vet inte vad jag ska göra:S

Sv: dålig förälder

Nej, men om att berätta för mamma är det största problemet, så har man ingen särskilt realistisk bild av vad det innebär att vara förälder själv.

glt

Bara för at man har problem med att säga det till sina föräldrar så betyder det inte att man inrte vet vad det innbär att få egna barn.
Bara för att man har problem med sina föräldrar så påverkar det inte ens eget barn när det föds. Jag tgror, och detta är vad jag själv tror, så har nog dom flesta unga tjejer (som killar) svårt att säga till sina föräldrar.

Bara för at man har problem med att säga det till sina föräldrar så betyder det inte att man inrte vet vad det innbär att få egna barn.
Bara för att man har problem med sina föräldrar så påverkar det inte ens eget barn när det föds. Jag tgror, och detta är vad jag själv tror, så har nog dom flesta unga tjejer (som killar) svårt att säga till sina föräldrar.

Är själv på gränsen till ung förälder (21 år när jag blev mamma) men har velat ha barn länge och det tog ett tag för mig att bli gravid. Jag har kontakt med många unga mammor 16 år och uppåt och jag vill faktiskt påstå att du har fel.

Och ingen vet hur det är att få egna barn först man fått barnet. Oavsett om man är 18, 25 eller 30 år.
Det spelar inte heller någon roll om man jobbat på förskola, som barnvakt eller som barnflicka sen man var 14 år.
Ens egna barn är något helt nytt även om det är ens 2a, 3e eller 7e barn!

Fast man jobbar dygnet runt som barnflicka åt ett spädbarn som kanske tom har syskon så kommer man aldrig känna hur det känns att ha egna barn, även om det i arbetet ingår att ha barnet på nätterna.

Jätte bra att du pratat med din mamma och hon kommer stötta dig. Jag och min mamma kom jätte nära varandra när jag var gravid fast vi hade en jätte bra relation redan innan.

Det tog mig 5 timmar att våga säga till henne att jag var gravid. Jag var bombsäker på att hon skulle bli arg för jag är så ung men hon vart så lycklig att hon börja gråta :o

Jag är även ganska säker på att de jobbiga är inte att vara gravid eller att vara hemma med ett spädbarn, jobbigt blir det inte först föräldraledigheten är slut och man dessutom ska hinna/orka med ett jobb eller studier.

Senast ändrad:
suck

Om att berätta för mamma är det STÖRSTA! så har man ingen som helst koll på hur det är att ha barn.

sen är det i och för sig också så att vill man ge sina barn en så dålig start som möjligt i livet så ska man se till att vara ensamstående tonårsmamma.

Denna vetenskapliga sanning, väl grundad, borde vara nog för de flesta att avstå.

glt

vill man

Vill man ytterligare försämra sina barns möjligheter, förutom då att vara tonårmamma, ska man ha ett dåligt fungerande socialt nätverk.

glt

Sv: vet inte vad jag ska göra:S

Jag håller som oftast med kloka du. :love:

Jag har supersuperdålig kontakt med mamma, och det skulle vara det största problemet för mig med att bli gravid.

Nu har jag inga planer på att skaffa barn, men om jag nu skulle bli gravid så skulle det vara det jobbigaste. För den människan har tryckt ner mig och behandlat mig så illa hela mitt liv, och gör fortfarande, men det innebär inte per automatik att jag skulle bli en dålig mamma.

Jag håller som oftast med kloka du. :love:

Jag har supersuperdålig kontakt med mamma, och det skulle vara det största problemet för mig med att bli gravid.

Nu har jag inga planer på att skaffa barn, men om jag nu skulle bli gravid så skulle det vara det jobbigaste. För den människan har tryckt ner mig och behandlat mig så illa hela mitt liv, och gör fortfarande, men det innebär inte per automatik att jag skulle bli en dålig mamma.

Nej det innebär absolut inte att du skulle bli en dålig mamma, snarare tvärtom efter vad jag läst av dina inlägg så är du en oerhört kännande människa som hade blivit en helt underbar mamma den dagen du vill ha barn:love:

När man som du (och jag) kan ta till sig det dåliga vi har varit med om och vända det till positiva erfarenheter och medkänsla så är det mycket enklare att ta väl hand om sina barn, man gör helt enkelt bara tvärtom mot vad ens egna föräldrar gjorde och behandlar sina barn så som man själv hade velat att ens föräldrar gjorde när man själv var liten.

Sv: suck

Om att berätta för mamma är det STÖRSTA! så har man ingen som helst koll på hur det är att ha barn.

sen är det i och för sig också så att vill man ge sina barn en så dålig start som möjligt i livet så ska man se till att vara ensamstående tonårsmamma.

Denna vetenskapliga sanning, väl grundad, borde vara nog för de flesta att avstå.

glt

Jag fattar inte vad som får dej att tro att en tonårs mamma är sämre än en äldre mamma:confused:

Jag tycker du kan lägga ner nu, du kränker mej och många andra mammor som har kämpat för att ge våra barn allt.

Ett socialt nätverk kan säkert vara bra, men det är absolut inte nödvändigt på något vis, jag valde att sätta barn till världen och då är det jag som tar hand om dem, att lämna bort sina barn till höger och vänster kan folk ha behov av i alla åldrar, jag hade inte det behovet.

kränkt

då ber jag om ursäkt för det.

men svaret på frågan är

att det är en riskfaktor att vara tonårsmamma.

liksom att man är beroende av socialbidrag.

nog så ofta kombineras de båda.

generellt sett ger det minskad risk att få barn senare i livet och kunna försörja sig själv.

glt

Sv: kränkt

då ber jag om ursäkt för det.

men svaret på frågan är

att det är en riskfaktor att vara tonårsmamma.

liksom att man är beroende av socialbidrag.

nog så ofta kombineras de båda.

generellt sett ger det minskad risk att få barn senare i livet och kunna försörja sig själv.

glt

Nog har du rätt i att det är en riskfaktor att vara tonårsmamma, leva på soc.bidrag, vara ensamstående mamma osv.

Man kan dock bli trött för mindre, att hela tiden få det nerstoppat i halsen om vilka riskfaktorerna är för både det ena och det andra. Hur ska alla "riskfaktormammorna" kunna göra rätt, att inte bli som riskfatorerna "tror", när man hela tiden behandlas nedlåtande och som om framtiden redan är avgjord?

Enya, ensamstående trebarnsmorsa med dåligt nätverk ...... dock ej tonåring, tack och lov:crazy:

Sv: kränkt

Risk för VAD?
Bli förkyld?
Vricka foten?

De stökigaste ungdomar som jag träffar är de med karriärföräldrar som aldig har tid med dem.
De strör pengar över sina ungar i stället och så driver ungarna runt och har tråkigt och hittar på skit.

De karriär föräldrarna gjorde precis som du tycker man skall göra.
Jobb, försörjning, bostad ja allt skaffade de först.
Med det även en fri och vuxen livstil som vid 35 när barnen kom inte riktigt gick att kombinera med dessa.

De ungdomar som jag känner som har unga föräldrar är oftast de trevligaste.
För deras föräldrar har tagit sig tid att uppfostra dem i stället för att flänga på tjänsteresor.

åt helvete

enskilda riskfaktorer är inte så farligt, akumulerade värre. Men det är inte ens så att de flesta barn till missbrukare blir missbrukare.

Däremot borde det lägga lite band på den påtagliga entusiasm som tonårsgraviditeter möter här.

I Sverige har i princip alla kvinnor valmöjligheten att pallra sig igenom i varje fall gymnasiet innan de får barn.

glt

Fast på sätt och vis håller jag med golit här. Att vara ensamstående mamma med dåligt socialt nätverk, låg inkomst och bristfällig utbildning är en riskfaktor. Tex. en riskfaktor för att barnen utvecklar en kriminell livsstil. Det är något vi har gått igenom på kriminologikursen i våras, så jag tror inte att det är bluff och påhittat.

Dock svider det förbaskat mycket att veta att mina barn har större risk att bli kriminella pga att jag är just
*ensamstående mamma
*har låg inkomst
*har bristfällig utbildning
*dåligt socialt nätverk
*tillhör "fel" ( vilket ord passar bättre?) social klass

Men just eftersom jag vet om det, så kommer jag att ge 17 i att blunda för problemen och göra mitt allt för att se till att mina barn inte blir en av de killarna som börjar sin kriminella bana med att stjäla bilar och sedan är fast där. Eller blivande socialfall som inte orkar jobba.

Men jag tycker inte om att få det här nedtryckt i halsen i tid och otid. Det gör ingen sig förtjänt av att höra.

Sv: läsbart?

De hade ju kunnat offra sig på att stava rätt också, så hade det varit ännu bättre.
Men visst, det är ju mycket substans i det där.

Dock är just tonårsförälder bara en liten del av alla riskfaktorerna.
Och det var bara långvarigt bistånd som hamnade där.
Kortvarigt i samma längd som en föräldraledighet är nog inte värre än just en föräldraledighet.

Så jag väljer att läsa denna raden i din länk:
"1 riskfaktor innebär ingen förhöjd risk"

Jag har också svårt att hitta några familjer alls som är helt utan riskfaktorer.

Tonårsmamman kanske t.o.m. har en bättre förutsättning än många andra om hennes familj är välbärgad och ställer upp mycket rent praktiskt.

påverka

En del av riskfaktorerna kan man inte göra så mycket åt, en del kan man i hög grad påverka själv.

Vid vilken ålder en kvinna väljer att få barn är en sådan.

glt

Sv: påverka

Vid vilken ålder en kvinna väljer att få barn är en sådan.

Det är bara vad man tror.

Det är inte alltid så lätt att få barn.
De som man fick som tonåring kanske är de enda som blir.
För sedan så lyckas man få någon sjukdom så att man blir infertil eller något annat elände.

Med tanke på att barn inte är något som man med säkerhet kan räkna med att kunna få så är inte ens det riktigt möjligt att bestämma.

Välja - vilket skämt!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka