Sv: Veterinärernas hjärtefrågor
Tänka sig att en vall inte skapa sig själv. En vall måste man göra om i runda slängar var sjunde år -
Där så kompliceras det hela av att jag har EU-bidrag för att INTE plöja och INTE göda.
Det är skyddsvärd flora på markerna.
Och den verkar överleva att marken blev förstörd, för den blommar och har sig så fint.
Du har för många hästar på en för liten yta
Plötsligt efter 12 år så blev ytan för liten?
Nej jag tror inte det.
Jag tror att det blev för mycket vatten.
Cirka en dm vatten på det hela fungerade inte.
Alternativt så har du "förstört" hästarnas naturliga beteende i att skita på ett ställa och äta på ett annat
Det vet jag inte.
Men de skiter medan de äter och det blir ju på fel ställe då.
Maten får de i betongringar och på ett foderbord så den är i alla fall ren.
För i ringarna bajsar de inte, och skulle det råka hända så är det ju lätt att ta bort.
Foderbordet är bara att raka av, det är betong.
Det blir inte bajs soppa om man mockar hagarna e gång i veckan - vilket man gör på seriösa stall som måste lösa det som du gör nu
Det blir soppa när det landar på marken.
Om jag skall hinna mocka innan det blir soppa så måste jag fånga bajset i luften.
Jag funderar på att skaffa en gummiraka, typ ladugårdsmodell, och se om det går att fösa bort soppan.
hemma hos mig är det apsunkigt i den hagen som hästarna får trampa sönder - de får när det fryser gå in i en vinterhage som då är slät utan knögglor
Så gjorde jag också förut.
Och så en vinter så frös det aldrig.
Det var då som jag blev tvungen att grusa upp en stor del av vinterhagarna med ligghallarna i.
Eftersom det samtidigt var översvämning i hösthagarna.
och sommarbetene står helt orörda
Det gör mina också.
Jag har 2 vårhagar, 2 sommarhagar, 2 hösthagar och 2 vinterhagar.
Och så några små extra hagar samt en ledig lösdrift om någon behöver "enkelrum".
Vinterhagarna samt en av vårhagarna har ligghallar.
Hästarna är uppdelade på ston i en flock och hästar av "hankön" i en flock.
Håstvård är något helt annat än att ordna det bekvämt för sig.
Grushagar måste mockas minst en gång i veckan
Ja, ja jag försöker ju.
Men det är som att äta soppa med gaffel.
Ab erfarenhet undra jag hur du lyckas skrapa bort bajset men inte gruset
Ingen bonde vill ha grus i sin gödselspridare
Det kommer med en del grus.
Men jag komposterar och använder mitt gödsel själv som jordförbättring i trägården och på de ställen där matjorden är borta för att förra ägaren skördade gräsmatta så att den fraktades bort från gården.
Där så är det lerigt, men på ett annat sätt så där går inga hästar annat är på sommaren.