Nej, jag lider (uppenbarligen) av dålig verklighetsuppfattning.....
Har du inte läst annonser?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag lider (uppenbarligen) av dålig verklighetsuppfattning.....
Har köpt två hästar för under 100, båda importer från tyskland. Den ena inte inriden, köpt som 2-åring.Nej, jag lider (uppenbarligen) av dålig verklighetsuppfattning.....
Eftersom jag, när det väl blir köp, bara vill ha en kompis som jag kan mysa med i skogen och kanske ta lektion på ibland för både min och hästens skull så är gångarterna inte så viktiga - mot om man vill tävla nåt tänker jag.Rör den sig mediokert så kan det vara rimligt pris med 50. Även om den rör sig bra är ju åldern negativt när den inget gjort sas. Men det kan ju då höjas en bra bit.
Islänningar känner jag inte att jag vågar uttala mig så mycket om prisbilden.
Har du inte läst annonser?
Båda de hästarna som jag beskrev ovan var utannonserade för runt 100, båda var 6 år, den ena e Hip Hop och den andra e Fetcher, båda med trevligt möderne men den ena hade inte gjort något sen kvalitets och den andra hade visserligen gått 130 men var rätt knepig. Där handlar det ju lite om att ha rutin och kunskap själv också, då kan man göra fynd.Nej, jag lider (uppenbarligen) av dålig verklighetsuppfattning.....
Jag bor i Stockholm... Fast Fetcherhästen köpte jag i Skåne iofs. Men 17-åringen sålde jag ju här.Jodå, men (stora)hästar som är utbildade typ LA dressyr verkar tillsynes kosta iaf 85-90k oberoende av deras ras, ev. stam eller mkh. Men Sthlm/Mälardalen är väl dyrare än övriga landet, som vanligt....
Jag bor också i Stockholm så det är knappast det som gör att din syn på priser är helt off.Jodå, men (stora)hästar som är utbildade typ LA dressyr verkar tillsynes kosta iaf 85-90k oberoende av deras ras, ev. stam eller mkh. Men Sthlm/Mälardalen är väl dyrare än övriga landet, som vanligt....
Jag bor också i Stockholm så det är knappast det som gör att din syn på priser är helt off.
Kan konstatera att vi har väldigt olika uppfattning om vad hästar kostar. Har jag inte missuppfattat något med din häst så kan jag tycka att du blev rejält lurad.För att jag gillade Herr Häst?
Nej, men även generellt anser jag att köper man inte en häst för 100-200k får man räkna med att den inte har stam, har artroser och lite problem. "Problemfria" hästar finns inte, och finns de öht kostar de 250k typ.
Men du påstod att det inte gick att få en häst på utbildningsnivå LB som var frisk för under 100.000 och annonseras en häst ut för ett pris innebär det inte att den säljs för det priset.Jodå, men (stora)hästar som är utbildade typ LA dressyr verkar tillsynes kosta iaf 85-90k oberoende av deras ras, ev. stam eller mkh. Men Sthlm/Mälardalen är väl dyrare än övriga landet, som vanligt....
Men nu talar vi inte om halvblod utan hästar generellt. Det är en viss skillnad då halvblod tillhör de dyrare raserna och hästarna får vara ganska gamla också.Jag blir så förvirrad. I halvblodstrådar får man höra att man är knäpp i huvudet om man tror att det går att få en LB-1m-häst för 50. I denna tråd är LB "inriden"... och ja, 1m får/"ska" de ju tävla som fyraåringar.
@Dressyrtjejen_97 skrev alla raser avlade för ridning. Det är långt fler än bara halvblod.Jag blir så förvirrad. I halvblodstrådar får man höra att man är knäpp i huvudet om man tror att det går att få en LB-1m-häst för 50. I denna tråd är LB "inriden"... och ja, 1m får/"ska" de ju tävla som fyraåringar.
Men du påstod att det inte gick att få en häst på utbildningsnivå LB som var frisk för under 100.000 och annonseras en häst ut för ett pris innebär det inte att den säljs för det priset.
Vi har sålt färdiga hopphästar för 250-350k. Jag sålde själv en läromästare för 250 och han hade då tävlat GP på 135- nivå internationellt och snäll rätt igenom, dessutom med en riktig, riktigt bra hoppstam. Vissa tyckte att det var väldigt billigt för en sån häst, jag tycker det är rimligt eftersom hans kapacitet stannade på den nivån.För att jag gillade Herr Häst?
Nej, men även generellt anser jag att köper man inte en häst för 100-200k får man räkna med att den inte har stam, har artroser och lite problem. "Problemfria" hästar finns inte, och finns de öht kostar de 250k typ.
Priset är ju redan under 100.000..... så att pruta det under det är redan gjortNej, inte om man tittar på annonserat pris iaf.
Men folk kanske lyckas pruta rätt rejält?
Trodde nämligen inte att man kunde pruta priset på hästar så mycket (mer än kanske 5-10k)?
Men nu talar vi inte om halvblod utan hästar generellt. Det är en viss skillnad då halvblod tillhör de dyrare raserna och hästarna får vara ganska gamla också.
och i spektrat "ridhäst" är det många hästar som är rena eller delvis halvblod mediokert utbildade i medelåldern som säljs för 50 eller mindre. Eller ja, säljs å säljs, men annonseras ut för 50 eller mindre och det är väl sällan de säljs för högre än priset i annonsen.@Dressyrtjejen_97 skrev alla raser avlade för ridning. Det är långt fler än bara halvblod.
Håller med!Här ser man också hur olika man resonerar kring hästköp och framförallt prislappen på hästar. Finns inte en chans att jag betalt 50' för den häst som beskrivs här...