Det som räddat honom är väl antagligen att hindrena ändå varit såpass (förhållandevis) låga att han på något vänster lyckats "helikopterflyga" över. Antar jag. För både ryttare och häst har ju bevisligen överlevt. Men även med (i hoppsammanhang) betydligt mer rutinerad ryttare än mig sitter man nästan och håller för ögonen när han ska ta en bana på 70 cm, för att han både taxerar och hoppar så illa...
Liksom han tar sig över, men avstånden är ju lite "hipp som happ
" och hans teknik över är som en helikopter... Upp till ungefär 40-50 cm kan dock t.om. jag hantera honom. Taxeringen är fortfarande sådär, men tekniken är ändå rätt okej.
Jo, lite lever han väl på sin forna glans. Absolut.
Fram tills förra sommaren så tränade jag och han på ca. LA nivå i dressyr, och startade även en LA:2 "för skojs skull" bara för att vi tyckte programmet var kul. Men idag, efter stora skadeproblem sedan juli -16, med bl.a. 3 igångsättningsperioder fram tills nu (ska påbörja 3e på fredag), så är han ju inte alls på den nivån längre. Pratar vi nu och framåt skulle jag säga att han håller för LB dressyr och 40 cm hoppning. I absolut bästa fall. Men iaf LC dressyr och upphöjda markbommar/20 cm bör han klara även i framtiden utan problem.
Så visst lever han ev. på äldre meriter.
Givetvis är utbildning en färskvara! Dock gjorde vi en del "svårare" rörelser (skolor på rakt och böjt spår, lite galoppombyten m.m.) så sent som för 1 år sedan. Slutor i skritt på rakt spår så sent som efter jul. Så iaf typ LA nivån hänger absolut i, även om jag inte vet hur han klarar det "slitaget" idag.
Det där med program vs. rörelser känner jag så väl igen! Pratar vi enskilda/utbrutna rörelser så gör ju jag och H.H grejer på typ LA/åt MsvC hållet, eller gjorde iaf förra året. Men pratar vi sammanhållna program är det ju liksom 56% i LB som gäller. Främst för att hans ökningar i gångarterna milt uttryckt lämnar lite att önska.....