Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Hur klassificerar du drag? Är det alltså inte mental aktivering?

Med den erfarenheten jag har av drag, så nej, hundarna är knappast mentalt nöjda såvida man inte kör i rejält trafikerade områden där de tvingas ta en massa beslut.

Xets draghundar var extremt mentalt understimulerade även de dagar han körde lägre sträckor. Mina fyra visar öht inget tecken på att ha fått mental stimulans efter våra körpass.

Ja det skulle jag inte säga emot men skulle säga att dessa individer inte kräver så mycket mental stimulering. Ingen av våra schäfrar skulle nöja sig med enbart drag som stimulering då de kräver att få använda knoppen mer.

Min erfarenhet också. Varken samojeden eller schäfern var nöjd med bara dragträning, men schäfern var det rent synd om.

Jag tror fortfarande på att både individ och ras spelar roll, men också på vad hunden är van vid. Jag vet schäfrar som inte kräver så mycket, sällskapshundar som gör det. Jag anser att min hund får leva ett aktivt liv, men inte på träningplanen. Är hon nöjd så är jag det. En hund som är med i vardagen ( en aktiv sådan) är ganska nöjd. En hund som är själv hemma de flesta timmar på vardagar har mer tråkigt oavsett hur mycket de tränas sen.

Fast jag vet flera hundar som inte KRÄVER arbete men som skulle må bättre och vara gladare om de fick arbeta.

Rasen du har är väl en aktiv sällskapshund och då passar ju det liv ni lever kanske perfekt. Jag vet flera hundar av min ras (australian kelpie) som verkligen inte får mer träning/stimulans än din hund och finner sig i det men det betyder ju inte att de skulle må bättre om de fick arbeta mer. Sen är det ju lite trist att folk skaffar sig arbetande hundar och inte utnyttjar deras kapacitet iaf till viss del, då hade de ju lika gärna kunnat skaffa nästan vilken annan ras som helst.

Nu har ju inte jag en bruksras, men ändå en aktiv hund (schnauzer), Hon kan absolut ta det lugnt, men just denna individen är väldigt pigg och aktiv, så jag anser att hon är lite mer än normalt sett för rasen. Dock verkar hon nöjd med olika aktiveringar dagligen och sover sött om natten.

Nä, men ärligt, vad jag kan se, så är hon lika nöjd med 2 timmars skogspromenad och lek med andra hundar som hon är med 15 minuters aggility, hon är lika nöjd med en heldag på landet lös, som hon är med två långpromenader i stan.Eftersom det alltid händer något ( hon är med på jobbet, är hos nattmatten, träffar folk/barn, hänger med på allt i vardagen) så får hon ju annat än att bara sova/vila som många hundar gör mellan aktiviteterna annars. Vet inte om jag har en lätt hund, men så länge hon får vara lös och göra av med den energin i kroppen en stund varje dag och sen få varierande träning/stimulans/lydnad på det så är hon nöjd. Jag har väl tur kanske:)

Hur klassificerar du drag? Är det alltså inte mental aktivering?

Hur menar du att drag skulle vara mental aktivering?
Vad i draget gör att de måste tänka?

Jag har aldrig sysslat med drag men för mig känns det självklart att det är fysträning?

Men du har en helt annan typ av hund än de som diskuteras i den här tråden. Det går inte att jämföra aktiva sällskapshundar med brukshundar på gruppnivå. Enskilda individer kan vara både mer eller mindre krävande men på det stora hela så är det olika typer av hundar med olika behov.

Visst att det spelar roll vad hunden är van vid men det är bara en liten del.

Om din hund mår bra och är nöjd med sitt liv så är det toppen. Men nu diskuterar vi ju brukshundar och de kräver för det mesta betydligt mer.

I övrigt tycker jag WildWilma formulerade sig bra!

Sen tycker jag att det är aningen märkligt när någon kan säga att andras hundar inte är nöjda, utan att ens ha sett dem... Du har inte sett eller träffat de hundarna. Du har inte sett eller träffat mina hundar. Ändå kan du sitta och skriva att de är underaktiverade. I själva verket har du ju egentligen ingen aning om det.

Jag hade en kelpie som tävlades och tränades med (mest agility), men som jag hela tiden fick intrycket av skulle vara nöjd som aktiv sällskapshund. Så fel jag hade...
Han fick vara hos mina föräldrar i två veckor då jag var på semester. Dem lever mkt som du beskriver, Makarontanten. Han fick följa med och bada, långa skogspromenader, följa med till bekanta, ständigt folk som besökte och lekte med honom (min brors kompisar), massa lek och bus med både människor och hundar. Enligt mig ett väldigt trevligt hundliv.
När jag kom tillbaka efter två veckor så hade han inte rivit huset och för någon som inte kände honom så verkade han nog väldigt tillfreds. Men för mig var det tydligt att han saknade att få träna och aktiveras mer mentalt. Han var mer stissig, orolig och han vilade istället för sov.

Jag tänkte att kanske de förstår jag tar det som ett ex.
Men det står både från 1 timmes aktivering till nästan dygnetruntaktivering.

Men visst är det konstigt. I alla brukstrådar så hävdas det om flera timmar. Men nu när man börjar plocka isär träningen lite, så är det inget som håller på så mycket. Utan nu handlar det om förarens tid och i slutändan blir det inte så mycket tid för träning..
Fast i slutändan är det som är viktigt inte hur mycket tid den faktiska träningen tar ute har mycket tid det kommer att ta överhuvudatget. Förberedelser och liknande lär ju inte ta mindre tid för en nybörjare jämfört med den rutinerade. Så det är ju den totala tiden det tar som lär vara det intressanta för den som frågar.

/Camilla

Men den tid det tar är väl mycket beroende vilka individuella förutsättningar man har? En person som bor på en gård med möjlighet att låta hunden springa fritt hela dagen kanske inte behöver lägga någon tid alls på att rasta sin hund, samtidigt som samma mängd hundaktvitet för den som bor i stadslägenhet kan vara ett stort projekt med bil för att ta sig till en lämplig plats.

Fast i slutändan är det som är viktigt inte hur mycket tid den faktiska träningen tar ute har mycket tid det kommer att ta överhuvudatget. Förberedelser och liknande lär ju inte ta mindre tid för en nybörjare jämfört med den rutinerade. Så det är ju den totala tiden det tar som lär vara det intressanta för den som frågar.

/Camilla

Fast det blir ju lite knasigt att tänka så också. Det är ju enorm skillnad på hur man bor tex. Om man behöver använda 1 timme i bilen för att lägga ett spår och vänta på att det ska ligga sen, eller om man kan lägga det precis utanför husknuten och laga middag under tiden det ligger. Där tar ju samma aktivitet olika tid för olika människor, men hunden får samma aktivering.

Eller om du tränar intensivt med det mentala 10min x 3 per dag och hunden är nöjd med att sen strosa runt på en tomt, och eventuellt gå någon mindre promenad. Då har du lagt 30 min sammanlagt på just träningen. Jämförelsevis med att gå en 3 timmars promenad så är ju tiden helt oviktigt för hur mycket som krävs för just en brukshund. Jag skulle istället vilja säga att det krävs mer mental stimulans för vissa raser, inte att det tar mer TID att ha en hund av en sådan ras.

Jag använder många timmar varje dag till min hund, så på det planet skulle jag ha all tid i världen att kunna ha en brukshund och ge den vad den behöver, men nu räcker inte mitt intresse till att mentalaktivera så mycket, vilket gör att jag avstår.

Men den tid det tar är väl mycket beroende vilka individuella förutsättningar man har? En person som bor på en gård med möjlighet att låta hunden springa fritt hela dagen kanske inte behöver lägga någon tid alls på att rasta sin hund, samtidigt som samma mängd hundaktvitet för den som bor i stadslägenhet kan vara ett stort projekt med bil för att ta sig till en lämplig plats.

Du hann före med din text medan jag pratade i telefon, men ungefär så jag menade också

Fast mer mental aktivering och mer tid hänger oftast ihop. Självklart finns de, som tex du, som lägger jättemycket tid på sin hund utan att träna så himla mycket. Men jag tror att om man tittar på hundägare överlag så har nog de flesta ungefär samma "bas" i sitt hundägande (dvs promenader, lite stimulering, ibland lite träning osv) men att det för brukshundsägaren så tillkommer det träning och därmed tid.

För DIG kanske det inte skulle innebära mer tid utan snarare en ändring på VAD du lägger tiden på. Men för de flesta andra går det nog hand i hand med hur mycket tid man lägger och hur mycket hunden tränas.

Jag skulle förövrigt tro att det kan vara intressant att prata både om hundens tid och förarens tid och då lägga in vilka förutsättningar man har. Men då är det nog viktigt att man ser till att prata om samma sak :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2