Veteinärbesiktning.

Glittras

Trådstartare
ska sälja min islandshäst och ska nu vetrinär besikta den nästa vecka.
Har aldrig gjort det förut så känner mig lite nervös.
Har läst att man bland annat ska trava med hästen.
Problemet är att min häst nästan alltid väljer pass istället. Är detta något som spelar någon roll? Är inte syftet att se om hästen är halt och inte vilken gångart den väljer?

Svara gärna så jag slipper oroa mig för den biten :))

Passa på att träna innan. Veterinären vill se hästen i trav eftersom det är enklast att se hälta i trav. Många veterinärer har svårt för att avgöra om en ev. hälta finns i tölt eller pass så utan trav finns risken att det inte går att genomföra besiktningen ordentligt. Så ja, det spelar stor roll.

Att hästen väljer pass istället är absolut inte bra. Träna innan annars kan du få anmärkning på veterinärbesikting. D v s att punkten inte är visad och därför inte bedömd som UA.

Att hästen väljer pass istället är absolut inte bra. Träna innan annars kan du få anmärkning på veterinärbesikting. D v s att punkten inte är visad och därför inte bedömd som UA.
Så stod det i min hästs besiktningspapper från Island. Han hade nog grisepassat sig igenom en del innan jag köpte honom. Med envishet fick jag honom att börja trava men på hältkontroller var det nästan tji, men det gick.

Jag hade absolut varit tveksam till hälsan hos en häst som inte kan visa en ren trav. Om det sedan beror på annan gångart eller faktisk markering/hälta kan i det hänseendet kvitta för mig, hästen visar inte en ren trav.

ska sälja min islandshäst och ska nu vetrinär besikta den nästa vecka.
Har aldrig gjort det förut så känner mig lite nervös.
Har läst att man bland annat ska trava med hästen.
Problemet är att min häst nästan alltid väljer pass istället. Är detta något som spelar någon roll? Är inte syftet att se om hästen är halt och inte vilken gångart den väljer?

Svara gärna så jag slipper oroa mig för den biten :))

Som dom andra skrivit, hästen bör visas i trav då det är enklast att se hältor. Grisepass kan maskera en del hältor, även jag är skeptiskt till fräschören hos en häst som inte travar.
Träna fram tills besiktningen, många hästar väljer grisepass om man drar det minsta i grimskaftet. Var noga med slakt grimskaft och ha drivning bakifrån. Lägg på boots på framhovarna, vissa veterinärer kan acceptera det vid besiktningen.
Träna även så hästen kan trava vid longering
Lycka till!

Börja ledträna hästen imorgon!
Se först till att den gör det du ber den om avslappnat i skritt i olika hastigheter, stanna, starta. Sen är det ofta bara att öka! :)

Jag skulle aldrig köpa en naturtöltare, än mindre passande häst. De är experter på att dölja hältor och grisepass är en utmärkt gångart för avlastning vid smärta.

Därmed inte sagt att din häst är halt!
Lycka till! :)

Som de andra redan sagt, veterinären vill se hästen i trav eftersom det är mycket svårare att se eventuella hältor i grisepass. Det KAN också vara så att hästen väljer grisepass istället för trav p.g.a. hälta, smärta, eller "bara" att den är väldigt stel och spänd.
Eller också har den "bara" väldigt svårt för trav, så kan det ju också vara. Men att träna trav för hand är verkligen jätteviktigt på den typen av hästar, som jag ser det.

En av hästarna jag ridit och tävlat med har varit ganska känslig för trav vid hand. Uppsuttet är det aldrig något problem (för mig), men för att trava vid hand måste det vara helt rätt. D.v.s. löst grimskaft/tyglar, energi bakifrån och ganska bra tempo. Det går liksom inte att småjogga lite, utan det gäller att spurta på bra. Spö som petar till på rumpan i starten och blicken rakt fram - då kommer traven. Prova det!

Boots tror jag inte du ska ha, jag har svårt att tänka mig en veterinär som tycker det är okej att man har boots på en besiktning. Och SKULLE veterinären godkänna det, skulle jag som köpare inte känna mig helt hundra på att jag kunde lita på den besiktningen.

Jag sålde en väldigt spänd häst för några år sedan, då blev det mycket passigt på böjproven. Han travade rent vid longering före och efter. Den veterinären resonerade som så att eftersom han inte förändrade sitt rörelsemönster i samband med böjningarna så var han inte påverkade. Hon tyckte att hon hade kunnat se en smärtutlöst förändring i passandet på raksträcka. Men alla veterinärer har ju olika erfarenhet och de måste ju kunna stå för sin bedömning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 148
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar