Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Kl

Oj vilken dålig hundägare jag måste vara när man läser här :eek:
Mina hundar går promenader på ca 1mil om dagen, ibland mer och vissa dagar mindre.
Hundarna får träna några ggr i veckan några minuter per tillfälle och går kurs för närvarande en gång i veckan.
Försöker låta hundarna träffa kompisar och leka några ggr i veckan.
Min riesenfröken kommer att få följa med mig på ridturer några dagar i veckan framöver då hon visat att hon kan det.
Förutom det är det soff/sängmys som gäller.

Så riesenfröken går marginellt mer än mina dvärgschnauzrar och alla verkar nöjda och glada.
Enda gången dem blir dryga är när vi inte gjort något på flera dagar och bara tagit korta promenader.

Så inte måste man träna ihjäl sig för att ha en brukshund.
Min fröken har dessutom väldigt mycket go och är mer krävande än de flesta andra riesen enligt ägaren som har fött upp riesen i över 40 år...

Att träningen är den viktigaste faktorn vet jag inte om jag håller med om däremot, jag tycker man måste se till helheten och inte bara fokusera på den relativt lilla del av hundens liv som faktiskt består av aktiv träning. Men det är olika synsätt, alla kan inte tycka samma.

Vad anser du är den viktigaste faktorn i hundens aktivering?

För mig är umgänge och "vara med" husse/matte/familjen, promenader samt lek bus och enklare aktivering (t.ex godissök inne eller ute på en gräsmatta) något som bör vara en självklar grund i alla hundars liv. Det är aktiveringen som kan erbjudas utöver det som ska styra valet av ras.

umgänge och "vara med" husse/matte/familjen, promenader samt lek bus och enklare aktivering... en självklar grund i alla hundars liv. Det är aktiveringen som kan erbjudas utöver det som ska styra valet av ras.
Håller med.

Problemen syns hemma, möbler som smulas sönder, golv som grävs upp och utomhus släpas ägarna runt efter sina hundar som gör utfall till höger och vänster. Det är ju det som är problemet, får de inget vettigt att göra hittar de på saker själva helt enkelt. Jag vet m å n g a uppfödare inom min ras som ofta får tillbaka unghundar för att folk helt enkelt har tagit sig vatten över huvudet. Dessa hundar har det inte varit något fel på, den som var värst finns numera hos polisen och är i allra högsta grad en balanserad och trevlig individ.
Det är väl just detta som gör att många är försiktiga med att rekommendera en brukshund om man inte är övertygad om att den som frågar om rasval vet vad det innebär; det kan bli så fel. Det är mycket hund, mycket motor och den måste balanseras väl och få utlopp för sina drifter på ett vettigt sätt.

Jag tänker samma.

För att vara rätt person för en bruksras ska man vara intresserad av att lägga ner mer tid på hunden i form av mer krävande träning i ur och skur..altså man har verkligen intresset och inte bara för att man måste. Man ska utan problem som oftast kunna lägga 1-3 timmar mer krävande träning varje dag utöver promenader och då allra helst på sådant som rasen i sig har egenskaper för, det de är framavlade till och har behov av. Därtill har man inte heller problem att medverka i kurser osv för att utveckla sig själv och hunden..och framförallt att man kan sätta sig in i vad det är för hund man skaffat sig, borde gälla alla, men här blir det ännu viktigare.
Är man förstagångs hundägare och utan personer i sin närhet med erfarenhet av bruksras så kanske det inte är lämpligaste hunden att skaffa. Sen tycker jag också att miljö kan vara nåt att tänka på, altså hur man bor när man väljer ras då det finns raser som till majoriteten kanske inte mår tip top av ett storstadsliv med en massa folk att hålla reda på och mycket intryck jämt

Men jag tycker inte att man måste tävla för den sakens skull och hunden ska absolut klara av någon dags lugnare tillvaro i vardagen också utan att gå i taket..då skulle jag snarare undra om hunden mår bra verkligen..

Sen får vi inte glömma att det finns hundar av brukstyp också som är totalt ointresserade av mer krävande träning, som trivs mycket bra i livet som enbart sällskapshund som nöjer sig med promenader utan all bruksträning.

Senast ändrad:

kl

Va roligt att tråden tagit sådan fart! Personligen tycker jag mycket om att läsa om era tankar och erfarenheter.

Det är klart man lär ta i beaktning att bruksraserna inte är lika varandra, men överlag så kan man nog ta fram några generella mönster. Jag fortsätter följa tråden med stort intresse!

Själv har jag en schnauzer modell stor och som är rätt mycket hund, när jag läser andras beskrivningar av rasen så kan jag ju ärligt säga att det inte är så mycket som jag känner igen i min egen hund. Men för min del är det enbart positivt att han drar mer åt brukshundshållet än vad schnauzer normalt gör, men detta uttalande är dock helt från mina egna iakttagelser och egentligen är min erfarenhet av rasen rätt liten, men baserat på det jag läst (har läst på väldigt mycket om rasen) Nästa hund blir absolut någon form av brukshund för min del och därför tycker jag denna tråd är bra!

Senast ändrad:

<snip>

För egen del varierar det ganska mycket med hur mycket aktiv träningstid min hund får. Det kan vara allt från 10 minuter intensivt till 3-5 timmar (ja, aktiv tid) på en ledig dag när vi kör flera pass. Jag skulle tro att det vanligaste hos oss är 30-60 minuters aktiv träningstid per dag.
<snip>

samma har ... jag brukar forsoka ha en dag i veckan ungefar (det loser sig vanligen helt automatiskt med att tiden inte riktigt racker:p) hoppa over traning och/eller langa promenader sa att vi ocksa "tranar" pa att ha en vilodag da och da.

Om den tränas 30-60min per dag, vad gör den resten av tiden?

Resten av tiden ar den "gards hund", aker med till sta'n och vi kor ett pass i parken, eller gar slingan medan hon drar vagn, eller gar in i de affarer som tillater att man har hunden med och kor nagra lydnads moment dar ...

<snip>

När det gällde min förra hund var det viktigaste att vi tog oss hemifrån för att träna, på hemmaplan blev han inte trött, oavsett mängden träning, oavsett om det skedde inomhus eller ute i trädgården. Och nej, det hjälpte inte ens med nya utmaningar, vi tränade ständigt in nya trick och moment, men det var en piece of cake för honom. Han krävde en annan miljö, med andra dofter, ljud, händelser, vad som helst. Så det var till att dagligen åka ut till någon skog eller brukshundsklubben och träna, minst en timme, UTÖVER hemmaträning och promenader.
<snip>

Sa ar min stora tjej om vi bara tranar pa samma stalle, alltsa den hund jag tankt ha just som "gardshund" :cautious: Jag slapar med vagn in till stan och gar runt parken medan hon drar vagn, jag gar slingan med henne, jag tranar pa klubben och i parken i stan ... och pa "grann klubben" ocksa. Hon ar en rottis som hemskt garna skulle vilja vakta och som maste ha omvaxling i sitt liv for att fungera bra utan att bli "vaktig".

<snip>

Problemen syns hemma, möbler som smulas sönder, golv som grävs upp och utomhus släpas ägarna runt efter sina hundar som gör utfall till höger och vänster. Det är ju det som är problemet, får de inget vettigt att göra hittar de på saker själva helt enkelt. Jag vet m å n g a uppfödare inom min ras som ofta får tillbaka unghundar för att folk helt enkelt har tagit sig vatten över huvudet.
<snip>

Yep ... och vakta ligger hogt for rottisen pa den listan. Vakta vem som gar (sa smaningom kor) forbi garden, vem som halsar pa hos grannen:crazy: och de som forsoker komma hem till rottweilern ska vi bara inte tala om. Nar hunden under en langre period med mindre jobb kastar sig mot staketet och skaller/morrar sa spottet flyger ar det bara till att se till att ge den mer "riktigt" jobb och efter nagra dagar ligger hunden kvar pa trappan och tittar pa bilar och folk som gar forbi pa vagen igen.

Vad anser du är den viktigaste faktorn i hundens aktivering?

För mig är umgänge och "vara med" husse/matte/familjen, promenader samt lek bus och enklare aktivering (t.ex godissök inne eller ute på en gräsmatta) något som bör vara en självklar grund i alla hundars liv. Det är aktiveringen som kan erbjudas utöver det som ska styra valet av ras.

Exact sa! Den typen av aktivering racker inte for Miss Mandy ... lagg till 2-3 spar i veckan och hon gar fortfarande fran att vara den mest "alskvarda" hund till ett spottande monster om det ar all aktivering hon far.:meh:

Jag har dock markt, nu nar maken och jag har akt runt hela Kanada med husvagn, att varje gang vi kommer till ett nytt stalle racker langa promenader i ett par dagar. For en riktigt vaktig hund ar det nog tillrackligt med nya intryck for att halla hjarnan igang ... det ar nar hon vet vad hon kan forvanta sig som hon behover nya utmaningar dagligen for att ma bra. Det ar ocksa mycket darfor jag vet att fem dagar utan nagon egentligen aktivering alls (den lilla kommer att fa den tid som finns ... hon har bara for mycket energi som det ar nu:p) kommer att ga bra. Det blir nya stopp flera ganger om dagen med nya dofter och synintryck, men efter 5-6 dagar borjar det bli "vana" och da riskerar jag att hon borjar titta sig omkring for att vakta igen.

Senast ändrad:

Lite kl och lite annat :D

Jag får känslan av att läsa alla inlägg att era hundar kräver all er uppmärksamhet. Faktum är att jag tror inte på det. Så många år som jag "levt på klubben och aldrig sett dessa hundar. Visst är det aktiva hundar, som behöver träning.
Men som du skriver här hon kan nöja sig med 10 minuter ny träning ena dagen. Ja det tror jag på. Sen skriver folk flera timmar varje dag..
Självklart ska brukshundar få sin aktivering och det som behövs för de ska må bra. Men man väljer själv också. Tränar man 2 timmar per dag, så kommer hunden behöva det. Alla vet att både människor och djur behöver mer ju mer man tränar.
Ni skriver också spår ena dagen, upplet ena dagen. För mig tar inte sånt flera timmar. Jo för oss ägare som ska gå spåret först osv (men inte flera timmar för göra spår heller). Men för hunden är det inte flera timmars aktiv träning.

För inte så längesen var jag och kikade på vallning. Skitkul och hundarna var otroliga, men flera timmars träning, nej! Ibland satt de i bilen, ibland var de med när nån annan tränade, bilen när det var fika..

Jag har själv haft brukshundshundar. De krävde sin aktivering, men inte flera timmar per dag. Även om jag var på klubben flera timmar, så var det inte aktiv träning hela tiden.
Jag var precis som er när jag var i er ålder (vissa av er) jag tyckte folk inte ens skulle ha hund om de inte gjorde si eller så. Och brukshund, nä tvi, du skulle göra massor.
Men nu vet jag att man kan göra så mycket annat även med en brukshund. BC kan jag förstå måste få sin vallning. Men brukshundar kan göra så mycket annat än spår ena dagen, sök andra dagen..
Det är vi som bestämt att de måste spåra. Nu tog jag bara just spår som ex, för är ju jättebra aktivitet med spår.
Men finns hundra olika saker man kan hitta på med sina hundar, även brukshundar.

Det roliga är att är bara på forum som tex buke jag ser hur mycket folk gör med sina hundar. Men läser man på fb bland sina hundvänner som har brukshundar/vallhundar, så gör de inte alls så mycket.
Jag har på skoj frågat lite här och där att har du inte tränat i dag. Ibland får jag svaret *en kort stund*, *inte hunnit i dag* ..ibland får jag svaret.. *tränat sök 2 timmar* (men då vet man ju att hunden inte tränat två timmar) *i dag har hunden gjort ett kanonspår* Så det är så blandat. Men inte hinner alla lägga flera timmar per dag. Och då menar jag förutom promenader osv som ändå ska göras..

Jag menar inte att sitta här och säga att brukshundar inte behöver aktivitet varje dag osv.. För det behöver dom. Men jag tror också de fixar att göra upplet på 15 minuter en dag utan att gå i taket.
Folk skriver de blir monster osv.. Jösses, man ska väl ändå kunna säga till sin hund att lugna ner sig. Även en brukshund ska fixa det, annars är något fel tycker jag.
Jag märker även på våra om de inte fått sitt en dag. Men monster, det blir dom inte. Men man märker på att de går och väntar på att vi ska göra något. Blir lite rörigare här hemma, för de bli aktivare här inne. Men det kanske är det ni menar när ni säger monster/odrägliga osv..

Bra skrivet , för en som haft gårdshundar i många år ...mina har aldrig varit som monster eller rastlösa
och jag har haft sch/bc blandningar ( det vet ju du Grana men inte am´ndra kanske) .....iofs hände det alltid nåt med att det kom folk, åkte iväg med hästar, ute o red/körde etc etc

Jag tror det skulle vara väldigt få som skulle ha brukshund om man skulle lägga 1-3 timmars träning förutom promenader dagligen på varje hund. Många har dessutom mer än en hund....

Det är väl lite olika, hur de reagerar när de blir uttråkade? Labben jag hade innan blev verkligen asjobbig och höll på att riva hela lägenheten om han inte fick sin stimulans. Vilket var någon form av problemlösning minst en gång om dagen. Helst två! Kelpiesarna som jag har nu ska på pappret vara minst lika aktiva men fixar inaktiviteten mycket bättre. Men de mår såklart bäst när de fått göra något som är tillräckligt tröttande för att de ska vara nöjda. Och så vill de ha variation! I fredags gick vi en promenad på 2,5 timmar i snön, på en plats där de aldrig varit förut. Hundarna sprang runt och lekte nästan hela tiden medan vi gick utom när vi tränade på det här med att gå vardagsfot, vilket var kanske 10 x 2-3 minuter. Inte så ansträngande träning för någon av oss, men hundarna var faktiskt väldigt nöjda med den dagen. Men veckan innan hade det blivit ganska mycket lydnadsträning så jag tror de behövde en liten paus från det och bara vara hundar.

Jag tror det skulle vara väldigt få som skulle ha brukshund om man skulle lägga 1-3 timmars träning förutom promenader dagligen på varje hund. Många har dessutom mer än en hund....

Och tänk så mycket bättre det vore för alla parter om folk som inte hade tid/intresse satsade på andra raser istället.

Jag tror du har en poäng. Inte ens de personer jag känner som har hundar med riktigt mycket drift i sig lägger så mycket per dag, däremot blir det så mycket träning några dagar i veckan då de kör ipo eller bruks.

Och tänk så mycket bättre det vore för alla parter om folk som inte hade tid/intresse satsade på andra raser istället.

Jag frågade faktiskt en person som jag känner som garanterat har tid och intresse om hen lägger 1-3 timmar per dag och hund i träning utöver motion på sina bruksschäfrar, som tränas och tävlas i IPO och lydnad. Till svar fick jag att även brukshundar behöver vila, den träningsmängden 3-5 dagar i veckan per hund var vad hen brukade lägga.

Jag frågade faktiskt en person som jag känner som garanterat har tid och intresse om hen lägger 1-3 timmar per dag och hund i träning utöver motion på sina bruksschäfrar, som tränas och tävlas i IPO och lydnad. Till svar fick jag att även brukshundar behöver vila, den träningsmängden 3-5 dagar i veckan per hund var vad hen brukade lägga.

Själv brukar jag prata om total träningstid vilket kan inkludera både motion och mina egna förberedelser och tycker verkligen inte att 1-3 timmar är mycket..
Men alla gör vi olika. Så länge hundarna mår bra så är det toppen. Om det dras ner på träning för att tiden inte finns så kan det bli trist.

Själv brukar jag prata om total träningstid vilket kan inkludera både motion och mina egna förberedelser och tycker verkligen inte att 1-3 timmar är mycket..
Men alla gör vi olika. Så länge hundarna mår bra så är det toppen. Om det dras ner på träning för att tiden inte finns så kan det bli trist.

Vi har fyra bruksmallar. Det märks rätt snabbt om de är för lite aktiverade. Ingen jag känner som har flera mallar lägger 1-3 timmar på dem varje dag, och då är det ändå hundar som tävlas på elitnivå och som är i bra fysisk kondition. Träningen faller olika när man har flera hundar.

Men det är väl ändå självklart att även brukshundar behöver vila?

Vi har fyra bruksmallar. Det märks rätt snabbt om de är för lite aktiverade. Ingen jag känner som har flera mallar lägger 1-3 timmar på dem varje dag, och då är det ändå hundar som tävlas på elitnivå och som är i bra fysisk kondition. Träningen faller olika när man har flera hundar.

Åter igen - så länge hundarna mår bra är det ju jättebra. Som redan har konstaterats i tråden kan man träna på olika sätt och det kan ta olika mycket tid att få nöjda hundar.

Men i en sån här tråd som fokuserar på nya brukshundsägare så tycker jag att det är väldigt olämpligt att trycka på att det inte aaaalls tar så mycket tid att äga brukshund.

Min erfarenhet är dessutom att man ofta tränar betydligt mer effektivt när man har fler hundar = man hinner med mer på kort tid.

Åter igen - så länge hundarna mår bra är det ju jättebra. Som redan har konstaterats i tråden kan man träna på olika sätt och det kan ta olika mycket tid att få nöjda hundar.

Men i en sån här tråd som fokuserar på nya brukshundsägare så tycker jag att det är väldigt olämpligt att trycka på att det inte aaaalls tar så mycket tid att äga brukshund.

Min erfarenhet är dessutom att man ofta tränar betydligt mer effektivt när man har fler hundar = man hinner med mer på kort tid.

Eftersom vi är ett träningsgäng som kör sök och räddning så tränas en av mina hundar samt sambons hund. Det är fler än våra som ska tränas och det tar tid att figga också. De två övriga får nöja sig med rastning. Så blir det med den formen av träning. Detsamma gäller skyddet. Spår och saksök är en helt annan sak, men det är ju inte bara det som tränas. Lydnad likaså- det kan man träna alla i.. I tillägg till detta så fystränas hundarna också, så mängden effektiv träningstid är sällan så länge som du hävdar behövs (och då är ändå en av hundarna en hund som beter sig om den inte aktiveras tillräckligt). Det är klart det tar tid att ha hund och det tar tid att ha flera hundar. Men en del får det att låta som det inte skulle gå att ha ett arbete och ha brukshund. Så är det inte.

Fast jag tycker faktiskt att så som du uttrycker dig så drar du det åt det andra hållet. På dig låter det som att din mallar inte får så mycket mer aktivering än min ena sällskapshund. Du kanske inte menar det på det sättet, men det låter på dig som att det inte alls är något särskilt att ha brukshund kontra sällis?

Fast jag tycker faktiskt att så som du uttrycker dig så drar du det åt det andra hållet. På dig låter det som att din mallar inte får så mycket mer aktivering än min ena sällskapshund. Du kanske inte menar det på det sättet, men det låter på dig som att det inte alls är något särskilt att ha brukshund kontra sällis?

Vissa dagar får hundarna bara rastning, medan de andra dagar går långa sökpass. det beror på vilken träning som ska göras. Förutom träning får de promenader förstås. Ibland en timme, ibland mindre. Hundarna är i utmärkt kondition och välaktiverade.
En del verkar tro att mallen är något sorts monster som inte kan koppla av, vilket de mycket väl kan göra så länge de fått jobba. Att de skulle behöva jobba 1-3 timmar dagligen (förutom promenader) är aningen överdrivet. Sen kan de jobba det om de får tillfälle, men det är verkligen inget krav.
Förutom det så vet jag inte så många sällskapshundar som tränas i spår, saksök, lydnad, räddningssök, skogssök och skydd. Vet du?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 145
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar