vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Men alla kanske inte är som du? Det romantiserar lite i tråden kring "när jag var ung ". Faktum är att säkerhetstänket gått framåt (och det bara sen när jag var "ung" och glatt red ut själv i skogen barbacka utan väst eller mobil, på min ganska dyra men snälla och välutbildade ponny..) och man får inte en ridbar ponny för 5000 eller gratis.

Jag lånade min ponny, så visst kan man göra det. Nu är många som står med dyra hästar som de inte har råd med, så det kan man säkert göra med lite tur än i dag.

(inte bara riktat till dig cirkus)

Menar de av er som är uppröda över streber-/curling-/pushande föräldrar, att de är SÅ vanliga?

Jag tror att de flesta av oss stöter på en handfull (inte bara inom hästeriet utan även i andra idrotter och föreningar) som förpestar tillvaron för aktiva i klubbar och styrelser, på tävlingsplatser och i umgänget ö h t. Jag har inte sett någon försvara detta.

Men. Inte har det att göra med om de (föräldrarna) köper en ponny för 50' eller 100'? Eller menar ni på fullt allvar att det är så sannolikt att de som köper en ponny för över 100' tillhör "streberkategorin" att det skulle vara svaret på trådens fråga :"vem köper en......"?

Senast ändrad:

Nu är väl kanske inte kaninhoppning något etablerat yrke :p. Jag har sett massor av unga tjejer passera revy som är helt inställda på att jobba med hästar, och som i bästa fall får någon form av slavkontrakt hos någon bättre ryttare och sedan inte utvecklas ett dugg, för att till slut lägga ner helt.

(Bara för att göra en jämförelse, så ville min man bli traktorförare när han var liten. Men ingen förälder kom ens på tanken att köpa honom en grävskopa i 15-årspresent. I dag är han professor.)

Jag tror säkert att det är många tjejers dröm att få en dyr ponny av mamma och pappa, bli omkringskjutsad till tävlingar och få ett ridhus uppfört till sin ära. Det betyder inte att det är någon bra uppfostringsmetod. Det borde ge en ganska rubbad självbild att stå så i centrum i familjens nav. Det är helt enkelt inte sunt.

Jag förstår faktiskt inte var du vill komma? Måste barnen i slutändan hamna på slavjobb för att de får en ponny som barn?

Och är lösningen på allt att de får en ponny för 30 000 ist för 100 000?
Vad är det som är så jobbigt för dej att folk kan tänka sig att köpa en dyr ponny?

Jag förstår faktiskt inte var du vill komma? Måste barnen i slutändan hamna på slavjobb för att de får en ponny som barn?

Och är lösningen på allt att de får en ponny för 30 000 ist för 100 000?
Vad är det som är så jobbigt för dej att folk kan tänka sig att köpa en dyr ponny?

Var har du läst att jag tycker att det är jobbigt? Men man måste väl kunna reflektera över varför man gör saker, vad drivkraften är?

Jag tycker att de flesta som ivrigt påhejjar fenomenet har lämnat ganska vaga beskrivningar på just den punkten. Handlar det om att förverkliga sig själv? Handlar det om att förverkliga sitt barn? Handlar det om att binda barnet närmare sig? Att barnet ska bli lyckligare?

Om man bortser från just ponnyridandet, så finns ju hästar och tävlingar kvar även när man blir vuxen. Så att gå in med liv och lust i en satsning när barnen är så unga som 14 år är lite suspekt. Det finns någonting mer i det än vad som framkommer här.

Måste barnen i slutändan hamna på slavjobb för att de får en ponny som barn?

Nej, de flesta vill nog inte att barnen ska hamna där. Det ligger i sakens natur att framgång ska kanta vägen för dessa barn - om jag får gissa. Men för de unga tjejerna är det ofta det enda alternativet på en allt snävare marknad.

Jag undrar också varför det är så viktigt att tävla de högsta klasserna - eller om man hellre vill uttrycka sig som så - så långt barnet vill komma. Det är samma sak med ungponnyer, de skall ridas avdelning A så fort som möjligt. Jag är förvånad över att det är mera rosettplockeri än bra ridning som verkar vara viktigt.

Priset på hästen avgör väl inte om det är tävling på högsta nivå som är målet? Rätt häst kan vara dyr även om det nu inte är tävling som är målet. Men för vissa så ÄR det intressant med tävling, jag är själv en sån, varför skulle det inte kunna sammanfalla med bra ridning? Självfallet är bra ridning en förutsättning för att komma upp i klasserna och rätt häst gör att ryttaren lär sig bättre.

Att snabba på unghästar är jag helt emot, det är ju meningen att de jag utbildar ska hålla länge och bli bra tävlingshästar i framtiden, inte som unghästar. Det tar tid att utvecklas och lära sig, men bra mycket snabbare om man har rätt medel (häst, ryttare, tränare) än dåliga förutsättningar (grannens travare, bus-sugen ryttare, ingen tränare eller kanske kompisen som hjälper till).

Jag klarar inte av att tävla i lagsporter särskillt bra, jag vill lyckas för att JAG är bra, inte för att jag räddas av andra, eller att jag dras ner av att de andra gör bort sig. Framgång eller misslyckande ska vara upp till mig, inte någon annan. Det är hur jag är och säkert många med mig. De som inte är så är det väl ingen som tvingar?

Om man bortser från just ponnyridandet, så finns ju hästar och tävlingar kvar även när man blir vuxen. Så att gå in med liv och lust i en satsning när barnen är så unga som 14 år är lite suspekt. Det finns någonting mer i det än vad som framkommer här.

När man är vuxen kommer det en massa andra saker ivägen som gör att tävlandet prioriteras bort för väldigt många, särskillt om man inte fått prova på det som yngre.

Nej, de flesta vill nog inte att barnen ska hamna där. Det ligger i sakens natur att framgång ska kanta vägen för dessa barn - om jag får gissa. Men för de unga tjejerna är det ofta det enda alternativet på en allt snävare marknad.

Men för att man vill tävla och träna betyder ju inte att man sen vill ha det som heltidsjobb och slava för mat och husrum. Jag förstår faktiskt inte kopplingen där. Snarare skulle jag då tro att de barn som INTE fick stöttning hemifrån är de som ger sig ut i det obetalda slavlandet, just för att de aldrig haft någon annan chans att leva ut det som de drömmer om.

Var har du läst att jag tycker att det är jobbigt? Men man måste väl kunna reflektera över varför man gör saker, vad drivkraften är?

Jag tycker att de flesta som ivrigt påhejjar fenomenet har lämnat ganska vaga beskrivningar på just den punkten. Handlar det om att förverkliga sig själv? Handlar det om att förverkliga sitt barn? Handlar det om att binda barnet närmare sig? Att barnet ska bli lyckligare?

Det handlar väl om att HAR man pengar och möjlighet, så varför inte köpa en passande och ev. dyr ponny? Det handlar väl om att stötta sitt barns intresse, ge denne möjlighet att utöva det på ett bra sätt. Motprestationerna är väl att den tar hand om och rider sin ponny? Som fjorton år kan man fixa mycket själv, förutom att transportera hästen då.

Om jag själv, när jag får barn och de ev. är hästintresserade såsom jag, är det fel att satsa då om både jag, familjen och barnet vill det?

På dej låter det som någon konstig princip att man inte får välja att låta sina barn få en ponny för att det skulle vara fel av någon konstig anledning? Hellre låta barnet vara utan än att få en ponny bara för att. För att dina föräldrar inte köpte för dyra pengar och engagerade sig, eller? Måste ett ponnyinköp till ett barn ha någon annan bakomliggande orsak än intresse?

När man är vuxen kommer det en massa andra saker ivägen som gör att tävlandet prioriteras bort för väldigt många, särskillt om man inte fått prova på det som yngre.

Det låter faktiskt som ett svepskäl. Jag känner ganska många vuxna som har börjat tävla i sen ålder.

Måste ett ponnyinköp till ett barn ha någon annan bakomliggande orsak än intresse?

Nej, men om man är beredd att flytta, bygga ridhus, lägga ner en stor del av familjens inkomst på stallhyror/utrustning/häst, köpa lastbil etc etc för att barnet ska bli bäst - då måste det ligga något bakom.

Oavsett om det där stämmer eller inte, så undrar jag varför det skulle vara ett problem?

Jag skulle säga att de är ganska vanliga, ja.
Jag tycker nog att man faktiskt kan se att de med dyra ponnyer i regel är mer ointresserade av att hjälpa till ideellt till exempel, de har liksom inte tid för barnets tävlande kommer ivägen. Eftersom i regel så är de som köpt dyra ponnyer mest tävingsinriktade. Det är ju inte så många som köper en ponny för 100 000 och däröver utan att vara intresserade av att tävla. Den som inte är tävlingsintresserad kan ju få en passande ponny för betydligt mindre peng

Det är min uppfattning. Sen finns det hur många som helst som är supertrevliga engagerade utan att vara helt prestationsinriktade enbart.

Nej, men om man är beredd att flytta, bygga ridhus, lägga ner en stor del av familjens inkomst på stallhyror/utrustning/häst, köpa lastbil etc etc för att barnet ska bli bäst - då måste det ligga något bakom.

Hur många sådana här personer/familjer känner du själv? Jag känner TRE häromkring (och då menar jag inte den närmsta omgivningen utan en stor och hästtät region). Inte köper de en och annan ponny för 100'.

Stort problem?

Priset på hästen avgör väl inte om det är tävling på högsta nivå som är målet? Rätt häst kan vara dyr även om det nu inte är tävling som är målet. Men för vissa så ÄR det intressant med tävling, jag är själv en sån, varför skulle det inte kunna sammanfalla med bra ridning? Självfallet är bra ridning en förutsättning för att komma upp i klasserna och rätt häst gör att ryttaren lär sig bättre.

Jo i regel så avgör priset på ponnyn om den är tänkt att gå de högsta klasserna eller redan har gått de högsta klasserna. Jag är övertygad om att om du ska ha en trevlig rolig häst som du inte vill tävla med så lägger du inte upp vad de som går de högsta klasserna kostar, inte ens om du kan.

Och nej, att komma upp i klasserna och bra ridning sammanfaller inte alltid. Varken åt ena eller andra hållet så att säga, det finns ungdomar på LB nivå som rider mycket bättre än de som tävlar MSVA. Det är i regel ponnyerna som gör skillnaden. Jag tänker också på ramaskriet under förra årets ponny SM i hoppning när det skulle införas stilbedömning. OM bra ridning och ridning i höga klasser alltid sammanfallit så borde det inte varit ett problem - eller hur ?

Men nu var det väl tal om att bara helt enkelt köpa en dyr ponny? Inte att det automatiskt betydde att man skulle köpa allt det där andra samtidigt :) Även om det för mej låter som ett drömliv, tänkt att ha familj, gård, hästintresserade barn med ponnyer och själv få ha en häst, ridhus, och lastbil :P

Skulle även vilja anlägga träningsvägar och rakbana runt gården så man kan rida och träna min travhäst. Det är helt klart min dröm, som kan komma att infrias och man hittat lämplig sambo och att man har en inskomst som klarar sånt boende. Sen kommer jag aldrig tvinga eller pressa mina barn till superprestationer för att de får en tävlingsponny. Hästar ska vara kul, även om det kostar!

Kan säga att jag själv har en lovande tävlingshäst (fyra år) med fina resultat, men jag tycker fortfarande att det är roligare att träna och vill inte tävla med alltför täta intervaller. Jag tror det är omgivningen som har större krav på prestationer när man har en fin häst än en själv och familj.
( ja, min pappa har köpt halva hästen åt mej och har spenderat myycket pengar. Men han har inte gjort det för att få en framgångsrik dotter, han har gjort det för att möjliggöra att jag kan utöva mitt stora hästintresse på en häst som kan få bättre framgång än min förra)

Hur många sådana här personer/familjer känner du själv? Jag känner TRE häromkring (och då menar jag inte den närmsta omgivningen utan en stor och hästtät region). Inte köper de en och annan ponny för 100'.

Stort problem?

Jag är inte så intresserad av antalet. Det finns säkert fler än vad jag kan komma på. Jag undrar fortfarande vad drivkraften är att göra så stora förändringar.

Om du nu menar dem som spenderar 7-siffriga belopp på hästeri, anläggning och ridhus så är det ju en helt annan sak än att köpa enstaka ponnisar för 100'+. Jag tillhör inte den skaran och kan bara spekulera i att motivet är att de (som flera sagt) helt enkelt har mycket pengar att spendera.

Vad har det med något att göra? 100 000 kronor blir varken mer eller mindre av att det finns en massa saker som kostar mer.

Jag menar, vad är 55 miljoner om man vill bygga en rymfarkost och landa på Mars?

En väldigt konstig fråga, tycker jag.

Fragan kommer snarast fran det har.

Ursprungligen postat av Petruska
Varför är det viktigt för folk i tråden att framhålla att 100 000 inte är mycket pengar?

Det ar inte "mycket pengar" om man koper bil ... men om man koper hast. Jag ser det snarast som olika prioriteringar.

Inte nodvandigtvis for att barnet ska bli bast ... kanske for att hela familjen har kul och uppskattar det medan det varar.

<snip> Jag undrar fortfarande vad drivkraften är att göra så stora förändringar.

Sjalv brukar jag havda att man behover en storre forandring var 5-7 ar ... tillexempel att flytta, byta job, eller liknande. Vi hamnade i USA darfor att vara barn ville ga skola har, och trivs aldeles utmarkt med det kan jag tillagga.

Vi hamnade i USA darfor att vara barn ville ga skola har, och trivs aldeles utmarkt med det kan jag tillagga.

Jag har inga problem med att diskutera avgörande livsval inom familjen och att i det involvera även barnen, men bara inom ramarna som de vuxna har satt upp.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 903
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 277
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar