Det här med att ha en mentor (kan vara t.ex. en tränare du litar på!) tror jag är en väldigt bra grej.
Sen att boka in besiktningen med en vet man själv valt - och vara med själv är en annan viktig grej.
Att ha rimliga förhoppningar utifrån sin egen budget tror jag också är en väldigt viktig sak. Man får varken Casall eller Valegro för 50k liksom.
Kan bara ta när jag köpte min drömhäst Herr Häst som ett exempel kring det här med budget vs. vad man får:
Herr Häst, korsnings"ponny" (överväxt som tusan - 162 cm), född 2002. Utbildad ca. MsvC dressyr, LB hoppning, H90/100 FT. Har artros på flera ställen i höger bakben, dock mest problem från kotan där det upptäcktes först. Även ringbandsförtjockning i höger bak-kota. Riktigt dålig hovkvalité med en rätt "omfattande" problematik. Var fodervärd på honom april -15 - december -16. Köpte honom julen -16. Då var han just nybehandlad och ny-friskförklarad efter inflammation i artosen i höger bak-kota. Betalade 50k. Då ingick all utrustning (benskydd, träns, Kieffer Donau sadel från -94, täcken osv. Kort och gott all utrustning jag inte köpt själv.) Vilket jag tycker är ett fullt rimligt pris. H.H var då alltså knappa 15 år gammal och en mycket god läromästare. Men med viss, känd hälsoproblematik. Och det är just det jag vill trycka på. Har man t.ex. en budget på 50k, då kanske man får räkna med att hästen är en korsning utan stam, med artroser och sådär. Men likväl kan det vara en trevlig hobbyhäst man kan ha kul med i flera år.
Oj, det var ett högt pris för en häst med så pass uttalade röntgenförändringar.
Femtonårig häst med skador...