Sv: vem köper en ponny för 100 000?
För mig är att ta den där hobbyn alldeles för långt. Jag hade aldrig accepterat några sådana inskränkningar i mitt eget liv för att odla mitt barns ego, vilket jag tycker att det i grund och botten handlar om.
Det handlar inte om att odla barnens ego, med att göra en elitsatsning oavsett om det handlar om ridsport eller annan sport.
Jag tror det för de flesta av föräldrarna handlar om att satsningen lär barnen så otroligt mycket, bl.a. att våga tro på att det går att lyckas, att kämpa för det man vill och även att hantera både framgång och misslyckande. Att helt enkelt få testa sina gränser och att allt utanför det vanliga "svensson"-livet är inte onåbart utan att det är dom som avgör vilken väg det ska gå.
Utveckling och kunskap är alltid en rikedom även om man byter riktning många gånger under livet. Även om man inte använder den kunskap just i det man lärt sig under elitsatsningen så har man lärt sig hur man söker den och våga ta för sig och att försöka.
Varför måste en elitsatsning antingen vara att man lever igenom sina barn eller att man bara lever för dom? Varför kan det inte vara att man lever med dom?
I alla fall min mamma(växt upp med bara mamma) började bara titta åt hästarna för att jag tyckte det var roligt men ju mer hon lärde sig och ju mer framsteg hon så hos mig ju mer engagerad blev hon också.
Så tror jag att det är för de flesta föräldrar som hakar på en satsning, att man själv tycker det är roligt att vara med på "resan" även om man inte får styra den.Så hos oss började med en satsning på mitt intresse, för att sedan bli hennes intresse.
När jag började gick hon inte in i stallet för hon var rädd för hästarna, idag har hon själv häst sedan ett antal år tillbaka, och jag bor över 30 mil bort och håller fortfarande på med mina hästar men bredvid det vanliga jobbet.
Och jag ska jag se till dom som jag har haft runt mig som gjort olika elitsatsningar så har även det varit dessa som haft toppbetygen i klassen och då gick jag ändå i en överlag "högpresterande" skola. Och har idag gamla klasskamrater som är på landslagsnivå inom olika sporter medan tjejen som hade föräldrar som satsade på utan tvekan 100 000-ponnyn till dottern är den som idag inte rider, hon byte sport vid 16 och tävlar högt där istället, och har en lyckad yrkeskarriär också.
Just att det finns en korrelation mellan idrottslig framgång och fram för allt yrkesmässig framgång fick i alla fall jag se ett antal studier som entydigt kom fram till att det följde vart annat, är ju visserligen gamla studier nu.
Jag själv är nog en av de mer "misslyckade" i vår årskull, för jag har "bara" ett "vanligt" jobb som inte kräver någon direkt utbildning, även om det är relativt högavlönat för att ligga i den okvalificerad gruppen hos arbetsförmedlingen.
Så jag förstår inte varför du måste lägga det ena mot det andra, det behöver inte vara antingen eller?
Det känns som om du bara argumenterar för att det måste vara fel för att det inte är din väg?
/Camilla