Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mindre efterfrågan förmodligen. Och man kan ju hoppas att det beror på att folk kanske köper annan typ av hund om de inte har behov av brukshund
Vill minnas att sällskapsraserna har ökat när brukshundarna minskat? Jättebra i så fall!
Som jag sa innan, vad är poängen med att avla fram hundar som är lättstressade, allmänt jobbiga och helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag om det inte gör hunden till en bättre arbetshund?
En timmes fysisk motion om dan tycker jag alla hundar borde få. Tre ynkliga timmars mental stimulans på en hel vecka är löjligt lite och också det något som jag hoppas alla hundar får; för en brukshund räcker det inte långt.minst 1 timmes fysisk motion varje dag plus minst 3 timmars mental aktivering varje vecka... vad är poängen med att avla fram hundar som är lättstressade, allmänt jobbiga och helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag... istället för att lägga fokus på en bra grundmentalitet som nerver,miljöstyrka, dådkraft.
Så i genomsnitt minst 1 timmes fysisk motion varje dag plus minst 3 timmars mental aktivering varje vecka är ett måste för en bra bruks/tjänstehund, annars har den inte egenskaperna för att bli en bra polishund om ägaren nu skulle vilja detta? Som jag sa innan, vad är poängen med att avla fram hundar som är lättstressade, allmänt jobbiga och helst kräver aktivering förutom motion nästan varje dag om det inte gör hunden till en bättre arbetshund? Är det en extrem riktning åt tävlingsavel där snabba hundar med mycket energi och väldigt hög jakt/kamplust prioriteras för det efterfrågas på tävling? Är det så mycket bättre än utställningsavel egentligen, är ju en annan sida av samma mynt, man anpassar hundarna för ett visst snävt ändamål istället för att lägga fokus på en bra grundmentalitet som nerver,miljöstyrka, dådkraft. Detta är väl en fördel oavsett om hunden ska vara servicehund/ledarhund, aktiv "sällskapshund" eller användas som polishund eller hamnar hos personen som satsar på eliten inom hundsport.
Trots allt tycker jag man ser hundar som inte tävlas, eller bara har någon lägre merit och sedan ingenting mer, även hos de som föder upp brukshundar, så verkligheten är väl inte att alla lägger ner minst 3 timmar på hundträning varje vecka ,vore ju synd om dessa ska behöva omplacera hunden om den blir odräglig av en något lugnare tillvaro pga förändrade livsvillkor. Däremot förstår jag om uppfödaren helst säljer till en ambitiös tävlingsförare, men behöver ju inte betyda att hunden får ett roligare liv, i vissa fall kanske ett sämre. Det viktiga är väl att man inser att en brukshund som ex schäfer kräver dels mycket motion och jobb i övrigt, inser man det så finns ju ofta tiden att lägga in lite mental aktivering några pass i veckan, nån vecka mer en annan kanske mindre av olika anledningar.
delv. kl.
Kanske är det inte bra att aktivera för mycket heller med nya miljöer, främmande hund- och människomöten, agilitybanor osv? Särskilt inte om man har en hund som lätt går upp i varv.
Jag vet inte, jag tror inte en normal privatperson kan aktivera sin brukshund för mycket. Fel däremot. Att endast stressa utan att hunden egentligen blir trött och bara höja hunden utan att träna passivitet och aldrig låta den bli ordentligt trött. Men för mycket? Njae... Hur funkar det då om den används i tjänst?
För mycket är ju också fel, och beroende på hund tror jag faktiskt inte det är så svårt men det beror på vad man menar med normal privatperson också. Unghundar tex. måste man nog vara ganska försiktig med oberoende av ras och aktivitet. Miljön spelar stor roll, en hund som i många generationer avlats för att arbeta på en gård, och som kanske aldrig en under hela sin livstid lämnar den, sällan utsatt för störning i form av främmande hundar och människor eller djur är inte avlad för ett hektiskt liv med dagliga möten med främmande människor, hundar och nya miljöer. Jag tror det kan vara något att tänka på.