Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?
Oj vilken ältande tråd ang tider
För den som kanske aldrig haft hund och intresserad av brukshund så är nog totaltiden det tar att aktivera en sån hund det intressanta (inbillar jag mig i varje fall). Om man svarade en sån person att äh det räcker med 30 minuters stimulans om dagen så ger det ju inte riktigt hela sanningen
. 30 minuter kan ju dom flesta avvara efter jobbet.
Visst skiljer det sig hur man bor, absolut. Men man måste väl ändå kunna förklara att det tex inte är själva spårandet som tar tid utan även förberedelserna? Då får ju personen avgöra själv vilka tillgångar man har och vad det kommer ta ev restider osv.
Jag har haft brukshundar och har numera en så kallad aktiv sällskapsras men attans vad han vill jobba
. Jag aktiverar honom lika mycket, om inte mer då vi hade småbarn samtidigt som brukshundarna och inte alltid var på topp. Nu har jag helt andra förutsättningar och intresset har vuxit.
I dag har jag tex promenerat 7 km (i koppel). Tränar alltid lite kontakt, snurrar, läggande under gång osv under promenadens gång. Sen fick han röja lös en stund. Efter det fick han gå in men jag har lagt ett 700 meters blodspår som jag inte bestämt mig för om han ska få gå i dag eller spara till i morgon. Brukar lägga spår framåt kvällen som han sen får gå dagen efter men nu gick jag ut lite tidigt. Jag har även vallat upp en relativt stor sökruta som han nu strax ska få gå ut och leta saker i.
Ja jag hade lika bra kunnat skaffa en ny brukshund, haha men nu har jag Herr Krull
Och det är så härligt att se honom jobba och vara så sjukt nöjd efteråt.
Jag är väl trög, men jag förstår fortfarande inte vad som tar så mycket ( extra) tid för just en brukshund? Flera skriver ju att brukshunden tex blir trött av 3 tiominuterspass av intensiv mental träning på en dag. Det är ju bara 30 min. Om en sällskapshundsägare lägger 1 timme på en långpromenad istället, så har ju sällskapshundsägaren lagt mer tid än brukshundsägaren på sin hund. Båda hundarna kan ju vara nöjda med den aktiveringen, men mer TID tar det ju inte..
Antar att förutom den välplanerade 30 min intesivpasset vill hunden
även ha minst en promenad? och sen var det ju det där med förberedelserna för det där 30 minuters passet....Tycker förberedelserna är viktiga i sammanhanget att nämna