Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

Mina föräldrar,bröder och sambo går inte ens o jämnföra med ett djur. Långt därifrån, Kommer aldrig ens jämnföra dom med en hund tycker det är förnedrande o bli jämnställd med en hund/häst eller va det nu må vara. men jag gillar mina hundar otroligt mycket ändå, dom är mina bästa vänner helt klart!!! men ej jämnställd med människan.

Mitt sto är inte bara en häst för mig. Om du skulle uppleva det jag har upplevt skulle du kanske förstå men jag tvivlar.

Så ha din åsikt du, så har jag min, blir bättre så.

*kl*

Skulle välja hunden, rakt av. Spelar ingen roll hur mycket jag älskar henne. För mig är det självklart.

Bara tanken på vad man skulle säga när polis och ambulans dyker upp om man väljer-sanslöst!- annorlunda borde få vem som helst att tänka till igen.
-Jag valde att inte köra på min hund, människor jag inte känner har inget värde för mig?

Eller?

Varför svarade du i tråden då om du tycker det är jättedumt att jämföra djur med människor? Du jämförde nyss ett djur och en människa.
Bara för att man älskar sitt djur betyder inte det att man förmänskligar det.
Jag älskar mamma och pappa lika mkt som jag älskar mitt sto. Därmed säger jag inte att mitt sto är mer värt än mina föräldrar.

Jag kan väl få resonera/diskutera ändå? Även om jag tycker det är dumt, så är det på ett sätt intressant.

nej, det var inte så jag menade heller! Men ett djur har inte samma känslor som oss, de tänker inte som oss och de älskar inte oss som vi älskar dem. Och jag är övertygad om att du vet det... aja, det var inte detta jag ville diskutera... det var onödigt av mig att ta upp det från början.

Bra, då vet jag vad du tycker och jag tycker inte likadant. Känner inte att det går att diskutera så mkt mer. hej då så länge

*kl*
Dom flesta här verkar inte förstår att man kan älska sitt djur som man älskar sitt barn.

Och de som tror att det går har inga egna barn att älska.

Jag älskar mina djur och gör allt för de men ändå är valet lätt.
Djur finns här en begränsad tid, sällan längre än 15-20 år.
Mitt barn ska jag leva med i resten av mitt liv förhoppningsvis, ofta en period på ca 60 år.

Jag har fortfarande inte sett några svar på mina 3 följdfrågor från dig...

En bekant till mig fick frågan om vad hon skulle gör om hennes barn blev så ellergiska mot hennes hundar att de inte kund leva tillsammans, vad skulle hon göra då?

Hon visste inte riktigt om hon skulle välja sina barn eller sina hundar.:crazy:

Jag älskar min hund gränslöst men skulle aldrig välja honom före någon av mina nära och kära.

Däremot skulle jag välja min hund före en kille som inte ville ha med hundar att göra;)

En okänd tjej med bullig mage går över vägen och samtidigt kommer ditt djur på andra sidan, du kommer körande i din bil i hög fart och kommer att köra på en av dom! Den som blir påkörd kommer att bli allvarligt skadad eller dö? Vem väljer du att köra på?

Hinner jag välja så hinner jag stanna. Däremot tror jag att om jag inte hinner välja så kommer jag köra på djuret, som syns minst eller köra av vägen helt och hållet vilket jag tycker är en bra teori i alla lägen...

Hinner jag tänka så djuret, dels för att det får mindre konsekvenser med sörjande anhöriga och juridiskt, dels för att min art (människan) är går före för mig i de flesta lägen, dels för att djuret är mitt ansvar inte ska någon annan behöve lida för att jag inte kan hålla koll på att mitt djur inte springer ut på vägen. Ytterliggare en orsak att välja djuret är att färre individer kommer till skada. Mamman med det ofödda barnet räknar jag som 2 i detta läget.

Troligen skulle jag få panik så vart jag kört i verkligheten vet jag inte.

Nej jag känner likadant.

Jag vet att djur inte har några känslor på samma sätt som vi har, (men egentligen så vad vet vi om det).
Men säger inte mer om det.

Och de som tror att det går har inga egna barn att älska.

Jag älskar mina djur och gör allt för de men ändå är valet lätt.
Djur finns här en begränsad tid, sällan längre än 15-20 år.
Mitt barn ska jag leva med i resten av mitt liv förhoppningsvis, ofta en period på ca 60 år.

Ok. Men ändå, du vet inte hur jag kommer känna för mina barn om jag får några.
Jag kanske inte ens skaffar några.

Jag har fortfarande inte sett några svar på mina 3 följdfrågor från dig...

Nej? Och?
Jag har missat dina frågor men eftersom du så gärna vill veta så.

Det är er mamma/ert barn på ena sidan vägen och hunden på andra sidan. Vem kör ni över om ni måste?

Hunden.

Fråga 2
Det är er mamma/ert barn på ena sidan vägen och dina två hundar på andra sidan och ni måste köra över en människa eller två djur. Vem väljer ni?

Jag har bara en hund.

Sedan kommer följdfråga 3
Om någon körde över er anhörig (mamma/barn) för att rädda sin hund. Skulle ni då förstå deras val och säga att ni hade valt likadant? Skulle ni tycka att de skulle ha något straff?

Ja den personen skulle ha straff och ja jag kan förstå valet men jag skulle aldrig snacka med personen.

Jag väljer djuret.... utan tvekan.

Samma här!
Bullig tjej...Betyder nog att hon har en bulle i ugnen med tanke på att den drogs upp på Familjeliv... :smirk:

Kanske man ska gå in dit och kika vad svaren har blivit där...hmmm...

Nej? Och?
Jag har missat dina frågor men eftersom du så gärna vill veta så.
Det är er mamma/ert barn på ena sidan vägen och hunden på andra sidan. Vem kör ni över om ni måste?
Hunden.
Sedan kommer följdfråga 3
Om någon körde över er anhörig (mamma/barn) för att rädda sin hund. Skulle ni då förstå deras val och säga att ni hade valt likadant? Skulle ni tycka att de skulle ha något straff?

Ja den personen skulle ha straff och ja jag kan förstå valet men jag skulle aldrig snacka med personen.

"Jamen du fattar ju inte. Alla människor är hemska inkl mig själv, jag joinar inget team, alla är likadana redan.
Du får det att låta som att jag och apocalypze vill döda en annan människa, när den här tråden handlar om vad man skulle välja att köra på.
Men för att göra dig ännu mer knäpp så skulle jag valt att köra på människan även om det hade varit en okänd katt som sprang över vägen.
Du anser att människan är värd mest och står över allt annat va?"

Ovanstående citat är från dig och jag får inte ihop det. Du skulle inte köra över din mamma, men du skulle hellre köra över någon annans mamma än en okänd katt.
Är det så att du anser att din familj är värd mest och står över allt annat?

kl

Jag förstår inte att denna debatt har blivit så hetsk. Denna fråga handlar ju om moral och etik och det är väl meningen att man ska debattera, istället för att angripa personen som har ett annat synsätt?
Jag har funderat lite över frågan och kommit fram till att jag i det kritiska ögonblicket skulle ha blivit extremt förvånad över att min hund har börjat korsat gatan. Mitt psyke skulle ha varit mer koncentrerad på min hund och att jag därför skulle väjt undan. Vill åter igen poängtera att min hjärna antagligen i detta fall skulle ha fokuserat på något jag känner igen, och väjt undan för detta, mer än att ha vridit ratten för att köra på en okänd kvinna, trots att hon varit gravid.
Jag tycker det är ett väldigt normalt psykologisk beteende, men uppenbarligen tycker inte andra det? Jag vet inte om ni bortser från den tidsmässiga variabeln, som jag antar är väldigt kort. I detta läge handlar det ju mer om förstahandsintryck och reflexer än sympatiska känslor för det mänskliga offrets familj.

"Jamen du fattar ju inte. Alla människor är hemska inkl mig själv, jag joinar inget team, alla är likadana redan.
Du får det att låta som att jag och apocalypze vill döda en annan människa, när den här tråden handlar om vad man skulle välja att köra på.
Men för att göra dig ännu mer knäpp så skulle jag valt att köra på människan även om det hade varit en okänd katt som sprang över vägen.
Du anser att människan är värd mest och står över allt annat va?"

Ovanstående citat är från dig och jag får inte ihop det. Du skulle inte köra över din mamma, men du skulle hellre köra över någon annans mamma än en okänd katt.
Är det så att du anser att din familj är värd mest och står över allt annat?

Shit lugna ner dig lite. Det där svaret var inte riktat till dig ens?

Vad är det du inte får ihop?
Alla älskar (förhoppningsvis :crazy: ) sin familj och i min familj ingår mina djur.

Vad är det som är så svårt att fatta? :confused:

Att jag anser dom vara mer värda för mig än en okänd människa?

kl

Jag förstår inte att denna debatt har blivit så hetsk. Denna fråga handlar ju om moral och etik och det är väl meningen att man ska debattera, istället för att angripa personen som har ett annat synsätt?
Jag har funderat lite över frågan och kommit fram till att jag i det kritiska ögonblicket skulle ha blivit extremt förvånad över att min hund har börjat korsat gatan. Mitt psyke skulle ha varit mer koncentrerad på min hund och att jag därför skulle väjt undan. Vill åter igen poängtera att min hjärna antagligen i detta fall skulle ha fokuserat på något jag känner igen, och väjt undan för detta, mer än att ha vridit ratten för att köra på en okänd kvinna, trots att hon varit gravid.
Jag tycker det är ett väldigt normalt psykologisk beteende, men uppenbarligen tycker inte andra det? Jag vet inte om ni bortser från den tidsmässiga variabeln, som jag antar är väldigt kort. I detta läge handlar det ju mer om förstahandsintryck och reflexer än sympatiska känslor för det mänskliga offrets familj.

Ja just det. :bow:

så tolkar inte jag frågan. ingen här kan säkert svara på vem de skulle kört på, utan man hade förmodligen väjt för den man upptäckte först. jag ser frågan som vad hade du gjort om du haft ett val? om du kunde leka gud och bestämma vem som skulle få leva och vem som skulle få dö? det är väl därför det blir så hätsk stämning, när man inser hur egoistiska människor är. att många är villiga att offra andra för att må lite bättre själva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka