nya rön om vad som är nyttigt eller inte nyttigt att äta:rofl: Det är ju faktiskt ofta så att det som var bra för två år sen är det kanske inte idag, eller tvärtom. Finns mängder av exempel, alltifrån hur spädbarn ska sova, vad som ger allergier hos barn, födoämnens skadlighet eller inte, bara att välja:grin:.

I en tid med så mycket info som vi får över oss måste man också inse att allt inte är sanningar huggna i sten......

Nä pernamentbäddar ger mer ammoniak i ett vanligt stall tror jag, säga vad man vill. I ligghall som är mycket välskött, ja ok, eller uteboxar. Men i vanligt ordninärt stall, nej jag tycker det är äckligt.

axel. ang fukt osv. Ja, precis, ibland måste man skydda även från fukt underifrån att hålla fuktigheten så jämn det går på känsliga hovar.:idea: Ja det är skillnad på jord och lera, men ur trycksynpunkt kan även jord skada.

Senast ändrad av en moderator:

Permanentbäddar i kallstall ger i allafall inte ngn nackdel. Vi fick tag i en mätare som mätte gaser, ammoniak, luftfuktighet, koldioxid - och det var inget alls- Vi hade torv, kalk i botten sedan självklart mockades boxarna varje dag.

Vad som vi såg var att det var värt att ha dörrarna öppna så länge som möjligt ner till -5 frös inte vattnet när hästarna stod inne.Vi hade hink. Fläkten fick gå på högvarv för att kunna kompensera dörr ventilation.

Vi tog med mätgrejen då en av tjejjerna hade pippi på att stänga alla dörrar och inte sätta på fläkten så att det var fuktigt i stallet på morgonen....för att inte hästarna skulle frysa.

Det var riktigt intressant att kunna mäta, sedan skiljde sig kvinan med mätmannen och vi kunde inte mäta mer ....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII