Hahaha, här åker man bort och kommer hem för att inse att man oavsett om man skulle våga aldrig kommer kunna köpa häst eftersom jag har en preliminär budget på 40 000... Jag inser att det är lågt men då jag inte har några krav på ras, härstamning eller tävlingsmeriter (kommer inte tävla alls) så tycker jag det borde gå, med lite tålamod.
Gillar det där om mentor, har flyttat till annan del av landet sedan jag var aktiv med hästar men har nog en eller två som skulle kunna tänka sig komma och följa med i alla fall.
För att svara på lite av det som ni skrivit - först av allt, jag vill ha en häst/ponny, inte en maskin. Personlighet är ett måste så nej, jag förväntar mig inte en "perfekt" häst . I min värld finns det nog inte perfekta hästar, de är ju djur, de tar oväntade glädjeskutt, de skyggar för saker och de busar ibland. Det är så det ska vara! Självklart tar det också tid för hästen att landa i en ny tillvaro och definitivt räknar jag med att en ny häst kan testa och krångla med en ny ryttare.
Det är absolut inte inte sådant jag menar när jag skriver att folk håller inne med saker, dvs det står i annonsen att hästen är lugn och pålitlig men vid kontakt uppges det efter ett tag att ägaren inte vågar rida för att hästen stegrar sig så fort de lämnar gårdsplan tex. Eller att hästen, som inte är en unghäst, bara ridits en kort tid trots att det sagts helt annorlunda (det är otroligt många "inridning påbörjad-hästar" till salu alltså!)
Eller skador, många av de som blivit lurade har köpt hästar som gått igenom besiktning men som sedan blivit halta och det har visat sig att de haft en gammal skada som mörkats och som säljaren inte nämnt trots att man så klart frågat om sådant. Att säljaren köpt hästen som promenadhäst med en känd skadehistorik av någon annan.
När jag skrev om islänningar så menade jag att det verkar mest vara folk som vill sälja antingen till någon som vill tävla eller folk som vill ha någon som kan rida in hästen för de har bara påbörjat inridningen. Jag har ridit lite islänning och klarar tölta men faller inte in i någon av ovanstående kategorier.
Vi kollar även efter foderhäst och medryttarhäst. Men det blir ju en annan sak för då är det inte bara hästen som ska passa utan även ägaren ;-)
Slutligen - hästhandlare/förmedlingsstall, hm, var gång jag googlar något får jag typ panik efter att jag höll på att ringa på en häst hos en som tydligen är Sveriges värsta. Om någon av er känner till någon pålitlig och från Göteborg och neråt så får ni gärna PMa mig.