Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Mindre efterfrågan förmodligen. Och man kan ju hoppas att det beror på att folk kanske köper annan typ av hund om de inte har behov av brukshund :)

Vill minnas att sällskapsraserna har ökat när brukshundarna minskat? Jättebra i så fall!

Bland de större hundarna tyckte jag det var lite blandat, däremot har en del små hundar som Chihuahua ökat jättemycket.

Mindre efterfrågan förmodligen. Och man kan ju hoppas att det beror på att folk kanske köper annan typ av hund om de inte har behov av brukshund :)

Vill minnas att sällskapsraserna har ökat när brukshundarna minskat? Jättebra i så fall!

Jag tror att tävlingsförare väljer andra raser i större utsträckning. Mallen och holländaren vinner mark i skyddsgrenar och retrievers och bc i andra bruksgrenar.

Så i genomsnitt minst 1 timmes fysisk motion varje dag plus minst 3 timmars mental aktivering varje vecka är ett måste för en bra bruks/tjänstehund, annars har den inte egenskaperna för att bli en bra polishund om ägaren nu skulle vilja detta? Som jag sa innan, vad är poängen med att avla fram hundar som är lättstressade, allmänt jobbiga och helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag om det inte gör hunden till en bättre arbetshund? Är det en extrem riktning åt tävlingsavel där snabba hundar med mycket energi och väldigt hög jakt/kamplust prioriteras för det efterfrågas på tävling? Är det så mycket bättre än utställningsavel egentligen, är ju en annan sida av samma mynt, man anpassar hundarna för ett visst snävt ändamål istället för att lägga fokus på en bra grundmentalitet som nerver,miljöstyrka, dådkraft. Detta är väl en fördel oavsett om hunden ska vara servicehund/ledarhund, aktiv "sällskapshund" eller användas som polishund eller hamnar hos personen som satsar på eliten inom hundsport.

Trots allt tycker jag man ser hundar som inte tävlas, eller bara har någon lägre merit och sedan ingenting mer, även hos de som föder upp brukshundar, så verkligheten är väl inte att alla lägger ner minst 3 timmar på hundträning varje vecka ,vore ju synd om dessa ska behöva omplacera hunden om den blir odräglig av en något lugnare tillvaro pga förändrade livsvillkor. Däremot förstår jag om uppfödaren helst säljer till en ambitiös tävlingsförare, men behöver ju inte betyda att hunden får ett roligare liv, i vissa fall kanske ett sämre. Det viktiga är väl att man inser att en brukshund som ex schäfer kräver dels mycket motion och jobb i övrigt, inser man det så finns ju ofta tiden att lägga in lite mental aktivering några pass i veckan, nån vecka mer en annan kanske mindre av olika anledningar.

Som jag sa innan, vad är poängen med att avla fram hundar som är lättstressade, allmänt jobbiga och helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag om det inte gör hunden till en bättre arbetshund?

Fast det är ju det som GÖR hunden till en bättre arbetshund! Inte att de är lättstressade och allmänt jobbiga, det är inte önskvärt och inget som har med arbetsviljan att göra. Men för att få en bra arbetshund krävs en hund som VILL jobba och det innebär även att den har högre krav på aktivering för att må bra. En hund som är extremt lättmotoverad, har maximal arbetsvilja och ork att arbeta en hel dag med samma motivation och vilja, den kommer kräva mental aktivering för att må bra.

Även tävlingshundar bor i ett hem, där de antagligen spenderar mer tid än på brukshundsklubben, så självklart bör de även ha bra psyke, kunna slappna av och fungera i olika miljöer. En seriös uppfödare skiter inte i mentaliteten, den avlar på både och.

Annars ser jag inte vad problemet är, vi har en massa olika raser av en anledning, de är bra på olika saker, de har olika typer av mentaliteter och de är olika krävande (vilket också brukar gå lite hand i hand med hur lättmotiverade de är till att jobba). Vill man inte ha en krävande hund väljer man en annan ras, som inte är en krävande brukshund, är det så svårt?

Alltså 3 timmar i veckan är ju jättelite. Det är i snitt typ 25 minuter om dagen.
Om man inte har tid med det så finns det ju jättemånga andra raser som passar bättre.

Och om hunden inte ens vill jobba så mycket, nej då är det nog ingen bra tjänstehund.

Nu är inte jag så insatt i tjänstehundsverksamhet men har uppfattningen att det är ungefär samma typer av egenskaper (om man håller sig kring de raser som vanligen jobbar som tjänstehundar) man vill åt både bland tjänstehundar och (bruks)tävlingshundar, fast att tjänstehunden behöver ha ännu mer än tävlingshunden.
Det krävs ju MER av hunden för att jobba som tjänstehund, inte mindre.

minst 1 timmes fysisk motion varje dag plus minst 3 timmars mental aktivering varje vecka... vad är poängen med att avla fram hundar som är lättstressade, allmänt jobbiga och helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag... istället för att lägga fokus på en bra grundmentalitet som nerver,miljöstyrka, dådkraft.
En timmes fysisk motion om dan tycker jag alla hundar borde få. Tre ynkliga timmars mental stimulans på en hel vecka är löjligt lite och också det något som jag hoppas alla hundar får; för en brukshund räcker det inte långt.

"Helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag"... ja?

En brukshund som är avlad för att jobba är ju inget man plockar fram ur garderoben då och då när man behöver "nerver, miljöstyrka och dådkraft" om den inte dessutom är fysiskt vältränad, uthållig och inriktad på att jobba så länge det behövs; därför behöver de en stor motor. För att prestera när det krävs så måste man träna. För att få en hund som tänker själv och är kapabel att fatta egna beslut när det krävs så behövs intelligens; en intelligent hund behöver mental stimulans och utveckling för att trivas.

Vill man ha det som en bra brukshund har att erbjuda; så får man ge den det den behöver i gengäld - då får man en hund som kopplar av när tillfälle ges och går från 0-100 när det behövs. Som vill, orkar, inte ger upp förrän jobbet är klart. Som är lugn, sansad och trevlig att umgås med.

Senast ändrad:

Alltså min schnauzer vill ha mer mental aktivering än ynka 3 timmar i veckan!

3 timmar/vecka är ju verkligen inte mycket alls och det skulle jag vilja se att alla hundar minst får oavsett ras! Sen om man väljer att aktivera med spår, sök, lydnad, agility, freestyle, trix, uppgifter i hemmet etc spelar egentligen mindre roll för de flesta hundar bara det blir nått där hunden får använda huvudet.

Jag förstår verkligen inte hur detta kan anses vara mycket?

delv. kl.

Kanske är det inte bra att aktivera för mycket heller med nya miljöer, främmande hund- och människomöten, agilitybanor osv? Särskilt inte om man har en hund som lätt går upp i varv.

Så i genomsnitt minst 1 timmes fysisk motion varje dag plus minst 3 timmars mental aktivering varje vecka är ett måste för en bra bruks/tjänstehund, annars har den inte egenskaperna för att bli en bra polishund om ägaren nu skulle vilja detta? Som jag sa innan, vad är poängen med att avla fram hundar som är lättstressade, allmänt jobbiga och helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag om det inte gör hunden till en bättre arbetshund? Är det en extrem riktning åt tävlingsavel där snabba hundar med mycket energi och väldigt hög jakt/kamplust prioriteras för det efterfrågas på tävling? Är det så mycket bättre än utställningsavel egentligen, är ju en annan sida av samma mynt, man anpassar hundarna för ett visst snävt ändamål istället för att lägga fokus på en bra grundmentalitet som nerver,miljöstyrka, dådkraft. Detta är väl en fördel oavsett om hunden ska vara servicehund/ledarhund, aktiv "sällskapshund" eller användas som polishund eller hamnar hos personen som satsar på eliten inom hundsport.

Trots allt tycker jag man ser hundar som inte tävlas, eller bara har någon lägre merit och sedan ingenting mer, även hos de som föder upp brukshundar, så verkligheten är väl inte att alla lägger ner minst 3 timmar på hundträning varje vecka ,vore ju synd om dessa ska behöva omplacera hunden om den blir odräglig av en något lugnare tillvaro pga förändrade livsvillkor. Däremot förstår jag om uppfödaren helst säljer till en ambitiös tävlingsförare, men behöver ju inte betyda att hunden får ett roligare liv, i vissa fall kanske ett sämre. Det viktiga är väl att man inser att en brukshund som ex schäfer kräver dels mycket motion och jobb i övrigt, inser man det så finns ju ofta tiden att lägga in lite mental aktivering några pass i veckan, nån vecka mer en annan kanske mindre av olika anledningar.

Som flera andra skrivit är 3 timmar/vecka inte mycket. Det är en lugn vecka... Om jag tränar 30 min en dag så anser jag det vara en lugn dag...

Arbetslusten, som finns där, som är framavlad, BEHÖVS för att hunden ska orka jobba i verkligheten. Du kan inte ha en hund som säger "nej, nu är jag trött" och slutar jobba när du väl behöver hunden. Dessa egenskaper gör att hundarna inte mår bra av att inte jobba, för man har avlat på individer som vill.

Anser du likadant om andra raser? Är en jakthund som sticker på vilt dålig? Avlad på hög jaktlust = vill jaga. Brukshund avlad på hög arbetslust = vill arbeta.

delv. kl.

Kanske är det inte bra att aktivera för mycket heller med nya miljöer, främmande hund- och människomöten, agilitybanor osv? Särskilt inte om man har en hund som lätt går upp i varv.

Jag vet inte, jag tror inte en normal privatperson kan aktivera sin brukshund för mycket. Fel däremot. Att endast stressa utan att hunden egentligen blir trött och bara höja hunden utan att träna passivitet och aldrig låta den bli ordentligt trött. Men för mycket? Njae... Hur funkar det då om den används i tjänst?

Jag är enig. Visst kan mina vovvar också bli lite trötta i skallen, men de tar ju igen sig på någon halvtimme och sedan är energinivån på topp igen. Fysiskt har jag aldrig sett dem trötta. Inte ens efter drygt 8 timmars springande. Sedan tror jag det är lätt hänt att man tränar lite fel saker med en hund som är lite gasad, och att hunden då inte blir lugn och harmonisk av träningen utan börjar varva. Men då är det som du säger inte mängden aktivering, utan sättet man tränar på.

Jag vet inte, jag tror inte en normal privatperson kan aktivera sin brukshund för mycket. Fel däremot. Att endast stressa utan att hunden egentligen blir trött och bara höja hunden utan att träna passivitet och aldrig låta den bli ordentligt trött. Men för mycket? Njae... Hur funkar det då om den används i tjänst?

För mycket är ju också fel, och beroende på hund tror jag faktiskt inte det är så svårt men det beror på vad man menar med normal privatperson också. Unghundar tex. måste man nog vara ganska försiktig med oberoende av ras och aktivitet. Miljön spelar stor roll, en hund som i många generationer avlats för att arbeta på en gård, och som kanske aldrig en under hela sin livstid lämnar den, sällan utsatt för störning i form av främmande hundar och människor eller djur är inte avlad för ett hektiskt liv med dagliga möten med främmande människor, hundar och nya miljöer. Jag tror det kan vara något att tänka på.

Men va? 3 timmar i veckan är ju verkligen ingenting! Kan saga att jag åker hemifrån klockan 7 på vardagar och är hemma ca 19 igen och mina hundar får då mer än 3 timmars aktivering i veckan. Det är ju typ 25 minuter om dagen? Allvarligt talat, ska man kalla hundar som får minimum den träningen varje vecka för lättstressade är det kanske bättre att man köper en berner senner och filar lite lydnad med för skojs skull en gang i månaden. Då ska man inte ha brukshund helt enkelt.

Jag vet några bruksavlade hundar som får mindre än ovanstående. De klarar sig väl, som sig bör. De är dock ganska odrägliga, så jag ser liksom inte riktigt ekvationen i det hela. Jag tror knappast att dessa individer mår bra av att inte få den stimulansen de behöver bara för att de inte löper amok av att inte få det.

För övrigt håller jag med Linnsan. Avlar man inte på hundar som orkar jobba länge och inte har den kamplusten så får man ju istället räkna med att de kanske inte funkar att ha i tex tjänst eller att den orkar längre träningspass utan att vika ihop mentalt. Där kan jag ju märka enorm skillnad på schäfrarna och min westie. Alla tränas och tävlas (utom unghunden), men westien har trots sin stora arbetsvilja inte alls den kämpaglöden som behövs för att kunna nöta ett moment medan schäfrarna kan försöka igen, och igen och igen innan belöningen kommer. De ser belonging i så mycket, även att bara få jobba medan westien ser belöningen i den extra goda godbiten eller favvoleksaken...om han inte har tröttnat på dem en dag och vill ha variation.

Nja, övertränade hundar är faktiskt ett fenomen man pratar om allt mer. Det stod ju till och med en artikel om det i brukshundklubbens tidning. Hundförare är så ivriga på att träna och har hundar som inte vill/kan sätta stopp själva att det i sin tur skapar symptom som överaktivitet. Hundar som tävlas behöver i regel en viloperiod på 2 månader/år. Något vi även pratar om på min utbildning till fysioterapeut. Man menar dock på att dessa månader ska avse både fysisk som psykisk vila.

Jag har aldrig haft någon regelrätt viloperiod på någon av mina hundar, det har inte behövts. Tror inte mina träningskamrater har det så heller. Men under de varmaste veckorna på sommaren så har det blivit lite lugnare, och samma runt jul när allt är kallt och mörkt. Här nere är det dock spårsäsong året runt, så total vila blir det inte.

Det beror pa vad man menar med vila. Miss Mandy har mycket mindre behov av stimulans och aktiviteter pa sommaren nar det ar varmt, men hon behover fortfarande jobba. Det kan vara all form av nyinlarning och spar ... om det inte ar pa sommaren nar det ar riktigt varmt och torrt, da ar det uppenbarligen svarare att spara och hon ar mycket nojdare efter ett spar.
Hon tar livet mycket allvarligt och har en mycket stark vakt instinkt tillsammans med en vallares formaga att tanka sjalv och fatta beslut. Om jag inte ger henne utlopp for att 'tanka sjalv och fatta beslut' sa far jag problem nar hon gor det har pa garden. Da svarar hon grannens flock (8-12 hundar) nar de annonserar att de vill slass pa sin sida av staketet, da borjar hon gapa och skalla pa brevbararen, for att inte tala om UPS och Fedex nar de kommer. Plotsligt "spanner hon sig" nar sma lurviga hundar hanger langst ut i kopplet och gafflar pa henne istallet for att ignorera dem.
Problemet med att "tanka sjalv och fatta beslut" ar att jag maste antingen ha tillfalle att lagga ett riktigt svart spar (att spara i oknen var riktigt svart, men all varm och torr terrang ar ganska svar, ar det blott och lagom varmt ar det "platt latt" att spara och hon borjar flamsa och far inte ut lika mycket av det) eller sa maste vi jobba med ny inlarning. Eller skydd, det ar ocksa ett omrade som tar hart pa mentala krafter. Sa fort hon far tillracklig mental stimulans funkar hon som vilken annan hund som helst igen. Hon blanger pa grannens hundar och kan stalla sig bredbent med hogburet huvud for att visa hur stor och stark hon ar, men hon haller sig langt fran staketet och sager inte ett ljud som svar till dem. Hon blanger pa brevbararen utan att saga nagot och ignorerar oforskamda smahundar genom att titta at ett annat hall.

Annu sa lange har valpis, Princess Diva, inga storre behov av mental stimulans. Det racker helt klart med 20 minuter om dagen. Hon har dock super behov av ordentlig motion. Hon beter sig som en vinthund ... min lilla rottis ... och springer, och springer, och ... Jag ser inget riktigt allvar alls hos henne. Hon har massor av "motor" men det ar bara jakt och lek, allvaret i vakten har vi (tack och lov) inte sett alls. Som liten hade hon ett oerhort resurs forsvar som forsvann med hjalp av en kompis hund ... men ingen egentlig vakt alls. Darmed ar hon ocksa en oandligt mycket lattare ratta att jobba med ... bada ar helt underbara ... men med Mandy maste jag alltid vara ett steg fore och ha ogon i nacken.

För mycket är ju också fel, och beroende på hund tror jag faktiskt inte det är så svårt men det beror på vad man menar med normal privatperson också. Unghundar tex. måste man nog vara ganska försiktig med oberoende av ras och aktivitet. Miljön spelar stor roll, en hund som i många generationer avlats för att arbeta på en gård, och som kanske aldrig en under hela sin livstid lämnar den, sällan utsatt för störning i form av främmande hundar och människor eller djur är inte avlad för ett hektiskt liv med dagliga möten med främmande människor, hundar och nya miljöer. Jag tror det kan vara något att tänka på.

Självklart ska man ta det lugnt/lugnare med unghundar och valpar. Jag trodde vi pratade om vuxna brukshundar?

Vilken brukshund är avlad på att vara gårdshund? De som ändå avlas mot arbete är ju för det mesta avlade för att klara av olika miljöer utan att ta så mycket vid sig då de ska kunna komma till en ny miljö OCH jobba i den utan att krokna för att miljön är för jobbig...

Jag har också hört det, men aldrig märkt det på min. Däremot har jag perioder då jag tränar mer av det ena eller andra av anledning att jag själv har mer lust. Tex så blev det 3-4 veckors vila av spår nu över jul, eller ja, ett spår la vi. Och då tränade vi mer lydnad. Sen kan vi ha en period då det blir mer nosarbete och mindre lydnad. Och ibland blir det någon vecka då jag nästan enbart går promenader med andra hundar/stadsmiljö och då kanske de vilar från den mesta träningen. Så som någon annan sa så beror det nog på hur man menar med vila och om veckorna nästan alltid är identiska, mina är väldigt olika.

Jag märker bara skillnad på att schäfern mår bättre desto mer han får göra :)

Vi pratar väl om alla hundar, men oavsett hund känner förhoppningsvis ägaren sin hund bäst och kan göra rätt bedömning av vad hunden klarar.

När jag skrev det tänkte jag mest på border collien av de raser som nämnts här.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 145
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar