Vem rider din häst?

Sv: Vem rider din häst?

Vet inte om jag har satt mig till doms över någon... och fick inte den uppfattningen av TS inlägg heller. Vi har alla åsikter som vi lever efter och hur vi vill ha det och har inte dömt någon av vad jag kan se.
:cool:

Måste bara klargöra en sak. Om en tränare rider till en häst betyder inte det att ryttaren inte kan rida. Det finns väldigt duktiga amatörryttare som ibland vill ha hjälp av sin tränare att rida fram hästen. Det är som att säga att det är fusk och köpa en bra häst, eller anlita en bra tränare. Den som rider bra hästar och tränar för bra tränare blir bättre ryttare än alla ni andra som tror att man lär sig mer av att stånka fram på sin travare eller fjordhäst på D-tävlingar

Det var värst vad du läser in värderingar som inte existerar.
Jag kan inte läsa någonstans att det skulle vara fusk att köpa en bra häst, eller att anlita bra tränare och jag kan definitivt inte läsa att någon skulle bli en bättre ryttare utan tränare.
Men det är kul att läsa sandlådeargument ibland: ”stånka fram på sin travare eller fjordhäst på D-tävlingar” :)

Jag utgår från att du talar av egen bred erfarenhet i saken... Du svarar mig men var det riktat till mig? Har inte klankat ner på någon av vad jag kan se...

...har själv bred erfarenhet av både rasrena hästar, korsningar, varmblodstravare o.s.v. Alla hästar har något att lära ut och det borde kanske fler upptäcka;)

Den som väljer att harva runt på D-nivå (finns även de med QH och araber) har satt begränsningen själv och det har inte med hästen/rasen att göra...

Måste bara klargöra en sak. Om en tränare rider till en häst betyder inte det att ryttaren inte kan rida. Det finns väldigt duktiga amatörryttare som ibland vill ha hjälp av sin tränare att rida fram hästen. Det är som att säga att det är fusk och köpa en bra häst, eller anlita en bra tränare. Den som rider bra hästar och tränar för bra tränare blir bättre ryttare än alla ni andra som tror att man lär sig mer av att stånka fram på sin travare eller fjordhäst på D-tävlingar
Men väx till dig och läs lite bättre, tråden var hur var vår åsikt om att en tränare rider fram hästarna på uppvärmningsbanan och SEN sätter sig ÄGAREN PÅ och går in och TÄVLAR. Ursäkta att jag skriver m stora bokstäver mkt men det är för att du inte ska missa den rätta tråden igen. Och jag tror att den ryttare som "stånkar" fram på sin travare, fjordhäst på D nivå kommer att GE bästa slutbetyget på AQHA,SRHA,SM klasserna den dagen hon /han sitter på en utbildad Quarter, den ryttaren har kämpat och lärt sig hur ALLA svårigheter ska tas igenom. Vill bara tillägga att jag tränar , äger Quarter ÄR DOCK INGET PROFFS.

Det är många tränare som rider på em nivå som oftast inte äger hästen dom tävlar. Hästen är kanon bra o ägaren har satsat mye pengar på hästen, men är tyvär själv en medelmåttlig ryttare. Hästen är för bra. Tränarna får tillgång till bra hästar o mycke pr o ägarna får en hingst med tävlingsmeriter o större efter frågan på aveln , som ägaren sen tjänar pengar på . Häst ägare o tränare lever då i symbiås. Man tjänar på varandra. Men det här fallet som beskrivs känns mer som någon har köpt en häst med överkapacitet. Hästen kan aldrig göra en bättre ryttare, men en duktig ryttare kan höja en mindre bra häst . If you get my point.

*kl*

Oavsett vad jag tycker om upplägget som beskrivs som sådant så vill jag bara inflika att det inte "bara är att sitta upp på en färdig häst och vinna"...

Det kan vara nog så svårt att som amateur eller orutinerad (på proffstränade hästar) att sitta upp och bara ens hitta knapparna!
Att rida en poffstränad häst är ibland 100 gånger svårare än att rida en "hemma/egen tränad" häst.

Instämmer! Jag har gjort detta, den ena hade placerat sig på EM (reining) - kunde jag få till att spinna. Den andra, presterat liknande om inte bättre, kunde inte få igång spinnen ens :crazy: :D Som en hel STEN! SHIT! Snacka om skillnad! Det var bara o inse, ligger rätt mkt i lä innan man kommer dit :angel:

oj oj ; jag måste lära mig att läsa igenom allas koments. Jag vet inte hur andra tänker , därför tänker jag själv. Vill bara klargöra en sak , den som kan rida ett varmlod med bärighet o kännslighet kan rida vilken häst som helst. Men den som kan rida vilken häst som helst kan inte nödvändigtvis rida ett varmblod. Den som även har blivit så insikts full att man rider en fjording som den vore en arab o en arab som en fjording, den har kommit otroligt långt i sin häsmannakunskap.
Tränarna i sverige många av dom i alla fall började med shettisar new forestar o varmblod. Man tager vad man haver sa kajsa varg. allting utvecklades genom lek. Därför är dom vad dom är idag plus en och annan skolning i usa. Alla börjar vi någon stans ,oftast kryper vi före vi kan gå.

*kl*

Oavsett vad jag tycker om upplägget som beskrivs som sådant så vill jag bara inflika att det inte "bara är att sitta upp på en färdig häst och vinna"...

Det kan vara nog så svårt att som amateur eller orutinerad (på proffstränade hästar) att sitta upp och bara ens hitta knapparna!
Att rida en poffstränad häst är ibland 100 gånger svårare än att rida en "hemma/egen tränad" häst.

:bow: Mycket tänkvärt! Det är lättare att rida en tvååring än en välutbildad häst!

:bow: :bow: :bow:

knapplån

I ämnet tror jag iaf att kenneth menade att alla väljer sina vägar. Även om han svävade ut lite tror jag att han menade att valet är ju upp till ägaren. Det är kanske minst lika långsökt att säga att den vars quarter gått i kuperad terräng i en lösdrift och styrkt sina muskler, senor och ligament och levt i ett flockliv mm mm har bättre förutsättningar än en quarter som mest stått i box, ska man ta hänsyn till det med då?

Personligen hade jag inte velat "åka" häst, att köpa en färdig häst och sedan förlita allt på sin tränare för all framtid, men vem gör så egentligen? Vad vet vi om dessa människors intentioner? Målet för dom är antagligen att bli bättre, att själva lyckas bli så bra att de själva kan träna sin häst. Detta kan ju vara ett steg på den vägen, det som vi ser på tävlingsbanorna.

Som någon som sa att h*n ville veta vad som låg bakom ett ekipages prestation för att kunna förstå och glädjas mer åt en placering längre ned i ledet, då är ju frågan hur långt bak ska man gå? Som jag nämnde ovan? Så långt bak så att vi ska börja jämföra dessa hästars olika uppväxter?

Jag vet mycket väl att många väljer att ha en tränare till att göra ALLT jobb för att ägaren sedan ska kunna sitta upp och vinna, men det är ju upp till dem. Vi kan inte döma de vi ser på tävling som får hjälp, hur ska man kunna veta vilka som får hjälp till 100% som bara "åker" häst och vilka som får hjälp MEN vill lära sig att komma vidare? Och OM vi kan skilja på dessa tycker jag inte att det ger oss rätten att döma ut varken den ena eller andra gruppen.

Om man ska ta hänsyn till allas olika förutsättningar, val och ansträngningar kan vi inte få en enad tävling, alla har olika sätt.

Sen vad man tycker personligen och vad man själv kan tänka sig eller inte tänka sig är en helt annan sak.

Tycker jag.

Den som rider bra hästar och tränar för bra tränare blir bättre ryttare än alla ni andra som tror att man lär sig mer av att stånka fram på sin travare eller fjordhäst på D-tävlingar

Nämen, arbetande cowboy! Tog du så hemskt åt dig av TS påstående...att du var mer el mindre tvungen att ge dig på nån form av ras-angrepp (mobbning:angel:) :rofl: Yihaaaa...

Det var lite det jag blev :devil: på att klanka ner på dom som rider fjording, travare på D klasser, ursäkta mitt humör:angel: men det är kul med discusioner :bump: nu har jag coolat ner mig igen.:smirk:

Förstår vad han menade, men jag tände till på att lila Kenneth trampade till lite på vissa raser som går D klasse med st.... ryttare:smirk:

Alla har olika förutsättningar ,andra köper sig tjänster o glassar på tävling ,som e vanligt utomland där pengar finns o d e en stor sport , dom betalar för sitt upplägg .
D blir mer här oxå när folk me pengar kommer in o d e väl bra för sponsring mm.
Finns dom som köper hästar o har hos tränare vet inte ens hur alla hästarna ser ut ,inte här i lilla sverige men d e en affärs verksamhet d här oxå där d finns pengar o tjäna o att d e en kul sport speciellt kosseklasserna/reinig för dom som har pengar ...(på gott och ont)

Sen finns d dom som stretar på o tränar själva.

D e skillnader och d e pengarna som styr o vilket intresse man har..
Inget av d e nå konstigt tycker jag.

tackar tackar Lenita...

hur som helst är det inom exempelvis Islandsridningen inte tillåtet att någon annan än den som ska rida tävlingen gör framridningen så nog kan man undra över vems prestationen är.

Man kan också dra det till sin spets: om jag har min häst bortlämnad till tränare (jag rider alltså inte själv annat än på tävling) - är det då jag som har vunnit, eller är det tränaren?
Medan, om jag själv rider min häst för tränare med jämna mellanrum och gör resten av träningen "helt själv", så är det definitivt min prestation (eller hästens som måste släpa på mig med alla mina brister).

Hæsten som rids på framridningsbanan blir helt annorlunda nær man rider den på tævlingsarenan. Hæsten kan vara værldens bæsta, likaså trænaren, men faktum kvarstår; det fordras en viss grad av skicklighet før att kunna tævla hæsten! Jag mærker att det ær många som inte har någon erfarenhet i saken och dærmed inte vet vad dom pratar.
Alla vill bli bættre ryttare. Var och en væljer sin egen framgångsvæg. Jag tror sjælv att den bæsta vægen ær kombinationen bra trænare och læromæstare som hæst. Om man har råd med det eller inte tillhør det øvriga i livets alla orættvisor.

Alla får göra som dom vill. Men jag vill ju själv känna hur hästen är och även "rida fran mej själv" .

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 191
Senast: Targa
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·
Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 964
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg