Om det som felade fortfarande felar bör kan väl snarare korrigera?
Men för mig är korrigera alltså att lite tydligare än vanligt checka av att hästen tex är framme för skänkeln när man travar av efter första klassen. Det är INTE att ens gå in på framhoppningen igen o hoppa. Möjligtvis hade jag galopperat en långsida innan jag travat av men inte på något vis gett hästen spö såklart! Det är ju meningslöst. Men att gå ut från banan med en dålig känsla av att hästen inte var framme och rida några mindre tempoväxlingar under avtravningen där jag (för det är min ridning som är felet till att hästen inteär framme ju) renodlar hjälperna tydligare ser jag som en självklarhet. Och det är för mig den korrigeringen som ska krävas, max.
Hur tänker du? :-)
Jag bemötte mer att man "självklart kan korrigera i efterhand".
Just iom att jag inte anser det är i efterhand man korrigerar även om det handlar om en häst som stoppar på hinder. Då checkar man ju som du säger av att den bjuder, efter stoppet. Och gör den inte det kanske man korrigerar. Men då upplever inte jag det är i efterhand. Utan man korrigerar ju det som felar där och då.
Men som också var orsaken till stoppet förut.
Så alltså upplever inte jag att korrigeringen är i efterhand.
För att korrigera i efterhand ser jag noll och ingen vits med.
Men att korrigera något som inte funkar just nu, men som gett ännu större problem nyligen i ett svårare moment, det köper jag helt. De sakerna ska dock skiljas på.
Så man inte bara tror att man kan spöa upp djuret och och vips så har det fattat att det skulle göra si eller så och "lärt sig" som man tyvärr hör en del snacka om och ge hästarna en annan mentalitet än de är kapabla till och därmed också ge dem för svåra uppgifter ibland iom att de anses vara så pass eftertänksamma och planerande.
Men att om den inte svarar fram förstärka så den svarar är ju något helt annat.
Men då måste man ju som ryttare förstå skillnaden i de sakerna och veta vad man letar efter.
Retning, respons och eftergift liksom..
Missa uppgift, minnas det, få stryk för det och sen minnas varför man fått stryk och sen nästa gång göra bättre.. Utan att man då checkat av reglagen och responsen för hjälperna.