vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det låter faktiskt som ett svepskäl. Jag känner ganska många vuxna som har börjat tävla i sen ålder.

Svepskäl? Snarare egna och vänners erfarenheter. Och självklart kan man börja tävla i sen ålder (vilken ålder talar vi om då förresten?) och vilken nivå hamnar de på? Har de hamnat där de ville?

Själv kom jag igång för sent och hade fel hästmaterial. Det blev då så att när jag kommit upp i MSV nivå var det dax för barn och allt tävlande stannade av. Det lär dröja innan jag har egen tävlingshäst igen och frågan är då hur långt hinner jag komma?

VARFÖR är du så emot att göra det man önskar när man är barn/tonåring?

Nej, men om man är beredd att flytta, bygga ridhus, lägga ner en stor del av familjens inkomst på stallhyror/utrustning/häst, köpa lastbil etc etc för att barnet ska bli bäst - då måste det ligga något bakom.

Men det har väl fortfarande ingenting med att göra huruvida man köper en ponny för 100.000 kr eller inte! Det är ju en helt annan fråga. Eller menar du på fullt allvar att de som köper ponnyer för den summan också flyttar, bygger ridhus osv?

Oavsett om det där stämmer eller inte, så undrar jag varför det skulle vara ett problem?

För att man ångrar inte saker man gjort tidigare i livet, utan sånt man stått över. Särskillt om man fått stå över för att ens föräldrar har nån konstig princip att barn minsann kan vänta tills de blir vuxna fast möjligheten finns.

Jag tycker att det finns en parameter till.
Och det är ju när barnen/ungdomarna sen ska finansiera sin egen hobby så kanske de har lagt sig till med "dyra vanor", dvs de har varit ute på meetings var och varannan helg som föräldrarna betalat. Risken är rätt så stor att de inte vill rida alls om de inte har råd att tävla på den nivån längre. DET har jag sett otaliga gånger även med de som tävlar på lägre nivå...

En stor fördel med häst är att man måste lära sig prioritera när det gäller det ekonomiska. Sätta en budget - vad får det här kosta, vad vill jag att det ska kosta, vad är barnet beredd att lägga (i arbete, att avstå från bio, godis, dyra kläder osv) för att tävla. De jag känner som faktiskt haft "sponsring" hemifrån har haft koll på vad som krävs och jobbar därför järnet med skolan också så de kan fixa bra jobb och ha sina hästar.

Att bara ge pengar och inte ta med barnet i den ekonomiska och arbetsinsatsen som krävs är att göra barnet en björntjänst. Och om barnet slutar för att det själv inte inser hur mycket pengar det gått åt så har man som förälder misslyckats. Min åsikt.

Själv kom jag igång för sent och hade fel hästmaterial.
Det blev då så att när jag kommit upp i MSV nivå var det dax för barn och allt tävlande stannade av. Det lär dröja innan jag har egen tävlingshäst igen och frågan är då hur långt hinner jag komma?

Kom i gång försent för vad? OS?
Jag är inte emot att tonåringar och barn uttrycker en vilja om vad de vill ägna sig åt, men jag tycker att det är bra om vuxna är lite mer sansade och kanske inte går upp i detta med hull och hår.

Jag har ytligt haft med några sådana familjer att göra och de har ofta mycket tydliga mål som ska uppnås, exempelvis Rio 2016. Och sedan ska det inhandlas en häst som ska vara i rätt ålder när det där mästerskapet inträder och det är verkligen inte hästarna som står i centrum, utan prestationer, medaljer och prestigen som följer. (Bra om man ska sälja en häst, men som förälder blir man ju mer tveksam).

Det är här jag faktiskt är rätt säker på att de med riktigt dyra ponnyer är överrepresenterade. Fast å andra sidan så sponsrar nog de föräldrarna även senare också.

För att man ångrar inte saker man gjort tidigare i livet, utan sånt man stått över.

Om min son blir sur för att han inte hade fått vinna SM-guld på ponny för att föräldrarna inte vill leva hans dröm, tough shit. Det finns fler drömmar kvar och det är bättre om de unga själva lyckas ta sig dit - om de nu vill jaga den där drömmen. Alla behöver man ju inte förverkliga heller.

(och hade han förväntat sig att vi skulle flytta himmel och jord för detta - då behöver han verkligen lära sig att han inte är universums mittpunkt!)

Senast ändrad:

Jag är inte emot att tonåringar och barn uttrycker en vilja om vad de vill ägna sig åt, men jag tycker att det är bra om vuxna är lite mer sansade och kanske inte går upp i detta med hull och hår.

Jag har ytligt haft med några sådana familjer att göra och de har ofta mycket tydliga mål som ska uppnås, exempelvis Rio 2016. Och sedan ska det inhandlas en häst som ska vara i rätt ålder när det där mästerskapet inträder och det är verkligen inte hästarna som står i centrum, utan prestationer, medaljer och prestigen som följer. (Bra om man ska sälja en häst, men som förälder blir man ju mer tveksam).

Jag börjar fundera på om du är på riktigt. Du menar alltså att för att jag tycker att det är helt ok att mitt barn vill tävla och jag därför köper en häst som passar för ändamålet så är det prat om OS?

För sent för ponnytiden. Den finns bara en gång.

För sent för ponnytiden. Den finns bara en gång.

Ojdå, ja, jag är på riktigt. Nej, jag förstår inte vad som är så speciellt med ponnytiden.

Men om du stör dig på att jag inte hänger med i dina drömmar så behöver vi inte utväxla fler inlägg, jag måste ändå gå nu.

Om min son blir sur för att han inte hade fått vinna SM-guld på ponny för att föräldrarna inte vill leva hans dröm, tough shit. Det finns fler drömmar kvar och det är bättre om de unga själva lyckas ta sig dit - om de nu vill jaga den där drömmen. Alla behöver man ju inte förverkliga heller.

(och hade han förväntat sig att vi skulle flytta himmel och jord för detta - då behöver han verkligen lära sig att han inte är universums mittpunkt!)

Det handlar inte om att någon blir sur, utan att man som person önskar att man gjort något tidigare i sitt liv. Har du inget sånt är du lyckligt lottad eller har ingen fantasi.

Det handlar heller inte om att föräldrarna ska leva hans dröm, var har du fått det ifrån? Återigen - att köpa en häst som passar ändamålet handlar inte om att allas liv sen anpassas till hästeriet.

Ojdå, ja, jag är på riktigt. Nej, jag förstår inte vad som är så speciellt med ponnytiden.

Men om du stör dig på att jag inte hänger med i dina drömmar så behöver vi inte utväxla fler inlägg, jag måste ändå gå nu.

Vad är dina drömmar? Har du haft drömmar? Du kanske hade din ponnytid och är jättenöjd med den som den var. Jag fick börja på storhäst direkt för ridskolan jag gick på hade inga ponnyer. Jag vet hur det är att ha drömmar men inte ha någon möjlighet att nå dem men kämpa ändå och göra det bästa av situationen. Om mina barn har drömmar som jag faktiskt kan hjälpa till att komma närmare, varför skulle det vara fel att göra? För att det finns andra som överdriver?

Men det är väl inte fel att ha drömmar och mål? Min dotter är för ung nästa OS (16 år då) men tränaren pratar om att hon har kapacitet för OS och vi kommer ju att hjälpa henne med träningar och tävlingar. Men vi skulle aldrig ha ekonomi att köpa en ponny till henne, oavsett pris eftersom min häst redan kostar så mycket. Så någon satsning inom ridsport skulle vi aldrig klara av. Ridsport på elitnivå är för dyrt. Inte ens jag har råd att tävla i de tävlingarna som jag drömmer om det kostar helt enkelt för mycket.

Jag har också haft nära kontakt med familjer som satsar på OS 2016, och i ingen av de familjerna finns det curlade barn. Pengar- absolut i överflöd, men hårt jobb och tuff satsning har barnen själva valt.

I min familj är det enda barnet som inte har högskoleutbilning den enda sominte hade häst btw..

Vad är dina drömmar? Har du haft drömmar? Du kanske hade din ponnytid och är jättenöjd med den som den var. Jag fick börja på storhäst direkt för ridskolan jag gick på hade inga ponnyer. Jag vet hur det är att ha drömmar men inte ha någon möjlighet att nå dem men kämpa ändå och göra det bästa av situationen. Om mina barn har drömmar som jag faktiskt kan hjälpa till att komma närmare, varför skulle det vara fel att göra? För att det finns andra som överdriver?

Helt ärligt, jag har aldrig ens reflekterat över eller värderat min barndom på det viset. För mig låter det som ett i-landsproblem av rang, ett riktigt lyxproblem. Och jag har absolut haft drömmar, men aldrig tillskrivit varken dem eller mig själv något större allvar. Jag är frisk och har massor av härliga minnen, det räcker jättebra! Och om jag väljer att förverkliga någon dröm i framtiden, kommer det inte att engagera hela familjen.

Jag har också haft nära kontakt med familjer som satsar på OS 2016, och i ingen av de familjerna finns det curlade barn. Pengar- absolut i överflöd, men hårt jobb och tuff satsning har barnen själva valt.

I min familj är det enda barnet som inte har högskoleutbilning den enda sominte hade häst btw..

Jag tycker nog att man är vansinnigt lyckligt lottad om man inte behöver bekymra sig om sin försörjning, utan bara kan spendera pengar. Det är säkert hårt jobb, men det är ändå självvald lyx, något som vanliga människor knappt ens kan drömma om. Så om det inte är curling, är det ändå ett världsfrånvänt liv.

Det handlar inte om att någon blir sur, utan att man som person önskar att man gjort något tidigare i sitt liv. Har du inget sånt är du lyckligt lottad eller har ingen fantasi.

Det handlar heller inte om att föräldrarna ska leva hans dröm, var har du fått det ifrån? Återigen - att köpa en häst som passar ändamålet handlar inte om att allas liv sen anpassas till hästeriet.

Självklart kan det vara en orsak. Det är jag övertygad om.

Senast ändrad:

Hur många köper en bil för 100 000 till en 13 åring? Speciellt om den kostar minst 4000 varje månad att ha?

Och jag har absolut haft drömmar, men aldrig tillskrivit varken dem eller mig själv något större allvar.

Det här tycker jag nästan låter lite tragiskt men jag kanske uppfattar det på fel sätt? Om man inte tar sig själv på allvar (givetvis med glimten i ögat) så hur ska någon annan då kunna göra det? Eller menar du kanske bara att du inte har haft några större ambitioner med något? Alla måste inte vilja erövra världen för man har sin plats i den ändå.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 903
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 277
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar