Vem rider din häst?

T

TDJ

Fick mig en funderare när jag besökte en tävling på en nyinvigd arena i Skåne härom veckan.
I samband med några rookie-klasser i reining, uppträdde ett fenomen:
På framridningsbanan rider ett gäng tränare (tillika landslagsryttare) fram några hästar, lämnar över dom till ryttarna (oftast ägarna) som går in och tävlar dom. Direkt efter genomförd ritt tar tränaren över hästen igen och ”rider till” den.

Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här. Jag tycker ju att det är helt ok att lämna sin häst till en tränare för inridning/tillridning/träning, men vems är prestationen när tränaren till och med rider fram hästen innan tävling och dessutom måste korrigera den omedelbart efter?

Vad tycker ni om detta fenomen?

Sv: Vem rider din häst?

Skulle inte känna mig så stolt om jag blev placerad när jag inte fixar att rida fram den på tävlingsbanan. Tycker däremot att det ät okey att tränarn kikar lite på en under framridningen innan start om han står på marken.

Jag håller helt med dig. När jag tävlar vill jag ju känna att jag och hästen kämpat oss fram till den prestationen, att vi är ett och kommunicerar med varandra, från start till mål. Om inte jag sitter på hästen på framridningen kan jag ju omöjligt veta hur jag ska rida banan där inne, jag vill känna igenom min häst. Jag skulle inte kunna slappna av om jag bara satt eupp på hästen direkt inna jag skulle in på banan.

Men självklart skulle jag låta min tränare känna igneom hästen innan och ge tips och råd.

Det är väl här den stora skillnaden mellan tränare och tränare ligger. Den ena tränar hästen, den andra tränar ryttaren.

Tycker det känns som om det kommer att straffa sig längre fram... Man kan ju inte ALLTID ha med sig tränare när man är ute... eller? Vad händer den dag då ryttaren står ensam? Eller händer inte det??

Vill man inte rida hästen genom alla momenten, är det inte då man lär för livet? Tycker att även vi inom western ska se upp så att inte kvaliteten på våra ryttare blir sämre. Uppmuntra unga ryttare till att RIDA, lära sig grunderna och allt som har med hästsporten att göra.

Vill skriva mera men jag är faktiskt mållös... vet heller inte hur jag ska ställa mig i denna fråga? :confused:
Vill gärna höra andras åsikter

Har faktiskt inte stött på detta. Rider själv fram mina hästar om det är jag som ska tävla. Ska kika runt lite här i Småland hur det ser ut lite närmare;)...Min åsikt är att jag som ryttare ska veta var jag har hästen för dagen och det får jag bara genom att rida fram den själv... Då är prestationen min. I Hälsingland var ju tränarna konkurrenter, goda sådana visserligen så man fick muntligt stöd om det körde ihop sig med nåt...:rofl:

En BRA tränare bör kunna fixa båda, den med fyra och två ben annars bör hans status sjunka en del.;) Han ska kunna träna fram ryttare OCH hästen ända fram till banan inte behöva hoppa upp på hästen i otid så fort det blir "lite" bekymmer.

Senast ändrad av en moderator:

Fick mig en funderare när jag besökte en tävling på en nyinvigd arena i Skåne härom veckan.
I samband med några rookie-klasser i reining, uppträdde ett fenomen:
På framridningsbanan rider ett gäng tränare (tillika landslagsryttare) fram några hästar, lämnar över dom till ryttarna (oftast ägarna) som går in och tävlar dom. Direkt efter genomförd ritt tar tränaren över hästen igen och ”rider till” den.

Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här. Jag tycker ju att det är helt ok att lämna sin häst till en tränare för inridning/tillridning/träning, men vems är prestationen när tränaren till och med rider fram hästen innan tävling och dessutom måste korrigera den omedelbart efter?

Vad tycker ni om detta fenomen?

detta är jättevanligt i USA,
där rider ägarna endast på tävling eller någon gång ibland och tränas av proffs för att vinna. detta gäller även i hoppning etc.

Jag tycker det är synd.

Med vilken rätt sätter ni er till doms över hur andra vill driva sitt "hästintresse":confused:
Om jag väljer att ha min häst hos en tränare som ser till att den och kanske i viss mån jag skall prestera bra på tävling, så måste det väl vara upp till mig!

Detta handlar ju inte om att han eller hon (tränaren) tvingar mig till detta. Varför är det inte mig som hästägare som ni sätter er till doms över. :confused: Hur lat är jag som inte ens ids rida min egen häst eller har jag så in i bänken gott om pengar att det sticker i ögonen att jag kan ha denna hjälp eller ha min häst i träning osv, osv

Man kan tycka vad man vill om detta och man kan absolut inte säga att denna "tränare" och tillika landslagryttare är misslyckad som tränare för att dennes kund väljer att ha detta upplägg.:mad:

Vad tycker DU om alla oss vanliga amatörer som kommer till varje träning och ursäktar oss med att vi faktiskt inte hunnit rida så mycket sedan senaste träningen.....
En stor guldstjärna åt alla de tränare som orkar upprätthålla ens ett litet uns av ork att försöka lära mig något på kommande lektion.:crazy:

Var och en får väl göra hur och vad den vill med sitt hästhållande, och lägg inte skulden på våra tränare, för att vi som betalar tar besluten!
Ibland undrar jag om man ens tänker efter innan man skriver här på buke?

Monke:devil:

Jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som en kritik mot hur enskilda tränare bedriver sin verksamhet eller kvalitén på denna. För mig är det självklart att tränaren utför det kunden efterfrågar. I det här specifika fallet är det tränare som jag högaktar för deras kunskaper både som tränare av ryttare och av hästar och jag ser ingen skillnad i värde på det ena eller det andra.

På frågan om vad jag tycker om alla oss vanliga amatörer som kommer till varje träning och ursäktar oss med att vi faktiskt inte hunnit rida så mycket sedan senaste träningen, så tycker jag att vi alla är olika i förmåga och kapacitet att realisera våra träningsambitioner och att ingen skugga skall falla över någon på grund av brist på tid, pengar, förmåga eller kunskap och att det definitivt inte är något att be om ursäkt för.

Var och en får verkligen göra som h*n vill med sitt hästhållande och jag har själv tränare som tränar både mig och hästen, men frågan jag ställer är fortfarande: vems är prestationen i det här fallet; min eller tränarens och var går gränsen?

Jag håller med Monke. Den som vinner, vinner - vem som red fram hästen har inte publiken med att göra.

Ja, den som vinner, vinner. Men jag som publik nöjer mig inte med att enbart se det som sker på tävlingsbanan, jag vill veta bakgrund. Då kan jag t ex glädja mig mer åt en sistaplacering, som var väl genomförd under omständigheterna, än åt en medioker förstaplacering, där man kunde förväntat sig bättre.

Vill man placera sig genom att åka häst så är det kanske det enda rätta??

Visst kan man välja att ha det upplägget, men personligen skulle jag inte kunna känna någon som helst glädje eller stolthet över en förstprisrosett om den blev vunnen på det sättet....:crazy:

Är faktiskt lyckligare över de rosetter jag vann på en träningstävling i helgen på lånad fjorddam som jag bara ridit två gånger innan dess....;)

Jag skulle inte heller tycka att det var så kul att sätta mig på en färdig häst och vinna, jag gillar att ha tagit hästen dit själv (med tränarhjälp). Men alla har vi väl olika intressen? Vissa vill ha en vacker häst att titta på och glädjas över att den vinner priser med en annan ryttare, andra vill själva vinna priser men är inte intresserade av själva träningen, och så finns det dom som bara vill träna och aldrig tävla och så dom som bara vill lunka runt i skogen och så finns det folk som vill ha en häst i hagen att titta på och klappa på och borsta och så såna som jag då, som vill rida in och träna sin egen häst själv för att känna sig nöjd med en eventuell placering. Vilket är mest värt? Är det inte upp till var och en?

*kl*

Oavsett vad jag tycker om upplägget som beskrivs som sådant så vill jag bara inflika att det inte "bara är att sitta upp på en färdig häst och vinna"...

Det kan vara nog så svårt att som amateur eller orutinerad (på proffstränade hästar) att sitta upp och bara ens hitta knapparna!
Att rida en poffstränad häst är ibland 100 gånger svårare än att rida en "hemma/egen tränad" häst.

Jag har sett detta fenomen på väldigt många tävlingar.

Helt ok för mig att vissa ryttare väljer att göra på det sättet, om de känner att de uppnår det de vill med sin häst genom att (ska inte säga bara) gå in och rida tävlingsritten så är det väl kul för dom!

För mig egen del känner jag att det är något jag aldrig skulle komma på tanken att göra. Jag har inget nöje av att visa upp ett arbete jag inte gjort själv.
Det är ju alla slitiga och otroligt härliga timmar i stallet och på hästryggen som gör att jag åker på tävling. För att känna om jag tränat hästen bra och ifall det är något som fattas!

Om jag var landslagsryttare (exempelvis) så hade jag självklart hjälpt mina elever och ridit deras hästar om det är vad de vill. Så all credit till proffsen som tar av sin egen tid (och de har det riktigt stressigt på tävlingar) till att hjälpa andra!!

De va allt från mig :)

Det gör det väl bara ännu roligare för oss amatörer att vinna när man vinner över en proffstränad häst med en åkande ryttare :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 191
Senast: Targa
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·
Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 964
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård