Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Ja då så är det ju lätt.
Mina hagar "gick sönder" en hopplös vinter för några år sedan.
Och efter det så har de inte repat sig.
Så hästarna får tyvärr hålla till godo med mindre områden som är grusade.
Och på dessa så blir det bajssoppa.
Visserligen bara en halv hov djup, men det ser inte "fräscht" ut alls.
Soppan torkar under sommaren och skrapas då bort med traktor.

De har torra ligghallar med permanentströbädd av halm att ligga i.
Och ytan för varje häst i ligghall är enligt de föreskrifter som finns.

...Opigmenterad hud är generellt känsligare, men om det eg ä missuppfattningar aw solkänslighet och kanske tom fotosensibilitet låter jag wara osagt. Äwen när jag slänger mig med att ädlare hästar med tunnare hud är mer utsatta är jag förstås ute på hal is. Generellt sett, och från egna betraktelser, tror jag att det är så. Kallbloden är tåligare. Å andra sidan har ju deras problem med fotskabb werkat öka och därigenom fås ytterligare en aspekt att ta hänsyn till.

Jag har en känsla av att alldeles för många använder för vassa borstar i karlederna, typ rotborstar, som orsakar små rispor i huden som sedan blir en utmärkt grogrund för mugg.

Skabb är ett känsligt ämne :) Det är precis som om att yttra ordet "fotskabb" skulle falla tillbaka på ägaren. Folk kopplar ihop ordet skabb med äldre tiders usla hygieniska förhållanden... Mänga vill inte inse att kallblodet har skabb för det skulle vara "skämmigt", utan försöker behandla "den envisa muggen".
Att många kallblod får det nu kan ju ha att göra med att andra hästraser kan vara symptomfria bärare och numera är det ju vanligare att hästar flyttar runt och att det finns olika hästraser i samma stall.

Fick ju släpa mig in på ett me wetenskapligt forum och hittade följande ang mugg;

Pedisponerande faktorer
Genetiska
- opigmenterad hud eller wit päls
- keratiniseringsdefekter (medfödda tokigheter i hudens omsättning)
- nån ärftlig wariant hos Clydesdale o Shirehästar (inte så ädelt, kanske)

Miljöberoende
- klimat - fukt
- dåligt skött bädd (oawsett typ, förmodar jag)
- alkaliskt underlag (där har wäl många synpunkter på torw, kan jag tänka. Själw har jag aldrig sett ett samband)
- sand (gäller i synnerhet araber (kanske inget större problem för icke-beduiner?)

Iatrogena
- reaktion på kemisk substans lokalt
- dålig skötsel

Sen kommer en hel radda med primära faktorer där man inleder med de kemiska

- kreosot och motorolja... Ingen som anwänder det frekwent?

Immunologiska faktorer
- allegier
- fotosensibilitet
- waskulit (infl i kärlen)
- Pemphigus (spec immunologisk hudsjukdom)

Infektioner
- bla ringorm

Parasiter
- fotskabb
- larwer aw wissa parasiter (Strongylus westerii m fl)

Tumörer
- inkar

Sedan kommer ytterligare ett gäng tänkbara utlösande faktorer
- bakteriella infektioner
- insektsbett
- trauma (sårskador antar jag)
- UW-ljus
- kyla/köld

Detta är en tämligen fri öwersättning och förkortning aw kapitlet om etiologin bakom mugg hämtad fr "Proceeding of the NAWC, North America WeterinaryCongress 2005". Hämtad på en sida som jag inte törs länka till!

-

bajssoppa kan i viss mån undvikas genom att man mockar ur rasthagen en gång om dagen.

För de väl bemedlade finns tom en särklilld "damsugare" som går att använda tillsammans med fyrhjuling.

Jag måste bara få berömma dig för ditt underbara språk.
Jag älskar faktiskt att läsa dina inlägg för den orsaken.

Min egen lilla undersökning gjorde att ev muggangrepp försvann helt och hållet efter att sand lagts i hagarna.

Dessa hästar borstades visserligen inte rena, de spolades. (travare)

detta var på ett stort stuteri där jag jobbade.

varför vågar du inte länka???
var den skriven på ryska elelr något annat otäckt? ha,ha
Förlåt börjar bli trött och fnissig

bajssoppa kan i viss mån undvikas genom att man mockar ur rasthagen en gång om dagen.
Soppan går inte att mocka.
Om det gick så vore där inget problem.

För de väl bemedlade finns tom en särklilld "damsugare" som går att använda tillsammans med fyrhjuling.
Jo jag har sett dem.
Men jag skulle behöva en slamsugare.
Det flyter liksom redan från början.

Om det bara slutar att regna så blir det omedelbart jättetrevligt.
Det är nog en del torv och mull som flyter i soppan också för den luktar inte illa.

Dränerar inte gruset undan vattnet?

Annars får du ordna en träff för trädgårdsintresserade och sälja bajssoppa som gödning. Medtag egen flaska/hink elelr vad som nu krävs.:rofl:

Fräscht är att det är rent, inte unket, illaluktande och inte sunkigt och geggigt - i det här sammanhanget, andra sammanhang kan det vara lite andra definitioner:rofl:

Nja hagarna är ok. Men om det blir så mycket skit på ett ställe måste man mocka ut:confused: Kanske dränera hagarna? Det har behövts i våra hagar här. Dränera undan det värsta?

Senast ändrad av en moderator:

Dränerar inte gruset undan vattnet?

Det finns ingenstans att dränera till.
Det är vatten överallt.
Slutar det bara att regna i några dagar så sjunker det undan.

Grundproblemet för mig är nog att det trycker på grundvatten från Arlanda-skogen som ligger högre än gården.
Och när marken går sönder så forsar det upp grundvatten ur marken där man står.
Och det hinner inte undan när det regnar mycket och länge.
Gruset är lagt för att hålla emot vattnet underifrån.

Fördelen är ju att det finns naturligt källvatten som rinner genom hagarna så vattna behöver jag inte.

De första 12 åren här så blev det inte på det här viset.
Så något måste ha hänt.
Kanske har mina diken vuxit igen eller så har andra markägare högre upp i skogen hittat på något eller får igenvuxna diken de med.
Jag måste göra något grövre och djupare än att mocka för att lösa problemet.
Bulldozer, traktorgrävare, dumper och halva den näraliggande bergkrossen är nog de rätta verktygen.
Men då så behöver jag sparar litet pengar till det.

Ja så mycket är det ju inte.
Karleder och hovskägg är ju rena.
Halva hoven högt är ju inte så högt.
Under det så är det fast mark.

Hästarna verkar inte lida det minsta av det hela.
Jag har inte haft några hovlidanden alls och ingen mugg.
De lägger sig inte i soppan utan i ligghallen och på de torra delarna av hagen.
Soppan är också mycket lätt att borsta bort när den har torkat, till skillnad mot lera.
Urlakad hästbajs blir ju bara cellulosafibrer.

Hur ser hagar allmänt ut nu i november för er andra då?

Mina är super, men då har jag bara en häst på varje 2ha, inte så hög belastning.Dessutom bitvis lite kulligt.

Iband, om man har mycket häst på liten yta i många år så packar sig marken på ett sådant sätt att dens naturliga dräneringsmöjligheter försvinner. Det kanske är det som har hänt din mark?

Iband, om man har mycket häst på liten yta i många år så packar sig marken på ett sådant sätt att dens naturliga dräneringsmöjligheter försvinner. Det kanske är det som har hänt din mark?

Skulle kunna vara.
Det är så som det ser ut faktiskt.
Allt vatten flyter ovanpå.
Eller sprutar upp underifrån.

Det får nog bli dikning och dräneringar nästa år.
För jag pallar inte med att klaffsa runt i sörjan längre för egen del.
Nu så går det inte att komma ut med maskiner.
För då så får man inte upp dem igen.

Jag skall ta och titta, fota och rita hur det ser ut nu med vattnet så att jag vet var problemen är sedan när det går att gräva.

Dikningen kan vara usel nu, det har vi drabbats av. När de byggde en ny led en bit bortanför så lyckades de gräva av dikningen så att allt vatten som skulle försvinna kom tillbaka in i hagen igen. Resultatet var att vi länspumpade hagen för att bli av med vattnet, och ledde den till ett annat fungerande dike. Nu tittar man på vad som kan nsras för att vi ska slippa detta i fortsättningen.

delar av denhagen som mina går i nu är dränarad. det ligger alltså nedgrävda dräneringsrör.

vi är nog överrens i grund och botten för som sagt:

har man dåligt avlopp i sin box,
inte vet hur permanentbädd ska skötas
eller häst som gräver

då ska man INTE ha bädd, och luktar det är det svaret att bädden ska elimineras!

Men en rätt skött, väl fungerande, är fräsh som få!

okej nu lägger jag mig i detta med bädd, även om jag har hästar på lösdrift med vidskydd där de aldrig bajsar/kissar och jag har enbart jordgolv och ett ganska tjockt lager av spån.

Men jag har erfarnehet av bädd och har lärt mig hur det skall hanteras när jag gick i skolan.

så som jag förstått det så om man använder spån i botten och halm ovanpå, enbart spån eller torv i botten och spån eller halm ovanpå eller tvärtom.

Iaf jag tar enbart spån som ex:
när man mockar en sådan box så tar man ju alltid bort ett lager av bädden dvs tar bort bajset och är den torr så gör man inget mer men är den lite fuktig tar man bort det översta lagret så man kommer "ner" till pisset, sedan lägger man på ett nytt lager spån, det är dödssyns att "GRÄVA" i en bädd man ska i så fall ta av ett jämnt lager, det måste man mer eller mindre göra när man fyller på annars når man ju till taket av underlag till slut.

bädden ska "brinna" och det blir typ varmt och mjukt och den förruttnar nästan egentligen kan man säga men översta lagret skall hela tiden vara torrt för hästen, den ska inte känna av pisset och det fuktiga blöta under.

kl

Ang mugg har jag hört från Lars-Erik magnusson att den kommer från bakterier i jorden. Någon hade visst gjort forskning på det, men tyvär var det vääääldigt längesedan så kan tyvär inte hänvisa till det. För all del kan ju forskningen ha motbevisats vid det här laget också..

Men enligt den så skulle iaf vissa jordar innehålla mer av den här bakterien och minsta tillfälle så kröp den in i karlederna. Alltså hästens hud var "mjuk" av fukt eller hade något litet sår osv.

Någon som känner till någon sådan studie?

Minns också att det rekomenderades att dränera upp rasthagar med sand/grus av anledningen att bakterien endast fanns i jord.

Summan av detta skulle alltså inte vara att det var själva jordgeggan i sig som var skadlig om den bara innehöll få jordbakterier.

Hoppas någon förstår vad jag menar..

Ja jag håller med dig och kan tänka mig att det är så, det borde även vara så att ju sämre hovskägg/mindre skyddshår och destå mindre hagar med mer bajs och bakterier på liten yta, destå mer bakterier och destå lerigare fuktigare hagar, där hästens ben står i fukt dagarna i ända och jord och grus rispar ju känsliga karleder med lite skyddshår säkerligen till minimala små sår där svampen och bakterierna kan ta fäste så uppkommer mugg..

låter det orimligt?

därför ska man väl dränera små rasthagar givetvis för de blir ju upptrampade direkt.

det bästa är ju att ha stora hagar så de slipper stå i lera dagarna i ända. och kanske grusa grinden eller dränera enbart grinden.

Håller helt med dej om att alldeles för många havar runt i djupa paddockar och ridhus på volt och mkt böjda spår väldigt slitsamt för hästarnas ben.

jag med mina friska hästar rider/markarbetar max 1 gång/vecka i paddock vissa perioder har jag inte varit i paddock på säkert ett halvår till ett år, dressyrfolk/folk som är beroende av paddock och ridhus hade nog fått nippran.

Men det går lika bra att rida på en äng eller rida dressyr i skogen osv. hästarna får jobba igenom hela kroppen när de hela tiden är vaksamma på stenar osv och får lyfta på benen, mycket roligare är det ju med och komma ut och se världen istället för 4 väggar, jag förstår inte hästar som pallar harva runt dag ut och dag in utan att få nippran.
sen in i en trång box med minimalt med mat och stå där större delen av dygnets timmar och glo brevid en sur kompis, sedan ut i en liten lerig ruta inte ens med ett träd att glo på eller ens en sten att gå över, helt sjukt vilket sorligt liv ärligt talat.
sen kommer ju skadorna och sjukdommarna som på posten, magsår, och vävning som tex ger förslitningar på frambenen och så alla förslitningar när de rids i enbart ridhus.
osv osv...suck. ja för att inte tala om dammallergi och allt sånt de kan få av dålig stallmiljö och av att stå inne. sen massa kraftfoder på det med....som oxå kan vara dammigt.

och att skylla på att hästen är för galen för att ridas ute, då tycker jag man ska lägga ner det här med att ha häst, kan man ha en kanin i bur istället som man hoppar hinder med istället eller nåt.
hästar är födda för att vara ute och de trivs bäst att ridas i naturen.

allt detta borde man väl fatta inte är snällt mot hästen utan enbart människans påitt och för människans bekvämlighet.

Mycket "fräschare" än att mocka ut en växelströbädd för min del i alla fall.
Dessutom bara 2-3ggr på en säsong med uppstallad häst.

Det där modeordet "fräscht" som används i tid och otid till allt möjligt och omöjligt är litet svårt att definiera tycker jag.
Jag skulle vilja påstå att det inte luktar illa och inte är geggigt alls.

Håller med dig, vill man att det ska lukta parfym ska man nog inte ha hästar:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård