Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?
Kan du snälla citera några av de inläggen? För jag har precis läst igenom de första sidorna igen (där de flesta som deltagit i diskussionen skrivit) och där är det ingen som skrivit att man bör ha 3 timmar dagligen att lägga på hunden utan att det spelar någon roll vad man gör. De flesta har inte nämnt någon tid alls (nån enstaka "några timmar") men poängterat att man bör skaffa brukshund om man VILL träna bruks eller liknande som låter hunden jobba psykiskt och har ett såpass stort intresse för det att man VILL lägga en stor del av sin fritid på att jobba med hunden. Det tolkar åtminstone jag som att det har ganska stor betydelse vad man gör med hunden. Sen tar det ju en del tid att göra det, det är nog ytterst få som lyckas lägga ett såpass intensivt 20-minuters pass om dagen att en brukshund är nöjd med det som enda aktivering, varje dag.
Tyvärr, jag kan inte citera varje klipp, för jag vet inte hur man gör. Däremot kan jag kommentera ( efter att ha skummat tråden lite snabbt) ge vissa hintar om vad som skrivits, utan användares namn.
Inlägg 72: Krävs ungefär 1-3 timmar utöver "vanliga" promenader ca 3-5 dagar i veckan ( i snitt alltså ca 8 timmar i veckan i genomsnitt extra). Säger man då att "normala" ( vad är normalt?) promenader för en sällskapshund är ca 2 timmar per dag sammanlagt, så krävs det alltså 3 timmar istället för en brukshund där träningen är inräknad. Alltså, en aktiv sällskapshund som får lite mer än den normala sällskapshunden får samma tid, men i olika aktiviteter. Så om den normala sällskapshunden lägger om sina aktiviteter till mental träning istllet, så skulle de fixa en brukshund istället.
I inlägg 75: Ingen lägger 1-3 timmar dagligen extra ( alltså utöver promenader och rastning), ens på elitnivå.
I inlägg 77: Lägger mindre tid på motion för att det mentala ger mer på kortare tid. För mig är det återigen att tiden inte har betydelse utan vad du gör med den. Lägger du 1 timme på spår eller träning eller två timmar på annan aktivering, så har du fortfarande tiden för en brukshund, det handlar om VAD du gör med tiden, det kräver inte mer tid.
I inlägg 81 : ÄGAREN får lägga ner 1-3 timmar extra flera gånger i veckan, inte hunden som kanske får ett spår på 15-20 min. Detta anser jag beror på hur du bor och vad du gör med hunden. Har du spår utanför huset, eller måste du åka dit där du spårar. Pratar du "skit" och fikar under träningen på klubben, ja då är det knappast aktiv träning för hunden..
Inlägg 85: Aktiv tid för hunden ca 1 timme extra.
Inlägg 94: 1-3 timmar är rimligt för ägaren, inte hunden.
Inlägg 158: Prioriterar bort långpromenader för annan träning, ersätter det istället för motion för att det tar kortare tid..
För mig ser jag ett mönster, att de som har brukshundar prioriterar tiden för mental träning mer än för den normala sällskapshunsägaren. Brukshunsägaren lägger mer tid på att dokumentera, på att planera mm som inte ger ett dugg träning för hunden egentligen, men som ger tid som kan kallas för "träning"?
Det tar inte längre tid för en brukshundsägare att lägga ett spår, än för sällskapshundsägaren som läggger detsamma om det så var ett godisspår de lägger. Det tar inte längre tid att träna 20 minuter i lydnad en dag jämförelsevis med en timmes lösspring i skogen på samma tid. Det tar inte längre tid för en brukshundsmänniska att plocka fram agilityhinder än för en sällskapshundsägare som tränar på amatörnivå. Det tar inte längre eller kortare tid att träna vardagslydnad eller nya trix för en sällskapshund eller brukshund, beroende på ras och individ.
Jag köper absolut att en brukshund kräver mer än en sällskapshund, men inte mer tid, utan mer aktiv och/ eller mer mental aktivering. Som jag skrivit innan: Jag har en jäkla massa timmar med min hund, men tränar inte så aktivt med det mentala som det kanske krävs för en brukshund. Men att säga att en brukshund behöver mer tid än andra hundar?
Jag vill säga att de behöver annan aktivering, inte mer tid. Det kommer ju fram i tråden att det ibland krävs 1 timme mer, några (3-5 dagar) dagar i veckan att ha en brukshund än en sällskapshund ( baserat på vad?).
Jag ifrågasätter igen. För vad krävs mer tid?, eftersom flertalet av er minskar promenaderna och ger vilodagar flera gånger i veckan istället, för att ge det mentala som aktivering istället, och inte som komplement?
Jag skriver igen, jag kan och ger min hund många timmar per dag. Jag hade nog klassat in på att vara brukshundsägare ( tidsmässigt) eftersom jag lägger ner många timmar varje dag på hunden.
Men den intensiva träningen tex på det mentala finns inte för mig eller min hund, så jag har valt bort de mest aktiva/krävande hundraserna. Tiden är dock inte avgörande och jag undrar fortfarande hur "ni" av ägare av bruksraser, ser så mycket tid utöver det ni ger hunden? Det " ni" använder ( ca 1 timme om dagen i genomsnitt kanske) kanske jag går en extra promenad istället, tid mot tid, men olika aktivitet.
Alltså finns tiden likväl för mig, men inte intresset att träna så intensivt som "ni" kanske gör. Jag behöver alltså inte mer tid, utan mer intresse för den hund jag har och vad den kräver. Att säga att en brukshund behöver si och så många timmar mer blir fel, det handlar om HUR du använder timmarna och vad hunden behöver och kräver. Ingen kan ha rätt svar eftersom även hundar är individer och kräver olika.