När hästar tränades för att användas kommersiellt så användes mkt våld både i träningen och i själva jobbet. Och du kan utan vidare piska ner en häst så den duger att dra runt ett vattenhjul eller användas som motor till vagnar o annat.
Men vi i vårt lyx samhälle använder inte längre dessa metoder
Därför att hästen för den absoluta majoriteten är förbundet med fritid och det ska vara trevligt.
Däremot har man aldrig med våld kunnat lära upp en drivande eller ställande hund.
Det är svårt för att inte säga omöjligt att endast med våld få till dressyr med kvalitet. Då kan inte hästen vara skraj. En känslig häst som man endast spöar upp blir för skraj. Någon gång måste man efter nedbrytning börja bygga upp den. Både för att få lättheten och eftergiften och avslappningen i rätt muskulatur sas. Men också för att få den att få självförtroende nog att våga fråga rätt fråga när man kommer till tex byten i varje.
En skraj häst får du inte lätt att göra skolsprång etc på heller.
Men ja, jag håller med om att det mest är negativ förstärkning. I stort sett enbart.
Men med rätt timeing i den negativa förstärkningen kan man stärka dem mentalt.
Jag tror inte det går att träna en häst med enbart positiv förstärkning. Men mellan det och att piska upp dem finns ju rätt stort reglage.
Så visst fasen går det att slå hästar till mycket. Att hobbla dem, binda upp dem och aldrig lära dem att de kan komma loss, slå sig fria, komma ur form etc.
Men det blir inte lätt, vackert och påverkbart på så sätt att man kan maxa kvaliteten i alla rörelser.
Jag anser nog att det är väldigt mycket lättare att sabba en häst än en hund. Hästen har ingen medfödd drivkraft till någon av de grenar vi sysslar med, med undantag för ev vallning.
En hund avlad för ett visst syfte VILL själv tex apportera(bära saker iaf), valla, jaga etc..
Om den inte får göra det i träning är risken stor att den iaf gör det på sitt sätt. Bär skor, vallar folk/bilar, jagar katter etc..
Man kan skälla och ha sig. Men driften finns där och den är svårare att ha kål på än en hästs vilja att tex göra en galoppiruett eller hoppa ett stort hinder.
Om man bestraffar dem i "fel läge" sas kan man förstöra mycket mer.
Och då ser jag alla hjälper utom sits för bestraffning. Om man dessutom skulle rappa upp dem satan är det ju verkligen(!) bestraffning.
Det går som sagt absolut att slå sig igenom det mesta med dem. Men en skraj, stor häst som lär sig slåss och gå emot är inget man vill sitta på om man inte sitter betydligt bättre än vi alla gör. Och även i sånt är ju timeingen avgörande, utöver modet och tålamodet.
Alltså ser jag hundar som svårare att sabba.