Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

pekar inte ut någon specifik.
Bygones är bygeones

Däremot skulle jag gärna återvända till att diskkutera trådens huvudämne, vilket jag liksom TS tycker är viktigt.

Den empiriska kunskapen måste dessutom komma från "Rätt" person.
Jag t.ex. duger inte.

När inte från rätt person utan från tillräckligt många av varandra oberoende

Empiri

Och problemet är att ATT du delar med dig.

Utan HUR - den tilltro du sätter till den egen kompetens

Vanlig matematik säger att En hovslagare har fått ta del av andras samlade erfarenhet med sammanlagt många tusen hästar under sin utbildning

Hur många har du?

I hovslagarens utbildning ingår därför en massa komplikationer osm du är helt ovetande om att de ens existerar

det är väl skitbra om man delar med sig av sina erfarenheter - men det blri något helt annat om man uttrycker sig som om man är expert

KL

jag trodde detta var en tråd som skulle disskutera hur man främjar god hästhållning och hållbara hästar???

Till TS:
Där har du en anledning till att vi som har friska hästar sällan skriver i hästvård. Ingen vill lyssna, de har fullt upp med att ösa skit på varandra:p

Touche :angel:

KL

Varför är det så få användare med friska hästar som på hästvård skriver hur dom gör.??

Varför är det så många användare med sjuka hästar som på hästvård söker hjälp??

Jag är väl en sån som har friska hästar men jag svarar på sådant jag kan ändå. Men jag svarar ju bara på sådant jag har erfarenhet av och aldrig på sådant jag bara kan spekulera om.

Anledningen till att mina hästar är friska är kanske att jag har tillräckligt med erfarenhet för att kunna förebygga skador och förutse situationer där skador kan uppstå.
Man måste nog också kunna läsa av sin häst på ett bra sätt för att kunna anpassa miljön för varje individ.
Jag tror tyvärr att skador uppkommer pga av hästägarens okunskap eller oförmåga att stå för de kostnader en skada medför.
Många hoppas nog att skador som uppkommer läks ut av sig själva och man tänker inte på följdeffekterna av den uppkomna skadan.
Jag åker till exempel alltid till veterinär så fort något händer där jag tror att följdeffekterna kan bli svåra.
Vidare anpassar jag hagar och stall efter individen så att olyckor relaterade till hästens speciella behov undviks i möjligaste mån.

Jag sköter alltid avmaskning, vaccinering etc enligt SVA:s och veterinärs rekommendationer. Jag gör även besiktning av mina hästar varje eller vartannat år där hela hästen gås igenom. Dyrt?? Nej, därför att jag tar de pengar jag skulle lagt på en fullförsäkring en månad om året och lägger den på en veterinärbesiktning istället.
Minsta tecken på en förändring hos någon häst bokar jag alltid tid hos veterinären för undersökning.
Med en tidig diagnostik kan man upptäcka små skador som är lättare att behandla än de följdskador dessa orsakar.
Jag har räknat ut att jag sparar pengar på att göra på det här viset och hör och häpna men jag har ingen försäkring på någon av mina hästar. Jag har istället sparat undan motsvarande summa varje månad genom att inte ha någon försäkring och har vid det här laget med råge passerat gränsen för vad försäkringsbolagen ens ersätter vid skada eller sjukdom.

Jag tror inte att folk förstår att man kan spara mycket pengar på att se till att ens häst är frisk från start samt försäkra sig om att den fortsätter att vara det hela tiden.

Mitt råd till alla med sjuka hästar är att göra en ordentlig genomgång av hästen minst en gång om året, naturligtvis förvissa sig om att hästen är fullständigt frisk vid köp, följa avmasknings- och vaccinationsrutinerna samt alltid se till att ha ekonomisk möjlighet att åka till veterinär direkt när något inträffar som påverkar hästens hälsa.
Jag använder mig även av kiropraktorer 2 ggr om året, före och efter tävlingssäsong från det att hästen fyller fyra år.

Detta inlägg blev långt men kanske det hjälper någon trots att det egentligen är ganska självklara saker det handlar om. :)

Däremot skulle jag gärna återvända till att diskkutera trådens huvudämne, vilket jag liksom TS tycker är viktigt.

Angående att ge kritik eller lägga sig i för mycket

Givetvis måste man vara civiliserad, och det fungerar inte med en metod på alla
Folk är olika, och ofta helt annorlunda än de själva tror

de säger de gillar raka rör -men i själva verket går det inte ens att andas kritik

Jag har aldrig sagt upp någon. Jag har haft hemskt okunniga ägare, men så länge de vill lära är det inga problem. Ingen kan allt från början. och folk som VILL lära sig har man en dialog med och de frågar frågar - och då kan man tex hitta att bommen i sadeln är av.

men sedan så finns det de här som bara tål att strykas medhårs. Jag har aldrig sgat upp någon - däremot har de sagt upp mig

Jag skodde i ett kulturstall i stockholm där hästarna stog på den gamla båspallen ( så som man har kor - med en piss och skitränna bakom) som ju givetvis var för kort, så kor i allmänhet är kortare än hästar

Många hästar fick spänningar i kroppen av att stå som Märlor och jag föreslog stretching efter ridning. Det är inte min sak -men om man skor så känner man rätt väl hur hästen mår i kroppen

Vid nästa tillfälle blev jag uppsagd då tränaren sagt att det var farligt att stretcha - benet kunde gå av - istället skulle man skaffa Thiedemantygel

Som yrkesmänniska så måste man vara välbalanserad - annars är man ju oproffsig - här på buke och helt eftersom jag slutat sedan många år - kan jag säga vad jag tycker om somligt...

För jag har sett så mycket elände :eek: och där det största hindret för en förändring är hästägarens självbild av sig själv som kompetent och kunnig - och som stöttas av en penning hungrig tränare som stryker både sig själv och ryttaren medhårs

jag tror att en del av problemet är att "slakta" den som gör fel, itället för att inse vi är all människor - men vi kan lära oss att göra bättre i framtiden

jag tycker det blir alldeles för personligt för många

Senast ändrad:

Förstår inte riktigt var du vill komma?

menar du att det är alla tränares fel att hästar inte håller?

När inte från rätt person utan från tillräckligt många av varandra oberoende ...
Ja nu så var det ju inte "min" empiri utan mina hovslagares.
Och problemet var bara att just jag framförde det hela.

Och problemet är att ATT du delar med dig.

Ja precis - så du och några andra vill ju att jag håller tyst och låter bli att skriva alls i trådarna.
Det skriver ni ju ordagrant.

(Utvilad för en ny batalj efter en natts god sömn.)

Jag (och jag vet många fler) som har mer än en sk hobbyhäst har dem inte försäkrade. jag gör som du. Lägger undan de pengarna till behov.

Däremot vill jag säga emot lite att inte skador kan läkas ut. Många skador kan enligt mig det om man bara ger det just tid. Och upptäcker de första små syptomen innan skadan förvärrats.

ytterligaren en aspekt osm vore intressant att diskuera är ju hur hästarna tränas och på vilket underlag.

Själv tror jag det kan påerka en hel del, speciellt när det gäller kotledsinflammationer, ryggbesvär och liknande.

Så gott som allting har ju ändrats under de 30 år jag hållt på med hästar. Forskningen går ju framåt tack och lov.
Men en genomgående tredn är att numer, ser man oftare hästar felridna, ev med hjälptyglar felaktigt, det mixtras mer med utrustningen i det stora hela. man rider mycket oftare i ridhus osv.

Någon som har någon statistik på hurvida hästarna var mer skadade förr än nu och vice versa?

Jag (och jag vet många fler) som har mer än en sk hobbyhäst har dem inte försäkrade. jag gör som du. Lägger undan de pengarna till behov.

Däremot vill jag säga emot lite att inte skador kan läkas ut. Många skador kan enligt mig det om man bara ger det just tid. Och upptäcker de första små syptomen innan skadan förvärrats.

Absolut, det håller jag med om.
Vad jag menade var bara att jag aldrig chansar på att de kan läkas ut utan jag åker till veterinär direkt ändå.
Bättre att veterinären gör den bedömningen än att jag själv chansar på att skadan kan läkas ut. Så tänker jag iallafall "när nåt händer".

Min häst fick faktiskt en spark på bakknäet för ett tag sedan när han och hagkompisen busade och det blev rejält svullet.
Då gör jag alltid så här förutsatt att skadan eller sjukdomen inte är av akut karaktär såsom foderstrupsförstoppning eller liknande: Jag väntade ett dygn för att se om svullnaden gått ner och jag tog tempen för att kolla febern. Allt lugnt där. Så gör jag alltid som en första åtgärd. Svullnaden ville dock inte ge med sig till dagen efter så jag bokade tid hos veterinär nästkommande dag. Under förmiddagen lägger sig svullnaden (det har nu gått två dagar) och det finns inga tecken på svullnad någonstans på benet. Kanske många skulle ha avbokat tiden hos veterinären i det här läget. Men jag gör inte det utan åker dit och hästen genomgår en undersökning med röntgen och alltihop. Allt ser dock bra ut denna gång och jag åker hem med gott samvete och är förvissad om att min häst har klarat sig igenom traumat med bästa resultat. För vem vet, det kunde ha varit en spricka i benet, ett skadat ledband som kanske gått av om jag satt igång och ridit direkt etc etc. Därför nöjer jag mig aldrig med att en skada synligt verkar vara utläkt. Jag vill veta och vara säker och jag vill veta allt om och ha kontroll på mina hästars hälsa. Många kontroller blir det men i slutänden så har jag alltid gått plus på det för vem säger att de undansparade försäkringspengarna inte kan sparas i en räntefond under tiden? ;)

Hoppas det blev lite tydligare. :)

KL

jag trodde detta var en tråd som skulle disskutera hur man främjar god hästhållning och hållbara hästar???

Till TS:
Där har du en anledning till att vi som har friska hästar sällan skriver i hästvård. Ingen vill lyssna, de har fullt upp med att ösa skit på varandra:p

Där slog du huvudet på spiken. Trodde att det här skulle bli en intressant tråd men den slutade i pajkastning, som vanligt, mellan vissa individer.
Tittar sällan på hästvård eftersom en intressant rubrik på en tråd ofta visar sig innehålla samma gamla vanliga tjafs!

Vi menar nog samma sak i slutändan ja.:D

spinner vidare lite...

Skulle en orsak till skador på dagens hästar kunna vara att
1. de ges inte tid att läkas ut. (katastrof om hästen inte går rida på en vecka. vi triangelmärker) Lite överdrivet,men ni förstår kanske vad jag menar.

2. Hästägare har inte eget kunnande att avgöra när en skada inte är akut och när man ska ha lite is i magen, och när det verkligen ÄR akut och inte tillkallar veterinär av den orsaken.

3. aveln. Där kommer det alltid finnas sekunda hästar tror jag, trots upplysning. Avel är alltid ett lite vågspel så även om avelsmaterialet är förstklassigt så KAN avkomman bli katastof, även om risken minskar med bra avelsmaterial.

Förstår inte riktigt var du vill komma?

menar du att det är alla tränares fel att hästar inte håller?

Inte alla tränares.

Men
Om hästen inte håller så är det ett fel i träningsupplägg och/ eller ryttarens utbildning att rida och utbilda - och vem är ansvarig för det, ägaren jovisst men det finns ju ofta en tränare som säger vad som bör göras

Och man kan inte säga utifrån det enstaka fallet - men om det är ett mönster

Sorry för att det föll bort ett inte :o

problemet är inte att du delar med dig

Det beklagar jag att det föll bort

hade en tränare 99 sjuka/skadade elevhästar av 100 så är det måhända ett mönster.

Men om tränaren har 1 skadad elevhäst av 100.

jag är själv tränare och måste säga att det oftare är svårare att få eleverna att ta till sig det man säger än att de ska exprimentera själva.

Så jag kan faktiskt inte hålla med dig riktigt att det är tränaren som är ansvarig.

ägaren har alltid ansvar för HUR hästen sköts och tränas. Inte tränaren.
Jätteofta (se bara här på Buke) byter folk tränare bara för att den sagt något som inte "passar"

Från en ciwiliserad till en annan: sluta slå dig för bröstet och håll dig till ämnet: Hur kan wi hålla wåra hästar friskare?

Det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Antingen är det ett mönster eller inte...

En tränare kan ju inte tvinga en elev - men den kan också lära den intresserade att rida på ett för hästen hållbart sätt, eller inte

Jag ser träningar där hästen flänger runt i framvikt - där man inte hittar till balans, och och tränarens skriker BRA
ffa där tränaren inte ser sambandet mellan hästens prestation och brister hos ryttaren - och därför inte åtgärdar ryttaren

Ett tips är ju att se på hur ofta tränaren byter hästar
Får tränaren sina egna att hålla - en rätt bra merit i mina ögon när jag väljer tränare

Tänkte på en hjärtefråga ur hovperspektiv idag när jag mockade

Oavsett vilken hovmekanism teori man bekänner sig till så har strålen en funktion

den funktionen är stötdämpning. Om den stötdämpningen inte fungerar så måste andra delar av hästkoppen ta över denna funktion - och beroende på hur hästen rids så blri det antingen muskler, leder eller senor - eller alltihop

Det sägs utan hov ingen häst - men hur mycket är gemene man beredd att satsa på hov - och offra bekvämlighet?

den bakterie som bryter ned strålen trivs i fukt och syrefattig miljö. En okratsad hov är mumma, men än värre är bädden

Det säger sig självt att det är fuktigare och mindre syre i en bädd än en box som mockas ur varje dag och rufsas runt

men jag har inte lyckats får någon att avstå från bädd - någonsin. det finns en miljon argument och förnekanden

Ovanpå det så är alltför många bäddar utifrån min erfarenhet sådan att ämnen från kiss och bajs luckrar upp det organiska materialet i själva hovkapseln. Mao det är så snuskigt att hoven murknar :o

Man får mycket sämre material att jobba med - och är det riktigt illa så går det inte att dra nitarna och man kan inte göra ett bra jobb - hästen tappar skorna bryter sönder sina hovar och man kan inte längre skapa en bra balans om man inte börjar plasta och skapar en ny hov. och hur lämpligt är det i den miljön?

Ändå har jag inte lyckats få någon att avstå permanentbädd - vare sig här eller på buke

Att få dem att ens kratsa fötter är ett helt företag

Även om man inte anser sig ha problem så har man likväl inte en lika fin och funktionell stråle som en oskodd häst om man inte sköter den exemplariskt. skon klämmer fast skit som skulle ha släppt ur en barfota hov - ofta är det bajs som sitter intryckt där

Men det verkar som om viss information är mindre rolig att ta till sig

Att en ren närmiljö är en bra förebyggande åtgärd tex.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?