Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Fast vadå, även om man har heltidsjobb har man väl åtminstone tre timmars fritid per dag? Sen vet jag inte vem som skrivit att en brukshund kräver tre timmars aktivering varje dag i den här tråden, mer än du?

Dock handlar det ju om vem som är lämplig som ägare till en brukshund och då har egentligen den effektiva träningstiden ytterst liten betydelse, det är tiden ägaren lägger ner som spelar störst roll. Och det är väl oftast betydligt mer tid än hundens effektiva träningstid... Och hinner gör de flesta, det handlar om vad man VILL lägga sin lediga tid på. Är man inte intresserad av att TRÄNA en hund och lägga TIMMAR på det, oavsett om de timmarna spenderas i skogen, i trädgården eller i bilen (ja, de flesta åker väl iväg för att träna med sina hundar emellanåt och då går det tid till det med), så ska man inte ha en brukshund, svårare än så är det väl inte?

Sen att man inte tränar hunden tre timmar om dagen, sju timmar i veckan, nej, men vem har påstått det? Däremot får ÄGAREN lägga ner 1-3 timmar FLERA dagar i veckan och det är väl det som är avgörande vid rasval. Det känns ju lite som att säga till någon som har en timme ledig tid per dag att den utan problem kan skaffa häst, för det räcker att rida en timme om dagen. Rider man en timme så går det ju oftast betydligt mer än en timme från det att man lämnar hemmet tills man är tillbaka och det är ju den tiden som är det väsentliga.

Eftersom vi har fyra hundar (varav en pensionär) så får inte varje hund 1-3 timmars träningstid dagligen. Sammantaget med det som görs blir det så mycket, men inte aktiv träningstid. Kommer inte ihåg vem det var som skrev att 1-3 timmars träning är vad som behövs.
För övrigt tar det knappast 1 timme att spåra heller (vilket jag ofta gör vintertid) även om det tar en del tid med förberedelser också (spårläggning, vilotid etc). Under den vilotiden kör jag ibland saksök, ibland pluggar jag.

Senast ändrad:

Men om du släpper tanken på vad du gör med dina egna hundar - tycker du inte att det är rimligt att en person som äger en brukshund bör ha tid att lägga några timmar om dagen på träning och relaterade aktiviteter?
Och då menar jag inte att hunden ska träna i flera timmar alla dagar utan att ägaren ska ha flera timmar som den kan tänka sig att lägga på hundträning och all tid som tillkommer med förberedelser, resor osv.

Som jag ser det så kommer det gå åt några timmar hur man än vänder och vrider på det. Generellt. Självklart kan man ha vilodagar/perioder eller dagar man bara kör några minuter intensivt.

Aktiviteter som gör min hund allra mest nöjd är spår eller sök. Det tar inte så lång tid i aktiv träningstid för hunden, men desto mer tid för mig som förare. Kör vi sök ska det figgas för resten av gänget och om vi spårar så ska det läggas spår och sen ska det finnas tid för liggetid. Personligen har jag spårmarker utanför knuten vilket är väldigt förmångligt för att kunna ägna liggetiden åt andra aktiviteter men den lyxen har ju inte alla.

Vi kör även lydnad och agility som kan göra min hund kortsiktigt nöjd men inte på samma sätt som spår och sök. Därför krävs det mer aktiv träningstid för att min hund ska må bra om jag främst tränar tex lydnad. Mindre förberedelser, men mer aktiv träningstid. Generellt.

Hur jag än vänder och vrider på det så är det flera timmar per dag, generellt, som går år. Vilket man hinner med även med heltidsjobb sålänge hundträningen prioriteras högre än många andra aktiviteter som man kan sysselsätta sig med.
Och därmed så är det en fördel om tiden som läggs på träning inte ses som ett måste av föraren utan att det är tid som föraren ändå föredrar att ägna åt träning. Annars blir det ju lätt jobbigt.

Senast ändrad:

Precis. Hundarna får inte 1-3 timmars aktiv träning dagligen. De får promenader och antingen någon form av nosarbete, lydnad, skydd eller fysträning. Den aktiva träningstiden är sällan mer än 1 timme. Men en del saker kräver förberedelser, figgande för andras hundar etc så det är klart att det tar mer tid för oss.
Jag brukar också se till att hundarna har minst två dagar där de bara går promenader (vanligtvis en av dagarna när någon annan hund kör sök eller räddning).
För oss har fokus legat på fysträning och nosarbete och vi kör en del hårda spår.
Dagens aktiviteter blir således en timmes promenad i hög snö i skritt samt hårda spår (vilket går rätt snabbt, liggtid ca 30 minuter på parkering). Med det sover samtliga mallar gott...

Senast ändrad:

I tillägg så har jag varit rätt sjuk under flera veckor vilket inneburit att hundarna fått roa sig med att lukta lite ute på åkern, tugga lite ben, leka med varandra och leta mat inomhus. Och de har varit nöjda och lugna då också.. JAg hade blivit väldigt oroad om mina hundar inte kunde ta det lugnt några veckor när jag är sjuk.. De är balanserade (tackochlov) och klättrar inte på väggarna under såna perioder heller.

I tillägg så har jag varit rätt sjuk under flera veckor vilket inneburit att hundarna fått roa sig med att lukta lite ute på åkern, tugga lite ben, leka med varandra och leta mat inomhus. Och de har varit nöjda och lugna då också.. JAg hade blivit väldigt oroad om mina hundar inte kunde ta det lugnt några veckor när jag är sjuk.. De är balanserade (tackochlov) och klättrar inte på väggarna under såna perioder heller.

Det gör inte min heller. Sålänge hon är välaktiverad i grunden.
Jag märker dock att hon inte är lika nöjd som annars och hon faller lättare tillbaka i sina stressbeteenden (omplaceringshund som hade en hel del stressrelaterade problem när hon kom till oss, delvis på grund av för lite aktivering)

Samma här. Visst nöjer de sig, men de är absolut inte lika nöjda som i perioder då de får jobba.

men ska man välja mellan en som kräver lite mer aktivering än man kan ge och en som vill ha lite mindre så tror jag att det för hundens skull är bäst att skaffa den mindre aktivare. Visst, ägaren kanske tycker att det låter tråkigt, men nog fan har man ett enormt ansvar som hundägare att se till att man har en lycklig hund.

Fast det är inte schysst mot hunden att ha en ägare som aldrig bli nöjd med det som den gör fast den gör sitt bästa, så att det alltid skulle vara bättre med den mindre aktiva hunden för hundens skull köper inte jag.
För mig har det inte bara med aktivitetsnivå att göra utan även "will to please", för även i vardagen gör det stor skillnad om du har en brukshundsras eller en tex terrier. I alla fall jag har mycket enklare att styra upp brukshunden än vad jag har med terrrier, som jag i de flesta fall bara vill hänga upp i öronen eller något annat liknande ;)

/Camilla

Fast återigen, du har inte uttryckt dig så (förutom i dina senaste inlägg) utan har givit intryck av att äga en brukshund är ungefär =en axelryckning.

När jag skriver brukshundar menar jag samtliga och inte bara malinois. Jag vet mycket väl att de inte är några monster, har många mallar i mina kretsar och ingen är på något sätt "knäpp". Nu låter det plötsligt som att det blir en del kort men intensiv träning för jyckarna som är väldigt krävande, så lät det som sagt inte från början ;)

Min sällskapshund kör förvisso inte skydd och räddning mm, men tränas aktivt i tävlingslydnad och spår. Känner även till fler som blir betydligt mer aktiverade, bla en BT som körs i bruks :)

Mina hundar hade kunnat hålla sig på mattan, men inte blivit oberörda. Jag ser det verkligen inte som att de är obalanserade för att de kan bli nippirga av att ha tråkigt i flera veckor.

Det beror naturligtvis på vad som menas med intensiv träning. Om det är nosarbete som åsyftas som intensiv träning så bedrivs det flera gånger i veckan vintertid, precis som fysträning. Hårda spår är inte särskilt krävande för hundarna dock, som är väl inspårade på alla underlag inkl. svåra hårda spår.. Jag kan inte heller tycka att hundarna härhemma blivit särskilt nippriga av att träna mindre en period. De har förstås en gedigen grundträning som grund, möjligen är det den som gör dem tåliga för perioder av sjukdom. Mallar är rätt bra på att aktivera sig själva om de skulle uppleva att de behövde det..
Jag vet inte heller att jag beskrivit våra hundars träning som en axelryckning eller som en sällskapshunds träning? Tränar man samtliga bruksgrenar (tidvis tränas hundarna i rapport som fysträning) så begriper väl vem som helst att hundarna är aktiverade, även om de inte tränar aktivt 1-3 timmar dagligen.

Senast ändrad:

Jag tror du har en poäng. Inte ens de personer jag känner som har hundar med riktigt mycket drift i sig lägger så mycket per dag, däremot blir det så mycket träning några dagar i veckan då de kör ipo eller bruks.

Var dit jag ville komma. De jag känner har både jobb och familj, men har ändå brukshund som de tävlar i höga klasser med.

Mina hundar hade kunnat hålla sig på mattan, men inte blivit oberörda. Jag ser det verkligen inte som att de är obalanserade för att de kan bli nippirga av att ha tråkigt i flera veckor.

Håller med i detta. Sällskapsblandisen är nöjd sålänge han får rastningar, bus och gos. Det är inte schäfern. Han skulle acceptera det, men det skulle märkas att han inte skulle vara nöjd med tillvaron även om han inte skulle äta upp halva huset. Men han skulle helt klart bli mer reaktiv/aktiv vid fel tillfällen.

Jag tycker att säga att det inte skulle märkas på hunden om den får vila några veckor (nipprigare) är som att säga att det inte skulle märkas på hunden om den gick stenhårt i några veckor (tröttare/nöjdare). Klart hunden blir påverkad, även om vissa hundar hanterar det bättre än andra.

Och jag tycker nog också att 1-3 timmar om dagen är rätt rimlig tid att lägga på en brukshunds träning. Inte alltid nödvändigtvis aktiv tid för hunden, men tiden man själv lägger ner. Har man dessutom flera hundar så blir det ju "bara" den extra tiden och oftast inte dubbelt så mycket från 1-2. Dels tror jag man tränar effektivare. Men även det faktum att när man ändå går ut för att lägga spår/åker iväg till klubben så tar man helt enkelt med den/de extra hundarna.

Varför skulle det vara omöjligt för någon att lägga 3-4 timmar/dag på sin hund? Det är ju absolut inte en ovanlig tid att lägga på en häst...

Var dit jag ville komma. De jag känner har både jobb och familj, men har ändå brukshund som de tävlar i höga klasser med.

Samma här... JAg studerar och jobbar extra, men mina vänner jobbar heltid (kontorstider) och har flera brukshundar som de tävlar på hög nivå...

Samma här... JAg studerar och jobbar extra, men mina vänner jobbar heltid (kontorstider) och har flera brukshundar som de tävlar på hög nivå...

Men alltså, tävlar man på hög nivå så tränar man ju troligtvis en hel del? Kanske inte 3 timmar om dagen, men troligtvis betydligt fler timmar än vad gemene man lägger på sin hund.

Annars ska jag skaffa en brukshund, perfekt om man kan tävla framgångsrikt på hög nivå utan att träna mer än någon enstaka timme i veckan.. ;)

Men alltså, tävlar man på hög nivå så tränar man ju troligtvis en hel del? Kanske inte 3 timmar om dagen, men troligtvis betydligt fler timmar än vad gemene man lägger på sin hund.

Annars ska jag skaffa en brukshund, perfekt om man kan tävla framgångsrikt på hög nivå utan att träna mer än någon enstaka timme i veckan.. ;)

Det finns väl mellanting mellan flera timmar varje dag och någon enstaka timme i veckan? ;)

Som sagt, den person som jag hann fråga tyckte att 1-3 timmar stämde rätt bra, men inte varje dag i veckan utan 3-5 dagar i veckan.

Här håller jag med. Min hund, som faktiskt är en sällskapshund, blir rätt dryg av flera dagar i sträck med endast rastningar. Inför senaste deadlinen till en stor tenta fick han enbart rastningar och nått besök i stallet under 4 dagar och nog sjutton märktes det på honom. Han river inte lägenheten men blir gnällig, börjar dra i kopplet på promenader, aktiverar sig själv genom att tugga på diverse saker; han letade rätt på nya "leksaker" som han hittat på åt sig själv, dvs tvdosan, hårborsten, en toffel, en filt. ja ni förstår nog.

Dentaku skrev:
Det finns väl mellanting mellan flera timmar varje dag och någon enstaka timme i veckan?

Som sagt, den person som jag hann fråga tyckte att 1-3 timmar stämde rätt bra, men inte varje dag i veckan utan 3-5 dagar i veckan

Jag tror nog också på i genomsnitt 3-5 dagar i veckan är väldigt vanligt för många brukshundsägare.

Min åsikt är att hundar behöver vila. Jag ger mina hästar vilodagar så varför skulle inte hunden få detsamma?

kl

Tycker det inte alls är orimligt att lägga 1-3 timmar dagligen på träning, för mig landar det snarare på 2-4 i genomsnitt, inte vare dag som sagt men runt 4-5 ungefär.

Men då tränar hunden givetvis inte aktivt under dessa timmar, vilket hund eller förare orkar träna tex nöta lydnad aktivt i 4timmar i sträck utan att bli trötta och rent av bli uttråkade? Utan jag räknar då den tiden jag totalt spenderar med min hund vid träningstillfällena, det inkluderar ju viss resa, förberedelser, småprat med träningskompisar, hundarna busar lite med varandra, en kaffe paus etc etc.

Men sånt där är ju jätteolika. Hur man tränar, hur ofta, hur långa pass, hur intensivt, vilka grenar, vad man gör på "vilodagar". Bara för att den personen du pratat med föredrar att träna 3-5 dagar i veckan betyder inte det att det är rätt. Och att alla förare klarar av att hålla sina hundar lika nöjda på de timmarna.

Som Migo var inne på tidigare i tråden så är det en enorm skillnad mellan förare och förare. En del är riktigt skickliga och klarar av att komprimera passen maximalt medans andra behöver mer tid på sig.

Och som sagt. Vilka grenar man tränar och nivå för ju skillnaden enorm.
Det är en gigantisk skillnad om man jämför Lisa som med sin första hund försöker lära in momenten till lydnadsklass 1 och Lotta som tävlat på elitnivå i bruks med 5 hundar och nu lägger formen inför VM.
Lisa måste nog träna väldigt mycket mer än Lotta dels för att nå samma resultat men också för att få lika nöjda hundar.

Och varför hänga upp sig på att det för en del ekipage räcker med lite mindre träning för att hundarna ska vara nöjda?
Det går dessutom alldeles utmärkt att träna mycket och ändå lägga in lite vila här och där för hundarna.

Det finns väl mellanting mellan flera timmar varje dag och någon enstaka timme i veckan? ;)

Som sagt, den person som jag hann fråga tyckte att 1-3 timmar stämde rätt bra, men inte varje dag i veckan utan 3-5 dagar i veckan.

Haha, ja, så klart är det så, det var mest bara för att trycka på hur absurt det låter. Jag tror inte att Christensen1 egentligen menar att det inte krävs så mycket träning för att ha en brukshund som tävlar på hög nivå, men det låter ju onekligen så i det hen beskriver. Som att det vore som att ha vilken hund som helst, vilket jag personligen inte tror att det är.

Jag tycker inte att det låter så mycket oavsett. Jag lägger ca 1-2 timmar, ca 4 dagar i veckan på min wachteltik, 9 månader gammal.
Inte aktiv bruks- eller fysträning då såklart, men väl saker som är ordentligt uttröttande för henne i den åldern hon är. (spår, enklare lydnadsträning, apportering, rallylydnad och så jakt såklart).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 145
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar