Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Men det är ju en sak, om de pulvriserar bajset så är det fortfarande fullt möjligt att mocka ut det från den delen av bädden som ska mockas. Jag har ju två grisar får man nog säga, men aldrig har de trampat ner skiten i själva bädden. Om de lyckas med den bedriften så vill jag nog påstå att strölagret är på tok för tunt/lite.

Numera står de på halmpellets, vilket innebär att bajset plockas bort likaså allt kiss ända ner till golvet övrigt rörs inte om det inte har förorenat ströet.

Aj då vad trist, men jag frågar nu bara för att jag är intresserad och nyfiken, hur många hästar gick på marken när den blev förstörd och hur många hektar var det?

Det är irrelevant för det blev översvämning på det som blev förstört.
Så det hade blivit förstört även utan hästar alls på.
De högre liggande delarna klarade sig bra.

Hagarna med bajssoppa är andra hagar som jag grusade upp för att ha någon fast mark att ställa hästarna på alls.
Så skrapandet med traktor är på gruset som faktiskt håller sig intakt under soppan.
De förstöra hagarna har fått vila men något är fortfarande fel.
Då de blir alldeles för blöta.
Kanske har dikningen som jag gjorde för 17 år sedan gått ut i datum och behöver göras om?

har du problem med mugg med din "bajssoppa" då?
Nej inte det minsta.
Soppan går inte upp så långt som till karlederna på hästarna.
Soppan orsakar faktiskt inga andra problem än att det är jobbigt för mig att gå i den.

Naturligtwis måste krustorna bort. Man kan med fördel anwända salicylsyrewaselin och låta det sitta en stund innan man gör rent, det hjälper till att lösa upp krustorna.

Skit under naglarna wet jag inte, jag har som rutin att anwända handskar wid all sårwård. Både för patientens och min skull, tänk bara på hur MRSA ökar!

Att du stör dig på mina inlägg är ju tråkigt, ett tänkbart sätt att lösa ditt problem är ju att hoppa öwer dem? Jag skulle inte direkt ligga sömnlös för det.

Tänka sig att en vall inte skapa sig själv. En vall måste man göra om i runda slängar var sjunde år -
Där så kompliceras det hela av att jag har EU-bidrag för att INTE plöja och INTE göda.
Det är skyddsvärd flora på markerna.
Och den verkar överleva att marken blev förstörd, för den blommar och har sig så fint.

Du har för många hästar på en för liten yta
Plötsligt efter 12 år så blev ytan för liten?
Nej jag tror inte det.
Jag tror att det blev för mycket vatten.
Cirka en dm vatten på det hela fungerade inte.

Alternativt så har du "förstört" hästarnas naturliga beteende i att skita på ett ställa och äta på ett annat
Det vet jag inte.
Men de skiter medan de äter och det blir ju på fel ställe då.
Maten får de i betongringar och på ett foderbord så den är i alla fall ren.
För i ringarna bajsar de inte, och skulle det råka hända så är det ju lätt att ta bort.
Foderbordet är bara att raka av, det är betong.

Det blir inte bajs soppa om man mockar hagarna e gång i veckan - vilket man gör på seriösa stall som måste lösa det som du gör nu
Det blir soppa när det landar på marken.
Om jag skall hinna mocka innan det blir soppa så måste jag fånga bajset i luften.
Jag funderar på att skaffa en gummiraka, typ ladugårdsmodell, och se om det går att fösa bort soppan.

hemma hos mig är det apsunkigt i den hagen som hästarna får trampa sönder - de får när det fryser gå in i en vinterhage som då är slät utan knögglor
Så gjorde jag också förut.
Och så en vinter så frös det aldrig.
Det var då som jag blev tvungen att grusa upp en stor del av vinterhagarna med ligghallarna i.
Eftersom det samtidigt var översvämning i hösthagarna.

och sommarbetene står helt orörda
Det gör mina också.
Jag har 2 vårhagar, 2 sommarhagar, 2 hösthagar och 2 vinterhagar.
Och så några små extra hagar samt en ledig lösdrift om någon behöver "enkelrum".
Vinterhagarna samt en av vårhagarna har ligghallar.
Hästarna är uppdelade på ston i en flock och hästar av "hankön" i en flock.

Håstvård är något helt annat än att ordna det bekvämt för sig.
Grushagar måste mockas minst en gång i veckan:grin:
Ja, ja jag försöker ju.
Men det är som att äta soppa med gaffel.

Ab erfarenhet undra jag hur du lyckas skrapa bort bajset men inte gruset :confused: Ingen bonde vill ha grus i sin gödselspridare
Det kommer med en del grus.
Men jag komposterar och använder mitt gödsel själv som jordförbättring i trägården och på de ställen där matjorden är borta för att förra ägaren skördade gräsmatta så att den fraktades bort från gården.
Där så är det lerigt, men på ett annat sätt så där går inga hästar annat är på sommaren.

där stod också att man bör gödsla ut minst en gång i veckan så att de inte kan lägga ägg i boxen :angel: ang permanentbox

Jag lägger bäddarna när flugorna är borta för vintern.
Om där inte finns några flugor alls så finns det inga flugor som lägger ägg.
Just nu så är det inte en enda fluga i mitt stall alls.

KL

Jag har 2 "elvispar" OCH pemanentbädd. Hör och häpna, så luktar det ändå inte :) Det beror helt på hur man sköter bädden, den ena står på bara halm fn och den andra på spån. Jag måste tyvärr "skala" i bakkant emellanåt, för båda 2 kissar och backar upp strö där. Om jag inte skulle göra det skulle de till slut stå i backe. När man skalar luktar det självklart men jag strör över foderkalk innan jag lägger in nytt strö och sedan är det fräscht och luktfritt igen.

Susan, ibland är det faktiskt yttre omständigheter som man inte rår över som orsakar blöta, soppiga hagar! T ex att vägverket inte sköter sina diken, eller bonden längre bort ändrar sina utdikningar?
Jag har ett par goda vänner som har ganska låglänt mark. diken och en å för avrinning, MEN vad gör man när de längre bort, i en annan kommun stänger dammluckor för att DE inte ska översvämmas, med påföljd att åkrar, ängar och hagar ett par mil uppströms svämmar över?

Idioter som skiter i att hästen är ett levande väsen, som enbart ser hästen som ett sportredskap och/eller en handelsvara, kommer tyvärr nog alltid att finnas!

Men det som jag tycker känns obehagligt är att det blir ringar på vattnet med ett sådant beslut.

Det finns risk för att det i framtiden kommer att anses helt normalt bland fler och fler att man rundsmörjer/behandlar tävlingshästen med jämna mellanrum.

Om tio år kanske det anses lika normalt som att se över hästens tandstatus regelbundet tex.

Man avdramatiserar så att säga bruket av dessa behandlingar och de används på ett sätt som det ursprungligen inte var tänkt. Något som man till vis del tyvärr kan se redan idag!

När veterinärerna anser det vara ett problem att vissa hästägare återkommer gång på gång tror jag inte de menar hästägare som är överdrivet försiktiga och hellre åker in en gång för mycket (= lätta pengar) eller de som uppenbart har haft otur några gånger utan just de med helt fel inställning.

I dessa grupper med fel inställning tror jag man hittar de som vägra inse att det brister i deras hästhållning, ridning, träningsupplägg, tävlingsupplägg osv.

De åker helt enkelt till kliniken för en quick-fix och/eller pga att det måste vara fel på hästen och enbart på hästen:grin:

Ett effektivt sätt att köra huvudet i sanden!

jamen precis

jag upplever rätt många sådana - de skall bara strykas medhårs, de kommer aldrig någonsin revidera sin bild av sig själva som den perfekta hästägaren

Säger någon något så genast skall denne dunkas ned svartmålas förtalas - otäcka försvarsmekanismer

Bra nu Att Kallings hotar avgå och att Malin Baryard säger ifrån hennes sommarprogram var väldigt bra och i samma anda - renare sport

Enligt de senaste nyheterna så kommer Peter Lundin få rätt - det kommer inte beröra Sverige och Europa och förmodligen kommer beslutet att rivas upp nästa år

Jag tycker det verkar röra på sig i hästvärlden, mycket tack vare internet. Sk Vanligt folk - börjar få nog och börjar säga ifrån

jag har bekanta som är bakom kulisserna på de stora hästevenemang som finns i Sverige, och stora tävlingar har mycket medicinskt avfall som kommer från de tillfälliga boxarna med eller utan förbud

jag försöker se det positivt annars vill man ju lägga sig ned och dö:eek:
- det händer saker - "kalla fakta" tex - det börjar röra på sig

Vanligt folk börjar ifrågasätta - för de som rundsmörjer kommer aldrig sluta frivilligt. Och folk i olika ledningar är ofta för kändiskåta....

Jag sätter mitt hopp till den lilla människan

Pja hur det förhöll sig kan ju bara du svara på, men som jag erinrar mig så beskrev du det som så att det var fullt med små små flugor som hade bon inne i boxväggarna i boxen. och det har de bara om det är ett halvruttet dåligt hygieniskt stall, så jag undrade om det inte var såna stall du isåfall fått dina referens ramar från.

man kan ju få det mesta till det mesta om man läser med sina illvilliga glasögon på.

Senast ändrad:

Eftersom flugorna gärna la ägg i halvförmultnad halm så hjälper det inte att ta ut bajset

Det enda som de inte ville lägga i var när temperaturen blev för hög - längre in i en stack - så varmt blir det inte i en bädd och definitivt inte på ytan

Ngn löste det med att anlägga bädden på hösten, då inga flugor fanns

Visst kan det vara så. Allt rår man inte över

Ja jag konstaterar att på många stall jag har varit och skott så har det varit dåligt med hygienen.
Här på buke finns ju bara perfekta permanent bäddar

Ibland måste man anpassa sig till omständigheter
Men inget djur skulle frivilligt som art sova och kissa och dricka på samma ställe

Skitig som en gris sägs det, men tom grisar "inreder" om de får tillräckligt med yta. och inte får sin renlighets instinkt avtrubbad

Ja jag visste ju förut att man hellre vill få bekräftat att man gör rätt - än att skapa optimala trivselförutstänningar för sin häst.

Om någon skulle vara intesserad av hästhållning ur hästperspetkiv rekomenderar jag "Equine Welfare" av Martha Kiley - Worthington

det gör varken från eller till att käbbla här

jag tänker på ditt inlägg och hur det är

Om man dömmer av buke så verkar det viktigaste för de flesta att "bevaka" sin egen position.
intresset för hästen som art eller individ är väldigt lågt över lag vad det verkar

Gullan skrev om firmärkeshagar - ja visst finns de - men istället för att vara intresserade av hur nebrytande sådan hästhållning är för hästen - så kastar man sig över Gullan i sann bukeanda

Ang det du skrev om de hästar som kräver rundsmörjning - det kommer ju av felaktigheter i träning i kombination med att hästen inte får tillfälle att röra på sig så slaggprodukterna kommer ut

Hästen står i konstant muskelspänning beroende på stress också - klart det behövs butta då.

det ges ingen chans till återhämtning -man är inte intresserad av FRISKvård

Gullan skrev om firmärkeshagar - ja visst finns de - men istället för att vara intresserade av hur nebrytande sådan hästhållning är för hästen - så kastar man sig över Gullan i sann bukeanda

Jag "kastade mej över" Gullan för hennes schablonföreställningar om att ha häst på box skulle vara samma som frimärkshagar, samt att man "avlar bort" hovskägg bla. Det får vara nån måtta hur man kastar ur sej vanföreställlningar om allt som avviker från det man själv råkar ha....:cool:

Visst kan det vara så. Allt rår man inte över

Ja jag konstaterar att på många stall jag har varit och skott så har det varit dåligt med hygienen.
Här på buke finns ju bara perfekta permanent bäddar

Ibland måste man anpassa sig till omständigheter
Men inget djur skulle frivilligt som art sova och kissa och dricka på samma ställe

Skitig som en gris sägs det, men tom grisar "inreder" om de får tillräckligt med yta. och inte får sin renlighets instinkt avtrubbad

Ja jag visste ju förut att man hellre vill få bekräftat att man gör rätt - än att skapa optimala trivselförutstänningar för sin häst.

Om någon skulle vara intesserad av hästhållning ur hästperspetkiv rekomenderar jag "Equine Welfare" av Martha Kiley - Worthington

det gör varken från eller till att käbbla här

Man ska inte kasta sten när man själv sitter i glashus :angel:

Uttrycket "skitig som en gris" kommer sig av att grisar tycker att lera och gyttjebad är bland det bästa som finns, inte att de vältrar sig i egen dynga.

Du vägrar att öht ta till dig några som helst synpunkter, du vet tydligen bäst i alla lägen, du käbblar hejvilt.
OM nu folk säger att de inte har vare sig drösvis med flugor eller lukt, så kanske det faktiskt är så!
Det finns biologiska medel att vattna både bädd och gödselstack med för att bekämpa fluglarver. Dessutom har man ju faktiskt inte bädd när hästarna går ute dygnet runt på sommaren (när flugorna är mest aktiva).
Jag tror fö att hunden hade valt en annan liggplats än en box ifall ammoniakångorna hade stuckit i nosen.

Undrar vem som bäst passar in på din definition av buke....

Senast ändrad:

Jag har "turen" att ha friska djur.
Har haft häst i ca 10 år, har varit 12 hästar som kommit och gått här (somliga har stannat längre än andra), förmedlar (och föder upp) hästar så 8 av hästarna har varit här 1 år eller längre, övriga 5 i kortare tid..

På denna tiden har jag haft en skadad häst. Fastnade med benet (yttre omständigheter).
Aldrig haft ngn sjuk häst.
Hästarna går ute året runt (lösdrift) motioneras och tränas reglbundet, får bra mat, fri tillgång till grovfoder och får kraft 1 gång/dag

Vet inte vad detta beror på.. Tror inte att jag tar hand om mina hästar bättre än ngn som har oturen att få mkt problem.

Är mest rädd att allt ska straffa sig sen så jag får massa sjukdomar och skador längre fram.

Tror att man inte kollar tråden direkt eller bara skummar igenom den då man har friska hästar, själv kollar jag mest trådarna för att se om jag har ngn likanande problem som ngn annan som skriver så jag kan ta hjälp eller hjälpa ngn annan.

Nu wisar du att du inte kan nåt om grisar heller. De är ett aw de renligare djuren och när du skriwer "inreder" inom "" förstår jag att du ironiserar. Äwen en gris i en traditionell bo[ks] har ett djupt rotat bäddningsbeteende och tar det lilla strö som finns till hands. Att deras beteende skulle bli awtrubbat stämmer inte heller, detta är en mkt djupt rotat betingad refle[ks]. Uttrycket du swänger dig mer syftar, precis som Tri[ks] skriwer, att grisar gärna wältrar sig i gyttja - detta för att erhålla ett skydd mot ohyra, insekter och solljuset som kan bränna knoens känsliga rygg.

Lite gris-kuriosa!

varför skulle det vara illvilligt? det var väl inte ditt stall, eller du som byggt det eller odlat flugorna?

dock har du fel i dina illvilliga attityder ang. hur folk sköter sina permanentbäddar.

som Trix skriver, så uppvisar du samma envisa idioti som du predikar emot, och kastar dig över folk med antydan att de vanvårdar sina hästar när de har permanentbädd, samtidigt som du tillochmed förses med FORSKNINGS fakta ang. hur en permanentbädd fungerar om den sköts rätt. så lägg ner martyr attityden.

Senast ändrad:

Idioter som skiter i att hästen är ett levande väsen, som enbart ser hästen som ett sportredskap och/eller en handelsvara, kommer tyvärr nog alltid att finnas!

Men det som jag tycker känns obehagligt är att det blir ringar på vattnet med ett sådant beslut.

Det finns risk för att det i framtiden kommer att anses helt normalt bland fler och fler att man rundsmörjer/behandlar tävlingshästen med jämna mellanrum.

Om tio år kanske det anses lika normalt som att se över hästens tandstatus regelbundet tex.

Man avdramatiserar så att säga bruket av dessa behandlingar och de används på ett sätt som det ursprungligen inte var tänkt. Något som man till vis del tyvärr kan se redan idag!

När veterinärerna anser det vara ett problem att vissa hästägare återkommer gång på gång tror jag inte de menar hästägare som är överdrivet försiktiga och hellre åker in en gång för mycket (= lätta pengar) eller de som uppenbart har haft otur några gånger utan just de med helt fel inställning.

I dessa grupper med fel inställning tror jag man hittar de som vägra inse att det brister i deras hästhållning, ridning, träningsupplägg, tävlingsupplägg osv.

De åker helt enkelt till kliniken för en quick-fix och/eller pga att det måste vara fel på hästen och enbart på hästen:grin:

Ett effektivt sätt att köra huvudet i sanden!

"The zero-tolerance rule meant it was imperative the shows had only the best footing, riders didn't go unless the shows had the best footing.''

Kappler would like to see the new medication rules signal improvement.

"Hopefully,'' he said, "all around it goes to better horsemanship.''

http://www.nj.com/sports/njsports/index.ssf/2009/11/post_7.html

Jag funderar över användningen av ordet "optimal".
För mig så betyder det "bästa möjliga utfall till minsta möjliga ansträngning".

F.ö. så måste man ibland acceptera att man inte kan få det perfekt.
Och försöka leva med det.
Just nu så ligger min nivå på "uppfyller Jordbruksverkets Föreskrifter och håller hästarna friska".
Det får jag nöja mig med just nu.

Där så kompliceras det hela av att jag har EU-bidrag för att INTE plöja och INTE göda.
Det är skyddsvärd flora på markerna.

Då Susan menar på att de bönder hon känner menar på att en vall ska läggas om var sjunde år, så ska jag ändå förklara att så har långt ifrån alla bönder det.Vi har våra vallar i tre år- det är de första åren som ger störst skörd, då är inte heller marken särskilt bärig, vallen är mer känslig- och vi har inte djur på de markerna då.

Om man sparar vallen längre tål den mer tramp och blir mer tätväxande, så att man ska behöva göra om den för att den ska tåla tramp bättre stämmer inte.

Tänka sig att en vall inte skapa sig själv. En vall måste man göra om i runda slängar var sjunde år

Nu har ju du inte dina hästar- vad jag förstår- på ren vall utan på betesmark och det är rätt stor skillnad, våra beten har antagligen legat obrutna minst 40 år och mer och det är då man får en svåle som tål mycket tramp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård