Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Nu så är du där igen.
Som att allt kan skyllas på vilken typ av häst som det är.
Och inte skulle ha ett dugg att göra med den förebyggande vården.
Fullblod får alltså ha dåliga hovar utan att ägarna har det minsta ansvar.
Och går inte att jämföra med något annat alls.

Näe faktiskt så går det inte att jämföra. För vissa fullblodfötter är skapta på ett inte optimalt sätt ur hovvårds synpunkt. Ibland kan man påverka men det går långt ifrån aldrig

Det vet alla som har en hovslagarutbildning - och just därför skulle jag vara mer försiktig med mina uttalanden om jag vore du

det är just det som jag tycker utbildning ger - insikt i hur lite man vet

I det här läget har flash och mackan bättre koll än mig, jag skulle aldrig dela med mig av "min kunskap" till dem ang detta. De vet förmodligen mycket mer än mig, inte bara förmoldigen utan troligen och säkerligen

Utbildning är ingen garant -men den möjliggör lite självkritik. Insikten att världen inte är särskilt okomplicerad

och att råd på ett forum därför sällan låter sig göras om det inte är ett klart specifikt avgränsat problem

Du gjorde tex en tråd om en hov - var den korrekt verkad?

den var liksom många andra hovbilder totalt omöjlig att säga något om -då den dels var fotograferad från fel vinkel, och dessutom inte korrekt uppställd

Ändå hade en massa en massa kunskap i ämnet

Fullkomligt oseriöst :eek: har inget alls med hovslageri att göra då man inte bedömer ett resultat så

Senast ändrad:

Se där.
Och här kommer en till och bankar.
I stället för att ägna sig åt sakfrågan och ta det hela som en inbjudan till diskussion så slaktar man användaren som lägger ut tråden.

Så gör man för att få dem med friska hästar att inte skriva på avdelningen "Hästvård".
Med litet Psykologi så hade det ju annars kunnat komma flera bilder och kommentarer och givit ett intressant kunskapsutbyte.
Men nej - personangrepp var modellen.
Hå hå jaja.

Jag har inte kritiserat dig som person - utan hur du beter dig, eller snarare det du skrivit här

Kritik och personangrepp är inte samma sak :idea:

Precis som jag skrev tidigare så ligger det en fara i att råda andra utifrån sina egna privata erfarenheter. och det du lärt dig har du inte lärt dig det utifrån de problem du haft?

Jag har inte deltagit i diskussionerna med dig ang detta

jag tycker att det är vanskligt att råda folk att plasta - inte bra om man stänger in bakterier under plasten. En användare har här skrivit att det slutade med operation och man fick ta bort en stor del av hov väggen

Frågan är om ngn utbildad hovis eller veterinärer skulle anse det lämpligt att råda lekmän till

det gick bra för dig - men det är inte säkert att det går lika bra för nästa.

och det är en sak till ang mugg och andra åkommor.
marken kan vara olika hårt ansatt av dessa bakterier bla beroende på hästtryck sa min vette till mig

Jag har aldrig haft mugg - förrän i det stallet och det året då "alla" hade mugg dvs en lång blöt vinter i ett stall med stor omsättning på häst i frimärkes hagar

Vad får dig att tro att jag vill ha en ny tråd om hovverkning, när jag sagt att det oftast är helt meningslöst, då ingen verklig kunskap kunnat förmedlats :confused:

Senast ändrad:

Nu så är du där igen.
Som att allt kan skyllas på vilken typ av häst som det är.
Och inte skulle ha ett dugg att göra med den förebyggande vården.

Fullblod får alltså ha dåliga hovar utan att ägarna har det minsta ansvar.
Och går inte att jämföra med något annat alls.

Ja som sagt, det här visar dels hur du tolkar allt, och det blir hopplöst att diskutera med dej, dels att du precis som jag sa inte har ett dugg erfarenhet av fullblodsfötter, så som dom kan vara, särskilt om hästen startat galopp några år. Och det enda du behöver tänka på då, är att eftersom du inte har det så kanske dina råd inte är dom mest optimala och bättre då att hålla tyst och låta tex coari ge råden, än att lura okunniga ägare att börja plasta och spackla hej vilt:cool:

Vad får dig att tro att jag vill ha en ny tråd om hovverkning, när jag sagt att det oftast är helt meningslöst, då ingen verklig kunskap kunnat förmedlats :confused:

Varför skulle inte det kunna förmedlas?
Men bilder och text som i en bok.
De som kan visar korrekt tagna bilder på korrekt utfört arbete.
Och de som inte kan försöker att härma.
Ett helt normalt sätt för inlärning.

..... och bättre då att hålla tyst och låta tex coari ge råden,.....

Men då så hamnar man ju där att vissa får diskutera och andra inte trots att det är ett diskussionsforum.
Du t.o.m. råder mig till att hålla tyst.

Inte underligt att de som har friska hästar inte skriver här.

"Det här vet du inget om så håll käften!"

Men då så är det ju klarlagt varför de som har friska hästar inte skriver här.
Det är bara de "godkända" Buke-experterna som får ger goda råd och de i nöd skall rådfråga bara just dessa.

Mig veterligt så har Coari inte ens några egna hästar.
Så vad vet egentligen han?

Det där ju en tolkning som du gör. Som du stör dig på

Den enda vitsen med att dra upp psykologstudier är ju att alla begrepp inom det ämnet går att kolla upp, man kan själv sätta sig in i begreppen och skaffa sig en egen åsikt. En enkel googling kan ge väldigt mycket om man kollar källan som uppges

Det finns en massa människor som diskuterar både det ena och det andra utifrån sin högst privata åsikt, som inte är förankrad vare sig i vetenskap eller empirisk kunskap utan på "tradition"

Jag tycker då att det kan vara vettigt att ha en yttre helt oberoende källa, för den som är intresserad av hästbeteende. Likaså brukar jag hänvisa till den litteratur som finns ang etologi på Häst. Men en del stör sig på det också

"Stör mig inte med fakta - jag har redan bestämt mig hur det är" :angel:

jag förstår att det kan bli jobbigt om man här "försvarar en position" och inte är genuint intresserad av ämnet

Jag begriper i ärlighetens namn inte ett dyft aw ditt inlägg. Mer än att du nu swänger dig med "wetenskap och empirisk kunskap" också och tycks kräwa att de personer som diskuterar på detta hästfoum ska kunna källhänwisa alla sina funderingar? Känns lite wäl stramt faktiskt. Och nej, jag tror inte att det är gåtan som kan få swenska hästar friskare.

Wad gäller google så är ju problemet nästan detsamma där. Wilken artikel eller skriwelse som helst kan poppa upp, inte är den wetenskaplig för det. Inte ens pålitlig. Och hur ska de som inte besitter din kompetens kunna skilja mellan riktiga studier och skitsnack?

Att fråga om du war fru Coari war fö inte ett angrepp, warför tolkar du det så? Fö hann jag läsa ditt inlägg för en tid sedan innan det raderades ang att jag och wederbörande gnabbades som ett gift par... Men det war kanske inte samma sak!? :angel:

Så gör man för att få dem med friska hästar att inte skriva på avdelningen "Hästvård".

Att utifrån "friska hästar" göra sej till bla skonings och hovexpert är inte något jag ser som helt naturligt:cool: Det ligger inte minsta personangrepp i det. Du är inte ensam om "friska hästar" och jag ser verkligen inte det som något som skulle ge mej mandat att tycka och påstå saker hej vilt.

För mej framstår du inte som annat än en av alla hästägare här som har en massa idéer om saker, vanligt bland vissa hästägare och en del kan vara bra och en del dåligt, man får sålla....

Men när folk vänder sej till dej "som kan hovar" då har du definitivt gått över gränsen för vad som är ok, när du har framställt dej själv som expert på problemhovar och skoning, för det har du gjort, det är ju i dessa trådar jag har "stött på" dej och reagerat på tokigheterna:crazy:

Men då så hamnar man ju där att vissa får diskutera och andra inte trots att det är ett diskussionsforum.
Du t.o.m. råder mig till att hålla tyst.

Inte underligt att de som har friska hästar inte skriver här.

"Det här vet du inget om så håll käften!"

Men då så är det ju klarlagt varför de som har friska hästar inte skriver här.
Det är bara de "godkända" Buke-experterna som får ger goda råd och de i nöd skall rådfråga bara just dessa.

Mig veterligt så har Coari inte ens några egna hästar.
Så vad vet egentligen han?

:crazy: Nej man behöver inte hålla käften, för tionde gången (minst) UTGE DEJ BARA INTE FÖR ATT VARA EXPERT!!! Det är en jäkla skillnad på att yttra sin mening och att utge sej för att vara en auktoritet på området, och det gör du.

Se där, dags för mig att gå.

Det är detta som är så evinnerligt trist här på Hästvård.
Andra definierar både mig, min kunskap och mina inlägg utifrån sitt alldeles personliga tyckande.

till dig samt delvis knapplån.

kan ni inte sluta tjafsa nu runt era personliga egon huruvida ni känner att ni får gehör för era erfarenheter och kunskaper eller inte?

Jag förstår inte problemet. Om man upplever att ingen vill lyssna eller man inte anses trovärdig, alternativt inte kan ta att man blir ifrågasatt, så är det väl bara att acceptera det? det är ett internet forum för jössenamn. Och trådens KÄRNÄMNE är återigen intressant, så skulle uppskatta om vi kunde hålla fokus mer åt det relevanta hållet.

Och JA det blir mkt märkligt när man uttalar sig om saker man inte har en aning om. varför ens skriva, jag förstår det inte. Man kan väl ha utbyte av tråden för den skull, följa den och läsa den, och ska man skriva ngt kan man väl skriva att man inte vet, men att man gjort si eller så och det funkade. Jag håller med kritiken ang. Inte Ung: du kan väl för bövelen inte ge en massa hemmakurer när du inte förstår vad det innebär, eftersom det skiljer sig oerhört som i detta fallet ang. fullblodshovar och du aldrig ngnsin varit i närheten av ett sånt.

Senast ändrad:

Jo visst vissa grejor både vad beträffar hovvård, träning o stallmiljö kan jag hjälpa till med men jag skor inte andras hästar, jag är ingen tränare o jag kan inte ge råd hur man förvandlar ett riktigt ruckel till ett ok stall.
PL

Som Leg. Vet så har du väl endå anmälningsplikt till http://www.lansstyrelsen.se/lst/sv/amnen/Djurskydd/

där din kompetens brister.

Brister du i ditt yrkesutövande??

Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??

jag tror inte att hästens skador beror på hästägaren. iaf inte i de flesta fallen.
jag har fem hästar varav fyra aldrig behövt veterinär. men den femte hästen får för jämnan fula sårskador, hovsprickor, får låsningar här och var, har soleksem m.m.
vissa hästar har bara lättare att skada sig, sämre immunförsvar, skörare ben m.m.

bara för att föra tråden vidare.....

Om man nu har råkat på ett sådant "drummelexemplar".
Ponera att den är inköpt...kan det då inte i viss mån vara okunnskap trots allt, eftersom man köper en häst med dålig exteriör elerl vad det nu kan vara som orsakar skavankerna?

jag tror inte att hästens skador beror på hästägaren. iaf inte i de flesta fallen.
jag har fem hästar varav fyra aldrig behövt veterinär. men den femte hästen får för jämnan fula sårskador, hovsprickor, får låsningar här och var, har soleksem m.m.
vissa hästar har bara lättare att skada sig, sämre immunförsvar, skörare ben m.m.

fast grundfrågan var ju faktiskt hur samma hästägare ALLTID tenderar att ha skadade hästar. dvs det är inte frågan om EN häst utan ett ständigt återkommande problem. så ditt exempel blir nog inte riktigt illustrativt.

och iviss mån som Älgen är inne på: om vissa individer är så extremt benägna, borde detta inte ha signalerats vid köp, endera från hästens tidigare historik, eller ngt med dess exteriör osv osv osv.

I den bästa aw wärldar skulle alla weterinärer wåga ta bladet ur munnen, men det är en swår situation eftersom wetsen är helt beroende aw sina kunder.

Sådan är werkligheten!

Det är inte så lätt att lewerera sanningar, äwen om det förstås måste göras. Men nog drar man sig i wissa fall och lindar in orden wäl. Tywärr.

Jag är oxå beroende av mina kunder och mina kunder beroende av mig!!

Så fask skulle jag aldrig kunna vara att jag ser till pengarna före individens välmående.. Fy fasen så (rent ut sagt) fals marknadsföring!!!

Har du inte mer stake än att vara ärlig mot din kundkrets, hur fasen ska då dina kunder kunna lita på att du främst ser till deras djurt välmående???

Rullar det bara $$$ om man ser dig djupt in i ögonen???

Tro mig,, du kommer må mkt bättre och ha mkt renare samvete den dagen du gör som jag alltid har gjort, sagt upp den typen av kunder omedelbart som inte vill höra sanningen eller ta tag i problemen och börja starta ett sammarbete!!

Du kommer kanske under max tre månader minska din omsättning med ca 15-20 % sedan kommer den inom loppet av två månader öka mellan 25-50 % och detta kan du bara ge "kredit" åt dom kunderna som du sagt upp.

Dom kommer med vindens fart sprida ryktet om din ärlighet och att du sätter djurens väl i centrum, kräver samarbete och gemensamma lösningar. Dom kommer naturligtvis att påstå att du är ett "pain in the ass" enligt deras kunskapsnivå så den typen av kunder kommer du slippa.

Däremot så kommer dom med högre kunskapsnivå att även ta del av denna "reklam" eftersom dom som känner sig trampade på tårna gärna sprider denna löpeld på kortast tid till gud och alla jävlar genom ihärdigt kacklande med "har du hört, har du hört".

Dom med högre kunskapsnivå kommer "snappa upp två saker" dels att du söker ett sammarbete och dels att du har kunskap i ämnet,är ärlig och främst ser till individens framtida välbefinnande.

Här har du en av förklaringarna till att jag kommer sluta delge min "ringa erfarenhet" på forumet. Min ärlighet passar helt enkelt inte in hos majoriteten av användare som gång på gång har otur med sin hästhållning, hovslagare, Veterinärer, Kliniker ex ex .

Cafe Opera i sthlm brukar kallas "lonely hart" och för mig som varit där så ser jag stora likheter. Antingen börjar ngn ventilera sin ständiga otur att aldrig träffa ngn partner eftersom det alltid är ngt fel på den/dom eller oxå så börjar ngn diskuttera hela sitt liv i dagboksform till guds förbannelse. Ibland händer det oxå att ngn som fått för mkt i sig ställer sig på bardisken och skriker att jag kan allt för att en secund senare dratta rakt ner i golvet och sedan inte ens kan det en två åring kan (stå upp på sina ben). Ibaland händer det att det kommer fram ngn "stureplans bimbo" som säger att hon är annorlunda trots samma klädsel,plastikoperation,eko i tal som Pamela Andersson.

Personligen förstår jag inte dagens folks osäkerhet till att uppvisa ärlighet men behov av att hävda sig och söka bekräftelse.

För att vara smådjurs veterinär med så lite daglig verklighetsförankring på stordjur så är jag imponerad över din kunskap på häst.

Ha det bra alla "Bukefalister"

Sådärja.... Min tur att halshuggas!

"Det är inte så lätt att lewerera sanningar, äwen om det förstås måste göras. Men nog drar man sig i wissa fall och lindar in orden wäl. "

Att dra sig för och linda in orden är ju knappast detsamma som att hålla käft.
Men nej, warken här eller i werkligheten är jag lika frispråkig som du. På gott och ont. Ibland, om man se till djurens bästa, kan den inlindande, försiktigt framförda sanningen, tas emot bättre än den som basuneras i ansiktet på nån. Och därmed komma djuret till godo.

Fast jag gillar din rättframhet, iallafall på håll. Jag säger också ifrån, men kanske några decibell lägre.

Om du med slutklämmen menar att du tänker lämna detta forum får du gärna pm:a wart du tänker hänga istället. Kul å snacka med nån som ger en ett par rejäla awhywlingar ibland..!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård