Vad behöver egentligen en brukshund?

Sv: Vad behöver egentligen en brukshund?

Visst är hundar individer. Men jag skulle ändå säg att skaffa du en bruksras så får du räkna med att behöva lägga lite tid på den varje dag för att den ska må bra. De är ju, till skillnad mot människor avlade för att få fram vissa egenskaper, känner ingen människa som tänker att "den här ungen kommer att bli bra som skogshuggare som stor" :D

Jag forstar inte ens tanken att alltid "tomma energin" pa hunden och alltsa alltid jobba i langre pass. Hur gor de nar de lar sina hundar att sit alltid betyder sit, eller att ligg betyder ligg? Hur gor de nar de lar hundarna att vanta artigt pa att maten ar serverad innan de far ata?
Min rottis skulle bli galen om jag inte jobbade mentalt med henne, hon blir pa daligt humor och det gar ut over andra djur och plotsligt far hon 'attityd' vid staketet, bade mot andra hundar, bilar och folk som gar forbi. Jag 'smaduttar' hela tiden med olika tranings aspecter ... att snabba pa ligg eller sit, att sitta up 'bakat' istallet for det korkade sattet jag larde in det pa forst.
Nar Mandy mistanker att det kan bjudas pa lite traning kommer hon flygande och gar in i en perfect tavlings fot:cool: Da det ar nagot jag gillar sa far hon ibland som hon vill och jag kor ett kort 5 minuters traningspass mellan vad jag holl pa med. Hon tror att hon kan 'styra' mig med att ga fint fot och jag lyckas fa in ett rakare och mer engagerat fotgaende.:p

Visst är hundar individer. Men jag skulle ändå säg att skaffa du en bruksras så får du räkna med att behöva lägga lite tid på den varje dag för att den ska må bra. De är ju, till skillnad mot människor avlade för att få fram vissa egenskaper, känner ingen människa som tänker att "den här ungen kommer att bli bra som skogshuggare som stor" :D

Håller helt med och det skrev jag nog också, tror jag eller också tänkte jag det...
Men en sällskapshund behöver deft. inte vara en soffligare det var det jag ville få fram

Delvis kl
För hunden spelar det ju ingen direkt roll om den tävlar eller inte, men brukshundar behöver ju träning och ordentlig mental aktivering. Sällskapshund för mig är en hund som får nån timmes promenad och inte mycket mer, kanske lite godissök eller annan minimal mental aktivering.

Ja då tänker vi samma sak om vad en sällskapshund behöver ungefär.

Nej, jag förstår inte heller tanken. Om man nu märker att hunden går upp så mycket i varv när man tränar så kan det ju vara bra att lägga in passivitet oftare så hunden lär sig att koppla av efter ett kort träningspass.

Men jag vet inte, min hund fattas det ju så mycket i paketet på eftersom att han hade mått dåligt av lite aktivering så det är väl svårt för mig att ha en åsikt ;)

Jag vet inte om jag har fått allt totalt helt åt bakfoten. För "folket därinne" fortsätter påtala att "min brukshund mår visst bra av en timmes promenad om dagen och sen inget mer."

Är det så att de helt enkelt inte vill erkänna att hundarna egentligen inte mår bra utan lider i det tysta? Och att de om det inte märks i övrigt inte märker små tecken på hunden? För jag har svårt att tro att en hund som är avlad på att arbeta och har viljan att arbeta helt enkelt är nöjd och glad utan att få det behovet tillgodosett.

När personer påpekar att "jag har inte lyft ett finger på jag vet inte hur många månader." och "mina hundar skulle nöja sig med en timmes promenad i ett år om jag så skulle vilja."

Är det jag som är korkad? Eller är folk verkligen så naiva och ego?

En av personerna som är emot mig säger att hen tränar med polis och väktarhundar och de hundarna kan visst också vila i fyra veckor, med bara lättare promenader (samma person som säger att hen kan gå en promenad på en timme med hundarna i ett år om hen vill utan att det påverkar dom). Utan att det märks någon som helst skillnad på dom och det är för att de har en tydlig på/av-knapp. Jag håller faktiskt inte med. Antingen så lider hundarna i det tysta eller så är hundarna helt enkelt latare än vad människan påstår.

Jag kan ändå erkänna att jag har perioder då jag är latare med mina hundar, men då vet jag även att det påverkar dom även om dom inte äter upp soffan för det...

Hmm... Min hund har väldigt lågt aktivitetsbehov från första början (inte bruksras) men är, pga mitt intresse, van vid väldigt mycket mer och därmed har jag ju dragit upp hans aktivitetsnivå. Han har inga problem att slappna av, så på/avknapp (speciellt av) tycker jag han har, men har vi tagit det betydligt lugnare några dagar märker jag det rätt tydligt. Dels är han mer "på tårna" och hoppas på att nåt ska hända när jag börjar gå runt i lägenheten, dels reagerar han mer på omgivningen, har lättare till skall etc.

Visst, han förstör ingenting och han överlever med mindre aktivering. Och efter 4 veckor är han nog van och kräver inte mer.

Med andra ord, jag tror inte en polishund etc kan ta noll aktivering och kortare promenader utan att bli påverkad. Men det beror väl lite på hur mycket man "väljer" att se de signalerna också.

Brukshundar har ju ett högre aktivitetsbehov från början. Många verkar ju må rätt bra på en timmes promenad och inget mer (speciellt schäfrar känns det som, men det behöver inte stämma), andra mår dåligt och blir antingen apatiska eller "upproriska". Det förstnämnda kan säkert uppfattas som att de mår bra iom att de är lugna.
Många brukshundsraser är ju också indelade. Utställningsvarianterna klarar sig generellt med mindre än vad brukslinjerna gör.
Många kopplar säkert inte små (eller stora) problem i vardagen till aktiveringen heller.

Rörigt inlägg, jag är trött efter fem timmars aktiv promenad, men jag hoppas ni förstår i alla fall.

Ja jag håller med dig! Och det är skönt med buke när man känner sig konstig efter att ha 20 personer som bestämt hävdar att en brukshund med brukslinjer klarar att vara en lat soffpotatis utan att bli påverkad det minsta och de trivs bra för att de är anpassningsbara, annars är det fel i det mentala paketet om hunden inte skulle trivas. Bokstavligt talat så har främst en person påpekat detta hur många gånger som helst. Jag håller verkligen inte med.

Förstår din trötthet! :D

Min rottis och jag har kort en liten tripp pa 4190 KM:p Jag har naturligtvis rastat henne och vi har gatt/sprungit minst 45 minuter forutom kiss rundor varje dag och ett par dagar vi stannade i Arizona var det riktigt langa promenader medan vi turistade i oknen ... nar vi kom fram sa kastade hon sig upp for att ga ut sa fort jag reste mig ... oavsett hur langa promenaderna var och hur nara. I morse la jag ett spar och plotsligt ligger hon kvar pa golvet och tittar pa mig om jag reser mig fran min stol. Vem tror att hon behover jobba och mar mycket battre sa fort hon fatt anvanda huvudet ocksa?

Jag tror att det här resonemanget har utvecklats på vovve efter diverse diskussioner kring folk som har papillon och påstår att de måste arbeta typ 5 timmar per dag.. Då har snacket kommit igång om att det är något fel på hundarna som inte klarar av att ta det lugnt och sen har det väl dragit iväg och inkluderat även andra raser..

Som ägare till 4 st "fjärilar" har jag följt och även vart delaktig i dessa diskussioner och som sagt var Vovve är ett lustigt forum...oftast:p
Att en "fjäril" MÅSTE jobba 5 timmar om dan tror jag inte nån av oss fjärilsägare någonsin har nämnt, men "vissa" på Vovve förvred det ju så, rätt omgående.
Vad vi papillonägare däremot var rörande överens om, var att papillonen är en AKTIV sällskapshund, som inte nöjer sig med en promenad runt kvarteret.
Vilket några med "driftstarka" hundar gick i taket för.
Sen har den meningen(papillonen kräver 5 timmars aktivering för att inte förstöra hus och hem) använts mer än en gång i rent ironiskt och hånande syfte.

För att sen återgå till TS inlägg(kan man kalla detta KL?) så kan jag tycka det är minst lika fel att tro att alla sällskapshundar nöjer sig med 45 min promenad och må bra av det, samtidigt som hon inte vill ge vika på en tum att en schäfer inte kan gå som sällskapshund.

Om jag jämför mina hundars aktivering mot de brukshundar vi har i samhället så hamnar de flesta i "sällskapskategorin" för mig.
Sen har jag även flertalet bekanta som faktiskt har schäfrar som rena sällskapshundar där största aktiveringen är att få vara med i vardagen.
Dom "arbetar" inte mycket i mina mått mätt och hundarna är sunda, glada och allerta.
Inte riktigt som TS beskriver "sover bort tiden"

Men som sagt var Vovve är "härligt".
Även jag har blivit dömd till att ha icket rastypiska hundar som inte borde gå i avel för att jag aktiverar dem, tränar dem och har en flock som är otroligt stabil.
Har man inte papilloner som skäller, är livrädd, gör utfall mot allt som rör sig och odrägliga så är dom inte rastypiska enligt Vovve :grin:

KL

Jag tror att det kan variera lite beroende på period i hundens liv osv.
Med min brukshund har jag gått olika kurser och varit relativt aktiv med från valp till ca 1,5 år.
Sen visade han tydligt att han var i en ålder då han inte ville vara med. Då vilade vi i några månader och han fick mogna till sig. Under denna period var han inte mer än sällskapshund. Ca 2 timmar promenader per dag och lite lättare hjärngymnastik.
Nu har han mognat och sedan någon månad tillbaka är han en aktiv brukshund med spårträning och lydnad regelbundet.

Nu vet jag att det var mer konstant tråden handlade om, så detta var en liten avstickare.

Rent generellt sett så nöjer sig en sällskapsavlad hund med ca en timmes aktivering om dagen, och då lite hjärngympa inräknat eller spår/lydnad/sök ett par dagar i veckan. Det är ju just det de är avlade för, sen att det finns vissa som behöver mer och vissa som är ena riktiga latmaskar är ju självklart. Avel är ju alltid ett lotteri. Jag har själv en hund med sällskapsraser (yorkshire terrier/lhasa apso) och han mår som bäst när han får 2-3 timmars aktivering, eller mer för den delen. Men han är ändå nöjd med mindre än det. Det skulle jag inte säga om schäfern.

Jag tror visst att man kan hitta en schäfer som kan gå som sällskapshund. Och det är inom utställningsaveln. De hundarna jag mött där har varit rätt lata. Men det är inte vad jag menar med schäfer och absolut inget jag vill stödja. Jag har mött en bruksschäfer som gick som sällskap. Den hunden jagade svansen, vrålade på andra hundar och var väldigt stökig att gå med.

Ja visst kan hunden behöva ha viloperioder, framförallt under uppväxttiden för då händer det ju så mycket annat. Men två timmars promenader + hjärngympa skulle även hålla min grabb nöjd under en tid (han går för visso lös) och framförallt om det redan händer mycket i hans kropp eller han verkar slö helt enkelt. Likadant när de blir gamla, då kanske de inte vill vara med lika mycket längre. Men att man säger till en person att det går bra att köpa en högtempad schäfer och sen traska ut på en promenad på en timme och så håller sig hunden nöjd med det livet, nej skulle jag säga.

Men som sagt var Vovve är "härligt".
Även jag har blivit dömd till att ha icket rastypiska hundar som inte borde gå i avel för att jag aktiverar dem, tränar dem och har en flock som är otroligt stabil.
Har man inte papilloner som skäller, är livrädd, gör utfall mot allt som rör sig och odrägliga så är dom inte rastypiska enligt Vovve :grin:

Fy på dig som avlar på stabila hundar! ;)

Eller hur? :banana:

Vet inte vem jag ska lägga min tilltro till...vårt avelsråd, mina uppfödare med 30 års erfarenhet.....eller Vovveristerna...:bow:

Eller hur? :banana:

Vet inte vem jag ska lägga min tilltro till...vårt avelsråd, mina uppfödare med 30 års erfarenhet.....eller Vovveristerna...:bow:

Jag undrar om inte alla som hatar buke har hamnat på vovve. Bukemaffian blir ju titt som tätt anklagade för aktiveringshysteri och den förkastliga ideologin om att ingen hund trivs med noll aktivering. ;)

Tur att jag avskyr forumupplägget så att jag skippat vovve. Kan tänka mig att jag hade blivit gråhårig på nolltid om jag hängt där...

Tur att jag avskyr forumupplägget så att jag skippat vovve. Kan tänka mig att jag hade blivit gråhårig på nolltid om jag hängt där...

Här är en till... Jag har tappert försökt att hänga där, men tycker det är trist. Dels känns kunskapen begränsad och dels så, just som du säger, är forumupplägget ingen höjdare.

Tacka vet jag Buke :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 101
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama