Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?
Även brukshunden får ju den där promenaden. Träning är utöver motion.
Det som tar tid är:
- Allt som tar tid med alla hundar, dvs basen i allt hundägande. Här kommer väl promenader och liknande in.
- Aktiv träningstid (hur lång tid detta tar beror på hur skicklig du är och vilka ambitioner du har)
- Förberedelser i samband med träning som ofta tar minst lika lång tid som själva träningen
- Fysträning som hunden behöver för att kunna prestera på topp i träningen
Jag är väl trög, men jag förstår fortfarande inte vad som tar så mycket ( extra) tid för just en brukshund? Flera skriver ju att brukshunden tex blir trött av 3 tiominuterspass av intensiv mental träning på en dag. Det är ju bara 30 min. Om en sällskapshundsägare lägger 1 timme på en långpromenad istället, så har ju sällskapshundsägaren lagt mer tid än brukshundsägaren på sin hund. Båda hundarna kan ju vara nöjda med den aktiveringen, men mer TID tar det ju inte..
Även brukshunden får ju den där promenaden. Träning är utöver motion.
Det som tar tid är:
- Allt som tar tid med alla hundar, dvs basen i allt hundägande. Här kommer väl promenader och liknande in.
- Aktiv träningstid (hur lång tid detta tar beror på hur skicklig du är och vilka ambitioner du har)
- Förberedelser i samband med träning som ofta tar minst lika lång tid som själva träningen
- Fysträning som hunden behöver för att kunna prestera på topp i träningen