Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Av de hundar av aktivare ras jag träffat är det utan tvekan så att de som haft ett bäst liv varit de som bott på gård med utegångsdjur. Hos de som tränat och tävlat i olika bruksgrenar har det varit ganska blandat, en del bra och andra mindre bra och samma när det gäller arbetande tjänstehundar.

En känd veterinär skrev en gång: "Mina hundar är med mig hela dagarna i arbetet och får uppleva mycket men det är ändå inte i närheten av ett så bra liv som den genomsnittlige hunden på en gård lever".

Av de hundar av aktivare ras jag träffat är det utan tvekan så att de som haft ett bäst liv varit de som bott på gård med utegångsdjur. Hos de som tränat och tävlat i olika bruksgrenar har det varit ganska blandat, en del bra och andra mindre bra och samma när det gäller arbetande tjänstehundar.

Menar du att dessa hundar alltså jobbar med utegångsdjuren i så fall, eller hur tänker du?

Funderar lite för när jag försökte kombinera hästar med hundar (en border collie o senare en grönis) så upplevde jag att det var "vettigt" och faktiskt tog på dem att hänga med till stallet, ett tag. Sedan blev de uttråkade av att vara där, typ på samma sätt som de hade blivit om de mest hade strosat på tomten och jag inte tränat dem... Då hade vi ändå mängder med hästar, lösdrift etc så de fick ju röra på sig, men "fokus" hamnade liksom inte på dem och de lärde sig ingenting. Efter några månader var allt som kunde hända i stallet vardag & ungefär lika mentalt ansträngande som en skogspromenad.

Fast det har väl egentligen ingenting med rasval att göra? Eller tänker du att en person som bor på gård bör ha brukshund, medan de som inte bor på gård bör ha något annat? För mig spelar det faktiskt ingen roll hur man bor, valet av ras bör grundas på vad man ska ha hunden till. En sällskapshund trivs antagligen bättre på en gård där den bara ska "vara" än vad en brukshund gör i samma läge.

Det är min erfarenhet också. Visst får de viss stimulans av att "hänga" på gårdsplan och leka med varandra, men de ägnar en stor del av den tiden åt att ha tråkigt och lära sig en massa dumheter också... (Boss hamnar i ett hörn med utsikt över hagarna och "rider sin rosa enhörning", vilket absolut påverkar övrig aktivering och Frodo lärde sig döda höns... Numera är de bara lösa ute med sällskap eller korta perioder i taget, annars får de vara inne/ i hundgården.

Lämplig brukshundsägare beror på vilken av bruksraserna Stor skillnad på en collie och en malle.
Men generellt så en som vill vara aktiv med sin hund och som är intresserad av att utöva någon/några av bruksgrenarna eller likvärdigt. Tävlingsintresse är absolut inte nödvändigt men hundintresse är. Man ska inte bara gilla hundar om man ska ha en mer krävande ras.

Generellt tycker jag dock många brukshundsägare på nätet överdriver väldigt mycket. Som att deras raser ska vara SÅ mycket mer krävande än andra raser och då främst jämfört med grp 9 raser.

Sen finns det olika typer av krävande.
Husky (inte pälsbollarna :D ), vorsteh, bc och malle anser jag ligga på ungefär samma nivå, men på helt olika sätt.

Hellre en sällskapshund som inte riktigt "räcker till", men där man aktiverar och håller igång så mycket som hunden vill, än att man köper en hund som konstant går och önskar att den fick göra mer saker.

Fast det blir inte roligt att ha hund då.
Kommer aldrig mer köpa en hund med begränsningar...

Jag skulle säga att brukshundarna (om man nu ska dra alla över en kam) passar bäst hos ägare som har hundträning som ett stort intresse och där det mer handlar om att man tränar massor för att man vill/tycker det är kul/brinner för träningen än att man tränar för att hunden behöver aktiveras. Det senare lär inte bli bra för vare sig hund eller ägare.
Jag tycker också att man bör ha ett intresse för träning som faktiskt är ganska krävande för hunden och inte bara att man gillar att köra tricks hemma i vardagsrummet. Man bör ha tid/prioritera för några timmars träning per dag, i snitt i allafall.

Jag tycker inte att tävlingsintresse är nödvändigt men generellt tror jag att det finns ganska få människor som lägger riktigt mycket tid på träning om de inte har minsta intresse för tävling. Och som dessutom fortsätter kämpa framåt mot nya mål så att man inte bara stagnerar och tränar samma saker hela tiden, det är ju inte så ansträngande för hunden när den väl lärt sig.
Ur avelssynpunkt är det dock att föredra om ägare till brukshundar har ett intresse av att tävla då det är viktigt för utvärderingen.

Blir det roligare om man skaffar en hund som blir för mycket? Skillnaden är väl att en vältränad hund som "inte räcker till" är betydligt enklare att omplacera än en hund som blivit stressad och understimulerad för att den inte fått vad den behövt, om det nu vore så att man absolut inte vill ha kvar hunden. I fall nummer två blir dessutom både hund och ägare lidande, ingen i fall nummer ett, på sin höjd blir ägaren uttråkad. ;)

Jag tycker inte att tävlingsintresse är nödvändigt men generellt tror jag att det finns ganska få människor som lägger riktigt mycket tid på träning om de inte har minsta intresse för tävling. Och som dessutom fortsätter kämpa framåt mot nya mål så att man inte bara stagnerar och tränar samma saker hela tiden, det är ju inte så ansträngande för hunden när den väl lärt sig.
Ur avelssynpunkt är det dock att föredra om ägare till brukshundar har ett intresse av att tävla då det är viktigt för utvärderingen.

Fast visst finns vi som är jätteaktiva utan att faktiskt vara tävlingsmotiverade. Jag lägger kilometervis med spår, åker många mil till spårträningar och spenderar timmar med planering och utvärdering av spårträningen - varje vecka. Detta trots att det inte finns tävlingar för oss som inte håller på med övriga bruksgrenar.

Inom vallningen är tävlingarna bara ett sätt att ge mig och mina hundar officiella meriter för just avelsvärderingen. Ett jätteviktigt avelsverktyg men inte vår huvudmotivator i träningen.

Nä inget av alternativen är ju särskilt roligt. Det är väl därför man bör vara ganska säker på sin sak innan man genomför köpet :)

Och så kan man alltid köpa en till hund om nu träningssuget blir för stort :D

Fast visst finns vi som är jätteaktiva utan att faktiskt vara tävlingsmotiverade. Jag lägger kilometervis med spår, åker många mil till spårträningar och spenderar timmar med planering och utvärdering av spårträningen - varje vecka. Detta trots att det inte finns tävlingar för oss som inte håller på med övriga bruksgrenar.

Inom vallningen är tävlingarna bara ett sätt att ge mig och mina hundar officiella meriter för just avelsvärderingen. Ett jätteviktigt avelsverktyg men inte vår huvudmotivator i träningen.

Det var därför jag skrev "generellt", för självklart finns det undantag.

Och vallningen blir lite speciellt. Likaså jakt eller andra typer av träningsformer/arbeten där tävling inte alls behöver stå för utmaningen :)

Som ägare till både border collie och schäfer (och tidigare haft hundar av olika jakthundsraser) så här ser jag på det här:

Det här är raser som är avlade till att arbeta och vara aktiva.Och kort och gott det finns många fina raser av sällskapstyper som man visst kan vara lite aktiv med, och göra massa saker med men som inte kräver det.

Visst många hundar anpassar sig tids nog-men långt ifrån alla-de blir olyckliga och mår dåligt av det, vilket i sin tur ger dåligt rykte och det är inte kul att ha en sån hund heller.
Jag skulle ju aldrig få för mig att köpa en dressyrhäst när det är trav och travhästar jag gillar!

mina erfarenheter av tidigare jakthundar var inte kul, jag var inte varken jakt eller hundintresserad och min man jagade ju bara under höster resten av tiden fick jag ta hand om dom-och både jag och hundarna var olyckliga.

Men jag brukar säga till alt. visa med mina hundar alla som redan har skaffat bruksraser/vallraser så prova även man inte "tänkt" hålla på med det,man kanske har skaffat den för att man tycker om hur de ser ut eller nåt-annars går man miste av deras fanatsiska egenskaper som ras. Och kontakten man får med hundarna är helt oslagbar!
Sen kan även dessa raser vara underbara sällskapsraser om de får göra det den är skapt för.

Dock tycker jag att man ska tänka sig för hur man uttrycker sig för hur mycket man än vet så tar ingen åt sig om man får skäll.
Tycker att människor som är väldigt duktiga på djur ofta är väldigt dåliga på ".människokunskap".
Sen kan människor och kommer att göra som de vill så länge det är inom djurskyddslagen. Och det får man ibland acceptera.

Blir det roligare om man skaffar en hund som blir för mycket? Skillnaden är väl att en vältränad hund som "inte räcker till" är betydligt enklare att omplacera än en hund som blivit stressad och understimulerad för att den inte fått vad den behövt, om det nu vore så att man absolut inte vill ha kvar hunden. I fall nummer två blir dessutom både hund och ägare lidande, ingen i fall nummer ett, på sin höjd blir ägaren uttråkad. ;)

Det vet jag inte, har aldrig upplevt det :p Kanske kommer det när jag går från en 4/5:a till en 9/10:a (se nästa stycke), får återkomma :D
I fall nummer ett kan båda bli lidande, ägaren uttråkad och hunden uttråkad eftersom ägaren inte tycker det är roligt att träna det hunden klarar av oavsett om det är psykiskt eller fysiskt. Blir man uttråkad så kommer man inte träna/aktivera lika mycket som om man inte var det, även om man försöker.

Sen beror det väll på hur stor skillnad det är i "krävande skalan". Ligger skalan från 1-10. Så ligger idealet för ägaren bara två punkter upp eller ner jämfört med hunden så kvittar det oavsett och båda är rätt nöjda. Medan om ägaren hade behövt en hund på nivå 8 medan de köpte en på nivå 3, eller tvärt om, så blir det inte bra.

Ps jag är inte tävlingintresserad och tävlar inte alls-jag bara tränar hemma och och hundklubbar eller med vänner/grannar. nej jag tycker inte att man måste tävla-mina hundar ska inte avlas med. INTE intressead av det. Men jobbar/aktiverar varje dag med hundarna. Vallning,spår,agility,lydnad,skydds rapport,aport + långa promenader med hästarna och mycket bus och lek.

Ingen av mina hundar kan/ska gå i avel, jag ser deras meritering som ett sätt att utvärdera aveln som har lett fram till dem.

Ingen av mina hundar kan/ska gå i avel, jag ser deras meritering som ett sätt att utvärdera aveln som har lett fram till dem.

Håller med! Avkommors och kullars utvärdering är ju det allra viktigaste!

Då kan man ju köpa en till ;)
Trots att jag älskar(!) att tävla och insett att jag älskar att träna in nya moment med hundarna så är jag ju fast med saluki som inte på något vis ska ses som en lämplig hund för de som gillar att träna och tävla sådant som kräver inlärning av moment osv. Har faktiskt haft vänner som sagt till mig att om jag lagt ner lika mycket tid på att träna något mer lättmotiverat än min Wahidah så hade jag redan tävlat SM istället för att försöka få hyfsat resultat i lydandsklass 1 :p

Och ja, jag blir utan tvekan begränsad i träningsmöjligheterna med saluki, men hundarna är lyckliga och är de lyckliga så mår jag bra.

Sedan är det klart, kan man hitta någon ras som passar perfekt så är det ju underbart, men ska man välja mellan en som kräver lite mer aktivering än man kan ge och en som vill ha lite mindre så tror jag att det för hundens skull är bäst att skaffa den mindre aktivare. Visst, ägaren kanske tycker att det låter tråkigt, men nog fan har man ett enormt ansvar som hundägare att se till att man har en lycklig hund.

Som jag ser det; Någon som vill träna dagligen, aktivera några timmar om dagen och har såpass stort intresse så att brukshundarnas egenskaper blir ett "krav"/önskvärda.

I trådarna där det avråds från brukshundar så fokuseras det ofta på att hitta en icke rastypisk brukshund. Det är galet enligt mig, så länge vi pratar valp. Vuxna omplaceringar kan man ju gå mer efter individen.

Jag sa till min uppfödare att jag ville ha en arbetsnarkoman. Det var det jag ville ha, lägga ner några timmar varje dag och ha en hund som älskar att arbeta och ha drivet för det.
Ibland funderar jag på om min hund (aussie 15 mån) är lite för mycket för mig, eller om det är för att hon fortfarande är ung och är både högt och lågt.

Jag förstår faktiskt inte varför man vill utsätta sig för en brukshund om man inte specifikt är ute efter de arbetsegenskaperna.
Här har det tuggats sönder massa saker, det tog lång tid att lära henne att inte sno mat, förmågan att kämpa för saker (önskvärt i träning men gäller även när hunden vill något men inte jag (tex sno mat) även om hon gärna vill vara till lags) och att hon alltid är MYCKET! Hon är JÄTTEglad, JÄTTEivrig, JÄTTEpigg,, JÄTTEimpulsiv osv. Visst kan hon varva ner när inget händer men hon vill hela tiden.

Därför avråder jag från brukshund för dem som inte vill ta vara på dem. Både för hundens och människans skull.

kl
Jag tror också att "problemet" är att det går status i att ha en brukshund (att "klara av" en) och att man underskattar sällskapsraserna.
Är man ute och går en timma om dagen och tre på helgerna behöver man ingen brukshund. Det klarar varenda frisk hund av.

Någon sa att man ska vara beredd att anpassa sig efter hunden; Absolut! Men också... Hur kul är det att BARA träna för hundens skull?

Jo det håller jag med om, men jag tävlar inte för att meritera mina hundar, det är gubben som får ta den biten.

Jag har (som sagt) en aussie, och en dvärgschnauzer. Schnauzern är äldst och är just en sådan som "inte räckte till" för mitt tränings- och tävlingsintresse.
Absolut, det är frustrerande! Jag har kämpat mig blå för att motivera honom utan att egentligen inte göra några framsteg. Men jag har haft en hund som är nöjd och mår bra, och en hund som varit väldigt simpel i vardagen.

Aussien är betydligt lättare att träna med. Och därmed roligare och lättare att göra framsteg med. Jag har där också en hund där det ibland blir ett måste (som jag överlag inte ser som något positivt) att träna hund, och som dessutom är lite allmänt vild och inte så lätt att ha att göra med alla gånger. Då är min ändå välaktiverad (och betydligt lättare när hon har fått jobba mer jämfört med när vi haft en lugnare period), även om jag som sagt inte vet om det är för att hon är ung eller om hon är på gränsen till för mycket, om jag ska vara helt ärlig.

Nä, jag vet inte vilket jag föredrar. Eller ja, JAG föredrar aussien just eftersom jag vill ha de där jobbiga egenskaperna och ta tillvara på och hon överlag passar mig väldigt bra, men de har helt klart både för- och nackdelar och i vardagen föredrar jag dvärgschnauzern.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 145
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30