Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Lite allmänt svar och medhållande till Kirre bara - jag måste också säga att jag lärt mig mycket om mask av Madick, och det flera år innan de här allmänna råden om avmaskning gick ut till veterinärerna. Jag funderade på träckprover långt innan "Kolla masken" ens fanns (minns hur glad jag blev när den kom), och definitivt långt innan både vår "privata" stallveterinär samt samtliga distriktsveterinärer i mitt område började ändra sina råd om avmaskning.

Jag ser inte heller motsägelsen i att fråga BÅDE veterinären OCH forumet. Jag skulle ALDRIG strunta i att fråga veterinären, men om jag ALLTID hade litat totalt på de råd som jag fått av veterinär, så hade jag utsatt många hästar för onödigt lidande. Ibland har faktiskt också veterinärer fel, eller är dåligt uppdaterade inom ett område, och har man då inga som helst referensramar eller andra - egna - kunskaper så kan det bli knas för hästen.

Dessa ramar bör inte införskaffas ENBART genom forum som Buke, men det kan vara en start för vidare studier. Man läser lite debatter, får idéer, läser vidare i böcker/tidningar/frågar sin veterinär, debatterar med stallkompisar och tränare. Skaffar sig kunskap på det sätt man kan. Det betyder INTE att man blir duktigare än en veterinär, men man kanske lär sig så mycket att man har vett att fråga en ANNAN veterinär om man tyckte att rådet den första gav var konstigt.

Själv utsatte jag min egna häst för säkert flera års lidande då flertalet veterinärer inte tyckte att han hade något fel på kisseriet, trots att min magkänsla sa att det var något knas. Jo visst var det knas... han fick avlivas pga fel på kisseriet. Jag klandrar inte veterinärerna för detta och NATURLIGTVIS har de massor med kunskaper som jag inte har, men de är inte ofelbara.

Det här blev rörigt.. men så är det också mitt i natten, jag skyller på det. :angel:

Och vad hade Buke gjort bättre med kisseriet menar du?

Skulle hästarna mått bättre utan Buke? Inte en fråga bara ställd till dig utan alla för det låter som att det allra, allra mest som skrivs är ren skit och felaktig information som är fara för hästarnas liv.

Ja tycker att buke som helhet bidrar till den "oseriositet" som uppstått inom hästnäringen, och som tidningar som Hästfocus också bidrar med.

Hästnäringen är nu en populär födkrok - det är samma företag som annonserar här och i hästfokus.

Och som står för en hej och hå mentalitet. överlag så blir det mer trådar om bling bling och olika produkter inom specialgrenarna än ett genuint intresse för hästen

Innan jag skrev här så avfärdade jag sidan som vara "för barn" Sedan ledde det ena till det andra också hamnade jag här i alla fall

Kunskapsnivån på "rådgivarna" är extremt låg som regel. Vissa kan som du "sålla" men det är ju brist på "sållande" som upprör och föranleder tråden

och hur lämpligt är det egentligen att den som har en karriär av otur - extrem otur - är den vanligaste rådgivaren.

Vissa av oss reagerar på det - men hur skall Karin Karlsson veta; att den som låter som en påläst expert - i själva verket borde ha samma överskrift till sitt stall som till en gladiotor arena

i som här inträden låten hoppet fara

Om man läser mellan raderna här så är det det det handlar om, och om tex du inte ser det så är du kanske inte medveten om detta fenomen

man blir rätt ställd när man börjar förstå vilka människor som gömmer sig bakom de "kompetenta" nicken. Dvs får veta vilka de är privat och hur det ser ut IRL - det som låter så bra :o :o :o

Senast ändrad:

Glömde dig på listan över kompetenta

KL

På ett annat forum där folk söker råd kan man samla Cred poäng för korrektheten i sina svar så nykomlingar har en susning

kanske vore ngt här, men man borde då också kunna ge discred poäng, så folk förstår att inte lyssna okritiskt

inte genomförbart givetvis - men en tanke ändå

Är du själw en tillförlitlig källa?

Bör wi anmäla detta forum till djurskyddet?

Är det bättre om folk istället frågar sunda Lena som har häst i samma stall och kan aaaallt? Detta är ett problem äwen utanför Buke och knappast något som kan skyllas forumet.

Det wore roligt att fortsätta diskussionen om friskwård istället för att spy galla öwer folk här. Tycker jag. Annars finns det ju också en off-knapp på de flesta datorer som brukar lösa problemet snabbt. Så slipper man liksom twingas se oss idioter här!

Men hur får du till det?

Det som är speciellt med forumet är just att man kan gömma sig bakom anonyma nick.

Att man säger att det är en flodhäst i vardagsrummet innebär inte att man anser att man själv är den enda människan i en värld full av flodhästar

Senast ändrad:

Ett specifikt exempel ang buke. Är ju det enorma utrymmet som barfotatalibanerna har fått sprida sitt budskap. Att de blev ihärdigt emotsagda ja -men det skapade ju bara ett martyrskap som gav flera anhängare

jag vet inte med dig - men jag vill nog se till djuren

och så här på ett forum - så väger ju deras ord precis lika tungt som en utbildad hovis - jag ser det som ett problem.STORT problem, för en massa djurägare kan för lite för att känna igen en Strasserverkare och de komplikationer som det medför tex.

Och ang en aktuell tråd. hur många bukare talar sig inte varma för "hästtandläkare från USA" som är bättre än de i Sverige

problemet är att en veterinär, eller tandläkare väger fjäderlätt här gentemot den som har en svada...

och den mentalitet som sprider sig

Du och jag borde vara på samma sida här. detta är ett offentligt forum och har ett oerhört genomslag

Senast ändrad:

Jo. Det är ju klart att det är ett poblem. Men kanske inte specifikt för detta forum utan för fenomenet internet med den swada aw infomation som kreti och pleti kan leta upp (utan att eg begripa ett dyft aw).

Å andra sidan; du skrew (mkt wänligt!) att jag skulle wara en aw dem som "kan". Hur wet du det? Jag kanske har Håll hästen frisk + SWA´s hemsida framför mig och läser innantill!? Jag kanske är den wet som blew aw med legitimationen förra året? Jag kanske är knarkare som kan sudda till det ganska bra när jag är på det wiset? Är det någon här som kan faktagranska det jag säger?

Och wem är du? Jag wet att du utger dig (!?) för att wara howis och refererar till Coari m fl som kollegorna. Men jag wet ju inte hur duktig eller o-duktig du är för det. Det är ju, som du själw säger, sådant man kan skriwa dold aw sin anonymitet.

Och wem är Coari? Är Coari alltid samma person (stawar ganska olika, humöret swänger... Schizo, herr och fru Coari eller studentkåren i Skara? Eller alkis? Wad wet jag?)

Jag tror på PL och Madick. Och Coari utom när h*n är för ettrig. Pimy kan också en massa, och Sol. M fl förstås. Wilka litar ni på??

(Och nej, jag menar inte att wara elak mot nån alls, owanstående anklagelser (att du utger dig för att wara, att jag knarkar, att Coari är alkis mm) är förstås tagna ur luften och på intet sätt werklighetsbaserade - wad jag wet!

Ett specifikt exempel ang buke. Är ju det enorma utrymmet som barfotatalibanerna har fått sprida sitt budskap. Att de blev ihärdigt emotsagda ja -men det skapade ju bara ett martyrskap som gav flera anhängare

Ännu så länge har vi ingen diktatur på Bukefalos, det finns ej heller någon censur i de flesta fall. Du märker när censuren dyker upp, jag lovar.
Och just det här gör mig faktiskt lite lätt retad, vad är det som gör att DIN sanning är den enda sanningen. Det behöver inte röra detta ämne utan andra också. Hur vet vi att du är så kompetent som du utger dig för att vara?

knapplån

Jag vet inte vad som har hänt med detta forum den senaste tiden, i alla fall inte denna del av buke.

Jag förstår inte vad detta handlar om egentligen. Detta är vad jag har förstått ett diskussionsforum där vem som helst kan få vara med och diskutera ,i detta fall hästvårdsfrågor. Om man tycker att ngn användare kommer med felaktiga påståenden så får man väl gå in i debatten och argumentera mot det som påstås. Eller också kan man kräva referens på var det påstådda kommer ifrån.
Den som inte kan möta ett motargument eller som inte kan hänvisa till en källa till sitt påstående förlorar då sin trovärdighet. I alla fall för mig.

Jag har , än en gång, lärt mig massor av att läsa i trådarna här och jag vet att det finns användare som skriver här som har mkt goda kunskaper inom detta ämne. Jag hoppas att de kommer att fortsätta att skriva trots den tråkiga stämning som det har blivit i flera trådar.

Jag ser inte detta forum som typ en fråga doktor spalt som finns i tidningar och antagligen även på andra sidor på internet. Utan jag ser det som en möjlighet att kunna diskutera med andra som också är intresserade av samma sak som jag är.

Påståenden om att buke skulle vara skadligt för landets hästar är väl ändå lite att ta i. Alla dessa "rykten" om allt annat som påstås i olika stallar i detta land är i så fall minst lika farligt. Jag har nästan förstått det som att de som arbetar på SLU har långa listor om alla mer eller mindre tokiga ideer som tex att vitlök är nyttigt osv. Då är det väl bättre med ett forum som läses av många olika personer. Där den som inte håller med kan protestera.

Jag tror så länge man har en frisk häst har man mindre behov av att ventilera vissa frågor för synpunker. Sedan kanske man inte alltid har en frisk häst den kan ha sjukperioder det med. Visst är det mycket i hästhållningen som avgör om en häst är frisk eller sjuk, men jag har haft många inakorderingar som jag tycker gör många konstiga saker eller undanlåter vissa åtgärder och ändå kan deras hästar vara kärnfriska.
Jag har haft min nuvarande häst i 13 år och den var frisk i nästan 10 år sedan fick hon allvarliga problem med röta i en hov. Detta upptäcktes sent för att jag hade en hovlagare vid den tidpunkten (hade honom bara just ett år innan allt gick åt skogen) som inte förstod bättre och att jag själv heller inte förstod bättre. Tyvärr måste man som hästägare vara duktig i allt från ridning, foder, skoning, vetrinärfrågor, underlag, staket och stallskötsel. Min häst var i princip utdömd men jag sa att jag hade gott om tid till vetrinären och ville prova ett tag till då hästen inte led. Nu har hon fungerat 3 år till och går bättre än nånsin. Totala skadekontot är några hovbölder och hältor där hon slagit i en hov, några mindre sårskador, 2 ggr feber av infektion och så den här allvarliga hovrötan där jag kämpade i många, många månader med henne.

Grunderna i min hästhållning är :
*Utevistelse i stora kuperade hagar ca 10 timmar per dag
*Träning efter muskelstatus och kondition där jag inte överlåter på någon tränare att bedöma vad min häst orkar och är mogen för uppgifter dvs jag säger ifrån om det blir för hårt.
*Varierad träning på olika underlag. När hon var yngre gick hon väldigt mycket i skogen, nu ca 2 uteritter i veckan och dessutom framskrittning på stigar och vägar ytterligare ett par dagar i veckan
*Jag vistiterar varje dag och reagerar på ev värme/svullnad
* Bra hygieniskt grovfoder + havre, lucern och betfor mineraler
*Sommarbete 3 månader/år, men med arbete hästen är gammal och har aldrig längre några speciella viloperioder
* Numera sedan hovrötan så är valspriket "tro på min egen magkänsla" en central del i skötseln.
I övrigt:
*Både hästens mamma och pappa hade bra ridhållbarhet så där är jag lyckligt lottad samt att jag har eget stall och kan påverka hagar, stall och foder. Jag har läst mycket om foder hästhållning, gått anatomikurs/rörelsemekanikkurs på SLU, massagekurs mm
Men man ska ha en massa tur också för att få ha hästen frisk, det är så himla lätt gjort att något händer.
Men summa sumarum jag håller med vetrinärerna om att vi måste fundera på varför vissas hästar ofta är sjuka och andras för det mesta friska.

Jag har , än en gång, lärt mig massor av att läsa i trådarna här och jag vet att det finns användare som skriver här som har mkt goda kunskaper inom detta ämne. Jag hoppas att de kommer att fortsätta att skriva trots den tråkiga stämning som det har blivit i flera trådar.

Håller med.
Har en liten känsla av att folk snart inte kommer våga fråga, för att inte bli idiot förklarade. Tycker det är kanon att man kan dela med sig av erfarenheter.

Aproå diskussionen innan så får man själv ta ansvar och värdera de svar som finns här på Buke, man får aldrig lita blint på någon inte ens på en vetrinär. Tänk alltid själv! Jag har bara en person som jag verkligen litar på här på Buke och det är Madic om maskfrågor. MEn oavsett om jag litar på folk eller inte så ger det mig mycket värdefull input i att höra hur andra göra och vad det finns för konstiga symptom och lösningar. Vad gäller praktiska lösningar för stallet och hagarna med tex lunchgrindar har gjort att jag fått ett eget bättre stall.

Nu får du väl ändå ta och skärpa dig.

du sitter här och uttalar dig om lågt utbildade folk, okunskap osv, och samtidigt har du mage att göra en KOMPETENS lista, där du plockar ut vissa användare. Vem är du att bedöma sånt? Skärp dig!

Och vad hade Buke gjort bättre med kisseriet menar du?
Ingenting, visade det sig - för jag frågade faktiskt här också. Ve och fasa. :D Det var mer som ett exempel på att veterinärer inte KAN veta allt (eller vara uppdaterade inom alla områden, även om mask nog får räknas som mer grundläggande än hästens "kissapparatur") och att det inte är något konstigt med det.

och så här på ett forum - så väger ju deras ord precis lika tungt som en utbildad hovis - jag ser det som ett problem.STORT problem, för en massa djurägare kan för lite för att känna igen en Strasserverkare och de komplikationer som det medför tex.

Och ang en aktuell tråd. hur många bukare talar sig inte varma för "hästtandläkare från USA" som är bättre än de i Sverige

problemet är att en veterinär, eller tandläkare väger fjäderlätt här gentemot den som har en svada...

Hej!

Jag tycker att du har lite fel här faktiskt.

Jag har träffat massor med folk som i verkliga livet fått både barfotatalibaner och "hästtandläkare" rekommenderade till sej, som kört stenhårt på det och fått lära sej den hårda vägen.

Själv har jag granskat dom mycket noga och valt min ståndpunkt utifrån det- bla med hjälp av buke, där mycket info faktiskt finns.

Jag inser att det inte är lätt för alla att ha en kritisk syn på alla "mirakelkurer", men det är inte bara på buke som sakerna sprids. Tillgång till nätet har de flesta och här kan man iaf få en varierad syn på sakerna- till skillnad från de "reklamsidor" man får upp om man googlar på respektive metod.

Och som nån annan sa, hur vet vi vem nån är på nätet? Om vi inte känner dom irl då förstås. Man får välja vem man tror på och också kritiskt granska alla "faktainlägg" för att kunna avgöra om det verkar trovärdigt.

/ Lavinia

KL

jag tror en del av er missar poängen

Jag säger inte att buke är ensamt ansvarigt - jag säger att buke är en del av ett problem, som svar på en rak fråga. Inte som en agenda jag driver här på buke.

Samtidigt så säger jag att buke är en unik källa för specialkompetens och jag har nämnt vilka saker jag unikt lärt mig här

Nu är inte jag så svart/vit som vissa uttolkare av mina inlägg, men det jag kan säga på rakt arm är ju att Peter Lundin Och Tant Ester som exempel smäller högre pga av att de är veterinärer - de har läst i ganska många år och kan se en komplexitet i saker som tex inte vare sig jag eller ngn utan den utbildningen har möjlighet till. det handlar alltså inte om en personlig nivå - utan att studier ger kunskap

Vad det gäller mig som hovis - så yttrar jag mig ytterst sällan som hovis, då jag anser det finns de som har bättre kompetens - det jag säger är typ - det kan man inte se på en bild det är inte så enkelt.
probelemt är att det då kommer en massa "förståsigpåare" och med stor säkerhet kan säga både det ena och det andra, och TS tror ju på den den "matas" av

Mitt kompetensområde är biomekanik, och psykologi, men det finns de som kan det bättre än mig också. Jag tycker inte man skall ta mitt ord som sanning - jag tycker man skall ta reda på saker själv i en Soakratisk anda. Jag uttrycker mig med vedertagna begrepp som snabbt kan kollas upp och bildas en egen uppfattning om

Jag tycker inte man skall ta någons ord för sanning. Men det är ju troligt att den som har utbildning träffar mera rätt än des om gått en kortare kurs och inte förstår hur komplext allting är

jag tycker inte man skall ha tex Coari som en husgud heller. jag tror det finns flera minst lika duktiga som honom här, om inte mer ( räknar inte in mig själv -har hela tiden varit tydlig med att jag inte gått fortbildnoingskurser då jag slutat) men många av dem är väldigt sparsmakade med inlägg

Problemet tycker jag är att - om man kan lite själv, så går det ganska snabbt att se på hur folk formulerar sig om det finns en utbildning eller en grund för det som påstås. och ja de flesta som skriver hä rär säkert erfarna människor som lär sig i huvudsak utanför bie

Om bukaren kan väldigt lite själv, den kan ju vara ung och oerfaren - så ja då är det helt omöjligt att sålla agnarna från vetet här. Och ett stort praktistk problem är att "mirakelkurerna" beskrivs mycket pedagigiskt - det är lätt att ta till sig

Ingenstans skrev jag att buke är roten till världens ondska - jag skrev att jag såg det som en del av ett problem

och jag skriver ur ett hästperspektiv

Senast ändrad:

Jag har funderat mycket över att vissa personers hästar alltid går sönder, häst efter häst efter häst, och undrat över vad i deras hästhållning som gör att det blir så.

Min egen häst är 19 år, har gått på ridskola i åtta år och varit hos mig de sista 6,5 åren. De senaste fyra åren har hon varit frisk och jag har inte behövt ta ut veterinär till henne annat än för vaccination men haft telefonkontakt ibland när jag känt mig osäker.

Jag daltar inte med min häst men är observant på alla förändringar.
Har inga benskydd eller onödiga täcken.
Ger mycket grovfoder för att tillgodose hennes tuggbehov.
Omväxlande men försiktig träning då hon är i avel och oftast dräktig eller med föl vid sidan.
Går på bete minst tre månader varje år. Är inte avställd utan gör något en två gånger i veckan.

Min häst är robust med väldigt bra kroppskontroll, hon klantar aldrig till sig. Dessutom har hon plåtmage och väldigt bra hovkvalitet.

Vet inte om det är ett koncept för hur man håller en häst frisk men det har funkat på min. Givetvis har jag en stor fördel av att hon är så rejält konstruerad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈