Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

Jag är inte det minsta hetsk, utan tycker att det är en intressant debatt. Det sista i mitt inlägg kunde kanske tolkas som hetskt, men det är ju bara en omskrivning av ett av dina citat...

Man kan ju inte säga att det är någons åsikt som är mer rätt än någon annans i den här frågan.

Vad jag inte får ihop är följand citat

"...så skulle jag valt att köra på människan även om det hade varit en okänd katt som sprang över vägen."
Det tolkar jag som att du tycker att människor är mindre värda än djur. Då är det ologiskt att din mamma skulle vara mer värd än ett djur, om inte din familj står i särställning i mänskligheten.

"Du anser att människan är värd mest och står över allt annat va?"
Villket jag tolkar som att du menar att den som menar att människan ska skonas anser att människor är överlägsna. Ergo borde du då mena att din familj är överlägsen då den ska skonas.

Jag är inte det minsta hetsk, utan tycker att det är en intressant debatt. Det sista i mitt inlägg kunde kanske tolkas som hetskt, men det är ju bara en omskrivning av ett av dina citat...

Man kan ju inte säga att det är någons åsikt som är mer rätt än någon annans i den här frågan.

Jag har inte skrivit att du är hätsk heller.

Stoppard skrev:
Vad jag inte får ihop är följand citat

"...så skulle jag valt att köra på människan även om det hade varit en okänd katt som sprang över vägen."
Det tolkar jag som att du tycker att människor är mindre värda än djur. Då är det ologiskt att din mamma skulle vara mer värd än ett djur, om inte din familj står i särställning i mänskligheten.
"Du anser att människan är värd mest och står över allt annat va?"
Villket jag tolkar som att du menar att den som menar att människan ska skonas anser att människor är överlägsna. Ergo borde du då mena att din familj är överlägsen då den ska skonas.

Allt är inte logiskt här i världen. Känslor brukar inte vara speciellt logiska.
Dom man älskar är värda mer än allt annat.. för mig är det oavsett om det är människa eller djur, som jag redan har skrivit.

"Människor förråder dina hemligheter, din vänskap och din kärlek. Djur sviker aldrig."
Så känner jag.

Senast ändrad:

*KL*

Det är ett svårt val.

Hade det varit min häst hade jag ALDRIG kört på henne.
Hon är älskad av MÅNGA, hela familjen, många jobbarkompisar på chaparral, hon är uppskattad mer än många människor är.
Hon kommer sörjas mer än många människor gör.
Henne skulle jag ALDRIG välja att köra på.

Men hade det varit min gamla fågel så hade nog han tyvärr fått bli mos under bildäcket.
Ang min hundvalp, vet jag inte.

Dom man älskar är värda mer än allt annat.. för mig är det oavsett om det är människa eller djur, som jag redan har skrivit.

"Människor förråder dina hemligheter, din vänskap och din kärlek. Djur sviker aldrig."
Så känner jag.

Håller med där.
Både djur och människor jag älskar, kommer före främmande människor och djur.

Men jag skulle hellre skona en späckhuggares liv och att en människa dör i dess ställe. Människor finns det gott om, och ingen nytta gör dom heller.

Hmm. Svår fråga. Skulle aldrig vilja köra på mitt djur som jag har en relation till, så troligtvis skulle det bli tjejen.
Dock skulle man nog må otroligt mycket sämre efter att ha kört på tjejen än om man hade kört på djuret...

*kl*

Jaha ja, som ni ser har både jag och Gunnar varit inne och rensat. Om tjafset fortsätter kommer tråden raderas. Det är inte tillåtet att insinuera eller direkt angripa som vissa användare gjort.

Vad gäller övriga tendenser att insinuera eller kalla andra användare sjuka, knasiga, helt väck osv för att de gör ett annat val än en själv, så ska det sluta nu. Diskussioner runt och kring moraliska frågor välkomnas, men åsikten är fri och jag kommer slå hårt på de som går på andra användares mentala förmåga.

Fortsätt nu och diskutera snällt istället.

Mvh moderator Jadzia

*knapplån*

Jag har redan svarat i tråden en gång, men gör det igen :bump:

Jag tror att när man sitter framför datorn är det så lätt för vissa att säga att dom hellre kör på sina djur, än en okänd människa. För moraliskt sett, enligt vad man har lärt sig så är det rätta svaret.

MEN, jag tror att om det nånsin händer att man på en hundradels sekund måste väja för antingen ens djur, eller en okänd människa så tror jag att man instinktivt väjer för sitt djur faktiskt. Man hinner inte tänka efter.

Ens djur känner man på sina tio fingrar, man vet allting om dom. Man vet allt om deras speciella små egenskaper, och grejer som just dom gör. En okänd människa i en sån situation är nog bara ett..skal. En "bild" på något sätt..Jag tror inte man tänker på människans släkt och allt sånt där då..

Jag blir lite förvånad att många anser att precis alla människoindivider är så totalt upphöjda jämte djuren.

F.ö ser jag det så här:

Du vill förmodligen hellre att din grannes livspartner dör än din egen eller hur?
Egoism såklart..

Varför prioritera annorlunda i det här fallet?

Jag ser inte alla människor som otroligt upphöjda, jag går från individ till individ där precis som jag gör med djuren.
Alltså har alla människor och djur olika värde för mig. Vilka är ni i den här tråden att döma vad som är viktigast här i världen för varje person?

Senast ändrad:

Ärligt, Sök hjälp - du kan inte må bra.

Ärligt, ta dig ner från dina höga hästar och sluta tro att just din bedömning är den enda rätta. Är det den gudomliga, absoluta rätta lagen du talar om? Eller bara din personliga åsikt?

:bow: Du sa det jag inte kunde sätta ord på. Är chockad över att det ens ska vara ett svårt val :eek: Givetvis älskar man sina djur, men ställt mot en människa! dessutom gravid? :eek: :eek:

Ja, gravid? Vilka här skulle sett ut så här :eek: om de fått veta att en kvinna tänker genomgå abort? Är ett foster alltid okränkbart?

Det finns två åldrar som människor tror och vet allt. Det är när de är 3 år och 19 år.

(Jo jag har även upplevet det personligen så jag har praktiskt erfarenhet av det, men jag minns det inte från den tiden jag var 3 år)

Ja, och du verkar tillhöra den kategorin.

Skulle aldrig rädda ngt djur, eget eller annans, på bekostnad av ett människoliv. O tror knappast att någon här skulle acceptera att få en släkting eller bekant dödad för att ngn ville rädda sitt djur.
PL

men glömmer ni inte något väldigt viktigt nu? dels att en människa är någons barn, och kan vara någons bästa vän, själsfrände, förälder osv. en hund är trots allt bara någons hund. dessutom lever en hund bara c a 10 år, medan en människa lever närmare 80.

jag hoppas verkligen aldrig att jag kommer sitta i samma sjunkande båt som er om jag får barn. vad hände med "kvinnor och barn" först? är det numera "jag och min hund" som gäller?

Jag kan med nästan all säkerhet säga att hade min häst sprungit över vägen hade jag gjort mitt bästa för att väja för honom oavsett om jag skulle träffa ngn annan eller köra ihjäl mig själv.

Att du påstår att människor som resonerar såhär är psykiskt sjuka visar bara på din egen omogenhet.
Håller med.

Och vem är den där personen att avgöra vad folk värderar.
Ett djur kan vara älskat av väldigt många.

Sen kan man alltid se det från det hållet att en människa SKA SE SIG FÖR, o därmed mer eller mindre får skylla sig själv om hon blir påkörd då hon kliver ut hur som helst.
En stackars hund däremot vet inte vad den ger sig in på när den glatt springer ut.

Svårt val dock, men det blir nog hunden som får sätta livet till isf, med förbehållet att jag själv kommer avrätta idioten som klev ut o tvingade mig till att köra över hunden.

Är så trött på alla idioter där ute som bara kliver ut 10m framför bilen på vinterväglag, så snart kommer det smälla vare sig man vill eller ej.

/Tobbe
Håller med om det först.
Och det i mitten låter smart dock ;)
Det sista håller jag helt med om. Så trött på såna där! :mad:

Jag skulle undvika att köra på mitt djur till varje pris, om jag till och med behövde köra över människan. Mina djur är min familj, och dom vill jag ha i livet till varje pris. En okänd människa är inte lika mycket värd som en familjemedlem, enligt mig.
:bow:

Jag blir lite förvånad att många anser att precis alla människoindivider är så totalt upphöjda jämte djuren.

F.ö ser jag det så här:

Du vill förmodligen hellre att din grannes livspartner dör än din egen eller hur?
Egoism såklart..

Varför prioritera annorlunda i det här fallet?

Jag ser inte alla människor som otroligt upphöjda, jag går från individ till individ där precis som jag gör med djuren.
Alltså har alla människor och djur olika värde för mig. Vilka är ni i den här tråden att döma vad som är viktigast här i världen för varje person?
Håller med.

Jag förstår inte att vissa kan ha så svårt att förstå hur mycket man kan älska ett djur. Min häst är älskad av väldigt många, och har gjort mycket bra i sitt liv, jag älskar henne mer än mina kompisar.
Henne skulle jag alltid väja för.

För det första, två liv mot ett! Som andra säger, människor lever längre än djur, människor har ett större kontaktnät = fler sörjande. Att djur dör är en del av ägandet med djur då de lever mycket kortare tid än människor, även om det inte är något man tänker på dagligen så finns det faktiskt inplanerat i ens liv att ens djur kommer att dö. Visst är döden endel av livet i männskliga rellationer också men i en ung människas bekantskapskrets så förväntas den ändå leva många år till och där finns inte förberett på samma vis att den personen kan försvinna, många personers liv i människans kontaktnät kanske helt faller igen om den personen försvinner, partner, nära släktingar, vänner, arbetskamrater....

Och många har här debbaterat hur hemska människor är, men ni glömmer en sak, människor gör även underbara saker som inte existerar i ett djurs begreppsvärld. Inget annat djur än människor skulle riskera livet eller lägga ner hela sin själ för att hjälpa obesläktade individer av samma eller annan art. Och de människor som utför grymma handlingar, oftast har de hjärnskador som sitter just i de delar som gör oss männskliga, alltså de människor som utför de mest hemska och barbariska handlingar är de som är mer lika djuren :eek: Glöm ej heller att krokodiler, vildhundar, lejon, ormar o.s.v utan betänkligheter tuggar i sig andra djur medan de fortfarande lever! Kan ni tänka er något grymmare? Har ni någonsin sett en katt leka med en mus? Hört talas om en häst som sparkat av benet på en annan häst i hagen och sedan låtit den stå där och lida? :eek: Antagligen medans en människa står bredvid den skadade hästen och gråter och väntar på att nödslakten (som människan beställt, inte den grymma hästen som plågat den skadade, må den gå samma öde till mötes, eller hur är det det brukar låta när människor gör något grymt mot någon annan? :smirk: ) skall komma och göra slut på hästens lidande.

Ja! Jag anser att människor har ett högre värde än djur! Av så många fler anlednngar än jag orkar skriva ner här. Om någon kört ihjäl mitt djur för att rädda livet på en människa hade jag sörjt men förstått beslutet, hade någon kört ihjäl en människa jag älskar för att rädda sitt djur hade jag gjort allt i min makt för att den personen skulle dömmas för dråp

vad hände med "kvinnor och barn" först? är det numera "jag och min hund" som gäller?

Precis:bow: Kom att tänka på Titanic, och hur skulle det ha sett ut om dom räddade alla hundar med matte/husse först:crazy:

Jag tänker även så här...jag skulle aldrig offra mitt liv för att någon annans hund ska leva.

Svar på frågan: självklart kör jag över hunden om jag kan välja.

Ja, gravid? Vilka här skulle sett ut så här :eek: om de fått veta att en kvinna tänker genomgå abort? Är ett foster alltid okränkbart?

Har hon bullig mage så är det lite för sent att tänka på abort.
Skulle man gjort rätt om man kört över kvinnan pga att hon skulle ju ändå göra abort...?:crazy:

Och de människor som utför grymma handlingar, oftast har de hjärnskador som sitter just i de delar som gör oss männskliga, alltså de människor som utför de mest hemska och barbariska handlingar är de som är mer lika djuren :eek: Glöm ej heller att krokodiler, vildhundar, lejon, ormar o.s.v utan betänkligheter tuggar i sig andra djur medan de fortfarande lever! Kan ni tänka er något grymmare? Har ni någonsin sett en katt leka med en mus? Hört talas om en häst som sparkat av benet på en annan häst i hagen och sedan låtit den stå där och lida? :eek: Antagligen medans en människa står bredvid den skadade hästen och gråter och väntar på att nödslakten (som människan beställt, inte den grymma hästen som plågat den skadade, må den gå samma öde till mötes, eller hur är det det brukar låta när människor gör något grymt mot någon annan? :smirk: ) skall komma och göra slut på hästens lidande.

Detta stämmer inte alls.
Människor som utför grymma handlingar behöver inte ha hjärnskador.
De kan helt enkelt vara onda, samvetslösa osv osv. Som de som bankar tvättbjörnar i marken och flår dom levande. De har knappast hjärnskador, men likförbannat är det en ond handling. Osv..

Och det går inte att jämföra med att katter leker med möss och att en häst sparkat av benet på en annan häst.

Skillnaden är att människor KAN tänka i de här banorna, människor har ett VAL. Djur har bara medfödda instinkter osv.
Det går ju inte att jämföra.

Jag tycker verkligen inte att en häst som sparkat av benet på en annan ska behöva dö :smirk:
Men en människa som medvetet klubbar ihjäl sälungar.. Det går ju att diskutera :angel:

Jag är ledsen men du visar på hur lite du vet i det svaret. Allt vårt beteende sitter i hjärnan, om en människa som har alvarliga frontallobsskador utför grymma handlingar, och på grund av sina skador inte heller KAN tänka i dessa banor, hur ställer du dig till det?

Människor som behandlar djur på ett sådant sätt du beskriver kommer ofta från en annan kultur där de aldrig fått lära sig att känna empati med djur, det finns helt enkelt inte i deras föreställningsvärld att djur har känslor och de upplever alltså inte att de utför en grym handling, är det då brist på empati?

För övrigt, om kvinnan ni kör ihjäl är läkare, som räddar liv (kanske en föredetta läkare utan gräser) En lärarinna som kämpar mot mobbing i skolan och gör all skillnad i världen för ett barn. Hon kanske är en ensamstående mamma som lämnar en föräldralös treåring efter sig? Visst skapar djur sorg och ett tomrum efter sig, men de lämnar ändå inte samma avtryck efter sig som en människa, då människor gör en större skillnad i sin omvärld.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka