Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

Är intresserad av vad du skulle välja i mina ovanstående frågor.

Sedan kommer följdfråga 3
Om någon körde över er anhörig (mamma/barn) för att rädda sin hund. Skulle ni då förstå deras val och säga att ni hade valt likadant? Skulle ni tycka att de skulle ha något straff?

Tack Stoppard, jag är korkad som inte lyckats kläcka ur mig den frågan tidigare... Men... Är det människor som är i en fas i livet där man ska frigöra sig från sina föräldrar och flytta hemmifrån så vettifanken vad svaret blir ;) Det kanske är biologiskt att resonera på ett visst sätt då?

Sedan kommer följdfråga 3
Om någon körde över er anhörig (mamma/barn) för att rädda sin hund. Skulle ni då förstå deras val och säga att ni hade valt likadant? Skulle ni tycka att de skulle ha något straff?

Eftersom jag inte skulle valt en hund före en människa, så skulle jag aldrig kunna förstå hur en sådan är funtad, som gör det valet och Ja, de ska straffas för att de kört ihjäl en människa om det är min mamma eller "alkisen Mumrik" är ovessäntligt i sammanhanget..

Senast ändrad:

Ang att välja mellan djur el människa.
HUR F-N kan ni välja att köra på en människa istället för eran jycke?
Har ni följt nyheterna de senaste dagarna?
Om psykfallet som knivmördade den lilla 8- åringen i Jönköping?
Tänk om han hade mött både den lilla pojken och ERAN hund samtidigt. Killen var bara i början av sitt kanske 80- åriga liv och eran hund kanske hade levt halva av sitt 10-åriga liv.
Ni som på fullt allvar väljer djur framför människoliv borde söka hjälp.
Ni verkar ha empati-problem........:(
Antagligen har ni inte heller några egna barn.......

ja troligtvis är det måna som har empati problem, o nej jag har inga barn men frågan handlade inte om sitt egna barn utan om en vilt främmande människa o sitt husdjur..:angel:

Brandgul;7346937[QUOTE skrev:
]Det är det som är så skrämmande att ni kan vara så j*vla egoistiska.
Well, människor förhåller sig olika till sina djur helt enkelt.
Nu är ju frågeställningen från början eg ganska oviktig, då man aldrig skulle hinna ha den här moralkampen med sig själv om man hamnade i den situationen.
Instinktivt tror jag de flesta skulle styra ifrån den man älskar, dvs hunden förhoppningsvis.

.
Jag fårstår varför det finns så mycket skit... *BLÄ* Medmänniska? *pjutt* Ego ego ego ego ego.
[/QUOTE]

Ursäkta mig ett ögonblick... men du får gärna utveckla, vilka fler hemskheter har människor som jag ställt till med?!:cool:

Egoistisk är inte ond - självklart inte.
Vad jag menade med det inlägget är att mänskligheten inte är ond och egoistisk utan att enstaka individer väljer att vara egoistiska och/eller onda.
Man kan välja att tänka på andra också.....

Och de flesta väljer att köra på ett älskat djur än en människa.

Well, människor förhåller sig olika till sina djur helt enkelt.

fast det har ingenting med frågan att göra. det frågan handlar om är om du väljer att ta en smäll för att skona många andra.

*kl*
Dom flesta här verkar inte förstår att man kan älska sitt djur som man älskar sitt barn.

Vilken idiotisk fråga, men jag måste ändå svara :p

om man nu skulle lyckas sätta sig i denna situationen så skulle jag nog i stundens hetta köra på kvinnan. MEN om jag kunde välja så skulle jag nog välja djuret. Motiveringen: om mitt djur där är det bara JAG som skulle bli väldigt ledsen. Om Kvinnan dog, skulle jag bli helt förtvivlad, eftersom det var jag som orsakade olyckan. Dessutom så skulle kvinnans ev. sambo, barn, kollegor, föräldrar, vänner osv. bli helt förkrossade. Mitt djurs död skulle alltså bara beröra mig medans kvinnans liv skulle beröra sååå många fler!

Vi vänder på frågan: Om det var någon annan som satt i bilen och hade samma valmöjlighet. Men denna gång är det din Mamma och förarens hund som går där ute på vägen. Vem av dessa skulle du då vilja att föraren väjde för?

*kl*
Dom flesta här verkar inte förstår att man kan älska sitt djur som man älskar sitt barn.

Jag älskar mina djur som det vore mina barn :smirk:

edit: Fast när jag tänker efter så skulle jag aldrig kunna älska mina djur MER än mina barn (om jag nu hade några). Om barnen tex. blev allergiska så skulle det knappast vara barnen jag adoperade bort. Och om tex. hunden blev ilsk och började bita mina barn så skulle det vara hunden jag såg till att omplacera/avliva...knapast barnen... så när jag tänker efter så kan man inte älska sina djur som om de vore sina egna barn, eftersom man alltid sätter barnen i första hand! Men jag älskar mina djur för det :love:

Lazio, har du några barn själv?

Senast ändrad:

Jag älskar mina djur som det vore mina barn :smirk:

edit: Fast när jag tänker efter så skulle jag aldrig kunna älska mina djur MER än mina barn (om jag nu hade några). Om barnen tex. blev allergiska så skulle det knappast vara barnen jag adoperade bort. Och om tex. hunden blev ilsk och började bita mina barn så skulle det vara hunden jag såg till att omplacera/avliva...knapast barnen... så när jag tänker efter så kan man inte älska sina djur som om de vore sina egna barn, eftersom man alltid sätter barnen i första hand! Men jag älskar mina djur för det :love:

Lazio, har du några barn själv?

Frågan var ju liksom inte om man älskar sitt djur MER eller mindre än sina barn. Men jag känner samma som du, skulle min hund bita ungen skulle jag avliva hunden osv.
Nu sabbar jag mitt svar till cillamuffins men eftersom jag inte har några barn än så är hästarna som mina barn.

hur ska vi som inte har barn kunna säga att vi älskar våra hundar som vi älskar våra barn? och nej, jag tror inte du har barn.

Frågan var ju liksom inte om man älskar sitt djur MER eller mindre än sina barn. Men jag känner samma som du, skulle min hund bita ungen skulle jag avliva hunden osv.
Nu sabbar jag mitt svar till cillamuffins men eftersom jag inte har några barn än så är hästarna som mina barn.

Fast ens barn älskar man ju mer än allt annat (förhppningsvis iaf, finns ju undantag :mad: ) och du säger själv att du skulle sätta dina barn i första hand, då är alltså inte djuret lika mycket värd som sina egan barn? Och då borde man alltså inte heller kunna älska sina djur som om de vore ens egna barn... ??

Jag tycker verkligen det är jätte dumt att jämföra djur med människor, eftersom kärleken och allt runt omkring är så annorlunda. Djur är djur och människor är människor, man ska inte förmänskliga djuren... (vilket jag anser många gör när det dyker upp en sån här diskussion)

Ok jag ska ändra på det, jag älskar mina hästar som jag kan tänka mig att jag kommer älska mina barn. Bättre?

Fast ens barn älskar man ju mer än allt annat (förhppningsvis iaf, finns ju undantag :mad: ) och du säger själv att du skulle sätta dina barn i första hand, då är alltså inte djuret lika mycket värd som sina egan barn? Och då borde man alltså inte heller kunna älska sina djur som om de vore ens egna barn... ??

Jag tycker verkligen det är jätte dumt att jämföra djur med människor, eftersom kärleken och allt runt omkring är så annorlunda. Djur är djur och människor är människor, man ska inte förmänskliga djuren... (vilket jag anser många gör när det dyker upp en sån här diskussion)

Varför svarade du i tråden då om du tycker det är jättedumt att jämföra djur med människor? Du jämförde nyss ett djur och en människa.
Bara för att man älskar sitt djur betyder inte det att man förmänskligar det.
Jag älskar mamma och pappa lika mkt som jag älskar mitt sto. Därmed säger jag inte att mitt sto är mer värt än mina föräldrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka