Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag är väl trög, men jag förstår fortfarande inte vad som tar så mycket ( extra) tid för just en brukshund? Flera skriver ju att brukshunden tex blir trött av 3 tiominuterspass av intensiv mental träning på en dag. Det är ju bara 30 min. Om en sällskapshundsägare lägger 1 timme på en långpromenad istället, så har ju sällskapshundsägaren lagt mer tid än brukshundsägaren på sin hund. Båda hundarna kan ju vara nöjda med den aktiveringen, men mer TID tar det ju inte..

Det handlar ju inte om att brukshundar får arbeta istället för att gå promenader.

Men vi har nog fel. BC, aussie, malle, schäfer, belgare... Egentligen är det precis som att ha mops. Det här med rasegenskaper och arbetskapacitet är nog ren fantasi. Hunden blir vad man gör den till!

:cautious:

Det här är nog en av anledningarna till att det tidsmässigt inte är jobbigare att ha två hundar än att ha en. Man åker ändå till träningen så att då träna två tar marginellt mer tid än att träna en (speciellt om man inte pratar så mycket skit i träningspauserna:angel:). Jag tar ofta med mig en hund när jag lägger långa spår åt en annan osv - mycket aktiv tid för mig, men också för alla hundarna.

Det handlar ju inte om att brukshundar får arbeta istället för att gå promenader.

Men vi har nog fel. BC, aussie, malle, schäfer, belgare... Egentligen är det precis som att ha mops. Det här med rasegenskaper och arbetskapacitet är nog ren fantasi. Hunden blir vad man gör den till!

:cautious:

Men det har jag väl aldrig sagt att det inte skiljer på raser? Jag vet att du är väldigt aktiv med dina hundar, att du både vallar, jobbar tränar och tävlar med dem osv, men alla har ju inte BC och tillgång till att både jobba med sina hundar i arbetet eller har tillgång till vallning. Men frågan gällde ju hur mycket tid de flesta brukshundsägare lägger på sin hund och flera har svarat att man bör ha ca 3 timmar över per dag för att äga en hund av bruksras.

Det jag menar är att de flesta hundägare som iallafall jag känner( oavsett ras) lägger den tiden även om det är på andra aktiviteter. Så min frågan är en ren undran om vad som skiljer TIDEN åt på en brukshund och sällskapshund om båda lägger ner 3 timmar, även om det är på olika aktiviteter? Har du 3 timmar över kan du ha en bruksras om du vill och kan träna den så den är nöjd, men du bör inte ha hund alls om du inte vill lägga en hel del tid på en hund oavsett ras. Sen handlar det självklart om VAD man gör med sin hund,vilken ras det är mm, men just tidsmässigt undrar jag fortfarande vad som tar så mycket längre tid för just en brukshund ?

Senast ändrad:

Du måste skämta, Skulle jag ha fel om mina egna hundar? Eller att hundar som nöjer sig med enbart drag inte behöver lika hög mental stimulans som mina?

Ursäkta men nått luktar troll.
Det är inte dina hundar som åsyftas.

Fast varför är tiden så viktig?

Grundfrågan är väl egentligen (för mig i vart fall), hur mycket måste du aktivera en brukshund och vilka typer av aktiviteter är det som gör en brukshund nöjd?

Sen att många med hundar oavsätt ras lägger mycket tid på sina hundar är ju toppen.

Senast ändrad:

Grundfrågan är väl egentligen (för mig i vart fall), hur mycket måste du aktivera en brukshund och vilka typer av aktiviteter är det som gör en brukshund nöjd?

Sen att många med hundar oavsätt ras lägger mycket tid på sina hundar är ju toppen.
Klart att det är bra att det läggs tid på hundarna. Jag skulle dock inte ställa krav på att hundarna ska aktiveras si eller så många timmar när jag säljer valpar.
Man bör betänka att vallhundar och brukshundar inte har arbetat hur mycket som helst genom tiderna. När vi hade behov av vallhund, så var det när djuren skulle ut och när de skulle in. Däremellan var hunden gårdshund.. Likadant med andra nyttohundar..
Den aktivering vi ger hundar idag är ett nytt påfund i hundarnas värld, i synnerhet i den mängd en del aktiverar.
Hundar är anpassningsbara och kan i stort sett arbeta hur mycket som helst om tillfälle ges.
Men är det nödvändigt? Knappast..
Aktivering behövs, men knappast flera timmar dagligen utöver promenader.

Tiden är inte viktig för mig, men jag undrar, då det i flera inlägg står att du bör kanske ha en 3 timmar dagligen att lägga på hunden om du ska ha en bruksras. Är det inte det viktiga vad man gör av den tiden istället?

kl.

Är det inte egentligen fel allt klumpa ihop ett antal mycket olika raser och benämna dem brukshundar fastän den absolut överväldigande majoriteten av dem inte är faktiska hundar för bruk utan nöjeshundar?

Vi har haft labrador och det är en ras som många använder för olika bruksändamål men hos oss fungerade han helt okej utan att tränas för något speciellt. Förutom viljan till att apportera hade han hade mycket jakt i sig och jag kan tänka mig att han hade fungerat sämre som sällskapshund i en stad eller villaområde men det är en ren gissning och det beror på väldigt många faktorer, andra retrievers jag känner har fungerat bra i stadsmiljö. När det gäller arbetande schäferhundar har jag sett hela spannet från hundar som säkert hade trivts utmärkt som familjehundar till de som knappt ens vana hundförare klarade av att kontrollera.

Bara för att man att det sätt man håller sin egen hund på är bra behöver det inte betyda att andras är fel eller ens sämre.

Tiden är inte viktig för mig, men jag undrar, då det i flera inlägg står att du bör kanske ha en 3 timmar dagligen att lägga på hunden om du ska ha en bruksras. Är det inte det viktiga vad man gör av den tiden istället?

Kan du snälla citera några av de inläggen? För jag har precis läst igenom de första sidorna igen (där de flesta som deltagit i diskussionen skrivit) och där är det ingen som skrivit att man bör ha 3 timmar dagligen att lägga på hunden utan att det spelar någon roll vad man gör. De flesta har inte nämnt någon tid alls (nån enstaka "några timmar") men poängterat att man bör skaffa brukshund om man VILL träna bruks eller liknande som låter hunden jobba psykiskt och har ett såpass stort intresse för det att man VILL lägga en stor del av sin fritid på att jobba med hunden. Det tolkar åtminstone jag som att det har ganska stor betydelse vad man gör med hunden. Sen tar det ju en del tid att göra det, det är nog ytterst få som lyckas lägga ett såpass intensivt 20-minuters pass om dagen att en brukshund är nöjd med det som enda aktivering, varje dag.

Då återstår ju din förklaring till vad du menar gör att drag är lika mycket mentalt stimulerande som olika problemlösninsaktiviteter

Åtminstone jag har folk runt mig med brukshundar som endast kör drag. Hundarna är nöjda och mår bra.

Men man går väl promenad utöver det också? En promenad är väl något alla hundar ska ha oavsett vad de gör i övrigt?

Ja det skulle jag inte säga emot men skulle säga att dessa individer inte kräver så mycket mental stimulering. Ingen av våra schäfrar skulle nöja sig med enbart drag som stimulering då de kräver att få använda knoppen mer.

JAg trodde ni hade jämthundar?

Bara för att man att det sätt man håller sin egen hund på är bra behöver det inte betyda att andras är fel eller ens sämre.

Nej naturligtvis inte. Är hunden nöjd så är den. Men att därifrån rekommendera folk att köpa bruksavlade hundar till enbart sällskap (dvs lite promenader och att träna vardagslydnad med) är ju lite tokigt. De som köper valp kan ju ha "tur" och få tag på en valp med lågt aktivitetsbehov. Men har de "otur" så får de tag i en hund som är normal för rasen. Och då blir ju ingen lycklig. Hundägarna som kanske inte har intresset eller tiden för mer träning får dåligt samvete och hunden blir missnöjd. Hellre då att ta i lite mer åt andra hållet och säga att en bruksavlad hund kräver en hel del tid och engagemang för att må riktigt bra. För så är det ju oftast.

Vi som då tränar lite mer än en timme i veckan normalt sett har också perioder i livet när det kanske inte blir riktigt så mycket träning. Det kan vara mycket på jobbet, man kan bli gravid och få svårt att röra sig och för att inte tala om första veckorna efter att barnet har kommit. Och vi märker ju skillnad på hundarna. Det som någon skrev att hundarna inte sover utan bara vilar (väntar!) är ju en sådan sak.

Nej naturligtvis inte. Är hunden nöjd så är den. Men att därifrån rekommendera folk att köpa bruksavlade hundar till enbart sällskap (dvs lite promenader och att träna vardagslydnad med) är ju lite tokigt. De som köper valp kan ju ha "tur" och få tag på en valp med lågt aktivitetsbehov. Men har de "otur" så får de tag i en hund som är normal för rasen. Och då blir ju ingen lycklig. Hundägarna som kanske inte har intresset eller tiden för mer träning får dåligt samvete och hunden blir missnöjd. Hellre då att ta i lite mer åt andra hållet och säga att en bruksavlad hund kräver en hel del tid och engagemang för att må riktigt bra. För så är det ju oftast.

Vi som då tränar lite mer än en timme i veckan normalt sett har också perioder i livet när det kanske inte blir riktigt så mycket träning. Det kan vara mycket på jobbet, man kan bli gravid och få svårt att röra sig och för att inte tala om första veckorna efter att barnet har kommit. Och vi märker ju skillnad på hundarna. Det som någon skrev att hundarna inte sover utan bara vilar (väntar!) är ju en sådan sak.
Vem har rekommenderat någon att bara gå promenader och träna vardagslydnad?

Vem har rekommenderat någon att bara gå promenader och träna vardagslydnad?

Du skriver på flera ställen att du inte ställer krav på att valpköpare ska aktivera sina hundar, och att det inte är så nödvändigt att de blir aktiverade för att de ska må bra.

Oj vilken ältande tråd ang tider :o För den som kanske aldrig haft hund och intresserad av brukshund så är nog totaltiden det tar att aktivera en sån hund det intressanta (inbillar jag mig i varje fall). Om man svarade en sån person att äh det räcker med 30 minuters stimulans om dagen så ger det ju inte riktigt hela sanningen ;). 30 minuter kan ju dom flesta avvara efter jobbet.

Visst skiljer det sig hur man bor, absolut. Men man måste väl ändå kunna förklara att det tex inte är själva spårandet som tar tid utan även förberedelserna? Då får ju personen avgöra själv vilka tillgångar man har och vad det kommer ta ev restider osv.

Jag har haft brukshundar och har numera en så kallad aktiv sällskapsras men attans vad han vill jobba :D. Jag aktiverar honom lika mycket, om inte mer då vi hade småbarn samtidigt som brukshundarna och inte alltid var på topp. Nu har jag helt andra förutsättningar och intresset har vuxit.

I dag har jag tex promenerat 7 km (i koppel). Tränar alltid lite kontakt, snurrar, läggande under gång osv under promenadens gång. Sen fick han röja lös en stund. Efter det fick han gå in men jag har lagt ett 700 meters blodspår som jag inte bestämt mig för om han ska få gå i dag eller spara till i morgon. Brukar lägga spår framåt kvällen som han sen får gå dagen efter men nu gick jag ut lite tidigt. Jag har även vallat upp en relativt stor sökruta som han nu strax ska få gå ut och leta saker i.

Ja jag hade lika bra kunnat skaffa en ny brukshund, haha men nu har jag Herr Krull :p Och det är så härligt att se honom jobba och vara så sjukt nöjd efteråt.

Jag är väl trög, men jag förstår fortfarande inte vad som tar så mycket ( extra) tid för just en brukshund? Flera skriver ju att brukshunden tex blir trött av 3 tiominuterspass av intensiv mental träning på en dag. Det är ju bara 30 min. Om en sällskapshundsägare lägger 1 timme på en långpromenad istället, så har ju sällskapshundsägaren lagt mer tid än brukshundsägaren på sin hund. Båda hundarna kan ju vara nöjda med den aktiveringen, men mer TID tar det ju inte..

Antar att förutom den välplanerade 30 min intesivpasset vill hunden även ha minst en promenad? och sen var det ju det där med förberedelserna för det där 30 minuters passet....Tycker förberedelserna är viktiga i sammanhanget att nämna ;)

Senast ändrad:

Du skriver på flera ställen att du inte ställer krav på att valpköpare ska aktivera sina hundar, och att det inte är så nödvändigt att de blir aktiverade för att de ska må bra.

Nej, det skriver jag inte. Jag skriver att det inte behövs läggas 1-3 timmar dagligen på aktivering och att så länge de får rasa av sig springande lösa så är de nöjda. Jag har överhuvudtaget inte nämnt koppelpromenader eller vardagslydnad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar