Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

Detta stämmer inte alls.
Människor som utför grymma handlingar behöver inte ha hjärnskador.
De kan helt enkelt vara onda, samvetslösa osv osv. Som de som bankar tvättbjörnar i marken och flår dom levande. De har knappast hjärnskador, men likförbannat är det en ond handling. Osv..

Detta är ju en ond handling i DIN föreställningsvärld och enligt DIN moral. Precis som att en katt som leker med en mus inte utför en ond handling enligt DIN moral.

Har du slagit ihjäl en fluga någon gång? Hur grymt är inte det?

Jag tror att det är moraliska värderingar som avgör vad som är ondska eller inte.

De som utför kvinnlig omsärelse tillexempel, är de onda?
Om du har mycket pengar och skulle kunna skänka det mesta av det till ett fattigt barn utan mat men inte gör det. Är inte det ondska?

Var Hitler en ond människa? Han ville det bästa för sitt folk.

Jag tror inte det finns onda människor. Jag tror det finns människor som har en helt annan upplevelsevärld än våran vilket har präglat dem till att utföra i vår ögon onda handlingar.

Har du slagit ihjäl en fluga någon gång? Hur grymt är inte det?

Jag tror att det är moraliska värderingar som avgör vad som är ondska eller inte.

De som utför kvinnlig omsärelse tillexempel, är de onda?
Om du har mycket pengar och skulle kunna skänka det mesta av det till ett fattigt barn utan mat men inte gör det. Är inte det ondska?

Var Hitler en ond människa? Han ville det bästa för sitt folk.

Jag tror inte det finns onda människor. Jag tror det finns människor som har en helt annan upplevelsevärld än våran vilket har präglat dem till att utföra i vår ögon onda handlingar.

Det där är ganska intressant (svarar allmänt och inte bara till dig) och det är också detta som JAG tror skapar så djupa störningar hos många människor och störningar öht i samhället och människans riktlinjer...ja juste..Ritlinjer, vad är det egentligen? Jag anser att det verkar vara ett tämligen luddigt ord med tanke på att det inte finns några egentliga fundamentala regler i samhället angående normer om uppförande. Jag tror inte att någon människa med tillåtelse från andra kan säga att detta är rätt och detta är fel. Allt ifrågasätts och på så vis fjättrar ramarna kring sunt förnuft sönder. Sunt förnuft är helt olika från folk till folk. Hur kommer det sig? Är det nyttigt? Skapar det oro? Ja det tror jag absolut. Framförallt frustration. I djurens värld finns drifterna och instinkterna, sen finns reglerna som ändock är oskrivna. Men sunt förnuft är detsamma för alla där. Avvikare bestraffas eller blir utfrysta, i värsta fall dödade.

Nu menar jag såklart inte att man inte ska få ha yttrandefrihet eller få dödsstraf för att man tycker fel (om det så fanns ett sådant ord).
Det tåls bara att tänka på. Människan verkar vara det enda djuret i fullkomlig obalans.

Jag är helt inne på din linje och därför tycker jag att det är viktigt att man alltid försöker vara öppen för nya tankesätt. Att vara helt fördomsfri är omöjligt men att försöka inse att ens livsvärld präglar ens syn på moral gör att man kommer en bra bir på vägen.

Varför är det tillexempel så att psykisk ohälsa är mer utbrett i välfärssamhällen? Är det så att när våra naturliga drifter blir överflödiga så rubbas vår mentala balans?

Jag funderar ofta över hur människor som kan tyckas ha allt kan ta livet av sig medans människor som lever i svält kämpar och kämpar för att överleva.

men glömmer ni inte något väldigt viktigt nu? dels att en människa är någons barn, och kan vara någons bästa vän, själsfrände, förälder osv. en hund är trots allt bara någons hund. dessutom lever en hund bara c a 10 år, medan en människa lever närmare 80.

jag hoppas verkligen aldrig att jag kommer sitta i samma sjunkande båt som er om jag får barn. vad hände med "kvinnor och barn" först? är det numera "jag och min hund" som gäller?

Tänker man verkligen så när man ska bestämma vem man ska väja för? "Nej jag kan inte köra på den där kvinnan för tänk på hennes alla anhöriga, vad ledsna dom ska bli."
Det tror inte jag, ni som säger att ni kör på era djur säger så bara för att det är "rätt", om man nånsin hamnar i en sån situation tror jag att dom flesta skulle väja för sitt djur fast ni har sagt att ni inte gör så. Det var nån som var inne på det i nåt inlägg här, hur hjärnan reagerar.
Och vet du, en hund kan vara nåns själsfrände eller bästa vän lika mkt som en människa.

Och många har här debbaterat hur hemska människor är, men ni glömmer en sak, människor gör även underbara saker som inte existerar i ett djurs begreppsvärld. Inget annat djur än människor skulle riskera livet eller lägga ner hela sin själ för att hjälpa obesläktade individer av samma eller annan art. Och de människor som utför grymma handlingar, oftast har de hjärnskador som sitter just i de delar som gör oss männskliga, alltså de människor som utför de mest hemska och barbariska handlingar är de som är mer lika djuren :eek: Glöm ej heller att krokodiler, vildhundar, lejon, ormar o.s.v utan betänkligheter tuggar i sig andra djur medan de fortfarande lever! Kan ni tänka er något grymmare? Har ni någonsin sett en katt leka med en mus? Hört talas om en häst som sparkat av benet på en annan häst i hagen och sedan låtit den stå där och lida? :eek: Antagligen medans en människa står bredvid den skadade hästen och gråter och väntar på att nödslakten (som människan beställt, inte den grymma hästen som plågat den skadade, må den gå samma öde till mötes, eller hur är det det brukar låta när människor gör något grymt mot någon annan? :smirk: ) skall komma och göra slut på hästens lidande.

Grymhet existerar inte i djurens "begreppvärld".
Djur kan inte vara grymma. Vargar som äter från en älg som dom har fällt som fortfarande lever är inte grymma.
Djuren handlar efter instinkter, därför kan man inte säga att dom är grymma.

Människor däremot ska vi inte tala om.

Nej man kan knappast styra över reflexerna i en sån situation. Men det är ändå en intressant moralisk diskussion. Den gyllene regeln går igen i många kuturer. Vill du att någon skall köra ihjäl din mamma för att rädda en hund?
PL

*kl*

Jag kan inte svara på hur jag hade agerat, när det handlar om ett beslut fattat på en millesekund men med betänketid och uttryckt i ord på ett forum hade jag svarat: Mitt eget djur.
Som Peter här ovan nämnde, hur hade jag själv reagerat om någon valt att köra på min mamma eller syster enbart av den anledningen att föraren ville rädda djuret?
Mina djur står mig OTROLIGT högt, jag älskar dem precis som jag älskar min familj men att döda en annan människar vållar sådant otroligt lidande för fler än bara mig medans mitt djurs bortgång drabbar endast mig själv hårt.

Jag skulle hoppas på turen att få båda på en smäll.

Funkar inte det, så backar jag nog tillbaka och tar den jag ev. missat första gången.

Jag skulle hoppas på turen att få båda på en smäll.

Funkar inte det, så backar jag nog tillbaka och tar den jag ev. missat första gången.

evil_lol.gif
evil_lol.gif

Jag sitter inte på någon häst alls....
så här citerar jag hur jag svarat förut - har du läst hela tråden?
----

Stopp - vem fasen har har sagt galna psykfall - inte jag iallafall.

Men.... en livserfarenhet som gör att man kan döda en annan människa för att skydda sitt husdjur - det är inte friskt enligt NATURENS egna lagar - djur dödar bara sin egen art om det handlar om fortlevnad.
Ett djur som skadar andra blir utstött - för det är inte friskt, och vi som människor har ett val - vi kan kommunicera våra känslor.

Du - jag har alltid brytt mig om andra människor - alltid släppt in andra i "ringen" - inte vänt ryggen till.

Jag jobbar med ungdomar - och ser att bristen på tillit och hopp gör dom sjuka; ångest, ätstörningar mm - det är inga galna psykfall - men friska är dom inte.

Men jag bryr mig oerhört mycket...även om dom som jag bara "ser" här på Buke - och dom är lättidentifierade - speciellt i sådan här trådar.
-------------
Så jag återupprepar - att söka hjälp hos en psykolog/kurator är för mig inget som gör att man är ett galet psykfall.

Nej man kan knappast styra över reflexerna i en sån situation. Men det är ändå en intressant moralisk diskussion. Den gyllene regeln går igen i många kuturer. Vill du att någon skall köra ihjäl din mamma för att rädda en hund?PL

Nej och det har jag redan sagt i den här tråden om du kollar efter.

Varför just en bullig mage!?!

Men ja, jag hade kört på hunden. Man lider inte av att inte längre finnas, jag lider av att mista en vän, så många fler lider av att mista en syster, dotter, flickvän

Vadå man lider inte av att dom inte längre finns???? Jag lider något hemskt när mina djur lämnat mig, varför?? Jo just för att dom varit mina VÄNNER!! Sen säger jag inte att jag valt att köra ihjäl en gravid kvinna, men mina djur kommer alltid va en vän för mig, OCH jag kommer att lida den dagen dom försvinner...

Kan jag inte panikbromsa då?

Usch, än hur ont det skulle göra så skulle jag köra på djuret. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka