Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Fast innan man gjort det kanske dom inte ska nöta på hagarna dygnet runt......och det var ju det jag skrev om, när man inte har rätt förutsättningar och det har du ju inte nu. Du kanske får, men det låter rätt trist nnär du skriver om det just nu.
Men du verkar ju inte läsa vad jag skriver.
Det fungerade i 12 år innan det gick sönder.
Så jag trodde att jag hade förutsättningarna.
Vintern då det gick sönder så regnade det i flera månader i sträck och det var faktiskt något som jag inte hade planerat för.
Nu så är det som det är och jag har det som jag har det.
Och måste ju lösa de problem som har uppstått.
Men inte visste jag under alla de 12 år som det fungerade att jag skulle varit tvungen att göra något åt det hela för att det skulle regna på det viset under den vintern.

Och hästarna som jag har finns ju redan och försvinner inte för att jag knäpper med fingrarna.
Det är svårt att sälja hästar just nu med den konjunktur som råder.
Tycker du att jag skall skjuta av dem i stället bara för att de annars måste stå i litet bajssoppa fram tills att det fryser, om det nu fryser.

I så fall så får vi gå ut och skjuta många hästar i många hagar.

Fast innan man gjort det kanske dom inte ska nöta på hagarna dygnet runt......och det var ju det jag skrev om, när man inte har rätt förutsättningar och det har du ju inte nu. Du kanske får, men det låter rätt trist nnär du skriver om det just nu.

Jag antar att du behöver göra något åt saken då. Sen måste man mocka väldigt mycket i hagarna om man ska ha många hästar på liten yta.

Och att du har mat och bajsplats på samma ställe i stort sett fattar jag fortfarande inte ´hur du kan ha utan att försöka göra något radikalt.

Hur gör du i boxen då?
Matar i en box för att sedan ta över hästen i en annan box för att bajsa?

Har du någon egen erfarenhet av hur hästar i lösdrift uppför sig eller har du bara erfarenhet av boxhållning?

Det är ju inte så att jag slänger fodret i bajssopan om du nu skulle tro det.
Utan fodret läggs i betongringar med grus i botten eller på ett gjutet foderbord.
De äter inte I skiten.

Jag tycker att du verkar ha hakat upp dig på precis fel sak.
Som en trasig grammofonskiva.
Ja, jag vet att det inte är bra.
Och ja, jag har planer på hur jag skall lösa det hela.

Vad vill du uppnå?
Att jag skall skämmas inför dig och bekänna att jag är en dålig hästägare som inte boxförvarar mina hästar?

Mina hästar är friska.
Varför skall jag låsa in dem i box-fängelse om de inte vill det?

Jag missade det här.

Fast innan man gjort det kanske dom inte ska nöta på hagarna dygnet runt......

Det spelar ingen roll.
Det går inte sönder mera nu utan är som det är.
Marken är fast under den 5-10cm djupa soppan.
Och hästarna kan gå in i den torra ligghallen eller gå och ställa sig på någon del av hagen som fortfarande är hel.

De tillbringar ganska så mycket tid i ligghallarna när det regnar.

KL

kan vi inte återgå till en mer allmän diskussion och släppa det extrema fokuset på IUs bajsvatten hagar? det börjar bli tjatigt.... kanske en egen tråd i detta ämne i så fall?

VAT: jag håller helt med dig i ditt resonemang, jag tror det ligger massor i det du skriver, att om det brister på en eller ett fåtal punkter i hästhållningen men är tiptop på andra basala aspekter, så kan det till viss mån väga upp. blir det för många punkter blir det plockepinn och då börjar det rasa.

kl

Tycker jag med. Bajsvatten i all ära, men...

Själv har jag kommit av mig lite. Har ju suttit här och diskuterat diverse sjukdomar och berättat om den egna hästhållningens förträfflighet, ständigt med ett litet "peppar, peppar" i bakhuvudet. Hjälpte det, tro? Närå, älskade lillemannen låg i kolik i går morse, dessutom fastrullad mot en vägg! :eek:

Så kan det gå.

Annars har jag tänkt på ytterligare en allmän reflektion ang hur hålla hästen frisk - bra ventilation i boxen; hål i boxväggen eller en hög dörr där luften kan strömma in på bädden.

kl

Tycker jag med. Bajsvatten i all ära, men...

Annars har jag tänkt på ytterligare en allmän reflektion ang hur hålla hästen frisk - bra ventilation i boxen; hål i boxväggen eller en hög dörr där luften kan strömma in på bädden.

har aldrig gillat bajsvatten

Men jag har för mig att det inte var bra med hål i väggen/öppna fönster och kall luft som strömmar ner på hästen? Eller också så missförstod jag dig i ett svar i en annan tråd för ett tag sedan.

Jag menar inte att man ska borra hål i ytterwäggarna, utan mellanwäggarna och ffa mot stallgången. Så stora de kan wara utan att man riskerar att hästen fastnar med en how.

Det är alltså för att få wentilation precis där hästen ligger med nosen öwer bädden, i många boxar är luften helt stillastående under knähöjd.

Luft är bra, kallras och direkt drag mindre bra. Ventilation är a och o!

Vi har borrat hål i boxväggen, både utåt stallgången men även mellan boxarna just för att öka cirkulationen.

Och wi har dörrar som börjar en halwmeter owanför golwet, aw samma anledning.

Jäklar, nu glömde jag ju att jag kan skriwa v (alt + 118, har jag lärt mig på senior!!) :D

Ute är luften bra.
Och inte kan man rulla fast på samma sätt heller.

I den gamla delen av mitt stall så finns en sinnrik konstruktion i tegelväggarna.
Det är luftkanaler som drar ut luften från en låg nivå.
Som en skorsten i väggen.
3 av mina boxar har det så och det märks skillnad mot de andra 2.

Ja, det kan man ju tycka. Nu är det ju ett så stort mellanrum (ca 50 cm) att det är omöjligt att fastna med how eller ben. Samtidigt får mina storrumpade djur inte ut ändan... Vi har haft det så i alla stallar, ibland halvdörr och ibland bara en slana som man sätter över dörrhålet. Fick idén i ett större islandsstall, de var mkt nöjda, och det är jag med!

Det låter som en ba lösning! Hur gammal är den? Alltså jag menar - är det någon lösning som äldre tiders stallbyggare kände till.

Naturligtvis är ute bra - bäst - men alla har inte den möjligheten eller viljan. Och rulla fast kan man onekligen i en lösdrift också, det har jag sett... Eller i en svacka på en äng! (Fast ok, då, det var faktiskt ett får)!

Intressant.
Jag har så i nederkant på en av mina ligghallar.
Och jag har funderat på om det kan vara farligt.
Ligghallen har en "kjol" av kraftig PVC väv.

Jag ville ha bra luftväxling på sommaren.

Hur gammal är den? Alltså jag menar - är det någon lösning som äldre tiders stallbyggare kände till.
Ladugårdsdelen är byggd på 50-talet.

Jag tror att det är så.
För jag har sett det på andra ladugårdar.
Väggen är en dubbel tegelvägg med luftspalt inuti.
Och så dessa små "skorstenar" då.
Luftintagen är upptill men tvärt om då.
Byggda för att drivas av kallras.
Luften blir jättebra av detta.
Så fort som man ställer in en häst i stallet så att man får bra litet högre temperatur inne än ute så går självdraget igång.

KL

återigen en vänlig förfrågan:
nu har vi rört oss från bajsvatten till ligghallar men det är fortfarande bara för en specifik användare, i en allmänt riktad tråd.

IU: Ingen kritik mot dig per sådan, men kan inte de individuella frågorna hanteras i en separat tråd? detta har att göra med hästhållning rent allmänt, inte veterinära hjärtefrågor eller hur?

Ja självklart - ventilation har ju dessutom varit en hjärtefråga i högsta grad gällande kritiken mot permanentbädd osv. jag har inga invändningar alls, dock tycker jag senaste antalet sidor består av en monolog ang. endast EN användares individuella problem, och det har väl knappast att göra med ursprungstrådens ämne, eller hur?

kl

Eller ha hästen på lösdrift:angel: haha var bara tvugen, då löser man de problemet rätt snabbt menar jag.

Sen angående kolik tex, kan det inte ha att göra med för lite rörelse? magen hålls inte igång? jag menar står de på box största delen av dygnet kan de ju inte precis ströva mil som de behöver.

Man skulle sätta stegräknare på en lösdriftshäst, hade varit lite roligt att se:)

Jo, det tror jag. (Kolik och stillastående, alltså). Om nu koliken i sig verkligen utlöses av stillastående är kanske tveksamt, men kanhända löser en häst på lösdrift en del av magknipen på egen hand genom att vanka av och an. Dessutom brukar ju lösdrift vara förknippat med mer fysiologisk utfodring (= fri tillgång).

Riktigt stillastående, som t ex vagga efter ett benbrott, brukar ge upphov till återkommande förstoppningar. Inte så konstigt, iofs.

Vad gäller ventilation så lär den generellt vara bättre på lösdrift, men jag tror att man ska akta sig för att sätta = mellan lösdrift och god miljö. För det finns allt en del äckliga också!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?