vet inte vad jag ska göra:S

Sv: vet inte vad jag ska göra:S

Hej jag är en tjej på 18 år.
Jag har precis fått reda på att jag är gravid:eek::), och vet inte om jag ska vara glad eller ledsen det är så många olika tankar kring det här.
Min föredetta pojkvän gjorde slut med mig när jag sa att jag var gravid han tog helt förgivet att jag ska behålla det.
Men tyvär så vet jag inte det just nu, allt känns så himla overkligt just nu.
Men mitt största problem är att berätta det för min mamma, jag vet ju inte hur hon kommer att reagera. Kommer hon att bli arg eller glad över det?
Hur är smidigast att säga till sin mamma att man är gravid utan att det ska bli världens kallabalik av alltihop?:confused:

M.V.H Jenny

Jag förstår dig precis. Min mamma var inte den förste jag berätta för utan var pappans föräldrar som fick veta först.
Fick många fördomsord från mina föräldrar om att jag var för ung (blev gravid som 19 åring) och jag hade ju inte ens gått ur gymnasiet och hade ju inget jobb osv osv.

Tycker att du först skall bestämma dig för om du vill behålla barnet eller inte. När du vet det så vet du vad för stöd du skall be om hos din mamma.

Min kompis blev gravid tidigt men var tvungen att göra abort då hon mådde psykiskt dåligt av graviditeten så hon fick av hälsoskäl göra abort det var en mycket tung period i hennes liv.
Nu ett par år senare har fått barn. Är ensamståeende mamma på 22 år. Pappan träffar hon ibland men hon är ensamståeende med barnet. Hon klarar det jätte bra att vara ung ensamståeende mamma. Hon har starkt stöd från föräldrarna. De har inte tyckt att hon gjort fel.

Jag har två barn nu och i början av året fick jag göra en abort pga gynmottagningen först sa att jag var på väg att få missfall och gav mig abortpiller (då jag enligt mensen var i v.8), de hjälpte inte och jag fick komma in en vecka senare... Då hade ett foster bildats och fostersäcken såg normal ut (var alltså förtidigt i vid första besöket att se hur långt jag gått var troligen i typ v.3-4 då och inte i vecka 8) och fick sedan återkomma igen en vecka senare.. Då såg de inga hjärtljud från fostret och sa att de skulle gjort det om allt var normalt. Så var tvungen att göra en skrapning, abort genom operation alltså. Jag är 24 år nu och trotts jag har två barn var detta en mycket jobbig period även om barnet inte var planerat och blev till i helt fel stund så kändes det inte välkommet att förlora det..

Är nu gravid igen och går och hoppas på att det denna gången skall gå bra. Vågar inte glädja mig över graviditeten ännu...

Men rådet är att du skall veta vad DU vill innan du berättar. För är jobbigt om din mamma ger dig råd/stöd att behålla/göra abort och du sedan ångrar dig för beslutet inte var ditt.

När du vet vad du vill kommer det även kännas mycket lättare att berätta för din mamma.
Tror att din oro för vad din mamma skall säga säkert beror mycket på att du inte vet vad DU vill och inte vill att hon skall bestämma åt dig.

Du är vuxen och känner du att du är redo att få barnet så är du också det! Lycka till!

forskning

i och med forskning och framsteg blir det allt mer sant, men för all del.

i Sverige kan alla i princip alla kvinnor välja när man försöker få barn.

glt

KL

Jag är 22 år och längtar på många sätt efter att få barn. Om jag skulle bli gravid (trots p-piller) av misstag vore det inte alls självklart att göra abort. Rent känslomässigt skulle jag gärna få barn imorgon.

Mina föräldrar är högutbildade och fick barn sent. Jag står också inför en lång utbildning, men jag har ändå en tro att om ett barn skulle bli till så hade det gått att lösa på något sätt.

MEN - det som talar emot är ju alla andra förutsättningar än de känslomässiga. Visst är tanken på ett barn underbar men det är mycket man sjäv måste offra - tid för vänner, hästar, studier, fritid osv. Det allra största problemet dock tycker jag vore försörjningen. Alla har rätt att bli mammor när de själva vill och känner sig redo, men är det verkligen rätt att räkna kallt med att bli försörjd av samhället (bidrag) eller av sina egna föräldrar? Med det trygghetssystemet vi har i Sverige med skatter osv, kan samhället försörja en del människor som inte kan göra det själva. Men känns det inte fel att sätta barn till världen med de förutsättningarna? Pengar i sig gör inget barn lycklig, men det är ändå en viktig resurs för att skapa ett bra liv. Jag mår bra av att göra bra saker som förbättrar samhället för alla, jag skulle inte med gott samvete skaffa barn utan att kunna försörja dem.

Sv: påverka

Det är bara vad man tror.

Det är inte alltid så lätt att få barn.
De som man fick som tonåring kanske är de enda som blir.
För sedan så lyckas man få någon sjukdom så att man blir infertil eller något annat elände.

Med tanke på att barn inte är något som man med säkerhet kan räkna med att kunna få så är inte ens det riktigt möjligt att bestämma.

Välja - vilket skämt!

Jag håller helt med dej, jag är så glad att jag ville ha barn tidigt och att jag fick dem då.
När jag var 21 fick jag cellförändringar som efter operation ledde till långvarig livmoderinflamation den tog 3 månader på sig att läka ut, när jag var 22 var jag hos en gynekolog som sa att jag hade haft tur som fått mina barn eftersom bara min ena äggstock fungerade, hela magen var full av endomentrios och cystor på den äggstocken som fungerade.

Några år senare försökte jag och dåvarande sambo få barn i nästan två år, det blev inget, jag visste ju att jag hade liten chans att bli gravid och eftersom saker hände som gjorde att jag inte längre ville ha barn med den mannen så utredde vi aldrig mer om orsaken.

Men om jag då hade lyssnat på "alla" som sa att jag aldrig skulle klara av att ta hand om mitt första barn, om jag hade vacklat i min känsla att jag visst skulle klara det och inte fått mina barn tidigt, då hade jag nog aldrig fått uppleva gåvan att få lov att följa och guida mina barn.

Jag mår verkligen fysiskt illa av endel människors planerande, de ska göra det och detta och ha det och det, och sedan undrar de varför de inte blir gravida:crazy: jag lider vekligen med dem som inte inser att man inte kan planera allt.
Barn är en gåva som man ska ta emot när den kommer, inget som man ska tro är en rättighet.

Sv: påverka

Barn är en gåva som man ska ta emot när den kommer, inget som man ska tro är en rättighet.

Du har så rätt. Barn är en gåva. Det är långt ifrån självklart att bebisverkstan fungerar sen när man vill börja försöka få barn. Det finns tyvärr en del sjukdomar som gör det svårt att få barn.

verkligen

"Barn är en gåva som man ska ta emot när den kommer, inget som man ska tro är en rättighet"

jag föredrar att man tar emot gåvan när man kan ta hand om den.

Tackar man nej och det inte blir nåt sen...

...hellre det än en massa WT-ungar.

(vilket alltså är konsekvensen om alla alltid tackar ja och inte säger något om de som skriver på denna tråd)

glt

Jag vet inte vad WT-ungar är? Men jag misstänker att det är något mindre positivt.

Ja, jag anser att barn är en gåva. Oavsett vad du skriver. Sen ska givetvis alla födas önskade. Men det är en annan debatt. Förstår inte alls abortmotståndet i USA. Det är ett val som man måste göra. Alla barn borde vara önskade och efterlängtade när de föds.

mer än så

barn bör inte bara var önskade och efterlängtade, de bör också kunna tas om hand

WT- white trach

glt

inget

men vilken målgrupp har vi här?

upp med en hand alla nyaanlädna irakier!

eller för all del, alla med ett efternamn som börjar med von eller af, är gravida, planerar att bli gravida, önskar bli gravida innan ni är klara med gymnasiet. (ingen trasadel tack)

glt

Jag fick min grabb när jag var 20 år, idag är han 26.Iofs har jag aldrig nästan varit ensams´tående fast jag separerade med hans far. Grabben har det gått bra för och han är idag chef för en avd på sitt arbete.
Att vara ung förälder behöver inte betyda att det är dåligt, tvärsom så får oftast ungarna var med på ett högst naturligt sätt utan krusiduller.
Har du stöd hemifrån och själv vill ha barnet så är det bara att löpa linan ut, men bered dig på att hela ditt liv vänds ut o in ...:D

det där

det där och särskilt sista satsen, var faktiskt ett av de bättre råden jag läst i den här tråden.

glt

....men är det verkligen rätt att räkna kallt med att bli försörjd av samhället (bidrag) eller av sina egna föräldrar?

I Sverige så blir alla föräldrar försörjda av samhället i över ett år.
Det gör ingen skillnad på om det är unga eller äldre mammor.
Föräldrapeng är något som alla får.

Efter det året är slut så kan man fortsätta studier och leva vidare sina liv med yrken och karriärer precis som alla andra föräldrar gör.
Det där med dagis, studiemedel, plugga, söka jobb o.s.v.

nja

om du går, eller planerar att gå på soc måste du ta sju av sju och frågan är om du grejjar att försörja dig och ditt barn på lägsta. I all fall går du på soc börjar DITT barn på dagis före alla andra.

och sen är det väl tveksamt om du klarar av hyra, barn och dig själv på studiebidaget sista året i gymnasiet, även om du får tusenlappen i inackorderingsbidrag.

det är också knapert på komvux, om du får gå där.

om inte annat så kan du se fram mot än mer gigantiska studieskulder än dina jämnåriga, men du fick inte roligare än blöjor för pengarna.

Sv: dålig förälder

Bara för att man har problem med sina föräldrar så påverkar det inte ens eget barn när det föds.

Det beror på hur mycket kontakt man har med sina egna föräldrar. Om man har en dålig relation till dem, men träffar dem ofta, då går man ju ofta runt i en dålig sinnesstämning. Självklart påverkas ens eget barn av det.

Många får upp gamla, jobbiga minnen från när de själva var barn, när de blir föräldrar.

hark hark

Hören hören

(lite robin hood språk, men grymtas fortfarande som medhåll i underhuset)

det kan ni lära era barn (glöm inte den korrketa gramatiska termen)

*eletisktiskt*

glt

hoppsan

"Barn brukar vara det roligaste som man kan göra för pengar."

golit gör barn gratis

föråt, men kunde bara inte låta bli :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?