Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag vet inte om det var hosthästar som Peter Lundin tänkte på när han pratade om stall

Jag har stött på flertalet hästägare som haft hosthästar som inte heller vill se samband med närmiljo och sjukdom

Jag tycker det stinker i många stall - det är min hjärtefråga

Det där blir ju intressant först när man kan visa statistik i ämnet.
Typ:
Hästar på permanentbädd % hovskador % hältor
Hästar på växelströbädd dito
Hästar på lösdrift dito

jag är själv tränare och måste säga att det oftare är svårare att få eleverna att ta till sig det man säger än att de ska exprimentera själva.

Och framför allt att få hästägare att förstå när hästen behöver vila.
Eller att inte rida för långa arbetspass.

Man har betalat X antal kronor i månaden för att få maximala antalet ridtimmar och vill inte pruta på det.

ytterligaren en aspekt osm vore intressant att diskuera är ju hur hästarna tränas och på vilket underlag.

Jag tycker nog att ridbaneunderlaget och ridhusbottnar har blivit bättre numera.
Inte så djupa och sega.
Och att folk i allmänhet rider bättre och mera på hästens villkor.
Men jag kanske bara har bytt umgänge?

Räcker inte simpel logik?

Vi har en bakterie som inte bra för hästar som inte trivs om det är torrt och luftigt. då tycker jag det är en bra ide att hålla så torrt och luftigt som möjligt

Varför bevisa sådant man redan vet?

Räcker inte simpel logik?
Nej för du får inte med hela bilden med alla faktorerna i ditt logikschema.
Hovar gillar fukt av andra orsaker och ammoniak är bakteriedödande.
Terpentin torkar ut o.s.v.
Så för att få med alla faktorer, även de som man inte helt säkert känner till, så måste man mäta i verkligheten.

Varför bevisa sådant man redan vet?
Därför att man inte vet.
Massor av hästar lever i lervälling om dagarna och på bädd på nätterna helt utan att få några problem.
Och dem ser du inte.

Man kan aldrig påstå sådana sanningar utan att mäta om de stämmer med verkligheten först.
Alla resultat som man vill hävda måste vara mätbara.

Inte_Ung, f.d. Verifierings-ingenjör och tämligen yrkesskadad.

den bakterie som bryter ned strålen trivs i fukt och syrefattig miljö. En okratsad hov är mumma, men än värre är bädden

Det säger sig självt att det är fuktigare och mindre syre i en bädd än en box som mockas ur varje dag och rufsas runt

men jag har inte lyckats får någon att avstå från bädd - någonsin. det finns en miljon argument och förnekanden

.

Senaste (wetenskapliga) studien ang walet aw strömaterial och bädd/inte bädd wisade att ammoniakhalten i luften steg kraftigt om man skötte bo[ks]en som du förespråkar; mockar ur allt dagligen och "rufsar" runt. Eftersom ammoniaken är en stor bow wad gäller luftwägssyndrom så kan nog bädd wara att föredra. Länkar till studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19617518

Kratsa howar gör jag inte och har aldrig haft ngt problem pga det. Inte ens i kombination med bädd (fn torw resp spån). Men 4 okratsade hästar ger förstås ingen statisk.

Däremot vill jag säga emot lite att inte skador kan läkas ut. Många skador kan enligt mig det om man bara ger det just tid. Och upptäcker de första små syptomen innan skadan förvärrats.

Jag tolkade Zephira som att hon menade att hästägare ofta på eget bevåg tror och hoppas att en diffus skada ska läka ut av sig själv, så de tar inte hästen till veterinären ens för att få en diagnos. Hästen är halt, den får gå och slå dank i hagen ngra veckor, sen sitter ägaren upp och rider, tycker hästen känns ohalt, sen 2 dagar senare är den haltare än från början, och sen drar det på osv....Då blir följderna ibland väldigt komplicerade, betydligt värre än om diagnos ställts från början, med ordinerad rehab som följd.

tillägg: såg nu att ni redan löst missförståndet och är på samma bana : )

susan: du har fel ang. permanent bädd, se Tantg Esters svar.

Senast ändrad:

Det sägs utan hov ingen häst - men hur mycket är gemene man beredd att satsa på hov - och offra bekvämlighet?

den bakterie som bryter ned strålen trivs i fukt och syrefattig miljö. En okratsad hov är mumma, men än värre är bädden

Det säger sig självt att det är fuktigare och mindre syre i en bädd än en box som mockas ur varje dag och rufsas runt

men jag har inte lyckats får någon att avstå från bädd - någonsin. det finns en miljon argument och förnekanden

Ovanpå det så är alltför många bäddar utifrån min erfarenhet sådan att ämnen från kiss och bajs luckrar upp det organiska materialet i själva hovkapseln. Mao det är så snuskigt att hoven murknar :o

Ändå har jag inte lyckats få någon att avstå permanentbädd - vare sig här eller på buke

Att få dem att ens kratsa fötter är ett helt företag

Jag kratsar aldrig fötter, annat någon gång i visiteringssyfte, varför skulle det vara farligt för hoven att låta bli det?:confused:, har man en bädd som är tjock, torr och fin , bra hagar...vad kommer det in för skit i hoven då menar du?

Och de som du försöker få avstå permanentbädd och där du inte lyckas- de kan tydligen mer än vad du kan o är förståndiga nog att inte lyssna på dig.

Senast ändrad:

Men måste vi som veterinärer verkligen kunna ge en alternativ träningsmetod för att vi ser att den nuvarande skadar hästen?
Skall vi lära upp hoslagaren när vi ser att hovvården är åt h:e eller är det hästägarens sak att skaffa kompetent tränare/ hovslagare.
Skall jag ordna finansieringen o konstruktionen av ett nytt stall när jag sagt att hästen kommer vara slaktfärdig inom ett år oberoende av medicinsk behandling om den står kvar i det gamla?
PL

Det är klart att ni inte skall.
Däremot ( ovanstående exempel) så skulle man önska att en veterinär skulle, tex :
Våga tala om att skadan kan bero på felaktig ridning. Att hovvården är eftersatt, kanske borde hästägaren byta hovlsagare ?. Tala om att det faktiskt inte är bra att hästen står kvar i det stall den gör.

De flesta hästägare VILL faktiskt ta hand om sina hästar på bästa sätt. Men som lekman är det kanske inte så lätt att se att man borde byta hosvlagare tex. Där har veterinären en nyckelroll, helt klart.
Att sedan veterinärens råd följs är självklart upp till hästägaren.

/bibban

Tillägg till din kommentar:

det kan faktiskt till och med förbättra att inte kratsa hovar. Om man tex har en häst som har mkt torra hovar, och står på spån, så är det lämpligt att inte kratsa hovarna för natten, om den kommer in från hagen och har jord i hovarna, eller om man ridit sitt ridpass på en vattnad ridhusbotten. ;)

Bara en undran....

Kan inte intorkat lera torka ut hovarna? Det funkar ju så på läder-/skinnskor iaf.

Jag är inte pedantisk med att kratsa hovar heller, men tycker inte om om det sitter afföring i för länge. Sen beror det lite på typen av beslag hur lätt lera och jord fastnar också. Men jag kollar igenom hovarna dagligen och då blir det ju lätt att man kratsar när man ändå ska lyfta upp hoven.

Ja och torra hovar får ju sämre hovmekanik och stötupptagning.
Det är bl.a. därför som jag inte tror att man kan använda ett logikschema på vad som är bäst.
För det är så många parametrar.

Jo, torkad lera utanpå hovarna är inte bra.
har dock aldrig upplevt att det torkar innuti hovarna på det sättet.

spån torkar ut ännu mer : )

Ja och torra hovar får ju sämre hovmekanik och stötupptagning.
Det är bl.a. därför som jag inte tror att man kan använda ett logikschema på vad som är bäst.
För det är så många parametrar.

Ja det är många parametrar och därför så funkade inte ditt förslag till mätning - för det beror på en massa saker. ytan, luftväxling i stallet, typ av häst hur renlig den är, hur mycket den kissar osv.

Likt förbaskat så låter permanentboxar bättre i skrift än vad de känns på lukten när man kommer in i stallet

Man kan då hävda att det är felaktigt skötta permanentboxar - men jag har då aldrig sett ngn snygg sådan som jag har velat snusa i, i en normalstor box

Det jag har sett i de allra flesta stall är snusk undantaget Solvalla och andra stall öppna för allmänheten - men på Solvalla har man då det omvända problemet - det är för torrt istället

Man kan då hävda att det är felaktigt skötta permanentboxar - men jag har då aldrig sett ngn snygg sådan som jag har velat snusa i, i en normalstor box

Det har jag - många.
Och i mitt stall så luktar det INTE alls.
Mer än kanske svagt av halm och sågspån.
Med avlopp i boxarna så att de inte blir blöta och kalk i botten på bädden så kan man få det helt luktfritt och rent.
Jag har visserligen bara avlopp i den största boxen men sluttande golv för avrinning i de andra.
Så det blir inte så blött att det kan rinna i botten på boxen utan att det som rinner liksom rinner ut.

Likt förbaskat så låter permanentboxar bättre i skrift än vad de känns på lukten när man kommer in i stallet

Vad är du på för tattarställen?
Jag har ingen lukt i mitt stall och kan utan problem sova i en box, direkt på halmen, utan att för den delen strö upp X.

det kan faktiskt till och med förbättra att inte kratsa hovar.

Lite tråkigt när okunskap blir till att den som inte kratsar hovar är bekväm:confused:, jag har också hårda vägar, för mina hästar tycker jag mig märka att det som sitter i hoven från hagen, skyddar hoven vid ridning eller promenad på hård o grusig väg.

Ja det är många parametrar och därför så funkade inte ditt förslag till mätning - för det beror på en massa saker. ytan, luftväxling i stallet, typ av häst hur renlig den är, hur mycket den kissar osv.

Det jag har sett i de allra flesta stall är snusk undantaget Solvalla och andra stall öppna för allmänheten - men på Solvalla har man då det omvända problemet - det är för torrt istället

Du är HELT ute och cyklar. En bra permanent bädd luktar MINDRE än en vanlig, är dessutom TORRARE och med bättre ventilation i än en icke permanent. Och jag undrar också vad det är för tattarställen du vistas i, för jag har aldrig sett såna permanent bäddar du beskriver ngnstans, och då rör jag mig ändå bland vanliga människor med helt enkelt vanlig simpel hästhållning med baskunskaper och bondförnuft.

en välskött normal permanentbädd luktar ingenting och är fräsh och god nog att sova i för eget bruk!

oavsett dina erfarenheter så har du som sagt likväl i SAK helt fel ang. permanent bädd - även enligt forskningen : )

det kan faktiskt till och med förbättra att inte kratsa hovar. Om man tex har en häst som har mkt torra hovar, och står på spån, så är det lämpligt att inte kratsa hovarna för natten, om den kommer in från hagen och har jord i hovarna, eller om man ridit sitt ridpass på en vattnad ridhusbotten. ;)

Jag har alltid tagit det som en självklarhet att kratsa hovarna, främst innan man ska rida men blir nu förvånad över att en del inte gör det och att det t.o.m kan vara bra för hoven.
Men det jag undrar är om det inte är en risk att det kommer in småstenar i hoven som sedan trycks mot sulan så hästen blir öm, framför allt vid ridning?
När jag kratsar ser jag ganska ofta en och annan småsten som sitter under leran och fastkilad i hoven.
Kan inte sådant uppväga fördelarna med att ha okratsade hovar? Eller inbillar jag mig att hästar har känsligare sula än vad de har?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix