Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag undrar om jag ser hästarnas vinst i ditt resonemang.
Vem ska sko de hästar vars ägare du har sagt upp? Hästägarna själva kanske efter råd på ett forum?:)

Senast ändrad:

*KL*

Sen tycker jag personligen, kanske coari to m känner igen detta. Saker och ting kan levereras på olika sätt, även om ämnet är detsamma.

Om jag som yrkesman skulle säga till en kund, men hörru ditt :devil: pucko, det fattar du väl att så kan man inte göra.

Eller, men du det finns andra bättre alternativ som du borde försöka dig på. Här finns sedan ett utrymme för att ge olika exempel på alternativ som man menar utifrån den yrkeskunskap man har.

För mig ter det sig solklart vilket av detta som kunden accepterar och uppskattar.

Det finns ärlighet och så finns det ärlighet. Vissa människor har gjort det till en dygd att "alltid vara ärliga". Sedan spelar det tydligen ingen roll hur det framförs.

Blir någon sårad, ledsen eller arg? Nämen, jag är ju "bara ärlig"

Man kan faktiskt vara ärlig OCH trevlig samtidigt, har jag hört ;)

Häller med, det finns kritik och kritik, och samma sak kan framföras på olika sätt bara man har ett uns utav ödmjukhet. Jag brukar bl.a "kritisera" min dotter genom hennes son, ex.vis - ska vi säga åt mamma att att du faktiskt behöver bada eller till grannes hund, - ska vi säga åt matte att du kanske skulle behöva ett bad osv. En sådan kritik tar man åt sig bättre utav och kan ta tag i saken med ett leende.

Att strö kritik och bete sig som ett a***e gör ingen en tjänst, framförallt inte djuren

*KL*

Sen tycker jag personligen, kanske coari to m känner igen detta. Saker och ting kan levereras på olika sätt, även om ämnet är detsamma.

Om jag som yrkesman skulle säga till en kund, men hörru ditt :devil: pucko, det fattar du väl att så kan man inte göra.

Eller, men du det finns andra bättre alternativ som du borde försöka dig på. Här finns sedan ett utrymme för att ge olika exempel på alternativ som man menar utifrån den yrkeskunskap man har.

För mig ter det sig solklart vilket av detta som kunden accepterar och uppskattar.

Jag undrar om jag ser hästarnas vinst i ditt resonemang.
Vem ska sko de hästar vars ägare du har sagt upp? Hästägarna själva kanske efter råd på ett forum?:)

Ja sedan skulle de bli hängda på buke utav Mr himself för att de gett sig på att verka själva. Lite ödmjukhet skulle som sagt inte skada sedan kan jag säga att jag hade gärna anlitat Coari själv för jag tycker han "verkar" kompetent men jag har precis som honom svårt att vara tyst men kan nog framföra min åsikt lite trevligare.

Ja min veterinär skulle nog vara så rak och ärlig om jag gjort något som kan påverka hästens livskvalite. Och jag kräver att en veterinär kan ge både mig och min hovslagare kritik om något är fel

Men måste vi som veterinärer verkligen kunna ge en alternativ träningsmetod för att vi ser att den nuvarande skadar hästen?
Skall vi lära upp hoslagaren när vi ser att hovvården är åt h:e eller är det hästägarens sak att skaffa kompetent tränare/ hovslagare.
Skall jag ordna finansieringen o konstruktionen av ett nytt stall när jag sagt att hästen kommer vara slaktfärdig inom ett år oberoende av medicinsk behandling om den står kvar i det gamla?
PL

Ibland spelar det ingen roll hur mkt man lindar in det o talar med en fjollig röst- för att man talar om ngt som kan tolkas som personlig kritik eller att man talar till ett dolt dåligt samvete.

Jag gillar raka rör:angel:

Gillar inte alls det du gör- Fråga tanten om du får en godis:mad: Prata direkt- inte över huvudet.

Tycker rent allmänt att svenskar kan vara rent utav för försiktiga. Om ngn har en fruktansvärd andedräkt:eek: Säger ngn något?
Nää.

Mascaran sitter inte där den ska vara, gylfen är öppen......

Hm... Ska kanske prowa det nån gång; "Ska wi ta och säga till din husse och matte att du faktiskt skulle må bäst aw att lämna jordeliwet för gott?" :angel:

Inte!?

Nej, jag gillar faktiskt inte heller det sättet att framföra kritik. Skulle faktiskt bli skogstokig om grannen lät min hund säga att han behöwer ett bad... Grannfejden nästa!

Men, alla wäljer ju att framföra kritik på olika sätt, detta är ditt. Förlåt att jag driwer lite med det..;)

Ja min veterinär skulle nog vara så rak och ärlig om jag gjort något som kan påverka hästens livskvalite. Och jag kräver att en veterinär kan ge både mig och min hovslagare kritik om något är fel

Det är ju skillnad på att informera om missförhållanden och kunna ALLT själw. Att tala om att den här werkningen eller det här stallet är undermåligt är ju en sak, men weterinärer har warken B-tränarlicens, argonom- eller howslagar-e[ks]amen.

Men att säga:
Detta är inte ok, det måste du ta tag i. Skaffa en bra tränare (prata med ridklubben)/ta kontakt med länsstyrelsen/be din howslagare om råd.
Yrkesgrupper måste kunna samarbeta, det är kanske en del i att hålla den swenska hästen friskare!?

Ja det var precis det jag menade. Att en veterinär inte säger flaska om något i miljön är fel för att det anses som att det inte är dennes sak anser jag tokigt. Djurskydd hör väl till veterinärens kunnande anser iaf jag.

Ibland spelar det ingen roll hur mkt man lindar in det o talar med en fjollig röst- för att man talar om ngt som kan tolkas som personlig kritik eller att man talar till ett dolt dåligt samvete.

Jag gillar raka rör:angel:

Gillar inte alls det du gör- Fråga tanten om du får en godis:mad: Prata direkt- inte över huvudet.

Tycker rent allmänt att svenskar kan vara rent utav för försiktiga. Om ngn har en fruktansvärd andedräkt:eek: Säger ngn något?
Nää.

Mascaran sitter inte där den ska vara, gylfen är öppen......

Ja nu är väl kritik inte samma sak som fråga tanten..... Jag går hellre genom djur/barn om det är kritik det gäller, kritik kan såra även om den är nog så oskyldig. Om någon har mascara i fejjan eller gylfen öppen så säger jag till -Ja, anser f.ö inte det som kritik heller

Kan ju tillägga att jag skulle aldrig vräka ur mig att hörrö du stinker skit i käften, men jag kan säga har du problem med magen? bla bla bla om det är någon jag känner. F.ö heller inte någon kritik, men ett hövligt sätt att uppmärksamma någon om ev problem och NEJ jag gillar inte och pratar inte med fjollig röst

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar bl.a "kritisera" min dotter genom hennes son, ex.vis - ska vi säga åt mamma att att du faktiskt behöver bada .....

Det där är det värsta sättet jag vet att få kritik på.
Och det drar dessutom in ett barn i det hela.
Barn kan må dåligt av att hamna i mellan på det viset.

Med djur så är den delen ju annorlunda då de inte blir inblandade i det sociala spelet på samma vis.
Men rent generellt är indirekt kritik förvirrande och obehaglig för de inblandade.
Och för vissa människor så blir det bara obegripligt.

Så det är fel väg att gå.

Nej och jag bergriper inte vad du håller på med så som civiliserade människor kan vi kanske lämna det där

Varför skulle inte det kunna förmedlas?
Men bilder och text som i en bok.
De som kan visar korrekt tagna bilder på korrekt utfört arbete.
Och de som inte kan försöker att härma.
Ett helt normalt sätt för inlärning.

Därför att man måste ha rätt mycket kunskap för att kunna ställa upp hästen rätt så något går att se - dessutom så behöver man se den i rörelse. är man på plats så samlar man en massa puselbitar

Om du vill lära mera varför inte gå in på ett hovslagarforum och läsa eller ställ en fråga - nu finns inget sådan i Sverige men i andra länder finns det

och det tycker inte min dotter och det tycker inte jag när min mamma krtitiserade mig de gånger det hände. Dessutom var det ett EXEMPEL men det är oxå något som inte Bukeläsare kan sålla. Alla har vi våra referensramar och HUR man talar

Tala inte om att vad mina ungar känt osv för det vet du inget om. Men du kanske är psykolog nu också eller?

Det där är det värsta sättet jag vet att få kritik på.
Och det drar dessutom in ett barn i det hela.
Barn kan må dåligt av att hamna i mellan på det viset.

Med djur så är den delen ju annorlunda då de inte blir inblandade i det sociala spelet på samma vis.
Men rent generellt är indirekt kritik förvirrande och obehaglig för de inblandade.
Och för vissa människor så blir det bara obegripligt.

Så det är fel väg att gå.

KL

jag trodde detta var en tråd som skulle disskutera hur man främjar god hästhållning och hållbara hästar???

Till TS:
Där har du en anledning till att vi som har friska hästar sällan skriver i hästvård. Ingen vill lyssna, de har fullt upp med att ösa skit på varandra:p

Var har jag skrivit att jag inte säger som det är?
PL

Förlåt Peter jag blandade in ett annat inlägg i min tankegång där skribenten undrade varför vet. inte talade ur skägget, sedan kom ditt svar och jag tolkade det som att det inte är vets sak att tala om när saker som påverkar hästens hälsa sköts fel

:crazy: Nej man behöver inte hålla käften, för tionde gången (minst) UTGE DEJ BARA INTE FÖR ATT VARA EXPERT!!! Det är en jäkla skillnad på att yttra sin mening och att utge sej för att vara en auktoritet på området, och det gör du.

Precis

KL Är inte till Flashlight

Ang tidigare diskussioner

Mitt approach är att vara tydlig med vad jag är - men framförallt vad jag inte är.

Och så vill jag hänvisa var den påstådda kunskapen kommer ifrån, så man kan kolla upp

Om en hästägare skriver - MIn vette sa, eller såhär har det funkat för mig finns väl ingen som har problem med - då är vi ju bara människor på ett diskussionsforum som diskuterar erfarenheter

det är väl når någon "leker" veterinär eller hovslagare som det kan bli problem

KL

jag trodde detta var en tråd som skulle disskutera hur man främjar god hästhållning och hållbara hästar???

Till TS:
Där har du en anledning till att vi som har friska hästar sällan skriver i hästvård. Ingen vill lyssna, de har fullt upp med att ösa skit på varandra:p

Ja nu har det spårat ut och jag är inte oskyldig heller, finns en och annan som kan få mig att gå i taket genom bara ett hej. Bäst att lämna den här tråden innan man skriver mer dumt. So long

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård