Sv: Veterinärernas hjärtefrågor
Det var lite svårt att förstå första inlägget tycker jag men jag kan berätta lite om mina friska hästar.
Jag har en häst som aldrig varit sjuk eller halt sen har jag 2 andra hästar som det varit lite småsaker med men jag tror att det är väldigt svårt att de typ aldrig får tex hovböld eller såna saker för det är ju inget livshotande eller så, det kan ju alla få.
allt beror ju på vad man menar med sjuka hästar kanske...
Men tar min allra friskaste hästs liv då:
Det är en islandshäst.
Han föddes för 9år sedan och vad jag vet växte han upp i en stor flock med andra hingstar i hans ålder de gick på stora marker och hade fri tillgång på hösilage bal och salt, tror inte de fick något extra kraftfoder eller mineraler utan de fick all näring genom grovfodret.
han hanterades, kunde ledas i grimma, och verkas det var i princip allt när han som 4åring påbörjade sin inridning med uppfödaren.
Han longerades några gånger med sadel sedan satte hon upp och red ut själv, så enkel var han ett enormt bra lynne och då hade han en då varit i princip ohanterad innan.
De hade bara gjort de allra nödvändigaste saker, avmaska osv inget kel och borsta och sånt larv.
Han var ute året runt dugnet runt i ur och skur och ibland tror jag inte ens att de hade lösdrift heller.
Men han mådde som en prins och levde ett riktigt bra hästliv.
han kasterades som 4åring och ja reds in över sommaren några veckor,
sedan vila till dec då han reds ca 5-10gånger och fick lära sig grunderna bara, skritt, trav, några steg tölt och galopp men inte vilken galopp som var vilken.
sedan köpte jag honom i februari samma år han skulle fylla 5år.
jag red han ca 3-4dagar/vecka tillsammans med sällskap, han fortsatte att gå på lösdrift han visste knappt hur man åt kraftfoder för han hade aldrig fått det innan bara lite havrekross när han reds de första gångerna.
jag stallde in han en natt för han var så svettig och han höll på att riva boxen, tyckte inte alls om att stå inne snurrade runt och hade massa överskotts energi, han ville vara ute och ströva runt i hagen istället.
han gick tillsammans med 3 hästar då...här hade han lösdrift att gå in, han åt hösilgae och hö blandat 3gånger om dagen. jag gav mineraler och typ 1 dl krossad havre och korn och lite betfor, mest för att jag trodde man var tvugen att ge kraftfoder i princip och som belöning.
sedan flyttade jag till ett ställe med gigantiska hagar och 12 hästar i varierande ålder, där hade de lösdrift med och fri tillgång på hösilage bal att äta...
han fick samma kraft som förra stället.
på sommaren gick de i skogshagar stora och kuperat så de gick leka mycket och röra sig, se sig för vart de sprang och blev säkra på foten.
här red jag ca 4-5dagar per vecka och markarbetade lite av det med, red kravlöst inte i form utan red mest för att detvar kul, började testa tölten med...
nu var han 5år...
som 6åring flyttade vi till nästa ställe, där fick han hö 3 gånger/dag och gick i jättestora hagar men tillsammans med 5 andra hästar.
hela tiden har han gått tillsammans med islandshästar men även andra raser, men han har funkat absolut bäst med islandshästar.
han smalnade av massa här och jag började rida ännu mer, 5-6 dagar i veckan och med mer press, började ta fram tölten mer och rida mkt längre turer upp emot milen varje gång men mkt skritt.
innan hade jag ridit mkt skritt och korta sträckor i högre hastigheter nu började vi öka längden på de högre hastigheterna...
på sommaren gick han på stora beten tyvärr blev han väldigt tjock för det var för få hästar o för mkt mat.
på detta ställe hade de ingen lösdrift utan bara en tät skog att gå in i...
sen som 7åring flyttade vi igen, då fick han gå tillsammans med en islandshäst i en ganska stor hage med lösdrift.
här fick han med hö 3 gånger om dagen. han reds varierande men många lång turer..
sedan har vi flyttat några gånger till men under hela tiden har han fått på på lösdrift eftersom han trivs bäst med det och han står numera bara inne väldigt få nättter när det är riktigt dåligt väder, annars går han utan täcke om han inte är klippt och han har aldrig varit förkyld eller halt eller något.
under hela denna perioden så har han fått vila några veckor varje sommar, och nästan varje höst/vinter har han fått en längre vila på 2-3månader utan skor som har gjort honom mycket gott....detta är vad man kan säga en tradition på island med bland islandshästarna att de får återhämta sig efter tävlingssäsongen.
jag tror hästarna håller sig friska av ja frisk luft, inga problem med luftvägarna och de håller sin fina i benen med längre vilor där de får återhämta sig och får de stora kuperade hagar så kan de lära sig från början att lyfta på benen och de stärker benen och får starka lungor som klarar mkt när de får leka med jämnåriga och ja ha kul helt enkelt...friska hästar
har två hästar till den ena en 2åring islandshäst hingst, har bara haft hovböld 3gånger hittils annars frisk, det är ju sånt alla hästar kan få...aldrig varit halt/(förutom av hovbölten) min andra häst som jag berättade om först har aldrig ens haft hovböld...
men iaf 2åringen har varit jättefrisk och fin annars.
sen har jag en mini shettis hingst som hos mig efter ett år mår jättebra med att vara ute på lösdrift och håller sina luftvägar fina och benen fina och allt, hittils inte varit sjuk utan verkar väldigt bra.
troiligen har han alltid stått på box innan o kanske inte alltd fått så bra hö utan dammigt men nu mår han jättebra på lösdrift och hostar inte eller något.