Sv: Vad behöver egentligen en brukshund?
Jag tror att det här resonemanget har utvecklats på vovve efter diverse diskussioner kring folk som har papillon och påstår att de måste arbeta typ 5 timmar per dag.. Då har snacket kommit igång om att det är något fel på hundarna som inte klarar av att ta det lugnt och sen har det väl dragit iväg och inkluderat även andra raser..
Som ägare till 4 st "fjärilar" har jag följt och även vart delaktig i dessa diskussioner och som sagt var Vovve är ett lustigt forum...oftast
Att en "fjäril" MÅSTE jobba 5 timmar om dan tror jag inte nån av oss fjärilsägare någonsin har nämnt, men "vissa" på Vovve förvred det ju så, rätt omgående.
Vad vi papillonägare däremot var rörande överens om, var att papillonen är en AKTIV sällskapshund, som inte nöjer sig med en promenad runt kvarteret.
Vilket några med "driftstarka" hundar gick i taket för.
Sen har den meningen(papillonen kräver 5 timmars aktivering för att inte förstöra hus och hem) använts mer än en gång i rent ironiskt och hånande syfte.
För att sen återgå till TS inlägg(kan man kalla detta KL?) så kan jag tycka det är minst lika fel att tro att alla sällskapshundar nöjer sig med 45 min promenad och må bra av det, samtidigt som hon inte vill ge vika på en tum att en schäfer inte kan gå som sällskapshund.
Om jag jämför mina hundars aktivering mot de brukshundar vi har i samhället så hamnar de flesta i "sällskapskategorin" för mig.
Sen har jag även flertalet bekanta som faktiskt har schäfrar som rena sällskapshundar där största aktiveringen är att få vara med i vardagen.
Dom "arbetar" inte mycket i mina mått mätt och hundarna är sunda, glada och allerta.
Inte riktigt som TS beskriver "sover bort tiden"
Men som sagt var Vovve är "härligt".
Även jag har blivit dömd till att ha icket rastypiska hundar som inte borde gå i avel för att jag aktiverar dem, tränar dem och har en flock som är otroligt stabil.
Har man inte papilloner som skäller, är livrädd, gör utfall mot allt som rör sig och odrägliga så är dom inte rastypiska enligt Vovve