Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Ännu mera :bow::bow: till dej!:D

Just det där har jag sett flera exempel på, hur hästägare pratar skit om veterinärer som sagt sanningen om hästarnas skador och prognos (oftast har det handlat om prognos som tävlingshästar.....) Man åker till andra kliniker för att få annat utlåtande för att kunna sälja hästen......:crazy:

Sen finns det ju oxå veterinärer som haft fel i sina diagnoser och som tur är har ägaren inte lyssnat utan valt vända sig till en annan veterinär.

Där jag bor finns det iallafall både bra o dåliga veterinärer.

Fast du har väl varken eller?
Nej det har jag inte.
Och har aldrig påstått heller.
Men jag kan vara referens åt andra Nick som jag känner till.

Däremot så har jag påstått att jag har en lång erfarenhet.
Vilket andra Nick då kan vara referens åt mig vad gäller sanningshalten.

Ge inte råd om hovproblem du inte har egen erfarenhet av tex. Som en start.
Nu så börjar det bli intressant.

Var det inte just det som TS tog upp, att de utan problem var de som var intressanta.
Jag har inga hovproblem på mina hästar.
Eller mugg.
Det borde ju vara jätteintressant att veta varför.
Eller hur?

Men i stället så slaktar du omedelbart min erfarenhet som okunnig och ointressant.
Pudelns kärna i ett enda inlägg.

Men måste vi som veterinärer verkligen kunna ge en alternativ träningsmetod för att vi ser att den nuvarande skadar hästen?
Skall vi lära upp hoslagaren när vi ser att hovvården är åt h:e eller är det hästägarens sak att skaffa kompetent tränare/ hovslagare.
Skall jag ordna finansieringen o konstruktionen av ett nytt stall när jag sagt att hästen kommer vara slaktfärdig inom ett år oberoende av medicinsk behandling om den står kvar i det gamla?
PL

Senast ändrad:

Jag skulle nog vilja att du i varje fall pekade på problemet.
Mina veterinärer talar i alla fall om dessa saker för mig.
De ger mig "läxor" att utföra.
Både vad gäller träning och stallmiljö.
Kanske är det en del av "hemligheten" med friska hästar?
En hästägare som har både resurser och viljan att ändra på hästens förutsättningar om det behövs.

Jo visst vissa grejor både vad beträffar hovvård, träning o stallmiljö kan jag hjälpa till med men jag skor inte andras hästar, jag är ingen tränare o jag kan inte ge råd hur man förvandlar ett riktigt ruckel till ett ok stall.
PL

Men det räcker ju att påpeka att omständigheterna är dåliga för hästen.
Sedan så är det ju hästägarens ansvar att ta reda på hur problemet skall lösas.
Det finns böcker i dessa ämnen och andra experter som man kan peka på.

Mina egna veterinärer är litet extra då de även har utbildning i ridning och hovslageri.
Men det är ju inte så vanligt.

det är "jag och Coari" (är du fru Coari, kanske!? :idea:)

Till skillnad mot dig så bemöter jag det som skrivs och inte personen

När personen Coari hette Hovis - pratade jag med en viss Gunnar om att jag var less på att vara trakasserad av denne, så risken att jag är fru Coari är minimal.

samtidigt har jag haft bra hjälp av det denne skrivit här.

jag försöker skilja på sak och person.........

Ditt fokus är ju synnerligen intressant - att ge sig på och håna en annan användare

det är ju synnerligen relevant för huvudfrågan

Men i stället så slaktar du omedelbart min erfarenhet som okunnig och ointressant.

Nej jag skrev att du inte ska ge råd som att du vore expert ang sånt du inte ens har erfarenhet av. En helt annan sak. Om jag skulle sitta och skriva om alla åkommor som mina hästar INTE haft,:rofl: Javisst kanske jag vet hur man undviker det eller så har jag bara haft tur, och i ditt fall handlade det om erfarenhet av fullblod med risiga hovar, (vilket dom kan ha efter att gått galopp några år tex med aluskor och ständiga skobyten, ELLER av dålig hovvård) vilket du absolut inte har erf av kom det ju fram och ändå rådde du som den värsta expert, med stor auktoritet till att typ klippa och klistra i flera fall....DET var vad jag talar om.

Men måste vi som veterinärer verkligen kunna ge en alternativ träningsmetod för att vi ser att den nuvarande skadar hästen?
Skall vi lära upp hoslagaren när vi ser att hovvården är åt h:e eller är det hästägarens sak att skaffa kompetent tränare/ hovslagare.
Skall jag ordna finansieringen o konstruktionen av ett nytt stall när jag sagt att hästen kommer vara slaktfärdig inom ett år oberoende av medicinsk behandling om den står kvar i det gamla?
PL

Vad i det jag skrev fick dig att dra den slutsatsen?

Ja ungefär så.
Eller att man måste förstå att alla inte har de förutsättningar som man beskriver.
Och att man måste acceptera det.
Men att själva nyckeln sitter i att ändra på förutsättningarna inte går att förstå.
Då så blir man tyst.

Jag förstår inte vad du är ute efter här?

samtidigt hintar om att du har akademisk utbildning, har anatomi och psykologi

Det där ju en tolkning som du gör. Som du stör dig på

Den enda vitsen med att dra upp psykologstudier är ju att alla begrepp inom det ämnet går att kolla upp, man kan själv sätta sig in i begreppen och skaffa sig en egen åsikt. En enkel googling kan ge väldigt mycket om man kollar källan som uppges

Det finns en massa människor som diskuterar både det ena och det andra utifrån sin högst privata åsikt, som inte är förankrad vare sig i vetenskap eller empirisk kunskap utan på "tradition"

Jag tycker då att det kan vara vettigt att ha en yttre helt oberoende källa, för den som är intresserad av hästbeteende. Likaså brukar jag hänvisa till den litteratur som finns ang etologi på Häst. Men en del stör sig på det också

"Stör mig inte med fakta - jag har redan bestämt mig hur det är" :angel:

jag förstår att det kan bli jobbigt om man här "försvarar en position" och inte är genuint intresserad av ämnet

Vilket inte all verkar vara med tanke på denna och andra trådars utveckling

Och för att återkoppla till ämnet - allt som inte bekräftar "vissa djurägare" väcker aggressivitet - här på buke och IRL

Medan den stora massan hästägare här på buke tänker, funderar tar till sig eller förkastar utan att gå i affekt

Senast ändrad:

Håller med konstig svenska = dåligt uttryckt.

Skall formulera om mig så det brli begriploigt - återkommer efter att jag tagit in hästarna

Du missuppfattar mig helt om du tror att jag tar detta personligt. Jag vet inte vilket av mina inlägg du har reagerat på men jag har bara tagit mig själv som exempel. Jag bryr mig inte personligen. Jag skriver här för att jag tycker att det är kul att diskutera ett ämne som jag är mkt intresserad av. Men det är en hobby som jag ägnar mig åt på fritiden. Det är bara "på skoj" för min del.

PL

Nej, inte alls, men OM du som veterinär ser att skadorna är relaterade till ridningen/tafflig hovvård/dålig stallmiljö, så skulle iaf jag (och säkert flera med mig)vara tacksam för information. Man blir trots allt lite "hemmablind" ibland: en hovslagare som varit noggrann och duktig har helt plötsligt börjat slarva, en träningsmetod som inte är optimal för hästen etc Dessutom finns det folk som behöver upplysning, alla kan inte kunna allt från början (inte sen heller, men förhoppningsvis är man lite klokare). Vad hästägaren sedan gör med denna info är ju upp till dem.

Det finns så många självutnämnda experter och kvacksalvare ute i verkligheten också, att vi faktiskt måste mota Olle i grind emellanåt.
Veterinärvård borde inte bara vara att lappa ihop trasiga djur, utan också innefatta förebyggande vård och råd. En DIALOG med veterinären är alltid att föredra.

Senast ändrad:

.... i ditt fall handlade det om erfarenhet av fullblod med risiga hovar,...

Nu så är du där igen.
Som att allt kan skyllas på vilken typ av häst som det är.
Och inte skulle ha ett dugg att göra med den förebyggande vården.

Fullblod får alltså ha dåliga hovar utan att ägarna har det minsta ansvar.
Och går inte att jämföra med något annat alls.

Vilken mening är det då att dela med sig av hur man håller de egna hästarna friska och man bara får på skallen av de andra användarna.
Även lång tid efter att ämnet avhandlades.
Vem vill dela med sig av något alls under de omständigheterna?

Inte jag i varje fall.

Jag förstår inte vad du är ute efter här?

Jo att det blir meningslöst att dela med sig av hur man själv gör när man alltid får veta att det minsann inte går att göra så för att förutsättningarna inte finns.
Och att man inte kan ändra på förutsättningarna heller.

Det eviga "går inte".

Går inte att köpa bättre grovfoder.
Går inte att ha på lösdrift.
Går inte att ha stora kuperade hagar.

Okey

Det jag menade var att det är väldigt svårt för veterinärer att ta upp ämnet din häst har "arbetsskador"

Ngt lättare om den verkar ha ont av sadeln att rekomendera att man åker till en utbildad sadelutprovare, liksom att man väljer en fortbildad hovslagare åtminstone kollar upp att den man har är grundutbildad ( detta för att de fortbildade än så länge är få )

Svårare med träning, denne kanske redan rider för en auktoriserad tränare...

Vad jag menade var att anledningen till att man börjat forska just angående ridning är att det råder så många olika meningar om vad respektive begrepp är. Hur "rätt" ser ut

Tex så tror nog ingen att den rider på bogarna. Så om veterinären säger till en ryttare du borde rida i bättre balans - så får den en väääldigt jobbig diskussion...

jag menar att det inte finns något att hänvisa till.

Jag tror att det vore bra att knyta fler hästsjukgymnaster till djursjukhusen.

det jag också menar är att forskningen kommit så kort bit så den ännu inte kan definiera exakt hur en häst skall arbeta jag menar bara att vi ännu inte är framme vid en strikt vetenskaplig syn på ridning som håller i diskussion med en uppbragt hästägare

Däremot tex. detta med tryckplatta under sadeln - så kommer man kunna se objektiv på tex hur ryttaren sitter.

Angående stall så fanns det byggnormer förut att hänvisa till

Ser stallet för djävligt ut kan man skicka hem en inspektör förr från miljö och hälsa -numera länstyrelsen

Senast ändrad:

Ännu mera :bow::bow: till dej!:D

Just det där har jag sett flera exempel på, hur hästägare pratar skit om veterinärer som sagt sanningen om hästarnas skador och prognos (oftast har det handlat om prognos som tävlingshästar.....) Man åker till andra kliniker för att få annat utlåtande för att kunna sälja hästen......:crazy:

Det var precis det här jag var inne på, som Tant E nu började skriva om, när jag kommenterade för ngra sidor sen, att det är ju KUNDERNA, inte veterinärerna som har skapat tendenserna. Veterinärerna är vana vid kunder som a) inte vill höra obehagligheter b) vill höra att om det finns obehagligheter så har det inget med deras ridning/skötsel/hantering att göra utan är en ren och skär olycka och c) att det ska gå lätt och fort att bota skadan annars är utdömning en fråga som skall höjas snarast.

det är ju inget påhitt att det är så det är och att det är en trend som växt fram pga KLIENTEL, dvs efterfrågan och förväntningar på marknaden. det är ju därför veterinärerna har börjat höja rösten ang. frågeställningar runt frekvens på skador, typer av skador osv osv.

ang "fel" diagnos så undrar jag om folk verkligen drar ett likhetstecken mellan att en veterinär inte ställer rätt diagnos en gång, och att den därmed är en dålig veterinär? är det verkligen så?
Jag förstår när det är ens hjärtedjur, självklart är det hemskt. Men en feldiagnos kan faktiskt hända och händer, inom ALL expertis, - särskilt inom läkarvården.
en mycket, som jag tycker, klok försäkrings bolags veterinär sa en gång till mig för länge sen:
det viktiga är att hitta RÄTT veterinär, dvs en veterinär du har förtroende för, litar på och känner att du kan föra en dialog med. För inte två veterinärer gör en undersökning exakt likadant, eller har samma flödesförlopp på en utredning av en skada osv osv. Det skiljer sig. Och kemin mellan individer skiljer sig också. Om något av ovan brister, byt veterinär, inte för att denne är kompetent, för det finns inget som säger detta, utan för att du skall jobba med ngn där förtroendet och kommunikationen finns.

vidare ang. "fel diagnoser" så tycker jag ofta att folk gafflar om detta, när det rör sig om saker som en hälta eller annat liknande symptom, där skedet gått en bit, och det blivit plockepinn i kroppen på hästen, dvs det finns flera symptom och det finns flera tänkbara scenarion huruvida a orsakat b eller om det faktiskt är b som orsakat a, eller om det ligger ett c ngnstans i bakgrunden som också kan vara orsaken.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård