Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag är väl trög, men jag förstår fortfarande inte vad som tar så mycket ( extra) tid för just en brukshund? Flera skriver ju att brukshunden tex blir trött av 3 tiominuterspass av intensiv mental träning på en dag. Det är ju bara 30 min. Om en sällskapshundsägare lägger 1 timme på en långpromenad istället, så har ju sällskapshundsägaren lagt mer tid än brukshundsägaren på sin hund. Båda hundarna kan ju vara nöjda med den aktiveringen, men mer TID tar det ju inte..

Även brukshunden får ju den där promenaden. Träning är utöver motion.

Det som tar tid är:
- Allt som tar tid med alla hundar, dvs basen i allt hundägande. Här kommer väl promenader och liknande in.
- Aktiv träningstid (hur lång tid detta tar beror på hur skicklig du är och vilka ambitioner du har)
- Förberedelser i samband med träning som ofta tar minst lika lång tid som själva träningen
- Fysträning som hunden behöver för att kunna prestera på topp i träningen

Åtminstone jag har folk runt mig med brukshundar som endast kör drag. Hundarna är nöjda och mår bra.

Ja och det sa ju jag också att det är skillnad på brukshund och brukshund och vilken typ och vilken nivå av mentalstimulans de kräver :)

Lite OT här men som svar på din fråga
Sambon har jämthundar, jag tillsammans med resten av min familjen kör bruksschäfrar (även om vi förra veckan tog bort två :cry: och jag är sedan ett år tillbaka utan egenhund) som vi tävlar lite allt möjligt med. Men tävlar du skydd kan du säkert ha träffat mig när jag har farit runt på tävlingar tillsammans med pappa (Han tävlade Elit skyddet sedan 2 år tillbaka med hunden som skadade sig på sista tävlingen och som vi nu tagit bort) Nu vet jag inte vart du är aktiv men är du aktiv runt Jämtland/västernorrland, känner du säkert till båda mina päron men själv håller jag mig i bakgrunden och tränar mest, men tävlar sällan.

Senast ändrad:

Ja och det sa ju jag också att det är skillnad på brukshund och brukshund och vilken typ och vilken nivå av mentalstimulans de kräver :)

Lite OT här men som svar på din fråga
Sambon har jämthundar, jag tillsammans med resten av min familjen kör bruksschäfrar (även om vi förra veckan tog bort två :cry: och jag är sedan ett år tillbaka utan egenhund) som vi tävlar lite allt möjligt med. Men tävlar du skydd kan du säkert ha träffat mig när jag har farit runt på tävlingar tillsammans med pappa (Han tävlade Elit skyddet sedan 2 år tillbaka med hunden som skadade sig på sista tävlingen och som vi nu tagit bort) Nu vet jag inte vart du är aktiv men är du aktiv runt Jämtland/västernorrland, känner du säkert till båda mina päron men själv håller jag mig i bakgrunden och tränar mest, men tävlar sällan.
Nej jag är inte aktiv i övre delen av Sverige. Just dessa hundar som kör drag är bruksvarianten av sin ras och skulle betecknas som krävande av de flesta. De körs i drag på hög nivå och är helt tillfreds med det. Det tror jag faktiskt även att mina mallar skulle vara, även om de tycker om att träna annat.

Även brukshunden får ju den där promenaden. Träning är utöver motion.

Det som tar tid är:
- Allt som tar tid med alla hundar, dvs basen i allt hundägande. Här kommer väl promenader och liknande in.
- Aktiv träningstid (hur lång tid detta tar beror på hur skicklig du är och vilka ambitioner du har)
- Förberedelser i samband med träning som ofta tar minst lika lång tid som själva träningen
- Fysträning som hunden behöver för att kunna prestera på topp i träningen

Jag skulle vilja lägga till

- Planering och utvärdering! Vet att många som tränar aktivt och genomtänkt även är duktiga med träningsplanering, målbyggande och dagboksförande. Skrivbordsjobb som ibland kan ta minst lika mycket tid som själva träningen, om inte mer.

-Kurser. Shit vad många hela helger som går åt till allt från kurser i tävlingspsykologi till träningstävlingar, seminarier och clinics.

Jag skulle vilja lägga till

- Planering och utvärdering! Vet att många som tränar aktivt och genomtänkt även är duktiga med träningsplanering, målbyggande och dagboksförande. Skrivbordsjobb som ibland kan ta minst lika mycket tid som själva träningen, om inte mer.

-Kurser. Shit vad många hela helger som går åt till allt från kurser i tävlingspsykologi till träningstävlingar, seminarier och clinics.
Det är knappast något krav för att aktivera sin hund, varken dagboksförande eller seminarier. Jag har själv varit på några kurser, läger etc men det är knappast något som krävs. Jag har också fört träningsdagbok, och det tog max fem minuter per hund.

Har inte läst alla svar, men är det inte en fördel om en brukshund kan anpassa sig och vara "nöjd" med att vara "aktiv" sällskapshund där den får tillräcklig fysisk motion, springa av sig osv, och sedan lite mental aktivering på det, även om det inte nödvändigtvis blir mental aktivering varje vecka och flera timmar varje vecka. Huvudsaken är väl att hunden mår bra, eller ska bara seriöst tävlingsintresserade och tjänstehundsförare får ha en brukshund, finns det så många i den kategorin att man bara kan sälja ex bruksschäfrar till dessa? Det är ju mycket jobb med hund oavsett, men måste exempelvis en bra tjänstehund bli understimulerad och må dåligt om den inte tränas mentalt 1-3 timmar varje vecka, eller varför kan vissa hundar klara "sällskapshundslivet" bättre än andra, jag menar christensen har ju malinois, den rasen borde ju vara en av de mer energifyllda och kräva mest aktiveringsbehov, så varför kan vissa hundar anpassa sig och andra inte, har det något med nerver och temperament att göra och inte med hur stor arbetslust hunden har?

Nej jag är inte aktiv i övre delen av Sverige. Just dessa hundar som kör drag är bruksvarianten av sin ras och skulle betecknas som krävande av de flesta. De körs i drag på hög nivå och är helt tillfreds med det. Det tror jag faktiskt även att mina mallar skulle vara, även om de tycker om att träna annat.

Ja som sagt finns det säkert bruksraser som är mer än nöjd med det. Men våra skulle inte va det, de skulle kunna nöja sig med skidåknings drag en dag som motion men inte mer än just nöja sig med det som motion, för att de ska varvas ner krävs betydligt mer metal stimulering. Talar vi jämthundarna så är de tvärtom metalstimulleringen i all ära men du får inte stopp på det oavbrutna pipandet inomhus om de inte fått sprungit långt och läng. Så där är kravet om fysisk aktiv träningen betydligt större än kraven på mental träninn. Jag tror att det oavsett krävs båda psykisk och fysisk stimulering för att hundarna ska klara av sin uttänkta uppgift nästan oavsett vilken uppgiften är men behovet av fysisk eller psykisk träning kan vara större eller mindre i hundens eget tycke (dvs känner olika typer av rastlöshet).

Har inte läst alla svar, men är det inte en fördel om en brukshund kan anpassa sig och vara "nöjd" med att vara "aktiv" sällskapshund där den får tillräcklig fysisk motion, springa av sig osv, och sedan lite mental aktivering på det, även om det inte nödvändigtvis blir mental aktivering varje vecka och flera timmar varje vecka. Huvudsaken är väl att hunden mår bra, eller ska bara seriöst tävlingsintresserade och tjänstehundsförare får ha en brukshund, finns det så många i den kategorin att man bara kan sälja ex bruksschäfrar till dessa? Det är ju mycket jobb med hund oavsett, men måste exempelvis en bra tjänstehund bli understimulerad och må dåligt om den inte tränas mentalt 1-3 timmar varje vecka, eller varför kan vissa hundar klara "sällskapshundslivet" bättre än andra, jag menar christensen har ju malinois, den rasen borde ju vara en av de mer energifyllda och kräva mest aktiveringsbehov, så varför kan vissa hundar anpassa sig och andra inte, har det något med nerver och temperament att göra och inte med hur stor arbetslust hunden har?

De flesta kennlar som föder upp brukshundar säljer enbart till personer som är allvarligt intresserade av bruks eller liknande så ja, det finns många i den kategorin. Frågan är ju varför man ska ha en brukshund om man inte är bruksintresserad? Det förstår jag faktiskt inte. Då måste det väl vara bättre att skaffa en ras som lämpar sig för det man vill ha hunden till än att köpa något annan, som "får nöja sig"?

Ja som sagt finns det säkert bruksraser som är mer än nöjd med det. Men våra skulle inte va det, de skulle kunna nöja sig med skidåknings drag en dag som motion men inte mer än just nöja sig med det som motion, för att de ska varvas ner krävs betydligt mer metal stimulering. Talar vi jämthundarna så är de tvärtom metalstimulleringen i all ära men du får inte stopp på det oavbrutna pipandet inomhus om de inte fått sprungit långt och läng. Så där är kravet om fysisk aktiv träningen betydligt större än kraven på mental träninn. Jag tror att det oavsett krävs båda psykisk och fysisk stimulering för att hundarna ska klara av sin uttänkta uppgift nästan oavsett vilken uppgiften är men behovet av fysisk eller psykisk träning kan vara större eller mindre i hundens eget tycke (dvs känner olika typer av rastlöshet).

Det är skillnad på drag och drag.. Det finns som motion och det finns riktat mot elittävling, med omkörningar av andra ekipage etc och den riktade fysträning som krävs för att nå toppen.

De flesta kennlar som föder upp brukshundar säljer enbart till personer som är allvarligt intresserade av bruks eller liknande så ja, det finns många i den kategorin. Frågan är ju varför man ska ha en brukshund om man inte är bruksintresserad? Det förstår jag faktiskt inte. Då måste det väl vara bättre att skaffa en ras som lämpar sig för det man vill ha hunden till än att köpa något annan, som "får nöja sig"?

Även de som bor hos bruksfolk, tillochmed hos uppfödare får nöja sig emellanåt. Jag kör bruks med mina. Tävlar för tillfället inte då det fattas tid och pengar (som student blir man inte rik). Jag aktiverar dock inte mina hundar 1-3 timmar dagligen trots att jag och sambon kör räddning, vanligt sök, spår, saksök, fysträning och lydnad (skyddet ligger på hyllan ett tag). Det krävs inte alltid de förberedelser som skrivs om eller det efterarbete heller. Inte heller är våra hundar särskilt underaktiverade. De dagar vi har ont om tid får de "nöja sig" (jag anser att de får hälsosam vila och får ta det lugnt) med promenader och springa lösa.
Daniel78 har en poäng i det han skriver. En bra hund kan ta det lugnt ett tag utan att gå i taket eller krypa ur skinnet. Det har en hel del med nerver att göra. Mina hundar saknar knappast arbetslust då de kommer ur tävlings/tjänstelinjer och flera kullsyskon går i tjänst.

varför kan vissa hundar anpassa sig och andra inte, har det något med nerver och temperament att göra och inte med hur stor arbetslust hunden har?

Jag tror det oftast är en kombination av båda delarna men sedan är det extremt mycket i aveln. Jag uppfattar det som att man mångtochmycket i schäferaveln inte prioriterar en tydlig avknapp på hundarna utan man vill bara ha mer och mer energi -så långt att uppfödarna måste ge råd om hur du ska lära din hund att sova vid överlämnande av valp. Jag är övertygad om att detta är en stor miss i aveln för precis som vi måste hundarna ha förmågan att kunna slappna av när de ges möjlighet för att kunna prestera på topp men som det är nu kanske vilan istället går till att varva upp sig så totalt och kroppen får således aldrig den vila den behöver med mer stress som följd, stress leder till magsår och stressklåda, åkommor som mig veterligt har ökat markant senaste åren (har ingen forskning på det).

En väldigt oroväckande utveckling i mina ögon och jag kan inte minnas att våra schäfrar va så här hyper när jag va yngre. Speciellt skulle jag då minnas Gross som vid två års ålder var utbildad räddningshund och tränade skydd, sök, rapport, lydnad och spår med väldigt goda resultat men han kunde ändå va helt till freds med att jag sparkade boll med han en dag på gräsmattan och ingen mer stimulans en några korta rastpromenader. Jag vet aldrig att han pep eller visade stress för att han var lugn en dag. Vår nuvarande schäfrar ( eller de som togs bort förra veckan ) kröp ur skinnet om man inte aktiverade dem ordentligt varje dag.

men är det inte en fördel om en brukshund kan anpassa sig och vara "nöjd" med att vara "aktiv" sällskapshund där den får tillräcklig fysisk motion, springa av sig osv, och sedan lite mental aktivering på det

Nej, det är en nackdel, för en sån hund räcker inte till som tjänstehund eller för den satsande tävlingsföraren. (Om hunden verkligen är nöjd, och inte bara gett upp). Det finns hur många raser som helst som passar som aktiva sällskapshundar och trivs bra med ett sådant liv, varför inte välja någon av dem?

Alla har vi väl stött på människor som ville ha en aktiv hund, och sen upptäcker att hoppsan, behöver man lägga tid på dem flera gånger i veckan? Hade de läst hur mycket tid många i den här tråden och hur många olika aktiviteter deras hundar får syssla med hade de bara gapat...

Det är skillnad på drag och drag.. Det finns som motion och det finns riktat mot elittävling, med omkörningar av andra ekipage etc och den riktade fysträning som krävs för att nå toppen.

Ja det är jag väl medveten om och jag vet skyddshundar som tävlar i drag men som jag ändå anser inte får sin mentala stimulans på enbart detta vis men åter igen förstår jag också väl att det finns hundar som anser att det är mer än nog men andra som tycker det är långt ifrån tillräckligt.

Jag tror (observera tror) också att man kan döva behovet av mental stimulans med så mycket motion att hunden helt enkelt inte orkar annat men detta skulle jag inte säga är samma sak som att vara helt tillfredsställd.

Precis. Självklart ska hunden kunna acceptera viloperioder, men den måste ha energi och arbetskapacitet för jobb varje dag. Det är värdelöst för mig med en hund som efter fyra dagars arbete tycker att "nä, nu är det paus!".

Det skulle man kunna ta ett steg längre med frågan: Varför skaffar man sig så krävande och svåra hundar när man inte har användning (och behov) av dem som arbetande brukshundar? Träna olika bruksgrenar för nöjes skull kan man i princip göra lika bra med vanliga hundar.

Även de som bor hos bruksfolk, tillochmed hos uppfödare får nöja sig emellanåt. Jag kör bruks med mina. Tävlar för tillfället inte då det fattas tid och pengar (som student blir man inte rik). Jag aktiverar dock inte mina hundar 1-3 timmar dagligen trots att jag och sambon kör räddning, vanligt sök, spår, saksök, fysträning och lydnad (skyddet ligger på hyllan ett tag). Det krävs inte alltid de förberedelser som skrivs om eller det efterarbete heller. Inte heller är våra hundar särskilt underaktiverade. De dagar vi har ont om tid får de "nöja sig" (jag anser att de får hälsosam vila och får ta det lugnt) med promenader och springa lösa.
Daniel78 har en poäng i det han skriver. En bra hund kan ta det lugnt ett tag utan att gå i taket eller krypa ur skinnet. Det har en hel del med nerver att göra. Mina hundar saknar knappast arbetslust då de kommer ur tävlings/tjänstelinjer och flera kullsyskon går i tjänst.

Det är väl ingen som har sagt att de inte ska kunna varva ner och "nöja sig" i perioder eller vissa dagar? Tvärtom. Men jag anser att det är en jäkla skillnad på att ha en lugn period med en normalt sett arbetande brukshund och att skaffa en brukshund till sällskap som får nöja sig med promenader hela livet.

Det skulle man kunna ta ett steg längre med frågan: Varför skaffar man sig så krävande och svåra hundar när man inte har användning (och behov) av dem som arbetande brukshundar? Träna olika bruksgrenar för nöjes skull kan man i princip göra lika bra med vanliga hundar.

Nej, det håller jag inte med om. Det är långt ifrån alla andra raser som hade varit lika motiverade och bra på den träning jag gjorde med min kelpie. Den motfrågan lät mest bara som en ursäkt till att svara på min fråga... Så länge hunden får jobba har den väl ingen aning om ifall det är ett jobb eller träning för skojs skull? Självklart ska vi kunna skaffa hundar för nöjes skull, jag ser inte alls varför det ska utesluta att man inte kan skaffa en ras som passar det man vill ha hunden till...

Det är väl ingen som har sagt att de inte ska kunna varva ner och "nöja sig" i perioder eller vissa dagar? Tvärtom. Men jag anser att det är en jäkla skillnad på att ha en lugn period med en normalt sett arbetande brukshund och att skaffa en brukshund till sällskap som får nöja sig med promenader hela livet.

Jag vet inte vem du hänsyftar till med promenader.. Jag har inga problem med att ha en malle som får springa lös dagligen och leta saker med näsan. Den har ett bra liv även om den aldrig beträder en appellplan..

Jag syftar allmänt. Att en person som vill ha en sällskapshund att gå promenader med inte bör skaffa en bruksavlad hund.

Nej, det håller jag inte med om. Det är långt ifrån alla andra raser som hade varit lika motiverade och bra på den träning jag gjorde med min kelpie. Den motfrågan lät mest bara som en ursäkt till att svara på min fråga... Så länge hunden får jobba har den väl ingen aning om ifall det är ett jobb eller träning för skojs skull? Självklart ska vi kunna skaffa hundar för nöjes skull, jag ser inte alls varför det ska utesluta att man inte kan skaffa en ras som passar det man vill ha hunden till...

Det är faktiskt något jag funderat över ett tag. Om det nu är som ni skriver att aveln inom dessa grupper är inriktad mot individer vars huvudsyfte är att kunna hävda sig på tävlingsbanorna och andra egenskaper kommer i andra hand gör man ju samma misstag som man gjort inom utställningsaveln och en vacker dag står man där med ett avelsmaterial bestående av hundar som visserligen presterar extremt när det gäller att utföra några få konstlade tävlingsmoment men som har väldigt svårt att fungera bra i övrigt.

Jag tror det är stor skillnad för hunden om det är träning och tävling resp. om det är riktigt arbete.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar