Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?
Jag har hundar som kan jobba hur länge som helst. De är lugna och mår bra så länge de får röra sig fritt och springa av sig. Sen är det klart att de gärna jobbar med näsan, men det blir det inte varje dag.
För egen del prioriterar jag hundar med bra nerver som kanske inte har det flashigaste skyddet (men som heller inte är lika skadebenägna eftersom de har hjärnan med sig hela vägen).
En mentalt bra hund har inga problem med att ta det lugnt några dagar.
Många tycks dessutom tro att tjänstehundar jobbar så mycket mer än andra.. Många polishundar jobbar bara när de är på jobbet och det erbjuds där, och en hel del av dem är bara arbetsverktyg som inte arbetas med på fritiden.
Fast det är ju det som GÖR hunden till en bättre arbetshund! Inte att de är lättstressade och allmänt jobbiga, det är inte önskvärt och inget som har med arbetsviljan att göra. Men för att få en bra arbetshund krävs en hund som VILL jobba och det innebär även att den har högre krav på aktivering för att må bra. En hund som är extremt lättmotoverad, har maximal arbetsvilja och ork att arbeta en hel dag med samma motivation och vilja, den kommer kräva mental aktivering för att må bra.
Även tävlingshundar bor i ett hem, där de antagligen spenderar mer tid än på brukshundsklubben, så självklart bör de även ha bra psyke, kunna slappna av och fungera i olika miljöer. En seriös uppfödare skiter inte i mentaliteten, den avlar på både och.
Annars ser jag inte vad problemet är, vi har en massa olika raser av en anledning, de är bra på olika saker, de har olika typer av mentaliteter och de är olika krävande (vilket också brukar gå lite hand i hand med hur lättmotiverade de är till att jobba). Vill man inte ha en krävande hund väljer man en annan ras, som inte är en krävande brukshund, är det så svårt?
Jag har hundar som kan jobba hur länge som helst. De är lugna och mår bra så länge de får röra sig fritt och springa av sig. Sen är det klart att de gärna jobbar med näsan, men det blir det inte varje dag.
För egen del prioriterar jag hundar med bra nerver som kanske inte har det flashigaste skyddet (men som heller inte är lika skadebenägna eftersom de har hjärnan med sig hela vägen).
En mentalt bra hund har inga problem med att ta det lugnt några dagar.
Många tycks dessutom tro att tjänstehundar jobbar så mycket mer än andra.. Många polishundar jobbar bara när de är på jobbet och det erbjuds där, och en hel del av dem är bara arbetsverktyg som inte arbetas med på fritiden.