Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Idag har våra hundar roats med en timmes skrittpromenad i hög snö samt hårda spår på parkeringsplats (ca 300 meter långa med 30 minuters liggtid). Fyra mallar ligger med magarna i vädret och sover gott... De har förutom detta tuggat upp ett råhudsben samt rastats (ca 5 minuter per gång). Jag gissar att det finns flera här som tycker det är för lite, mina hundar verkar dock inte hålla med (inte mina ben heller för den delen).
Igår fick alla utom pensionären intervallträning i snö= 3*400 meter tre gånger med tre minuters vila mellan. Pensionären fick endast rastning. Imrogon ska hundarna få gå en långpromenad och sen blir det saksök. Så länge de får någon form av nosarbete några ggr i veckan samt möjlighet att springa av sig så är de nöjda och glada.

Och min aussie har inte fått göra något vettigt alls utöver promenader och hon ligger också på rygg och sover just nu. Betyder det att hon inte behöver mer aktivering än så? Nej, det betyder bara att hon inte har några problem med vilodagar.

Jag vet inte riktigt varför du fortsätter upprepa hur "lite" dina hundar jobbar, vad tillför det egentligen mer än att du ger en missvisande bild av livet som brukshundsägare?

Precis. Här ligger tre till synes döda vallhundar. De har dragit 3 km idag, samt pinkat på gårdsplanen.

Förmågan att koppla av (speciellt kvällstid) har väldigt lite med dagens aktivering att göra. Däremot drömmer de inte lika livligt som när de har vallat;)

Men sånt där är ju jätteolika. Hur man tränar, hur ofta, hur långa pass, hur intensivt, vilka grenar, vad man gör på "vilodagar". Bara för att den personen du pratat med föredrar att träna 3-5 dagar i veckan betyder inte det att det är rätt. Och att alla förare klarar av att hålla sina hundar lika nöjda på de timmarna.

Som Migo var inne på tidigare i tråden så är det en enorm skillnad mellan förare och förare. En del är riktigt skickliga och klarar av att komprimera passen maximalt medans andra behöver mer tid på sig.

Och som sagt. Vilka grenar man tränar och nivå för ju skillnaden enorm.
Det är en gigantisk skillnad om man jämför Lisa som med sin första hund försöker lära in momenten till lydnadsklass 1 och Lotta som tävlat på elitnivå i bruks med 5 hundar och nu lägger formen inför VM.
Lisa måste nog träna väldigt mycket mer än Lotta dels för att nå samma resultat men också för att få lika nöjda hundar.

Och varför hänga upp sig på att det för en del ekipage räcker med lite mindre träning för att hundarna ska vara nöjda?
Det går dessutom alldeles utmärkt att träna mycket och ändå lägga in lite vila här och där för hundarna.

Précis!

Idag har våra hundar roats med en timmes skrittpromenad i hög snö samt hårda spår på parkeringsplats (ca 300 meter långa med 30 minuters liggtid). Fyra mallar ligger med magarna i vädret och sover gott... De har förutom detta tuggat upp ett råhudsben samt rastats (ca 5 minuter per gång). Jag gissar att det finns flera här som tycker det är för lite, mina hundar verkar dock inte hålla med (inte mina ben heller för den delen).
Igår fick alla utom pensionären intervallträning i snö= 3*400 meter tre gånger med tre minuters vila mellan. Pensionären fick endast rastning. Imrogon ska hundarna få gå en långpromenad och sen blir det saksök. Så länge de får någon form av nosarbete några ggr i veckan samt möjlighet att springa av sig så är de nöjda och glada.

Jag for star inte riktigt? Gillar du inte att ha Sa lugna och harmoniska hundar? Och for att du har det, betyder det att alla mallar alltid kraver samma? Kan du inte se att hundar har olika personligheter och att olika hundar, aven innom samma ras, kan ha olika behov? Jag har just varit I Californien hos en av USA's mest kanda Malle uppfodare ... De flesta ar mycket "skarpa" ... Sedan producerar Han en och Annan som ar helt Galen ... Med stort G ... Och en och Annan som ar riktigt laid back och lung som en filbunke. De ar alla olika och har olika behov aven in om Samma ras.

(Sorry for auto correct ... Sigh)

Varför skulle det vara omöjligt för någon att lägga 3-4 timmar/dag på sin hund? Det är ju absolut inte en ovanlig tid att lägga på en häst...

Precis, och som hästägare är det precis så jag ser det..för mig är 1-3 timmar ingenting att lägga ner på djuret/min hobby dagligen

Jag tycker också att 1-3 timmar nästan är minimum att lägga på hunden om man dessutom ska ha bruksras. Sen så givetvis är det väl inte kanske så att det tar 3 timmar att träna hunden varje dag, men det är faktiskt förberedelser, ta sig till träningsplatser etc. Och kan man inte tänka sig att lägga den tiden totalt på en dag så ska man välja annan ras..nästan så att jag skulle vilja säga inte ha hund alls..vem har hund och kan inte tänka sig/"har inte tid" att ens ägna den 1 timma per dygn utöver kisserunodor i normalfallet?? Säkerligen många men då är man ingen lämplig hundägare heller tycker jag..

För mig hade 2 timmar tex varit ingenting dessutom..träning behöver ju inte vara konstant heller alltid, utan det kan vara något man lika gärna gör under längre promenader etc men det viktiga är att hunden blir aktiverad ordentligt utefter vad den kräver och är det bruksras bör man kunna lägga ner ett par timmar i veckan på aktiv träning.

Senast ändrad:

JAg ser inte mina promenader som träning men det gör tydligen flera här.. Det är klart att hundarna är aktiva då förutom att promenera. Förutom det så verkar mina hundar arbetat mer igår än många andras hundar....
JAg har själv haft häst (4 stycken samtidigt) så jag är väl medveten om den tid det tar. Jag lägger inte lika mycket tid på hundträning som den tid hästarna tog, men det blir annorlunda också. Befinner man sig i stallet (jag hade hästarna hemma) så gör man allt på en gång. Så är det inte med hundarna. de är med på ett annat sätt, än hästar kan vara.

Jag tycker också att 1-3 timmar nästan är minimum att lägga på hunden om man dessutom ska ha bruksras. Sen så givetvis är det väl inte kanske så att det tar 3 timmar att träna hunden varje dag, men det är faktiskt förberedelser, ta sig till träningsplatser etc.

Exakt och är också dit jag vill komma. Många säger de varit och tränat tex 3 timmar, men kanske hunden fick 40 minuter av den tiden.
Förberedelser innebär ofta att hunden ligger och väntar i bilen.

Har nu utfört en mindre undersökning i vänskapskretsen. Det pendlar mellan träning två timmar dagligen och träning mellan 1- 4 timmar i veckan. Värt att notera är att de som tränar (i era ögon lite) presterar på SMnivå....

Exakt och är också dit jag vill komma. Många säger de varit och tränat tex 3 timmar, men kanske hunden fick 40 minuter av den tiden.
Förberedelser innebär ofta att hunden ligger och väntar i bilen.

Jag vet inte riktigt vad det är som är så viktigt med att mäta exakt hur lång tid hunden är aktiv? Frågan var ju inte "hur många minuters träning om dagen behöver en brukshund?", utan "vem är lämplig ägare till en brukshund?". Det är alltså ägarens tid som efterfrågas.

Visst blir det många timmars väntande i bilen om man ska träna organiserat. En del grupper är bra på att få lite ruljans men oftast finns det en eller ett par i varje grupp som tar väldigt mycket tid till att tänka och prata (eller för all del fika ;) ). När jag spårar själv hinner jag med två hundar på ca 2-4 timmar, beroende på hur lång liggtid jag vill ha på spåret, och hur långt jag måste köra. Tiden när spåret ligger utnyttjas också så effektivt som möjligt med promenader och uppletandeträning. Men när jag tränar i grupp så går det åt 6-7 timmar utan att hundarna blir mer aktiverade, snarare mindre! Samma med lydnadsträningen, där hinner jag med båda mina hundar på en timme, tränar jag i grupp går det åt 2-3 timmar och då har jag bara tränat EN hund…

Är man ny inom hunderiet så klarar man sig nog inte utan sina träningskamrater. Är man rik så kan man ju alltid träna privat, men så ser det inte ut för de flesta. Utan även när man har kommit en bit på vägen så behöver man en grupp.

Igår var jag ute med hundarna och tränade spår + agility + freestyle från kl 9-15, sedan var vi hemma ett par timmar innan vi åkte iväg och tränade lydnad kl 18-20. Hundarna tog väl 10 min på sig i spåret, i agilityn var den ena aktiv kanske 1 timme, den som tränade freestyle gjorde det en 15 min. I lydnaden fick den som tränade agility 25 min egen tid, och den andra fick drygt 40. Så den effektiva träningstiden är inte så lång. Men jag har ju lagt en hel arbetsdag...

Har nu utfört en mindre undersökning i vänskapskretsen. Det pendlar mellan träning två timmar dagligen och träning mellan 1- 4 timmar i veckan. Värt att notera är att de som tränar (i era ögon lite) presterar på SMnivå....

Hur många tränar 1 timme i veckan? Hur kan hunden vara i full tävlingskondis på 1 timme i veckan? Att genomföra ett klurigt och långt spår kan ju ta en dryg halvtimme, och två sådana sedan är veckan slut. Ingen tid till lydnad, uppletande eller vad man nu tänkt köra. Så när man kommer ut och ska tävla är det alltså tänkt att hunden ska kunna prestera ungefär dubbelt så lång tid som den brukar. Det låter lite oschysst mot hunden tycker jag.

Frågan är om förberedelser är inräknat i den träningstiden?

Delvisk KL.

Jag har det så väl förspänt att jag har både olika spårmarker och brukshundklubb så nära att jag kan komma dit på 5-10 minuter om jag tar bilen, så när jag spårar eller kör uppletande på egen hand så tar det inte särskilt lång tid ens med förberedelser inräknat. Ibland lägger jag spår när jag ändå är ute och far så då behöver jag inte ens räkna in liggtiden utan promenerar dit när det är dags att gå spåret. Har jag med mig hundarna så brukar jag använda liggtiden till annat, t ex lydnadsträning och promenad.

Är vi en grupp som är ute så är det klart att det dels tar längre tid, dels går åt tid till fika och snack. :D Då blir det lätt så att merparten av dagen tillbringas i skogen.

Jag tycker dels att det är självklart att SM-ekipage ofta klarar av att hålla hög kvalitet och intensitet på sina träningar, men jag tycker samtidigt precis som cillamuffins att det låter orealistiskt med 1 timma/vecka. Men det kanske beror på att det är vinter och lågsäsong = lugn period?

En av mina FB-vänner (min huvudsakliga lydnadstränare) genomförde en liknande undersökning för en tid sedan. Tror hon efterfrågade aktiv träningstid och nog var det många (som tävlar på hög nivå) som skrev att deras hundar går ganska få timmar aktiv tid. Men som sagt, då är det också väldigt skickliga förare som förmodligen klarar av att få väldigt mycket gjort på få minuter.
Och återigen - den här tråden handlar om tiden föraren lägger. Hade frågan ställts på det sättet hade nog svaren blivit väldigt annorlunda.

Fast hur effektiv man än är så tar ju tex spårläggning minst lika lång tid som det tar att sen gå själva spåret. Plus att man ska ta sig till platsen.

Jag spårar på vår egen mark och promenerar alltså när jag ska lägga/gå spår och ändå tar det tid. Realistiskt är väl ca 1 timma för totala förberelsetiden för ett längre spår som sen kanske tar drygt 20-30 minuter att gå med hunden. 30 minuters aktiv tid för hunden = 1,5 timma för mig. Och då baserat på att jag kan göra annat under liggetiden.

Jo, naturligtvis tar även förberedelserna tid, det har jag aldrig motsatt mig. Nu spårar jag inte mer än max två gånger i veckan ändå och när jag lydnadstränar på egen hand så tar förberedelserna kanske 30 minuter(se till så att jag har med mig allt, åka till och från träningsplats, rigga ruta etc). Resten är effektiv träningstid.

Men det där skiljer sig naturligtvis väldigt mycket beroende på många faktorer som kan vara svåra att avgöra, inte minst om man skaffar sin första hund.

Undrar verkligen vilka det är. Ingen av de jag känner som tävlar på SM-nivå tränar så lite. Eller jo, typ två månader om året under viloperioder..

Hur som verkar du inte förstå alla andras poäng. Du fortsätter bara att tjata om samma sak i inlägg efter inlägg så det kan väl kvitta egentligen!

Undrar verkligen vilka det är. Ingen av de jag känner som tävlar på SM-nivå tränar så lite. Eller jo, typ två månader om året under viloperioder..

Hur som verkar du inte förstå alla andras poäng. Du fortsätter bara att tjata om samma sak i inlägg efter inlägg så det kan väl kvitta egentligen!

3-4 timmars aktiv träningstid per vecka tycker jag är rimligt också... Vintertid blir det mindre än så i perioder. Då står mest hårda spår och fysträning på schemat. Jag upplever att hundarna är nöjda så länge de får rasa av sig överskottsenergin och springa lösa ute. Jag har haft malle enbart som sällskap som levt på detta vis (en som hade skada och en som var sjuk) och de var nöjda med det. Någon enstaka gång erbjöds de spår eller saksök ca en gång i veckan.
Vad jag menar är att det krävs verkligen inte så mycket träning för att hundar ska vara nöjda. Att de sen kan jobba mer (vilket mina också kan) är en helt annan sak. I tillägg kan jag också notera att min unge hane blivit lugnare och mer tillfreds med minskad mängd träning och mer fritid i form av springa lös.
Men det är min erfarenhet, andra har uppenbarligen andra erfarenheter.

Så du tycker alltså på allvar att det ställs samma krav på en person som äger en brukshund som någon som äger en aktiv sällskapshund?

Fast här kan jag nog hålla med de andra lite - jag skulle inte rekommendera en renodlad brukshund till någon som inte räknar med att lägga mer än 3-4 timmar på träning per vecka, även om jag är övertygad om att erfarna ägare kan ha hundar som funkar utmärkt på det. :)

Det blir lite svårt att komma överens när man räknar så olika även om jag nog tror att vi alla nog egentligen tycker mer lika än det låter som. Om någon skulle skaffa hund och frågade mig hur mycket aktivering t ex en schäfer behöver skulle jag säga att man förutom att det är en motionskrävande hund också måste räkna med att träna 5-6 dagar i veckan, varav kanske 3 pass bruks. Man måste helt enkelt vara beredd att lägga en stor del av sin fritid på sin hund.

Jag tror att marknaden för brukshundar skulle minska drastiskt om man tog bort de som arbetar heltid och barnfamiljer. Jag skulle inte heller anse att den genomsnittlige sällskapshundägaren lägger 3-4 timmars aktiv träningstid på sina hundar. De flesta går rastningsrundor runt kvarteren.
Jag har inga problem med att sälja hund till någon som lägger så mycket träningstid på sin hund, förutsatt att den har möjlighet att röra på sig fritt också. Träning i form av fys, bruks eller lydnad 3-4 timmar i veckan är mina hundar helt nöjda med (unghanen mer nöjd än när hans träningsnivå låg på det dubbla).

Fast varför kan man inte arbeta heltid eller ha barn? Det handlar ju om att prioritera tiden, jobbar alla dygnets vakna timmar är det få med heltidstjänst som gör.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?