Min häst har absolut skadat sig när hon brallat rejält, men då har hon tex sparkat sig rejält, skadat ligament, gaffelband, fått krångliga överben osv. Dvs det har blivit ganska långvariga hältor.SWB 9 år, aldrig varit skadad tidigare vad de vet. Lite tävlad i hoppning och dressyr i låga klasser.
Men alltså, kan inte exakt alla hästar bli halta av att de råkar vricka sig när de busar? Då skulle du inte kunna köpa någon häst alls?
Hästen hade brallat rejält och ”nästan gått omkull”. Jag har själv varit med om typ exakt det, vi släppte två hästar på banan för att busa av sig, den ena snubblade till i en vändning och blev direkt halt på ena fram, rätt rejält. Dagen efter markerade han, två eller tre dagar senare var det borta och vi kunde rida som vanligt. Inget som kom tillbaka. Klart det kan hända eller?
Tänker också att jag får gå lite på vad veterinären säger och tror. Borde vi ha startat en hältutredning där och då vid besiktning? Borde inte veterinären ha föreslagit det isåfall?
Har aldrig varit med om att hon blivit tillfälligt halt efter bus.
Hade jag varit säljare och hästen plötsligt varit halt på besiktningen så hade jag definitivt bett veterinären att övergå till hältutredning. Då är ju något fel och jag vill veta varför hästen haltar.
Det finns ju också en risk att hästen varit halt även innan men att ägaren inte har märkt det. Alla är tyvärr inte så bra på att se/känna hältor.