Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Vem säger att andra egenskaper (antar att du syftar på ett stabilt psyke?) kommer i andrahand? Det går att avla på och. :) Sen att det alltid kommer finnas folk som avlar på olämpliga individer, inom alla raser, är ju en annan sak. Rätta mig gärna om du syftade på andra egenskaper, men man kommer inte långt på tävlingsbanan med en brukshund med dåligt psyke.

Att alla brukshund hundar skulle vara nojda med 3 tiominuters pass ar en sanning med modification. Min valp ser ut att bli sadan, massor med enrgi och "drive" men lite allvar (tack och lov) min stora har mest bara allvar och den enda traning som skulle fa henne rim lit trott pa 30 minutes ar skydd ... Och det kan jag inte trana utan hjalp ... Att spara I oknen har ocksa visats sig vara mycket svarare an nagon Annan Stan's och dar for mer trottande. ;)

Jag syftar allmänt. Att en person som vill ha en sällskapshund att gå promenader med inte bör skaffa en bruksavlad hund.

Exact!

Vem säger att andra egenskaper (antar att du syftar på ett stabilt psyke?) kommer i andrahand? Det går att avla på och. :) Sen att det alltid kommer finnas folk som avlar på olämpliga individer, inom alla raser, är ju en annan sak. Rätta mig gärna om du syftade på andra egenskaper, men man kommer inte långt på tävlingsbanan med en brukshund med dåligt psyke.

Främst det kanske, men även andra egenskaper som inte direkt premieras på tävlingsbanan. Men jag skall nog inte ge mig in i den diskussionen, tävlingsbiten inom hund är något jag inte begriper mig på.

Kan du snälla citera några av de inläggen? För jag har precis läst igenom de första sidorna igen (där de flesta som deltagit i diskussionen skrivit) och där är det ingen som skrivit att man bör ha 3 timmar dagligen att lägga på hunden utan att det spelar någon roll vad man gör. De flesta har inte nämnt någon tid alls (nån enstaka "några timmar") men poängterat att man bör skaffa brukshund om man VILL träna bruks eller liknande som låter hunden jobba psykiskt och har ett såpass stort intresse för det att man VILL lägga en stor del av sin fritid på att jobba med hunden. Det tolkar åtminstone jag som att det har ganska stor betydelse vad man gör med hunden. Sen tar det ju en del tid att göra det, det är nog ytterst få som lyckas lägga ett såpass intensivt 20-minuters pass om dagen att en brukshund är nöjd med det som enda aktivering, varje dag.

Tyvärr, jag kan inte citera varje klipp, för jag vet inte hur man gör. Däremot kan jag kommentera ( efter att ha skummat tråden lite snabbt) ge vissa hintar om vad som skrivits, utan användares namn.

Inlägg 72: Krävs ungefär 1-3 timmar utöver "vanliga" promenader ca 3-5 dagar i veckan ( i snitt alltså ca 8 timmar i veckan i genomsnitt extra). Säger man då att "normala" ( vad är normalt?) promenader för en sällskapshund är ca 2 timmar per dag sammanlagt, så krävs det alltså 3 timmar istället för en brukshund där träningen är inräknad. Alltså, en aktiv sällskapshund som får lite mer än den normala sällskapshunden får samma tid, men i olika aktiviteter. Så om den normala sällskapshunden lägger om sina aktiviteter till mental träning istllet, så skulle de fixa en brukshund istället.

I inlägg 75: Ingen lägger 1-3 timmar dagligen extra ( alltså utöver promenader och rastning), ens på elitnivå.

I inlägg 77: Lägger mindre tid på motion för att det mentala ger mer på kortare tid. För mig är det återigen att tiden inte har betydelse utan vad du gör med den. Lägger du 1 timme på spår eller träning eller två timmar på annan aktivering, så har du fortfarande tiden för en brukshund, det handlar om VAD du gör med tiden, det kräver inte mer tid.

I inlägg 81 : ÄGAREN får lägga ner 1-3 timmar extra flera gånger i veckan, inte hunden som kanske får ett spår på 15-20 min. Detta anser jag beror på hur du bor och vad du gör med hunden. Har du spår utanför huset, eller måste du åka dit där du spårar. Pratar du "skit" och fikar under träningen på klubben, ja då är det knappast aktiv träning för hunden..

Inlägg 85: Aktiv tid för hunden ca 1 timme extra.

Inlägg 94: 1-3 timmar är rimligt för ägaren, inte hunden.

Inlägg 158: Prioriterar bort långpromenader för annan träning, ersätter det istället för motion för att det tar kortare tid..

För mig ser jag ett mönster, att de som har brukshundar prioriterar tiden för mental träning mer än för den normala sällskapshunsägaren. Brukshunsägaren lägger mer tid på att dokumentera, på att planera mm som inte ger ett dugg träning för hunden egentligen, men som ger tid som kan kallas för "träning"?

Det tar inte längre tid för en brukshundsägare att lägga ett spår, än för sällskapshundsägaren som läggger detsamma om det så var ett godisspår de lägger. Det tar inte längre tid att träna 20 minuter i lydnad en dag jämförelsevis med en timmes lösspring i skogen på samma tid. Det tar inte längre tid för en brukshundsmänniska att plocka fram agilityhinder än för en sällskapshundsägare som tränar på amatörnivå. Det tar inte längre eller kortare tid att träna vardagslydnad eller nya trix för en sällskapshund eller brukshund, beroende på ras och individ.

Jag köper absolut att en brukshund kräver mer än en sällskapshund, men inte mer tid, utan mer aktiv och/ eller mer mental aktivering. Som jag skrivit innan: Jag har en jäkla massa timmar med min hund, men tränar inte så aktivt med det mentala som det kanske krävs för en brukshund. Men att säga att en brukshund behöver mer tid än andra hundar?

Jag vill säga att de behöver annan aktivering, inte mer tid. Det kommer ju fram i tråden att det ibland krävs 1 timme mer, några (3-5 dagar) dagar i veckan att ha en brukshund än en sällskapshund ( baserat på vad?).

Jag ifrågasätter igen. För vad krävs mer tid?, eftersom flertalet av er minskar promenaderna och ger vilodagar flera gånger i veckan istället, för att ge det mentala som aktivering istället, och inte som komplement?

Jag skriver igen, jag kan och ger min hund många timmar per dag. Jag hade nog klassat in på att vara brukshundsägare ( tidsmässigt) eftersom jag lägger ner många timmar varje dag på hunden.

Men den intensiva träningen tex på det mentala finns inte för mig eller min hund, så jag har valt bort de mest aktiva/krävande hundraserna. Tiden är dock inte avgörande och jag undrar fortfarande hur "ni" av ägare av bruksraser, ser så mycket tid utöver det ni ger hunden? Det " ni" använder ( ca 1 timme om dagen i genomsnitt kanske) kanske jag går en extra promenad istället, tid mot tid, men olika aktivitet.

Alltså finns tiden likväl för mig, men inte intresset att träna så intensivt som "ni" kanske gör. Jag behöver alltså inte mer tid, utan mer intresse för den hund jag har och vad den kräver. Att säga att en brukshund behöver si och så många timmar mer blir fel, det handlar om HUR du använder timmarna och vad hunden behöver och kräver. Ingen kan ha rätt svar eftersom även hundar är individer och kräver olika.

Det funkar inte att minska ner på promenaderna i all evighet utan där finns en undre gräns. Hunden måste ju få sitt behov av att röra sig och "bara vara hund" tillgodosett. Det funkar inte heller att ligga precis på den undre gränsen. Tävlingshunden behöver ha tillräcklig kondis för att orka med en hel tävlingsdag. Beroende på gren så behöver den också vara väl musklad för att klara påfrestningarna utan att skada sig eller bli utsliten i förtid.

Perioder när jag har dåligt med tid så delar jag upp dagarna där några vigs till mental stimulans och några går till fysiska aktiviteter. Men när jag har tillräckligt med tid så blir det både och. Vilodagar behövs det max 1 av i veckan, och det är om man kört ett stenhårt fyspass dagen innan. Annars räcker det med att byta aktiviteter så man inte kör tävlingslydnad 7 dagar i veckan. Det jag menar är att man ska inte se perioder där man har dåligt med tid/ork som någon sorts standard. Jag märker ju på hundarna att de är inte helt nöjda med det upplägget, de tycker det är ok men inte mer. Standarden är när de får tillräckligt med fysisk och psykisk stimulans. Någon övre gräns vet jag inte om det finns ;).

Det tar inte längre tid för en brukshundsägare att lägga ett spår, än för sällskapshundsägaren som läggger detsamma om det så var ett godisspår de lägger. Det tar inte längre tid att träna 20 minuter i lydnad en dag jämförelsevis med en timmes lösspring i skogen på samma tid. Det tar inte längre tid för en brukshundsmänniska att plocka fram agilityhinder än för en sällskapshundsägare som tränar på amatörnivå. Det tar inte längre eller kortare tid att träna vardagslydnad eller nya trix för en sällskapshund eller brukshund, beroende på ras och individ.

Det här är helt sant. Men det här är det ingen som opponerar sig mot (kanske att godisspåret sällan är mer än ett par 100 m, bruksspåren på tävling är ju minst 1 km långa) och att lydnadshunden nog går promenaden också.

Jag tror också att du hade kunnat lägga tiden på en brukshund istället. För förutom att du lägger mycket tid på din hund, så upplever jag att du också är engagerad. Men dina aktiviteter hade nog behövt se lite annorlunda ut. Det är t ex få brukshundraser som tycker det är sådär jätteskoj att träffa främmande hundar i en hundrastgård. Utan den vill nog hellre leka och lösa problem med dig.

Inget av det du citerat hävdar att det krävs tre timmar dagligen. Sen tror jag inte heller att det är någon som skrivit att sällskapshundar inte kan lika mycket tid eller aktivering av sin ägare? Men de kräver mindre. Och det är ju det vi (åtminstone jag) går efter när man skriver att en brukshund kräver mer. Då räknar man ju på vad en sällskapshund kräver för att vara nöjd jämfört vad en brukshund kräver för att vara nöjd och då handlar det definitivt om att brukshunden kräver mer tid också, i normala fall. Att det finns de sällskapshundar som får mer tid känns ju inte som något man kan diskutera utifrån när man jämför rasers behov?

Du skriver själv att du har tiden för en brukshund men inte intresset så därför har du ingen. Och det är väl det de flesta av oss här försökt säga, att ska man ha en brukshund bör man ha både och. :) Eftersom du skriver att du tar en extra promenad när brukshundsägare tränar så tolkar jag det som att det inte är något din hund kräver för att må bra (eftersom du skriver extra) och det är där skillnaden är. En brukshund kräver den extra timmen av träning för att må bra, det är inget man "kan välja när man känner för det". Sen att det finns sällskapshundar som blir aktiverade både med mycket promenadtid och mental träning är ju bara positivt! Men återigen, det är inget de kräver. Det är just därför de kallas sällskapshundar och det finns andra raser som kallad brukshundar. :)

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker..
Under trådens gång har det ju diskuterats alla möjliga saker så det blir lite svårt att följa dina "citat" när man inte vet i vilken kontext de skrevs..

Men jag tycker också att du hänger upp dig lite väl mycket på att DU lägger mycket tid på din hund. Jag skulle nog säga att du lägger betydligt mer tid än genomsnittsägaren till sällskapshundar (baserat på vad du skrivit här) och då blir det ju jättetokigt när du jämför.

Att intresset är superviktigt har ju framförts av typ alla. Det är ju först här på slutet som det här med tid och vad som ska räknas in har tagit över. Men om du läser hela tråden från början så skriver väl nästan alla att det krävs ett stort intresse för vissa typer av aktiviteter.

Personligen så har jag en aktiv sällskapshund och en brukshund. Sällskapshunden är ju med på all tid som läggs på "basaktiviteter", dvs vi går för det mesta promenader osv med båda hundarna samtidigt. Sällskapshunden är dock inte med när jag och brukshunden tränar (mer än att hon får något spår ibland eller kör lite lättsam träning för skojs skull) utan den tiden jag lägger på träning är utöver alla basaktiviteter.

Svarar både, eller kanske lite allmänt ( är lite trött på tråden nu, så det blir nog mitt sista här;)).

Jag förstår ju egentligen precis hur ni menar, så det finns inget att säga om att ni har fel i det ni skriver eller något sådant. Jag vet mycket väl att en brukshund kräver mer. Det jag tycker blir fel är när någon ( inte i denna tråden ens) frågar hur mycket tid det läggs på hunden, eller när någon vill köpa en brukshund och blir totalsågad för att den personen inte har som mål att lägga 8 timmar varje dag ( överdriver timmarna, men ni förstår poängen).

Jag tycker det är jättesorgligt att se att folk köper tex schäfer, rottis eller BC som sällskapshundar, då är man enormt fel ute från början. Det finns så otroligt många hundägare som alla ger sina hundar olika liv, en del kanske bara går 3 gånger om dagen runt kvarteret med sin lilla mops, medan dennes granne kanske lägger 5 timmar med massa aktiviteter på sin mops. Det går inte att säga en medeltid på vad som är normalt i tid att lägga på en hund eller hur mycket tid en sällskapshund alternativt en brukshund behöver för att må bra. Det är ju fortfarande VAD du gör med tiden som är det viktiga för att få en harmonisk hund som mår bra. Om vi säger att 3 timmar är normalt att lägga på en hund ( oavsett ras), så får kanske brukshundsägaren lägga 1 timme på mental aktivering dagligen och 2 timmar på motion, lek, fysisk träning eller vad det nu kan vara, medan sällskapshunden kanske inte får något mentalt alls, utan kanske en timme i skogen istället, eller att de lägger ett godisspår eller annat enklare. Fortfarande så tar ju då inte brukshunden mer tid, utan bara annorlunda träning av tiden. Sen att en del lägger ner tid på att resa till klubben, resa till platsen där man lägger spår, resa till skogen eller stan för att miljöträna, skriva ner resultat och utvärdera dem, vänta på ett spår som ska ligga till sig eller vad det nu må vara, det är ju inget måste bara för att du har en brukshund.

Jag förstår att de som tränar, tävlar och siktar högt med sina hundar lägger mer tid för träning, så är det ju inom alla sporter det tävlas i för att vara i form och bli ännu lite bättre. Men man måste ju inte tävla eller sikta på elitnivå bara för att man har en brukshund, det blir lite överdrivet för mig att man måste ha så jättemycket mer tid för en bruksras. Utnyttjar man tiden bra, så tror jag faktiskt inte det ( med undantag för extremt krävande individer eller elitnivå).

Jag håller nog egentligen med dig förutom att jag inte tror att den genomsnittlige hundägaren lägger tre timmar på sin hund varje dag :)
Jag tror att många som inte har hundträning som ett stort intresse lägger den tid de måste. Hunden behöver lite promenader och lite aktivering och då gör man det, men kanske inte så mycket mer.

Finns rätt många exempel på hundar som tävlar med bra resultat men är långt från mentalt bra hundar. Jag har ingen lust att peka finger på någon sån hund, men de är inte få..

Det är jag inte intresserad av heller. Däremot skulle det vara intressant att veta i vilken gren det går att tävla framgångsrikt med hundar som inte är bra mentalt - och vad detta i så fall innebär.

Främst det kanske, men även andra egenskaper som inte direkt premieras på tävlingsbanan. Men jag skall nog inte ge mig in i den diskussionen, tävlingsbiten inom hund är något jag inte begriper mig på.

Jag tycker alltid man hör det här som ursäkt till brukstypen (av dom som tycker schäfern ska kunna användas till sällskap/gårdshund), att den blir "för mycket" och aldrig kan stressa ner...

Jag kan ta min egna schäfer av brukstyp som exempel. Jag anser själv att han är högtempad och hör från många (framförallt utställningsfolk) hur mycket han "vill". Så en hyffsat typisk schäfer av brukstyp när det kommer till arbetslusten.

Han har sen dag 1 kunnat sova på alla platser, inklusive centralstation i stockholm och på skyddsträning med skällande/farande hundar. Första gången vi var på patrullhundskursen låg han bunden i 6 timmar ute (förutom de 20-30 min vi tränade aktivt) bland nya främmande hundar och sov/vilade trots att någon pep och skällde, även när jag lämnade honom och gick därifrån.

Han har ork att arbeta med djurhantering i princip konstant under 4 timmar utan att man ens märker av trötthet. Det enda som händer är att han i början om han har överskottsenergi kan gå mer på jakt och "överdriva". Vilket "lugnar ner sig" när han får jobba mer på det sättet. Och då snackar vi halvvilda hästar som varit på rymmen och där han varit ovärderlig i syftet att få hem hästarna igen, och sen hålla dom innanför flera meter helt nerlagt staket som hästarna "bufflar" vid medans jag springer in och hämtar grejer i stallet/är en bit ifrån. Att hålla koll på 7 hästar, och mota bort dom med den kraft som behövs är rätt tröttande, minst sagt. Här kommer säkert någon säga ngt, men det struntar jag i.

Det har vid flertalet tillfällen hänt att jag varit ute och tränat lydnad konstant under 2 timmar, och han behåller arbetslusten fint så det märks knappt förutom när man är klar - hund är nöjd och fin. (JA, självklart belönar/leker vi under tiden, om någon inte tror det).

Jag har mött flertalet hundar av utställningstyp som är stressade, samtliga har dessutom haft låg arbetslust så det har inte gått att "dra ur dom" stressen på något vettigt utan de har varit i ngt slags mellanläge konstant. Vet även en som blev avlivad helt/delvis pga det. När jag märker att min kille blir "nipprig" så vet jag att det beror på aktiveringen. En bra aktivering i grunden och han klarar både vilodagar och att vila/sova i alla miljöer vi hittills stött på. Underaktiverad däremot så blir han rätt jobbig.

Jag förstår inte alls grejen med att ha brukshund om man inte avser ge hunden en ordentlig uppgift och vilja träna seriöst med den. Varför? Status?

Oj, nu blev det långt...

*KL mig själv*

Vad schäfern gjort idag? Gått en promenad på 45 minuter i flexikoppel och sen varit ute och kissat i trädgården. Han är lugn och fin och han "märks inte" av inne. Helt helt normal välaktiverad schäfer, enligt mig.

kl.

Jag vet inte hur mycket tid per dag jag lägger på min hund, men eftersom att jag jobbar natt och bara har en "träningshund" så blir det ganska mycket. Och definitivt är det så att jag inte lägger "annorlunda" tid på min BC än de jag känner med sällskapshundar eller "icke-tränings-nördar" - jag lägger mer tid totalt sätt. När människorna på min klubb t ex har promenerat klart så är jag fortfarande ute och promenerar, och när de har fikat en stund kommer jag tillbaka från promenaden och då är det dags att träna. Så under tiden jag har promenerat, kanske gjort ett uppletande och tränat lydnad så har resten promenerat & fikat.

Jag är medveten om att mycket tid går åt till bilväntande och bursittande, men för min del är det därför jag har valt att endast ha ett styck träningsnarkoman - jag tycker inte att det känns rätt med såpass mycket dötid när hunden är av den sort hon är. Det är väl ett högst personligt ställningstagande antar jag; en del trivs med flera brukshundar "i form", jag vill ha en att lägga all tid på. De flesta jag tränar med (alla?) har 2 el fler hundar, vilket innebär att min hund får arbeta den tiden det tar för dem att träna t ex 2. Det är vi helt nöjda med, framförallt djuret. :p

Nu menar jag inte att man måste ha 18 timmar per dygn och absolut bara en brukshund, men att det inte skulle ta mer tid är jag nog inte helt med på. Jag personligen är inte heller med på att det går så mycket tid där hunden sitter i bilen, eftersom att jag bara har en hund. Tränar vi 2 timmar är det fullt fokus på henne, även om vi givetvis pausar etc.

Min hund gör allt det där som sällskapshundar gör; promenerar, balanserar, tränar tricks, är med på kalas, lufsar på tomten, hälsar på vänner, leker med folk, är på stranden, är i stan osv osv. Utöver det så tränar vi också.

Jag förstår inte alls grejen med att ha brukshund om man inte avser ge hunden en ordentlig uppgift och vilja träna seriöst med den. Varför? Status?

Oj, nu blev det långt...

Jag tror det ofta kan vara tvärtom, att det upplevs som status att ha en "brukshund" man tränar och tävlar med.

Egentligen är brukshund enbart de hundar som arbetar. Hundar för träning och tävling i olika grenar enbart för nöjes skull är väl mer sporthundar?

Nej, vi har ett antal raser som SBK har avelsansvar för och det är väl egentligen de som kallas brukshundar. Sen har vi några raser som ligger utanför den definitionen (ex BC) men som kan anses vara jämförbara. Och några som hör hemma hos SBK men där aveln hamnat lite väl långt borta från ursprunget och som kanske inte riktigt går att jämföra med de andra arbetsnarkomanerna.

Alla grenar går att tävla med en hund som inte är bra mentalt. Det beror ju på vad det är som brister. En hund som ej är social utan har problem med folk kan ändå lyckas bra i tävlingssammanhang om den har en bra motor, stor kamplust, föremålsintresse osv.

Jag kikade in på deras hemsida och SBK kallar de raser de har avelsansvar för (antar att de bestämmer rasstandard?) för "brukshundsraser" men det blir en konstig definition på brukshund om man kallar alla hundar inom dessa, och enbart inom dessa, raser för brukshundar. Dels är det inte en homogen grupp och exkluderar en mängd raser av arbetande hundar och dels är en stor del det ni kallar sällskapshundar och i stort sett också avlade för det och om jag förstod det rätt har SBK även ansvar för dessa "grenar" inom raserna.

För mig är en brukshund en arbetande hund, inte en hund som tävlas för nöjes skull.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024