Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag tror att marknaden för brukshundar skulle minska drastiskt om man tog bort de som arbetar heltid och barnfamiljer. Jag skulle inte heller anse att den genomsnittlige sällskapshundägaren lägger 3-4 timmars aktiv träningstid på sina hundar. De flesta går rastningsrundor runt kvarteren.

Fast varför skulle man inte kunna både jobba heltid, ha barn och en brukshund?

Jag har kompisar som jobbar heltid, har barn och 4 hästar som dom lägger 4-5 timmar på dagligen. Varför skulle det inte gå lika bra att lägga dom timmarna på en hund?

Det är ju just därför den genomsnittlige sällskapshundsägaren inte passar att ha en brukshund.
Precis som att en icke jägare inte passar att ha en jakthund.

Nu FÅR ju inte våra hundar jaga året runt p g a jaktsäsonger och annat, men ingen av dom är riktigt lyckliga när det inte är jaktsäsong.
Dom är alltid lite rastlösa och aldrig riktigt tillfreds, oavsett hur mycket aktivering dom får i form av spår, apportering eller ren motion och styrketräning. Vi bor dessutom på gård och hundarna är ute väldigt mycket.
Dom har ändå inga problem med att slappna av, får inga tuggbeteenden eller annat, men dom är aldrig så tillfredsställda som under jaktsäsongen.
Tänker att det är lite samma med en brukshund som inte får göra det den är skapt för.

Jag tror att marknaden för brukshundar skulle minska drastiskt om man tog bort de som arbetar heltid och barnfamiljer. Jag skulle inte heller anse att den genomsnittlige sällskapshundägaren lägger 3-4 timmars aktiv träningstid på sina hundar. De flesta går rastningsrundor runt kvarteren.
Jag har inga problem med att sälja hund till någon som lägger så mycket träningstid på sin hund, förutsatt att den har möjlighet att röra på sig fritt också. Träning i form av fys, bruks eller lydnad 3-4 timmar i veckan är mina hundar helt nöjda med (unghanen mer nöjd än när hans träningsnivå låg på det dubbla).

Nu tycker jag iofs inte att det skulle göra något om antal brukshundar i samhället minskade till de som faktiskt har tid/behov för dem men utöver det så ser jag ingen direkt motsättning mellan heltidsjobb, barn och brukshund. Det handlar om planering och prioritering.
Och har man inte tid/lust så är det väl bättre att man skaffar en annan typ av hund.

Jag tycker att 3-4 timmars träningstid i veckan (för antar att du menade det nu?) låter ganska rimligt för en aktiv sällskapshund. Det känner jag många som lägger.

Jag vet inte riktigt vad det är som är så viktigt med att mäta exakt hur lång tid hunden är aktiv? Frågan var ju inte "hur många minuters träning om dagen behöver en brukshund?", utan "vem är lämplig ägare till en brukshund?". Det är alltså ägarens tid som efterfrågas.

Helt rätt och som trådskapare kan jag då passa på att förtydliga att syftet med tråden var att få veta hur mycket tid hundägaren lägger på träning. Sen hur många minuter hunden faktiskt tränar är av underordnad betydelse just i denna tråd.

Igår var jag ute med hundarna och tränade spår + agility + freestyle från kl 9-15, sedan var vi hemma ett par timmar innan vi åkte iväg och tränade lydnad kl 18-20. Hundarna tog väl 10 min på sig i spåret, i agilityn var den ena aktiv kanske 1 timme, den som tränade freestyle gjorde det en 15 min. I lydnaden fick den som tränade agility 25 min egen tid, och den andra fick drygt 40. Så den effektiva träningstiden är inte så lång. Men jag har ju lagt en hel arbetsdag...

Denna uppräkning ger ett bra perspektiv på det hela!

Senast ändrad:

Brukshundar är avlade för att ha stor arbetslust. För att vara lämplig ägare till en sådan hund ska man vara beredd på att ta tillvara och utveckla den arbetslusten. Man ska tycka det är roligt att jobba med sin hund.

En brukshund är allt det som en sällskapshund är; plus att de vill jobba med något. De är inte tänkta att vara soffliggare.

Nu FÅR ju inte våra hundar jaga året runt p g a jaktsäsonger och annat, men ingen av dom är riktigt lyckliga när det inte är jaktsäsong.

Jag tror att det har stor betydelse om hunden aldrig har jagat eller om det är en hund som används till jakt under säsong. Samma gäller nog även alla arbetande hundar mer eller mindre, jag vet att en del pensionerade polishundar har svårt med den omställning som blir när de inte längre kan gå i aktiv tjänst.

Jag tror att det har stor betydelse om hunden aldrig har jagat eller om det är en hund som används till jakt under säsong. Samma gäller nog även alla arbetande hundar mer eller mindre, jag vet att en del pensionerade polishundar har svårt med den omställning som blir när de inte längre kan gå i aktiv tjänst.

Både och tror jag. En hund som avlats aktivt för jakt, men inte får jaga något, tror jag inte är särskilt lycklig heller.
Vår hane bryr sig inte ens om löptikar när han jagar, så stark är hans jaktlust. Jag har svårt att tro att den skulle vara mindre även om han aldrig hade fått jaga.

Däremot är det nog annat i dom raserna som varit jakthundar, men idag knappt används längre. Typ långhårig tax, beagle och tjocklabbar.

Jag har inga problem med att sälja hund till någon som lägger så mycket träningstid på sin hund, förutsatt att den har möjlighet att röra på sig fritt också. Träning i form av fys, bruks eller lydnad 3-4 timmar i veckan är mina hundar helt nöjda med (unghanen mer nöjd än när hans träningsnivå låg på det dubbla).

Jag har en sysselsättning på ca 130 % + att jag har ganska många uppdrag i brukshundklubben och jag hinner ändå med att träna två brukshundar mer än en timme i veckan...

Helt rätt och som trådskapare kan jag då passa på att förtydliga att syftet med tråden var att få veta hur mycket tid hundägaren lägger på träning. Sen hur många minuter hunden faktiskt tränar är av underordnad betydelse just i denna tråd.

!

Många trådar ändrar vinkel under diskussionen gång. Och jo, jag tycker det är viktigt att det kommer fram hur mycket tid hunden får. Eftersom det hävdas att en brukshund måste aktiveras så mycket.
Men nu när man läser här så ser jag att det är inte så mycket som folk verkligen "tjatar" om i alla "brukstränartrådar". Utan folk räknar tiden som DE SJÄLVA lägger ner. På göra spår, fixa sökruta osv..
Och under tiden ligger hunden i bilen och sover.

Ja och nej. En hund som har väldigt mycket motor medfött kommer alltid ha en stor arbetslust. Men visst kan de vänja sig vid extra mycket aktivitet. Därför är det bra att trappa ner lite gradvis under t ex vintervila.

Fast varför skulle man inte kunna både jobba heltid, ha barn och en brukshund?

Jag har kompisar som jobbar heltid, har barn och 4 hästar som dom lägger 4-5 timmar på dagligen. Varför skulle det inte gå lika bra att lägga dom timmarna på en hund?

.

När umgås de med sina barn?

Många trådar ändrar vinkel under diskussionen gång. Och jo, jag tycker det är viktigt att det kommer fram hur mycket tid hunden får. Eftersom det hävdas att en brukshund måste aktiveras så mycket.
Men nu när man läser här så ser jag att det är inte så mycket som folk verkligen "tjatar" om i alla "brukstränartrådar". Utan folk räknar tiden som DE SJÄLVA lägger ner. På göra spår, fixa sökruta osv..

Nja, på den tiden ligger hundarna och väntar. Sover är det nog få som gör, i alla fall innan de har fått vara ute. Och visst kan man hitta på nya och utmanande aktiviteter utan att det är just bruksträning. Nu tycker jag att brukshundar ska få använda sin nos åtminstone, men lydnadsträningen kan lätt ersättas med t ex tricks och freestyleövningar. Däremot är det ju inte särskilt utmanande med att träna "vardagslydnad".

Jag tycker inte heller det tjatas om att det tar mer tid att ha brukshund än att ha en mops. Däremot tjatas det en hel del om motsatsen. Men visst, vill du sälja bruksavlade hundar till en pensionär som bara vill gå koppelpromenader runt kvarteret, så får du ju göra det. Jag kan inte hindra dig. Men jag måste ju få lov att ge uttryck för min åsikt, som är en annan än din.

En brukshund är allt det som en sällskapshund är; plus att de vill jobba med något. De är inte tänkta att vara soffliggare.

Med denna definition så har ju jag också en brukshund i så fall.

Vad är egentligen sällskapshund? Pratar vi om kennelsklubbens rasgrupp 9? ( http://www.skk.se/hundraser/?group=9 ) Eller pratar vi om alla andra raser som inte är bruks- eller jakthundar?

Jag kan inte se att det finns ett likahetstecken mellan sällskapshund och soffliggare? Fast det beror ju helt klart på definitionen av sällskapshund.

En del jobbar skift och en del natt, så dom umgås med barnen när dom kommit hem från skolan.

Jag har en sysselsättning på ca 130 % + att jag har ganska många uppdrag i brukshundklubben och jag hinner ändå med att träna två brukshundar mer än en timme i veckan...

Den tiden är aktiv träning. I den är inte promenader etc medräknat. För egen del går jag timslånga promenader där hundarna får springa lösa, göra födosök och fystränas. Jag räknar inte det som träning (och skulle inte göra det heller enligt trådskaparen). Om jag gått två såna promenader med mina hundar så är de väldigt nöjda fast det inte räknas som träning. De har nämligen fått röra sig och fått använda näsan.
Aktiv träningstid idag har det endast blivit med unghanen och sambons hane. Det har utsträckt sig till saksök i snö ca 10 minuter för båda samt lydnad för unghanen ca 15 minuter.
Utöver det timslång promenad i snö med födosök och intervallträning. En kortare promenad kommer det att bli ikväll också ca 15 minuter runt vår lilla runda (här törs man sig inte så långt när det är mörkt och vildsvinen inte syns).

Absolut kan trådar ändra vinkel, men eftersom frågan togs upp så gjorde jag ett förtydligande på vad jag personligen ville veta.

Och jag kan nog tycka att det ändå är mer intressant att veta hur mycket tid hundägaren lägger ner på träning är den faktiska aktiva tiden för hunden.

Det blir ju lite som exemplet som någon annan tog upp också: Jag rider min häst i snitt 1timme 6 dagar i veckan. så den aktiva tiden för hästen är 1 timme. Detta innebär ju dock inte att jag som hästägare bara behöver avsätta 1 timme av min tid 6dagar i veckan för min häst utan allt annat ska också räknas in för att ge en rättvis helhetsbild. Och det är utifrån den man avgör om man har tiden och intresset för en häst, eller i detta fallet för en brukshund.

Men är det såklart också intressant att se hur lång tid hunden faktiskt tränar, så jag tycker inte att den aspekten av tråden är fel eller onödig bara av Underordnad betydelse för mig.

Det tror jag också och såklart individ- och rasbaserat, men har den inte jagat går det nog lättare att tillfredsställa jaktlusten på konstlat sätt med olika aktiviteter. Får hunden erfarenhet att riktiga byten blir det blodad tand för den i dubbel bemärkelse tror jag. Man ser samma med hundar som tagit tamdjur, har de väl börjat är det väldigt svårt att bryta ett sådant beteende.

Jag tycker inte heller det tjatas om att det tar mer tid att ha brukshund än att ha en mops. Däremot tjatas det en hel del om motsatsen. Men visst, vill du sälja bruksavlade hundar till en pensionär som bara vill gå koppelpromenader runt kvarteret, så får du ju göra det. Jag kan inte hindra dig. Men jag måste ju få lov att ge uttryck för min åsikt, som är en annan än din.

Nu är du löjlig. Jag har inte brukshundar. Men har haft och tävlat, även om det är många år sedan.
Men jag förundras över hur folk kan sitta och säga att hunden aktiveras 2-3 timmar om dagen, när mycket tid även är i bilen. Sen självklart fattar jag att hunden ändå är med och det händer något.
Men sitt då inte och skriv att den aktiveras så många timmar. För jag tror faktiskt inte på det. Då måste alla mina bruksvänner vara ett undantag, fast flera tävlar på hög nivå.

Flera av er som hävdar allt detta, tävlar ju inte ens själva, eller knappt.. Eller på låg nivå.

Nja, på den tiden ligger hundarna och väntar. Sover är det nog få som gör, i alla fall innan de har fått vara ute. Och visst kan man hitta på nya och utmanande aktiviteter utan att det är just bruksträning. Nu tycker jag att brukshundar ska få använda sin nos åtminstone, men lydnadsträningen kan lätt ersättas med t ex tricks och freestyleövningar. Däremot är det ju inte särskilt utmanande med att träna "vardagslydnad".

Jag har sålt bruksmalle som hamnat hos en pensionär. Hunden springer lös tre timmar om dagen och aktiveras med saksök ibland. Jag kan inte se att den har det dåligt. Den är lugn, tillfreds och har inga problembeteenden (vilket mallar lätt utvecklar om de är underaktiverade).

Ja jag hinner ge hundarna mer än 1 timmes aktiv träning i veckan… Sedan håller jag inte med om att födosök inte kan jämställas med annat nosarbete. Det är ju som ett lätt spår, inte så utmanande kanske men blir ändå lite nosgympa.

Nu är du löjlig. Jag har inte brukshundar. Men har haft och tävlat, även om det är många år sedan.
Men jag förundras över hur folk kan sitta och säga att hunden aktiveras 2-3 timmar om dagen, när mycket tid även är i bilen. Sen självklart fattar jag att hunden ändå är med och det händer något.
Men sitt då inte och skriv att den aktiveras så många timmar. För jag tror faktiskt inte på det. Då måste alla mina bruksvänner vara ett undantag, fast flera tävlar på hög nivå.

Flera av er som hävdar allt detta, tävlar ju inte ens själva, eller knappt.. Eller på låg nivå.

Fast vad är det som är så viktigt med hur man formulerar sig? Hundarna aktiverar ju inte sig själva i vilket fall, utan jag som är ansvarig för dem måste ju se till att de får den stimulans de behöver. Om jag väljer att köra iväg eller träna hemma i köket får ju vara upp till mig, men ok i fortsättningen ska jag försöka tänka på att skriva dubbelt. Så den som undrar hur mycket tid det tar får reda på det. Och den som undrar hur mycket tid hunden faktiskt använder sin hjärna får det på pränt och slipper irritera sig.

Jag har tävlat med alla mina hundar utom den senaste, den som jag bara haft några månader. Tidigare hund (Loke) tävlade elit lydnad (räknas väl inte som låg nivå?), Sarek är uppflyttad till lägre spår (missade starten i lägre i höst pga magsjuka, ska ut i vår) och lydnad 3 (ska ut i 3:an i vår). Han har varit trög att få bra störningstålighet på + att han har varit lite skottberörd (5:a på MH). Så därför är han lite "efter" (nyss fyllda 3). Gamla Minina tävlade lydnad 1 några gånger men hon tyckte inte det var kul med tävling så vi la ner det projektet. Så nu vet du det. Men jag har mentorer som aldrig tävlat elit av olika anledningar men som ändå kan hur mycket om hundar som helst… Så jag tycker inte att egna tävlingsresultat säger särskilt mycket, särskilt inte om det är äldre (>10 år) resultat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024