Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag tycker du har en viktig poäng. det verkar som om veterinärer är så vana att kunden vill lså ut - så om man inte vill det så blir de förvånade

KL
Nu till min poäng: Jag frågade veterinären upprepade ggr om inflammationen berodde på felaktig ridning. om jag kunde orsakat inflammationen. om hon gått för mycket på bogarna. Som svar fick jag bara ett hummande och "nej så är det nog inte" Varför inte prata ur skägget?! Är det tafflig ridning som är problemet, säg det då! Eller är det så att veterinären inte vet hur ridning kan påverka?
Om de hade talat ur skägget kanske många hästar/hästägare inte hade haft klippkort? Jag rannsakade mig själv, ändrade lite saker och voilà.

Veterinärer är människor. de är olika, jag har också varit fundersam om varför de inte tar konflikter.

Men kunder är också olika. En del tar åt sig minsta lilla, medan en dels slår ifrån sig allt.
Den senare sorten är väldigt besvärlig att ha som kund

och om veterinären säger du gör fel - så måste den kunna presentera ett alternativ. det kan de ju inte idag

Nä det är försäkringsbolagen som är de enda som kan protestera, och denna tråd handlar ju inte om otur - utan upprepade fall där häst efter häst tas bort hos samma ägare

Om denne var förmögen till självinsikt och självkritik då skulle den ju tänka på att vända trenden själv

Hm jag kanske gör ngt fel. Att våga tänka den tanken gör nog att färre hästar tas bort - för vi gör ju alla fel - ingen är född med kunskap, men vissa kan lära sig av sina misstag - andra inte - vad det verkar

jag skulle aldrig sälja en häst till vissa personer, en fd bokstavstränare tex...

Fast faktiskt så har veterinärerna konstaterat precis motsatsen till det du skriver om nyinköpta hästar, att de går sönder för att den nya ägaren ändrar på ALLT, omedelbart. Dvs det köps omedelbart ny sadel, det börjar omedelbart tränas för ny tränare, det åks på träningar hit och dit, nya underlag som hästen jobbas på, för nu ska det igångs och tränas.

då går hästarna sönder, för allt ändras för fort, och en kropp som vant sig vid ett visst förhållnngssätt, utrustning och ridsätt, utsätts för påfrestningar den inte hinner anpassa sig till.

jag hänvisar till vaccinationstråden - men jag skulle aldrig drista mig att yttra mig om ngns begåvning normal eller ej

tror inte att det handlar så mycket om begåvning utan mer om vilken affekt vissa är i när de läser. För mycket affekt och läsförståelsen sjunker

Buke är ju ett Inferno av missförstånd

Var fick du siffran 5 ifrån tex? Och varför kopplade du ihop psykologi och medicin.
Det ingick 8 poäng anatomi och fysiologi visserligen men inte så mycket att hänga i julgran i detta sammanhang, det var mest Centrala nervsystemet.

Näe viss medicin ingår i hovslagarutbilningen

Jag tror inte det handlar ett enda dugg om läsförståelse.

Å andra sidan, ang. medicinsk utbildning eller kunskap eller förmåga att uttrycka sig med vissa medicinska termer, att detta skulle legitimera hela skribentens trovärdighet, är inte heller sant.
finns många användare här på forumet som kan uttrycka sig om de mest fantastiska medicinska detaljer, som kan verka trovärdiga för ngn som läser, men som likväl har de största problemen av alla själva, ang. sundheten hos sina hästar.

jag fick 5 p från det du sagt tidigare, att du väl har 5 p från högskolestudier i ämnet, vilket jag även nämde tidigare när du skrev om folks kompetens och utbildning. 5 p - inte 10 heller för den delen, är ngt storverk som gör en till expert, det var allt jag ville påpeka. det är ju inte en komplett utbildning utan en strö-kurs.

Coari frågar varför skriver vi inte trådar om hur man gör

Därför att man får bara en djävla massa smällar i huvudet om man tror man är något.
Coari är själv bra på att smälla så ingen ger sig på honom...

Ja ungefär så.
Eller att man måste förstå att alla inte har de förutsättningar som man beskriver.
Och att man måste acceptera det.
Men att själva nyckeln sitter i att ändra på förutsättningarna inte går att förstå.
Då så blir man tyst.

Mina djur brukar dö av hög ålder - inte mycket som jag kan göra åt det.
Mugg har jag aldrig haft sedan jag började att sköta min hästhållning själv.
Och knappt innan heller.
Utom på en häst hos en fodervärd där det började med ett elstängsel lindat runt kotan.

Senast ändrad:

Fast faktiskt så har veterinärerna konstaterat precis motsatsen till det du skriver om nyinköpta hästar, att de går sönder för att den nya ägaren ändrar på ALLT, omedelbart. Dvs det köps omedelbart ny sadel, det börjar omedelbart tränas för ny tränare, det åks på träningar hit och dit, nya underlag som hästen jobbas på, för nu ska det igångs och tränas.

då går hästarna sönder, för allt ändras för fort, och en kropp som vant sig vid ett visst förhållnngssätt, utrustning och ridsätt, utsätts för påfrestningar den inte hinner anpassa sig till.
Men då har vi nog ett annat klientel än de jag syftade på- de som vill tävla ganska omgående.

Jag tycker nog att de flesta som jag känner till ger hästarna en mjukstart, men ändå inte ställer av dem.

Ny utrustning, underlag är ju ofrånkomligt.

Kanske är hästen inte tränad så pass som säljaren uppger eller så skiljer sig det vad man menar med i god kondition. För de allra flesta tar det ett tag att rida in sig på hästen.

*kl*

Har läst tråden, och den är intressant. Hade inte tänkt svara, men gör det ändå. Försöker svara på ts ursprungsfråga, men det är inte så lätt.

Jag tror, som hästägare, att det är viktigt att omge sig med kunniga rådgivare. Att ha en veterinär, hovslagare, ET m fl som man kan lita på. Som kan göra rätt bedömningar för hästen.

Hästen är en levande varelse, som får krämpor, förslitningar m.m. under ett liv. Precis som vi människor och alla andra levande varelser. Det jag menar med rätt bedömningar är utifrån hästens arbete. Kan den hålla för ett visst arbete, trots att den har det och det fysiska problemet?

Det här är inte lätt. Därför måste man ha just pålitliga och framförallt kunniga rådgivare.

Hästar ska inte fara illa. De är bussiga djur som försöker, även om det gör ont ibland. Det är upp till oss att bedöma vad de klarar och inte klarar.

Jag är helt övertygad om att går att hitta krämpor på alla hästar om man anstränger sig. Likaväl som jag tror att vissa hästar kan leva ett bra liv trots krämpor.

Frågan är verkligen inte lätt att svara på... Men jag tror, som sagt, kunniga, pålitliga rådgivare runt omkring sig, i form av vet, hovslagare, ET m fl. Samt att man måste vara kritisk granskande själv till allt man möts av inom hästvärlden med alternativmetoder m.m. Kritisk granskande, söka kunskap och sunt förnuft.

Norrland

Och wem är Coari? Är Coari alltid samma person (stawar ganska olika, humöret swänger... Schizo, herr och fru Coari eller studentkåren i Skara? Eller alkis? Wad wet jag?)

Jag vet vem det är.
Och har träffat Coari på riktigt.
Det gör ju att alla som vet vem jag är, och det är ganska så många, kan referera till Coari och vad Coari kan och vet.
Eller inte kan och vet.

Och det där gäller nog för ganska så många härinne.
Att man faktiskt via dem som man känner eller vet vilka de är har referenser till de olika Nicken.

Anonymiteten är bara en illusion.
Något som man tror finns.

Det kommer alltid att finnas häst ägare som har "klippkort" hos vetrinärnen som synd är...
Jag tror starkt på att det är den som sköter hästen har ganska mycket med hur den är i vardagen även i hagen. Jag har själv 2ex på hur hästar som jag hanterar har lugnat sig när de är i min skötsel. (orkar inte lägga ut deras historia, men säg till om ni vill veta.) Ingen av dom är min egna häst.
Min häst har jag haft i 1.5år och den är hittills skade fri och jag har haft honom sen han föddes. Han är lugn för att jag har lärt honom att det inte lönar sig att bli stressad eller nervös för saker som händer runt om.
Det som man kan förebygga är hur hästen tränas på vilket underlag, hur länge och i vilken form. All träning anser jag ska göras med kvalite inte kvantitet som ganska många som jag har sett rida/träna sina hästar på. Att vara just nöjd och avsluta ett pass efter 20min då hästen har gått som en klocka istället för att fortsätta och rida för att man SKA rida i 1h... tycker jag både är korkat och gjort som att få inflamationer både här och där... Nu är inte jag någon expert eller säger åt folk hur de ska göra med just sina hästar, men det är dags att frågan kommer på tal och att fler blir uppmärksamma på att hästar inte är någon förbruknings vara utan ska hålla i många år.

Självklart finns det även hästar som skadar sig själva genom att bryta ben, vricka sig, få sår, sparkskador, kolik m.m. som vi som hästägare inte kan göra så mycket åt utan bara hoppas att det inte drabbar våran häst.

Så lite ord som jag tycker är bra!
Vill vi få hästen att dansa så måste vi låta den vara våran partner, det går inte med hårda hjälper eller straff få hästen att dansa fram i harmoni. Hästen är en känslig partner som vill vara oss till lags och följa våra instruktioner men innan dess måste de förstå vad vi menar. Att veta svaret på frågan innan vi ställer till hästen är då ett måste. Vill vi ha en känslig häst måste vi rida med fina och små hjälper, annars bedövar vi hästen och dansen med harmoni försvinner...
Detta gäller även i vardagen i stallet :laugh:

Men ibland skulle jag också önska att veterinärer pratade mer klarspråk.

När jag var inne med min häst för ledarna visste jag om att han var för tjock, men hade inte möjlighet att motionera honom pga ledarna. Vi pratade då inte om hans fetma och det kan jag tycka är dåligt av veterinären att inte påpeka. H*n kan inte veta att jag redan är uppmärksam på problemet utan borde sagt; "Du, din häst är alldeles för tjock, det måste du göra något åt omedelbart om du inte vill riskera fång!"

.

I den bästa aw wärldar skulle alla weterinärer wåga ta bladet ur munnen, men det är en swår situation eftersom wetsen är helt beroende aw sina kunder. En del uppskattar, precis som du säger, att få höra den nakna sanningen - "din häst är för fet", "du ger den fel foder", "du rider felaktigt och måste ta hjälp aw en tränare snarast", "ditt stall har undermålig wentilation" osw. Men många, kanske de flesta, blir då twärtemot och förnekar med bestämdhet att så är fallet.

"Kärringen sa att jag inte kan rida, precis som om HON kan bättre! Åk inte dit med din häst"

"Weterinären är fullständigt inkompetent. Är wäl nån jäwla skogsmulle själw och har aldrig sett en häst gå i form. JAG litar betydligt mer på min tränare! Åk inte dit med din häst!"

"Den kossan tyckte att jag skulle ge mer hö! Tror hon att Jumping Star skulle kunna hoppa med wärsta höbuken, wa... Hahaha, åk inte dit med din häst!"

"Ingen idé att ringa henne. hörrni. Hon skriwer inte ut maskmedel ändå. Ring han weterinären i ***** istället, så får ni recept".

"Ring han weterinären i ***** så slipper du åka in med din hunds öroninflammation. Allt som behöws är ju lite örondroppar! ** ordnar recept per telefon".

"Jaha, warför will du titta på ****? Wi har diabetesen under kontroll. Men du will wäl tjäna pengar, förstås?" (Och *** har en multiresistent bakterie i urinen pga aw socket)...

Sådan är werkligheten!
Det finns de som tackar när man talar om att hunden är tjock och behöwer bantas och det finns de som aldrig kommer tillbaka. "Hon wille bara sälja sitt dyra foder och tjäna pengar på Rufsi! Rufsi har alltid warit lite rund och triws med det!"

Ytterligare en awwikelse från tråden, sorry!
Det är inte så lätt att lewerera sanningar, äwen om det förstås måste göras. Men nog drar man sig i wissa fall och lindar in orden wäl. Tywärr.

Nu war ju bara detta ett e[ks]empel. Att Inte_Ung har träffat Coari ökar wäl warken trowärdigheten för den ena eller den andra?

Men annars jag tror wäl som du, att anonymiteten inte är total!

Det är lite festligt att du själw skriwer att man kan utge sig för att wara wad som helst här på nätet och samtidigt hintar om att du har akademisk utbildning, har anatomi och psykologi, det är "jag och Coari" (är du fru Coari, kanske!? :idea:) och slänger in citat på latin. Känns lite... skrattretande!

Men tack för att du bjuder på den! :D
Jag har inte sett nån annan i tråden swänga sig med latin eller dra fram sina utbildningar. Ändå tror jag att många här är högt utbildade? Men det har kanske inte så mycket med friska hästar att göra? Ciwilingenjör eller ej, Gud (eller dåligt hö) kan nog ge hästen kolik ändå, liksom!

Min uppfattning är att styrkan i kompetensen är att alla vet att personen kan, utan att personen behöver visa det genom att tala om var, när och hur. Kompetensen har personen redan visat på annat sätt utan verbal vidarebefordran om vilka utbildningar som ligger till grund för kompetensen.

Det är lite festligt att du själw skriwer att man kan utge sig för att wara wad som helst här på nätet och samtidigt hintar om att du har akademisk utbildning, har anatomi och psykologi, det är "jag och Coari" (är du fru Coari, kanske!? :idea:) och slänger in citat på latin. Känns lite... skrattretande!

Men tack för att du bjuder på den! Jag har inte sett nån annan i tråden swänga sig med latin eller dra fram sina utbildningar. Ändå tror jag att många här är högt utbildade? Men det har kanske inte så mycket med friska hästar att göra? Ciwilingenjör eller ej, Gud (eller dåligt hö) kan nog ge hästen kolik ändå, liksom!

:bow::bow: (fortsätter fundera) Och alla referenser till utbildningar kan man också ta med en nypa salt, man kan snappa upp saker på nätet, man kan läsa enstaka mycket korta kurser och tro sej vara experternas jämlike efter det, :angel:

Nu råkar jag ha ett par (färdiga) akademiska utbildningar, och har hunnit det eftersom jag är så gammal:D Men inget som gör mej till ett dugg bättre hästägare, och det där refererandet till psykologiska kunskaper, det får mej alltid så full i skratt eftersom det ofta är snarast populärpsykologi som vem som helst kan slå upp på nätet :rofl:

(och det här var självklart inte till dej utan en fortsättning på ditt inlägg:bow:)

Nej, om alla höll sej till vad de faktiskt kan i verkligheten, vad de faktiskt har egen erfarenhet av och är någotsånär ärliga, så kan det vara mycket bra med ett forum där man delar med sej av erfarenheter, och där det finns en och annan med verklig expertkompetens som veterinärer och (helst) aktiva välutbildade hovslagare, och då kan ett hästvårdsforum vara något positivt men med de självklara begränsningar som ett internetforum har.

Nu war ju bara detta ett e[ks]empel. Att Inte_Ung har träffat Coari ökar wäl warken trowärdigheten för den ena eller den andra?

Jo för dem som känner mig ökar ju trovärdigheten för att där finns en verklig person bakom Nicket.
Som i alla fall är ungefär vad den utger sig för att vara.
En Veterinär-legitimation går ju att kontrollera liksom ett medlemskap i Svenska Hovslagarföreningen.

Kompetensen har personen redan visat på annat sätt utan verbal vidarebefordran om vilka utbildningar som ligger till grund för kompetensen.

Jo men var då?
När då?
Och hur då?

På ett forum där ingen vet.
Eller någon kommer ny.

Ännu mera :bow::bow: till dej!:D

Just det där har jag sett flera exempel på, hur hästägare pratar skit om veterinärer som sagt sanningen om hästarnas skador och prognos (oftast har det handlat om prognos som tävlingshästar.....) Man åker till andra kliniker för att få annat utlåtande för att kunna sälja hästen......:crazy:

Jo för dem som känner mig ökar ju trovärdigheten för att där finns en verklig person bakom Nicket.
Som i alla fall är ungefär vad den utger sig för att vara.
En Veterinär-legitimation går ju att kontrollera liksom ett medlemskap i Svenska Hovslagarföreningen.

Fast du har väl varken eller? Nu lät det nästan så:o Det är intresssant det där med syftningar hur man få något att låta på ett visst sätt......

Du har ofta utgett dej för att vara expert, jag har klagat på dina råd ang hovar flera gånger och frågat vad du har för erfarenhet av problemen du ger råd om. Du har inte haft det. Det är det jag menar, om folk kunde hålla sej till sina erfarenheter och sluta mer eller mindre förtäckt påstå sej vara mer än man är, erfarenhetsmässigt, skulle allt vara mycket lättare. Ge inte råd om hovproblem du inte har egen erfarenhet av tex. Som en start.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård