Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Ja kanske du har rätt

jag känner mig inmålad i en ståndpunkt som jag inte riktigt har, och de flesta menar att det är upp till var och en visst - är det det.

Problemet är att hästen inte kan välja

Jag skrev att buke är en del av det och nämnde då också en hästtining som sprider dessa alternativa metoder. Mitt bekymmer är de hästarna som blir utsatta för dessa metoder

också de hästar som blir utsatta för Hanteringsmetoder som är helt uppåt väggarna - utifrån Etologi och inlärnings psykologi - här känner jag mig med den lilla utbildning jag har - helt maktlös för det är mycket jobbigare att läsa Psykologi själv - än att lyssna på en Quick Fixare som har "sanningar helt tagna ur luften.

Om jag gör en liknelse. En person med en anatomisk kunskap om hoven - och som hör hur Strasserverkning går till - den kvider om den inte är helt okänslig för djurs lidande. den blir upprörd

Om man som jag då har en grudnläggande utbildning i inlärningspskykolgi och etlogi - jag kvider då jag hör en del beteende lösningar, och träningsmetoder, och syn på häst osv

jag tänker inte skärpa mig alls - för om tråden handlar om hur man får friska hästar så handlar det om Mens sana in corpore sano Länk

och då finns det metoder som är helt G****a ur ett psykologiskt perspektiv

detta handlar inte om mig - att man skall trp på mig - det handlar om att söka kunskap där den finns

veterrinärmedicinska frågor direkt från hästens mun dvs en veterinär

Hur hästar är besvaras bäst av en etolog

Hur man tränar hästar besvarar bäst av en som läst inlärnings psykologi ( jag brukar länka till Andrew Mc Lean - googla )

Visst man kan lära av varandra, men ibland blri det som Coari skrev - en blind leder en blind

OBSERVERA ingenstans skrev jag - jag Susan är tillräckligt kompetent att lyssna på. Jag kan hästhantering tex bäst. Skulle aldrig falla mig in
- däremot så kan jag hänvisa till vetenskapliga källor

men som sagt ingen är särskilt intresserad

Coari frågar varför skriver vi inte trådar om hur man gör

Därför att man får bara en djävla massa smällar i huvudet om man tror man är något.
Coari är själv bra på att smälla så ingen ger sig på honom...

Om man ser det ur hästens hälsoperspektiv så inte tillför det hästhälsan något dessa revir pinkanden, och detta läsande av inlägg ur ett emotionellt stortåat perspektiv

Känns som en del av er missar poängen.

vad vill TS egentligen????

Senast ändrad:

din kompetens ang. biomekanik är helt privat dvs du har läst på av eget intresse, du har ingen utbildning i det ämnet - alls. enligt din egen utsago har du 5 eller 10 p. i psykologi - kommer inte ihåg vilket men en av dem, så därmed har du ingen utbildning eller grad inom det ämnet heller.

en jättebra illustration av det du skriver om till andra: att det finns hur mkt folk som helst som utger sig för att ha kompetens, som faktiskt inte har det.

de som har kompetensen du talar om, har inget behov att skriva folk på näsan ang. detta.

som svar på frågan vad TS vill med tråden så har jag tolkat det som att denne vill ha en diskussion om ett ämne som veterinärerna har höjt, och tagit upp som ett växande problem, dvs att många konstant har skadade hästar.
Ett mycket intressant ämne tycker jag, som knyter väl in i den ur veterinära synvinklar också högaktuella debatten om varför hästar får skador i samband med ägar byte etc etc.

Senast ändrad:

*kl*

Utbildning är bra. Ju mer man lär sig desto mindre inser man att man kan. Absolut.

Men det inte alltid en garanti med utbildning.

Jag använder buke för att få andra synvinklar på saker och ting - för det finns inte bara en sanning.
Det finns metoder och tänk som inte kommer alla hästägare till kännedom om man inte söker.
Har man vetskap om dessa kan man fråga och sätta griller i huvudet på den yrkesman man anlitar.

Jag tycker man har det ansvaret som hästägare att inte blint lita på den mest kompetenta yrkesman - utan att ta reda på så mycket som möjligt på egen hand. Vara påläst. Ta reda på hur andra veterinärer resonerat i liknande fall, fråga en annan veterinär etc. etc.

Jag kan då kort o gott säga att bla. Buke har gjort mig till en bättre hästägare!
Och även de problem jag stött på har gjort mig mera kompetent! De har tvingat mig att bli påläst på dessa områden!
Man kan ju som hästägare inte kunna allt från början, även om man har bra vet, hovslagare etc runt sig att rådfråga så lär man sig
mest när man väl drabbas av sjukdom/skada.

Ingen pratade om foderanalyser i min närhet när jag började fråga runt tack vare buke. Kurser hölls flera år senare..
Samma med avmaskning. Etc.

Vad gör den vars hästar är friska??
Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debatt fråga hur ni gör för att ha friska individer.:laugh:

Jag har haft många djur - de flesta har blivit gamla

jag tror att det handlar om att vara lyhörd för sina djur och mota Olle i Grind.

Dvs uppfatta alla små signaler på att ngt inte är rätt - innan hästen är akut sjuk, eller så halt att den måste utredas på klinik, En kotledsinflammation uppstår inte på en dag tex

man måste ha tillräckligt litet ego för att lyssna på sin häst. Se hur den ser ut i päls, ögon, hur den rör sig

Kunskap är bra - men märker man inte saker innan det är för sent hjälper inte det

jag tror man måste vara rätt harmonisk som människa för att snappa upp tecken på disharmoni - innan de blir övertydliga.

En disharmonisk människa kan omöjligt se om hästen rör sig harmoniskt eller inte.

Det är vad jag tror

ja jag säger inte emot dig.

*KL*
men jag undrar varför är ämnet som vi diskuterar nu - dvs för och nackdelar med buke intressantare än TS frågeställning?

Anser niverkligen att Buke är ett sätt att få friskare hållbarare häst? Rent generellt?

ja säkert för er på en avancerad nivå som svarar här - men ingen av er är jordens medelpunkt. jag har inte anklagat någon av er

Det finns folk här som söker enkla svar - ja de kan skylla sig själva - skall deras hästar skylla sig själva också?

The bigger picture.
Lyft blicken från naveln och svara på TS fråga istället för detta sidospår

Senast ändrad:

Vad gör den vars hästar är friska??
Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debatt fråga hur ni gör för att ha friska individer.

Jag tror man måste ha tillräcklig distans till sig och våga tänka nya tankar och prova nya vägar utan att bli så provocerad

Dialogen med hästen måste vara viktigare än yttre bekräftelse.

Fokus helt enkelt

Ett exempel är här de som med unga hästar skall vara med i kvalitets, och tränar och tränar

de hästar som kommer till Delling - har väl ägare med fel fokus helt enkelt :grin:

Ska försöka ge ett bra svar utifrån din frågeställning.

Har väldigt få skador och krämpor på mina djur eller de som vistas i min vård.

Daglig utevistelse, är ett bra tips
exteriört korrekta hästar. Nu har jag inte det fullt ut.
Gammelmärren är fransysk tex, men jag vill inte att hovslagare försöker bryta eller ändra hennes vinklar. Vilket någon har försökt sig på, men blev stoppad. Hon är 20 år och tävlat höga klasser i distans och "ska" se ut så..:p

Jag sitter inte och harvar på någon ridbana dag ut och in. Mycket ridning i skog och mark, variation av underlag osv.

Foder: Inte bara stirra sig blind på analyser, även om de är bra så är mitt öga och förnufft lika bra. Åtminstonde i det hänseendet att man begriper att fet häst mindre mat, smal häst mer mat oavsett vad analysen och beräkningen säger.

Passande utrustning.

Mycket svårt att sammanfatta, men gammal hederlig sund hästhållning.

Jag anser att mina hästar mår bättre idag än vad de gjorde innan jag gick med i detta forum. Om det sedan gäller rent generellt är väl svårt för ngn att avgöra?

Sedan är jag bara lite nyfiken. Hur vet du vilken utbildning några av användarna har? Jag får inte ihop ditt resonemang riktigt. Eftersom detta är ett forum där de flesta (eller alla) skriver anonymt så kan ju vem som helst utge sig för att vara veterinär tex.

OBS Jag ifrågasätter inte deras utbildning eller kunskaper.

kl men kanske mest till Susan

Betänk att Ester mestadels swara på inlägg när det är reklampauser i Grey´s Anatomy. Eller som nu, när hon sitter i soffan och ha 39,5 gaders feber. Dws jag kan också ha fel eller wimsa till det. Precis som alla andra. Detta är inte mitt jobb, det är en märklig awart aw hobby. Hade jag gått ut med fullständigt namn hade det bliwit seriösare, mitt riktiga jag får inte uttala sig på så lösa grunder som sker här. Nu är jag gömd i anonymitet och, som sagt, ni tror att jag är weterinär, men ni wet ju inte helt säkert! :angel:

Fö måste jag nog säga att många, mångamånga, råd som ges här är riktigt uppåt wäggarna. Faktiskt. Så nej, se detta som ett diskussionsfoum där man kan få nya intryck, men det är absolut inte en ersättning för den kompetens yrkespersonerna besitter.

Man kan lära sig mkt på hästwård, men då måste man ha tillräckliga kunskaper för att kunna sålla fram wad som är kunskap och wad som är bullshit. Hu många har det, tro? Jag har werkligen ingen aning.

Apråpå det du skrev om lera, rengöring och mugg så gjorde jag rent min häst ordentligt i söndags, hade bl a fått kommentarer om att jag inte spolade benen på henne. I måndags hade hon fått mugg och början till lymfangit efter att ha stått i en väldigt lerig hage hela dagen. Bekräftar det du skrev!

Faktiskt. Så nej, se detta som ett diskussionsfoum där man kan få nya intryck, men det är absolut inte en ersättning för den kompetens yrkespersonerna besitter.

Man kan lära sig mkt på hästwård, men då måste man ha tillräckliga kunskaper för att kunna sålla fram wad som är kunskap och wad som är bullshit. Hu många har det, tro? Jag har werkligen ingen aning.

Jag håller med dig. Sedan beror det nog på lite vad som diskuteras också. Men att se det som att man kan få nya intryck är nog ett bra sätt. Sedan kan man fortsätta att leta själv ute i verkliga livet bland de som vet.

Man måste nog ha ganska så goda kunskaper för att kunna sålla bland svaren. När det gäller medicinska frågor tex har jag inte en chans. Jag skulle nog lätt kunna tro att vem som helst som har lärt sig en del medicinska uttryck kan vara veterinär. (Utom när det gäller en del av fångproblematiken. Delar av den har jag lyckats att sätta mig in i.)

KL
Jag skulle vilja återknyta till TS ursprungs förfrågan med denna tråd och hoppas att vi kunde återgå till debatten i sin kärna, istället för att bli förblindande av de åtföljande raderna om just forumets hästvårds tendenser ang. vilka användare som svarar osv osv. Tyvärr går tråden vilse rätt mkt om det ska handla om det, och en annan rubrik/tråd kanske borde skapas isåfall.

Ursprungs ämnet:

Skummade igenom Rid****t Special och fastnade för en artikel i rubriken upploppet

Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??

Det kan vara värt att studera.

Så vi startar en debatt i ämnet och lyssnar på vad Bukefalos användare har att bidra med för att hjälpa veterinär expertis med en studie jag själv sedan länge funderat över.

Det måste väl ändå vara en jäkligt primär och viktig fråga för ALLA, när du sveriges veterinärer höjer dessa frågor, och de löpande debatter i relaterade ämnen pågår så frekvent och veterinärerna ihärdigt försöker belysa denna problematik?

Jaha jag tänkte inte svara men nu gör jag det ändå....

Jag har för det första betalat väldigt mycket i premier utan att "ta tillbaka" knappt ett dugg....väldigt lite skador o sjukdomar alltså. Men jag kan inte som några andra slå mej för bröstet och säga att det beror på det eller det eller det. Det kan man adlrig göra. Det finns verkligen "tur" eller "otur" med i det hela. Är man en dålig förälder om barnet är ofta sjukt:confused:
Ja kanske. I vissa fall. Men inte alltid. Allt beror på en massa omständigheter.

Kunskap, eller okunskap gör skillnad, men är långt ifrån hela förklaringen. Jag har i alla inte alls alltid haft tillräckliga kunskaper om olika hälsofrågor för hästar. Jag har lärt massor mera under åren. Förmåga att lyssna och ta till sej råd. Eller inte. Nonchalans, övertro på det ena eller andra, tex skumma mer eller mindre sekter med idéer om hästvård:cool: Så mycket spelar in. Olyckliga omständigheter, sånt som hänt i djurets historia.
En kunnig seriös ägare kan undvika många obehagligheter för hästarna men kan också drabbas av rena olycksskador, eller sjukdomar, som kan vara ärftliga eller helt omöjliga för en ägare att förhindra.

Tycker hela tråden riskerar att bli att "jag är så duktig" men nog har en del haft väldigt många skador hur klok man än låter i text.... Vad säger det? Ingenting varken åt ena eller andra hållet. Klantigheter, okunskap, dumhet kan ställa till många skador och sjukdomar, men frekvensen i sej säger ändå inte mycket om vad som verkligen ligger bakom skador som en ägare har.

Däremot kan man ju om man lägger ihop ett och annat från många olika trådar från samma användare dra en och annan slutsats om kunskapsnivån, förmågan att ta till sej råd och hur användaren resonerar om det ena och andra. Men det är en annan sak. Man kan inte skuldbelägga alla som har skador på hästar, vem är jag att påstå att mina haft lite skador, ja imorgon kanske det sätter igång vad vet jag? En sak är ju att blir en häst stående skadad är risken stor att mer kommer, av olika skäl, bla problemet med att hålla hästen lugn när den varit skadad och ska vara lugn:cool:
Och det blir inte bättre av att många har så vansinnigt blödande hjärta för att hästarna inte får gå i hage, helst stor, dagarna i ända även om dom är konvalesenter.......Där kommer okunskap och nonchalans in i min värld men vad vet jag, jag vet bara hur jag tänker i såna lägen.

Ja ja bara några tankar om ämnet.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Med risk för att sticka ut hakan så tror jag faktiskt att veterinärerna har en del i det hela.
Jag beställt tid på klinik 3 ggr på 7 år med mitt fullblod. Första gången var det ett brutet (avsparkat) griffelben. Inte så mycket att orda om, sånt händer med flera hästar i en hage. Andra gången för en hältutredning. hon var diffust halt av och till och man kunde inte riktigt definiera om det satt bak eller fram. Det visade sig att det var fram. Dubbel kotledsinflammation och eftersom hältan i ena benet inte släppte förrän man bedövade hoven, misstänkt ligamentskada(inflammation i hoven. Sprutad och återbesök. Sprutad och återbesök. Tredje besöket såg jag att hon satt fast i bogen och rörde sig konstigt pga det, men det ignorerades. Tredje gången bara för en koll för att en självutnämnd expert som blev sur på mig spred ut att det var fel på min häst och att jag inte brydde mig. Vilken skön känsla när vet efter böjprov och longering säger: "Det finns inget för mig här att göra" och lämnar över till equiatrikern. Jag hade god lust att slå papprena i huvudet på skitsnackarna...

Nu till min poäng: Jag frågade veterinären upprepade ggr om inflammationen berodde på felaktig ridning. om jag kunde orsakat inflammationen. om hon gått för mycket på bogarna. Som svar fick jag bara ett hummande och "nej så är det nog inte" Varför inte prata ur skägget?! Är det tafflig ridning som är problemet, säg det då! Eller är det så att veterinären inte vet hur ridning kan påverka?
Om de hade talat ur skägget kanske många hästar/hästägare inte hade haft klippkort? Jag rannsakade mig själv, ändrade lite saker och voilà.

Som en spinoff på detta så finns i samma nummer av tidningen en annan veterinär (Staffan Lidbäck) som menar att hästar döms ut för fort. Det tror jag också. Man har inte tid att vänta på att en skada ska läka ut.

När jag var på kliniken för inflammationerna pratatdes det vid andra besöket om triangelmärkning, och jag undrade varför och sade att det inte var ngn mening med det eftersom många t-märkta blir fullt dugliga hästar efter tillräcklig tid. På tredje besöket talades det om utdömning typ "oj,oj hoven kan ta upp till 8 månader att läka". Mitt svar var bara att då får det ta åtta månader då! De tittade väldigt konstigt på mig. Allvarligt talat: en häst som inte har någon som helst sådan skadehistorik ska man väl inte döma ut bara sådär? Tre år senare går hon igenom besikning utan anmärkningar (satt bara lite fast något som equiatrikern fixade)

Fas det du beskriver är ju inte en reflektion av veterinärerna egentligen.... det är en reflektion av veterinärernas kunder, och hur veterinärerna fostrats att dessa kunder reagerar......... Det är ju inte veterinärerna själva som hipp som happ började slå ut hästar till höger och vänster för ngra årtionden sen (för då var det faktiskt ännu värre, oavsett vad folk hävdar), utan det var ju kunderna som började lägga press ang. sånt här.

Jag håller med lite grann här...

Det kan ju vara svårt för en veterinär och säga att en skada beror på fel ridning om h*n aldrig sett hur ryttaren rider. Men ibland skulle jag också önska att veterinärer pratade mer klarspråk.

När jag var inne med min häst för ledarna visste jag om att han var för tjock, men hade inte möjlighet att motionera honom pga ledarna. Vi pratade då inte om hans fetma och det kan jag tycka är dåligt av veterinären att inte påpeka. H*n kan inte veta att jag redan är uppmärksam på problemet utan borde sagt; "Du, din häst är alldeles för tjock, det måste du göra något åt omedelbart om du inte vill riskera fång!"

Jag tror att motion är en viktig faktor när det gäller att hålla sin häst frisk. Som flera har sagt gäller detta på varierande underlag och på ett sätt som inte sliter. Det spelar inte så stor roll om det är i form - helre ingen form än fel form och förslitningar. Men som sagt motion i en takt som hästen klarar av, tror jag har stor betydelse för om en häst håller sig frisk. Tror i alla fall att min häst hade klarat sig undan senaste årets bekymmer om han genom hela livet hade motionerats regelbundet.

Sen tror jag iofs att en del av hans problem kan bero på okunskap, vilket tyvärr nog ofta kan vara bekymret för ponnyraser, som mestadels köps som "första hästen" och läromästare till barnen.

Tror faktisk också att en del har förmågan att "känna av" vad just deras häst behöver för att hålla sig frisk.

Senast ändrad:

Men varför ta ned det på en personlig nivå

Tror du Coari har skapat denna tråden för att just du inte skall läsa eller skriva här?

Vad tror du Coari är ute efter - och vad tror du jag är ute efter?

Tror du jag kritiserar att du läser och delar med dig ?

Nej är svaret på den frågan. nej på den första också.

Gå in och läs bara ett par sidor på den 85 sidor långa tråden "vaccinera sig" på senior.
Så kan du se samma fenomen. Människor med varierande grad av sjukvårdsutbildning - i samspråk med en del människor med viss ovana vid källkritik om man säger så.

Jag tror du kommer haja vad jag menar

jag tror du kommer märka vilka som är vilka

kl men kanske mest till Susan
Fö måste jag nog säga att många, mångamånga, råd som ges här är riktigt uppåt wäggarna. Faktiskt. Så nej, se detta som ett diskussionsfoum där man kan få nya intryck, men det är absolut inte en ersättning för den kompetens yrkespersonerna besitter.

Men det är ju precis det jag och TS säger :confused:

det är ju det som är problemet

jag kan säkert inte sålla heller, jag kan dock känna igen hur personer med medicinsk utbildning formulera sig

Håller med om motion i alla lägen. Dvs mer eller mindre.

Har man en ung häst som inte får utlopp för sin energi på ett kontrollerat sätt är risken stor att skadorna kommer o sen blir till ett ekorrhjul.

Folk som köper nya hästar o på en gång ger hästen vad den behöver får sällan skador, men tyvärr ser man många gånger att man bara släpper den i hage med nya kompisar o sen bara pysslar lite alt. drillar från marken.

När skadan redan uppstått är det A o O att man följer Vets råd ang. igångsättningen o ser till att den håller sig på Mattan om det finns risk för att skadan förvärras vid krumbukter. Om så inte är fallet samt att man då tappar tålamodet o bara resignerar- skiter i följderna, så kan man ha "oturen" att det vandrar vidare.
Många "friserar" sin story o Vet. är inte den som kan döma även om denne kan ha sina misstankar till varför hästen inte blir frisk.

Veterinärerna hör ju på hästägaren om den vill kämpa vidare eller om den tycker att enough is enough.

Andra tycker att Vet. inte är ngt att ha o tror att allt kan självläka. Visst kan skador läka ut med tiden, men initialt bör den nog hållas i relativ stillhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård