Sv: Veterinärernas hjärtefrågor
Ännu mera
till dej!
Just det där har jag sett flera exempel på, hur hästägare pratar skit om veterinärer som sagt sanningen om hästarnas skador och prognos (oftast har det handlat om prognos som tävlingshästar.....) Man åker till andra kliniker för att få annat utlåtande för att kunna sälja hästen......
Det var precis det här jag var inne på, som Tant E nu började skriva om, när jag kommenterade för ngra sidor sen, att det är ju KUNDERNA, inte veterinärerna som har skapat tendenserna. Veterinärerna är vana vid kunder som a) inte vill höra obehagligheter b) vill höra att om det finns obehagligheter så har det inget med deras ridning/skötsel/hantering att göra utan är en ren och skär olycka och c) att det ska gå lätt och fort att bota skadan annars är utdömning en fråga som skall höjas snarast.
det är ju inget påhitt att det är så det är och att det är en trend som växt fram pga KLIENTEL, dvs efterfrågan och förväntningar på marknaden. det är ju därför veterinärerna har börjat höja rösten ang. frågeställningar runt frekvens på skador, typer av skador osv osv.
ang "fel" diagnos så undrar jag om folk verkligen drar ett likhetstecken mellan att en veterinär inte ställer rätt diagnos en gång, och att den därmed är en dålig veterinär? är det verkligen så?
Jag förstår när det är ens hjärtedjur, självklart är det hemskt. Men en feldiagnos kan faktiskt hända och händer, inom ALL expertis, - särskilt inom läkarvården.
en mycket, som jag tycker, klok försäkrings bolags veterinär sa en gång till mig för länge sen:
det viktiga är att hitta RÄTT veterinär, dvs en veterinär du har förtroende för, litar på och känner att du kan föra en dialog med. För inte två veterinärer gör en undersökning exakt likadant, eller har samma flödesförlopp på en utredning av en skada osv osv. Det skiljer sig. Och kemin mellan individer skiljer sig också. Om något av ovan brister, byt veterinär, inte för att denne är kompetent, för det finns inget som säger detta, utan för att du skall jobba med ngn där förtroendet och kommunikationen finns.
vidare ang. "fel diagnoser" så tycker jag ofta att folk gafflar om detta, när det rör sig om saker som en hälta eller annat liknande symptom, där skedet gått en bit, och det blivit plockepinn i kroppen på hästen, dvs det finns flera symptom och det finns flera tänkbara scenarion huruvida a orsakat b eller om det faktiskt är b som orsakat a, eller om det ligger ett c ngnstans i bakgrunden som också kan vara orsaken.