Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?
KL
Hukar mig för påhopp, men är det inte väldigt individuellt även för brukshundar hur mycket de behöver för att må bra? Och då menar jag inte undantagsvis.
Jag känner/känner till väldigt många olika hundägare av de många olika raser( renrasiga sällskapshundar, jakthundar, blandraser och brukshundar) och alla gör så otroligt olika ( vilket denna tråden också visar).
Jag har alltid vart lite imponerad av Migo här som verkligen verkar lägga ner otroligt mycket tid på sina BC med vallning och arbete, men av det säger jag inte att någon annan hund har det sämre som brukshund för att de inte får jobba lika mycket. Migos hundar tror jag mår otroligt bra, men jag tror inte att en hund av bruksras som tränas mindre mår dåligt.
Jag har ju själv ingen bruksras (hade förvisso en schäferkorsning innan som inte hade någon större vilja till jobb), men likväl ägnar jag runt 3-4 timmar dagligen på motion och träning med min hund, beroende på vad som räknas in i träning för er? Man kan ju träna på 100 olika sätt, så det är inte lätt att ge någon hint om vad man gör egentligen.
Jag tränar koppelträning, hundmöten, viltmöten varje dag ( räknas det som träning?) Jag låter min hund på de flesta rundor vi går få lite "extra" jobb genom att gå balansgång på staket, hoppa upp på parkbänkar och stenar, vi gömmer godis och leksaker hon får leta efter. Är det träning eller är det aktivering? Vissa dagar är det ett par timmars lek i skogen med andra hundar, räknas det som promenad eller fysträning? Jag tränar inkallning och lite fotgående under varje promenad, träning, aktivering eller bara promenad? Jag åker ibland till ett ställe och tränar agillity på amatörnivå, är det träning eller en kul grej i vardagen?
Aktiveringsboll eller andra aktiveringsleksaker, tugga ben, öva lite trix, leka inomhus, är det aktiv tid även om hunden "roar" sig själv? Är pälsvård aktiv tid, då det tar lite mentalt på hunden det också? Även rena nos-lukta. promenader tar ju lite mentalt, så räknas det som aktivering? Om jag slänger ut lite godis/foder inne eller ute? Är det middag eller aktivering?
Jag tror faktiskt de flesta hundar ( även av bruksras) skulle klara sig på denna aktivering även om den varken går ut på intensiv träning eller tävling. De får vara med, får vara busiga, lösa, glada, träffa andra hundar, motionera, få ur sig energi varvat med lite hjärngympa och lydnad. Visst lite extra hjärngympa för den mest aktive individen, men olyckliga tror jag knappast de skulle vara.
Nu har jag tiden att offra ( dessa 2-4 timmar som det pratas om dagligen), men det gäller väl alla hundar oavsett vad man gör med dem? Om det handlar om 2 timmars långpromenad eller 10 minutera högintensiv träning? Huvudsaken är väl att hunden får göra något?
Istället låter det ju som att en del av er tränar 10 min intensiv träning och hunden är nöjd sen. 10 min träning är betydligt mindre tid än var min hund får dagligen på olika uppletande, lek, lydnad, trix eller fysisk motion, så vad är skillnaden om man gör det ena eller andra och det tar olika tid? Huvudsaken är väl att den hund man har är nöjd?
Nä, jag kommer nog aldrig förstå helt och hållet att man måste träna så intensivt hela tiden för att en hund ska må bra, men jag har heller inte haft någon hund som är 100 % av bruksras. ( däremot känner träningsfolk som är ganska lata om man jämför. De släpper hunden i trädgården den mesta tiden och tränar knappt en timme några gånger i veckan lite mer intensivt) De "offrar" alltså mindre tid på sin bruksras, än vad jag gör på min icke bruksras.. ..
Ser också att de flesta hundar som aktiveras, varken överdrivet mycket eller överdrivet lite i min närhet mår bra och det är huvudsaken oavsett ras.